Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor python / data analytics

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik ben op zoek naar een laptop (of ultrabook) voor algemeen gebruik en voor het gebruik van Python en R. Ik wil de mogelijkheid hebben grote datasets te analyseren zonder hapering. Ik vind het belangrijk dat de laptop snel werkt. Ik ben geen gamer en bespaar daarom graag op zaken als een extreem goede videokaart.

Omdat ik bij mijn vorige poging op de vingers ben getikt zal ik zo goed mogelijk proberen de voorafgaande vragen te beantwoorden:

•Wat mag je laptop gaan kosten?
Het liefst wil ik onder de ca. 1100 euro blijven. Als ik met minder mijn doel kan bereiken, en daarbij zeker zo'n 5 jaar vooruit kan, vind ik het uiteraard niet erg minder te betalen.

•Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Nee. Ik zal deze heel af en toe wel ergens mee naartoe nemen, maar voornamelijk thuis gebruiken. Ik wil geen vaste pc omdat ik wel de mogelijkheid wil hebben hem mee te nemen. Ik werk momenteel op een laptop met 15.6" scherm en vind dit een erg fijn formaat.

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet zozeer, al wil ik geen Apple. Daarnaast ben ik wel gevoelig voor stijl/uiterlijk. Smalle 'bezels' rond het scherm vind ik mooi. Het liefst heb ik ook dat de 'bouwkwaliteit' redelijk is en dat de laptop niet te fragiel oogt en voelt. Hoewel ik geen verstand heb van de specificaties (dat hadden jullie waarschijnlijk wel al door), vind ik bijvoorbeeld deze https://tweakers.net/pricewatch/1403458/lenovo-ideapad-s540-15iwl-(81sw0028mh).html laptop qua uiterlijk mooi en strak.

3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.
Ik heb een aantal laptops gezien waarvan ik met mijn beperkte kennis denk dat ze geschikt zouden kunnen zijn, namelijk:

https://tweakers.net/pricewatch/1403458/lenovo-ideapad-s540-15iwl-(81sw0028mh).html

https://tweakers.net/pricewatch/1460630/asus-zenbook-14-ux434fl-ai017t.html

https://tweakers.net/pricewatch/1454674/acer-swift-3-sf314-56g-71et.html

Edit: nog aantal opties toegevoegd:

https://tweakers.net/pricewatch/1475974/lenovo-ideapad-l340-15api-(81lw00bqmh).html

https://tweakers.net/pricewatch/1439390/asus-vivobook-s15-s512fl-bq279t.html

https://tweakers.net/pricewatch/1490552/lenovo-thinkbook-15-iml-(20rw003ymh).html

https://tweakers.net/pricewatch/1372736/lenovo-yoga-730-15iwl-(81js007umh).html

https://tweakers.net/pricewatch/1288059/asus-zenbook-flip-rx562fd-ez048t.html

Dit zijn opties waar ik zelf op ben gekomen maar uiteraard sta ik open voor een andere keuze.

Hartelijk dank bij voorbaat voor jullie hulp, en excuses voor het in eerste instantie niet naleven van de tweakers huisregels.

groet,

Robin

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2019 18:37 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-11-2019 14:56)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:30
@Verwijderd als je groot gaat: pak 32 GB RAM, overkill voor meeste, maar niet voor jou als je epidemioloog wilt worden.
Windows pc kan het ook aan, maar windows vraagt gewoon standaard meer geheugen, dus ben je al een stukje snelheid kwijt.
Single/multithread: een processor heeft een bepaalde snelheid. Elke "thread" (te vergelijken met rekenmachientje) heeft een snelheid van data verwerken. Meer threads geeft dus een hogere snelheid, maar een snellere thread ook. Bovendien moeten de verschillende threads ook gekoppeld worden.
Daar komt nog bovenop dat je nog cores hebt. Hier geldt weer een vergelijkbare gedachte achter. Natuurlijk klopt de analogie niet 100%, maar voor je gedachte wel. Hoe sneller hoe beter, hoe meer hoe beter, maar ze moeten ook samen kunnen werken.
nvme is gewoon een bepaald type SSD, zie het als verschillende soorten intel core (i3, i5,i7) heb je ook verschillende "betere" versies SSD, nvme zorgt voor hoge data lees en schrijf snelheid.
i/o staat voor input/output: data verwerken. Hoe meer data erin gaat, hoe zwaarder de pc het krijgt. Zelfde voor output: hoe meer data eruit komt, heo zwaarder de pc het krijgt.

Hoop dat dit je vragen alvast deels beantwoord :)

edit:
Ps, je geeft zelf laptops aan met i5, of gelijkwaardig. pak zeker een i7. Dit heeft te maken met die single/multithread opmerkingen van anderen.
Vergelijking i5 met de ryzen 5
https://cpu.userbenchmark...-5-3500U/m566107vsm760067

dus:
1) al je laptops met minder dan 16 GB werkgeheugen kan je al wegstrepen
2) al je laptops zonder i7 kan je wegstrepen

kijk ook eens naar
pricewatch: Lenovo ideapad L340-15IRH Gaming (81LK0096MH)

Lijst met iig 16 GB en i7 of gelijkwaardig (controleer dit zelf even , gebruik de userbenchmark site er maar voor.
pricelist

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 15-11-2019 12:30 ]

Alle reacties

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou de focus leggen op minimaal 16GB aan RAM en zoveel mogelijk fysieke cores in de CPU. Dit in combinatie met een nvme ssd van redelijk grote, 256-512 GB. Uitbreidbaarheid van het geheugen lijkt mij op termijn mogelijk ook wenselijk alhoewel niet een vereiste. Een HDMI poort is standaard.

Gezien het budget kom je dan op de pricewatch uit op deze optie in het lage segment en kan deze in het wat hogere segment een optie zijn.

Persoonlijk zou ik gaan voor het iets duurder model, met name vanwege de H series CPU. Als je open staat voor een tweede hands laptop dan zou ik ook vraag en aanbod even bekijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Lukin op 13-11-2019 05:32 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor data hebben we het specifiek over? Iets als eos/remote sensing, of meer tabulair? Wat voor soort analyse, algoritmische training of meer standaard deviatie achtige zaken?

Je zegt 'groot', is een pc geen optie? Altijd meer oomph/euro. Veel python meuk (niet alles...) loopt beter op Linux, zeker als je met een diverse conda config loopt met meerdere ipython kernels, is goede out of the box Linux support wenselijk?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Verwijderd Lees dit nog eens goed: Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LAA beleid
Wil je dus je tekst aanpassen aub? Wij gaan niet jouw huiswerk doen, dus graag even een eigen voorstel doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 13-11-2019 05:50 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op woensdag 13 november 2019 @ 05:49:
@Verwijderd Lees dit nog eens goed: Lees dit voordat je een nieuw topic opent; LAA beleid
Wil je dus je tekst aanpassen aub? Wij gaan niet jouw huiswerk doen, dus graag even een eigen voorstel doen.
Excuses, ik heb het aangepast.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00

Appie

F1RST Racing

Lukin schreef op woensdag 13 november 2019 @ 05:11:
Ik zou de focus leggen op minimaal 16GB aan RAM en zoveel mogelijk fysieke cores in de CPU. Dit in combinatie met een nvme ssd van redelijk grote, 256-512 GB. Uitbreidbaarheid van het geheugen lijkt mij op termijn mogelijk ook wenselijk alhoewel niet een vereiste. Een HDMI poort is standaard.

Gezien het budget kom je dan op de pricewatch uit op deze optie in het lage segment en kan deze in het wat hogere segment een optie zijn.

Persoonlijk zou ik gaan voor het iets duurder model, met name vanwege de H series CPU. Als je open staat voor een tweede hands laptop dan zou ik ook vraag en aanbod even bekijken.
Goede raad - ik werk zelf ook in dit veld, en wij gebruiken allemaal Apple devices (maar begrijp dat OP daar niet aan wil beginnen, wat geen probleem is).

Belangrijkste is idd single/multithread performance, veel geheugen (begin met 16, maar kijk je laptop meer gebeuren kan hebben om (later) te upgraden, en een nvme SSD met een leuke capaciteit aangezien je waarschijnlijk met veel I/O werkt.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst dank voor jullie reacties.

Ik ga even een paar waarschijnlijk heel domme vragen stellen:

- Iets als eos/remote sensing, of meer tabulair? Wat voor soort analyse, algoritmische training of meer standaard deviatie achtige zaken?
--> Ik weet het eerlijkgezegd niet precies. Ik weet niet wat eos/remote sensing betekent. Ik wil me eerst de basis van Python, SQL en PowerBI aanleren om uiteindelijk grootschalige data analyses te doen mbv. pandas en numpy. Wat ik iig wil voorkomen is dat mijn pc vastloopt bij een grote dataset oid.

Veel python meuk (niet alles...) loopt beter op Linux, zeker als je met een diverse conda config loopt met meerdere ipython kernels, is goede out of the box Linux support wenselijk?
--> Ik geloof graag dat Linux voor velen beter is dan Windows voor bepaalde doeleinden, maar ik heb er nooit mee gewerkt en wil graag een windows pc.

--> Wat betekent single/multithread performance?

--> Wat betekent NVME SSD? Ik weet dat SSD voor solid state disk staat en dat dit als de nieuwe standaard wordt gezien (toch?). Maar wat NVME betekent is me niet bekend.

--> Wat is I/O?

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
@Verwijderd als je groot gaat: pak 32 GB RAM, overkill voor meeste, maar niet voor jou als je epidemioloog wilt worden.
Windows pc kan het ook aan, maar windows vraagt gewoon standaard meer geheugen, dus ben je al een stukje snelheid kwijt.
Single/multithread: een processor heeft een bepaalde snelheid. Elke "thread" (te vergelijken met rekenmachientje) heeft een snelheid van data verwerken. Meer threads geeft dus een hogere snelheid, maar een snellere thread ook. Bovendien moeten de verschillende threads ook gekoppeld worden.
Daar komt nog bovenop dat je nog cores hebt. Hier geldt weer een vergelijkbare gedachte achter. Natuurlijk klopt de analogie niet 100%, maar voor je gedachte wel. Hoe sneller hoe beter, hoe meer hoe beter, maar ze moeten ook samen kunnen werken.
nvme is gewoon een bepaald type SSD, zie het als verschillende soorten intel core (i3, i5,i7) heb je ook verschillende "betere" versies SSD, nvme zorgt voor hoge data lees en schrijf snelheid.
i/o staat voor input/output: data verwerken. Hoe meer data erin gaat, hoe zwaarder de pc het krijgt. Zelfde voor output: hoe meer data eruit komt, heo zwaarder de pc het krijgt.

Hoop dat dit je vragen alvast deels beantwoord :)

edit:
Ps, je geeft zelf laptops aan met i5, of gelijkwaardig. pak zeker een i7. Dit heeft te maken met die single/multithread opmerkingen van anderen.
Vergelijking i5 met de ryzen 5
https://cpu.userbenchmark...-5-3500U/m566107vsm760067

dus:
1) al je laptops met minder dan 16 GB werkgeheugen kan je al wegstrepen
2) al je laptops zonder i7 kan je wegstrepen

kijk ook eens naar
pricewatch: Lenovo ideapad L340-15IRH Gaming (81LK0096MH)

Lijst met iig 16 GB en i7 of gelijkwaardig (controleer dit zelf even , gebruik de userbenchmark site er maar voor.
pricelist

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 15-11-2019 12:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
@99ruud99 :

Hartelijk dank!

Jouw uitleg zoveel mogelijk meenemende, heb ik een nieuwe zoekopdracht geplaatst en kom ik bijvoorbeeld op onderstaande uit:

pricewatch: Lenovo ideapad L340-15IWL (81LG00USMH)

Heeft een i7 core, 16 gb werkgeheugen en 512 gb opslag. Verder ziet ie er in mijn ogen ook strak uit.

Voor zover ik het kan beoordelen heeft jouw suggestie nog tweemaal zoveel werkgeheugen (heb ik dat echt nodig?) en ook tweemaal zoveel opslag. Wellicht ook beter geschikt voor gaming, alleen is dit voor mij niet zo belangrijk.

Ik vind 1150 euro een hoop geld en twijfel daarom.

Daarom ben ik benieuwd hoe jij denkt over bovenstaande suggestie. Als ik mijn doel kan bereiken en daarbij 300 euro kan besparen dan zou dat mooi zijn. Ik ben niet van plan epidemioloog te worden. Mijn twijfel zit hem daarom vooral in de vraag of de extra rekenkracht voor mij echt nodig is.

Niettemin dank voor je reactie, dit is erg hulpvol!

groet,

Robin

• 99ruud99
Gaming gebruikt videokaart, maar niet geheugen, wat jij gaat doen gaat juist geheugen gebruiken, en geen GPU.
Ik zat zelfs te zoeken naar een laptop zonder videokaart, gezien R geen videokaart versnelling kan gebruiken (voor zover ik weet).

Hoe meer geheugen, hoe sneller de berekening gaat. op zich is 16 GB prima hoor :), ik weet niet aan wat voor bestanden je zit te denken. (neem input+output x8 voor minimaal benodigd geheugen voor normale R scripts, wordt je script veel groter dan gaat t meer kosten :P )

Degene die jij zegt is op zich dikke prima :) alleen jammer dat de i7 net een generatie ouder is :) . Geen enkel probleem verder :)

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 15-11-2019 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan gaat het de IdeaPad L340 worden.

Hartelijk dank iedereen voor de hulp!
Pagina: 1