Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

iCloud photos backup/verwijderen uit iCloud

Pagina: 1
Acties:

• Zonnetje83
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 04-04 17:49
Hi,

ik heb een iCloud 200GB, maar door alle foto's die in de photos app staan loopt deze nu tegen zijn limieten
aan. Omdat we foto's van bijv. 5 jaar of ouder nauwelijks bekijken, zie ik de noodzaak niet om ze in de cloud en dus de app te laten staan. Ze verbruiken daar en op m'n ssd's onnodig ruimte.

Nu wil ik eigenlijk (simpel, dacht ik) de foto's uit de app exporteren (download originelen staat aan) naar mijn Synology NAS. Dat kan wel, maar dan loop ik tegen de volgende problemen aan waardoor het eigenlijk voor mij niet werkt:

1. bij export op volgorde is de volgorde nergens te bekennen: ze staan dwars door elkaar heen, dus niet chronologisch
2. bij export op naam of titel gaat het ook fout omdat de foto's van vroeger buiten van de iPhone ook van een paar verschillende camera's waren die alleen de bestanden een eigen naam en telling gaven.
3. bij export is de bestandsdatum van het geëxporteerde bestand by design de timestamp van de export, niet die van de foto
4. als ik het photo library bestand open en dan de originals folder op zoek, dan staan daar enkel foto's met wederom de datum van aanmaken van het bestand op de idd i.p.v. de daadwerkelijke datum waarop de foto's genomen zijn. daarnaast zijn de bestandsnamen GUID's dus ook waardeloos. Hoe dan ook, ik kan de hele map 'originals' wel kopiëren naar mijn nas, maar dan is de chronologische volgorde niet aanwezig.
5. de totale photo library file met finder kopiëren naar mijn nas kan, maar a) dan is het puur een backup en verkleint dat mijn gebruik van de iCloud storage niet en b) op de 1-of-andere manier raakt het bestand af en toe corrupt en dat is natuurlijk niet wenselijk.

Wat heb ik verder gedaan:
- alle foto's met aanmaakdatum > 5 jaar geleden geëxporteerd vanuit de photo's app zelf. daarna met exifrenamer (app) de bestandsnamen ervan gewijzigd naar de datum die in de exif gegevens staat. alleen klopt die ook niet altijd, dus veel werk om dat weer goed te krijgen, het is niet anders.

Gebruikte software
ik draai Mojave met allerlaatste updates op een macbook pro uit 2017 en een iMac 27 inch uit 2015.
De app 'exifrenamer'

Mijn vraag aan jullie is: hoe doen jullie dat met een alsmaar groter wordende photo library in iCloud? ik wil deze dus verkleinen door foto's > 5 jaar geleden naar mijn nas te verplaatsen, maar dus inclusief een juiste bestandsnaam of bestands datum zodat ze chronologisch blijven.
Sowieso wil ik die foto's graag buiten de photos app op kunnen slaan zodat ik niet afhankelijk hoeft te zijn van de photos app.

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 08:26

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik heb onlangs uit mijn Photos app alle foto's voor een bepaalde datum naar Files/Bestanden gekopieerd en daarna in Photos verwijderd. Daarna kan je ze in Files kopieren naar een external drive, clouddrive of nas. Ik heb ervoor gekozen de bestanden te kopieren naar een external drive via usb-c van mijn iPad Pro 2018. Hierdoor hou ik alsnog een external copy en een backup via icloud, maar het ruimt mijn photos app wel behoorlijk op. In Files kan je mappen aanmaken bijvoorbeeld op jaartal, zodat je ze nog enigszins terug kan vinden binnen redelijk termijn.

PSN-ID: Thunder76nl

• Zonnetje83
thunder8 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:27:
Ik heb onlangs uit mijn Photos app alle foto's voor een bepaalde datum naar Files/Bestanden gekopieerd en daarna in Photos verwijderd. Daarna kan je ze in Files kopieren naar een external drive, clouddrive of nas. Ik heb ervoor gekozen de bestanden te kopieren naar een external drive via usb-c van mijn iPad Pro 2018. Hierdoor hou ik alsnog een external copy en een backup via icloud, maar het ruimt mijn photos app wel behoorlijk op. In Files kan je mappen aanmaken bijvoorbeeld op jaartal, zodat je ze nog enigszins terug kan vinden binnen redelijk termijn.
Bedankt voor je reactie. ~Dat is ook precies wat ik doe, maar de datum van nemen van de foto is totaal weg op deze manier. de bestanden krijgen allemaal de exportdatum (bijv. vandaag) i.p.v. wanneer de foto genomen werd (15 maart 2013 bijv).

Je kunt wel per jaar exporteren, maar dan staan fotos van december uit dat jaar soms voor maar ook na fotos van april uit datzelfde jaar. totale waanzin. als backup kan het, maar als je er ooit iets uit terug wilt vinden....

Dus ik ben benieuwd hoe anderen hier omheen werken en of dat wel kan. ik vind de photos app best goed werken en zeker met iCloud maar ik wil een fatsoenlijke backup buiten de photos app om hebben en daarnaast een dump van foto's > 5 jaar geleden (maar wel op chronologische volgorde).

• harm12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Werk je met een mac? Dan kan je de app 'fotolader' hiervoor gebruiken. Voor zover ik weet export die wel met de juiste Meta gegevens.

Anders je map met geëxporteerde foto's openen met bijv. Adobe Bridge? Volgens mij haalt die de diep liggende metagegevens wel op en krijg je alles nog steeds op volgorde.

©2004

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:50

Geronimous

Moderator Spielerij
Heb je ook al eens geprobeerd om 'Exporteer onbewerkte originelen' of ze gewoon te drag&droppen vanuit de Photos app naar de Finder?

FT-17 FTW!

• Zonnetje83
harm12nl schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:03:
Werk je met een mac? Dan kan je de app 'fotolader' hiervoor gebruiken. Voor zover ik weet export die wel met de juiste Meta gegevens.

Anders je map met geëxporteerde foto's openen met bijv. Adobe Bridge? Volgens mij haalt die de diep liggende metagegevens wel op en krijg je alles nog steeds op volgorde.
Yes, met een iMac en een Macbook.
Fotolader niet aan gedacht, goede tip! Bekeken, maar die werkt alleen met m'n iPhone en niet met iCloud, zo te zien...dus dat werkt niet.

Bridge heb ik niet, maar zoiets doe ik nu ook al: exporteren en dan met exifrenamer de timestamps in de bestandsnaam zetten (renamen). alleen is het omslachtig en niet altijd goed. ik bedoel: sommige foto's staan netjes op volgorde in de photos app maar bij export en dan exifrenamer gebruiken, krijg ik toch vreemde datums....apart.
Geronimous schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:12:
Heb je ook al eens geprobeerd om 'Exporteer onbewerkte originelen' of ze gewoon te drag&droppen vanuit de Photos app naar de Finder?
Yes, sorry, had ik moeten vermelden. beiden gedaan, maar bij beiden krijgen de bestanden de datum in finder waarop ze aangemaakt zijn (en dat is de dag van exporteren, niet van het nemen van de foto). Dat is - heb ik begrepen - by design van Apple.Je saved ze namelijk vandaag, dus krijgen de files ook de datum van vandaag. Maar bij foto's vind ik hem onlogisch, die wil je chronologisch kunnen zien, ook als ze losse files zijn.

Natuurlijk wil Apple dat je ze in de photos app houdt, maar toch...hoe lastig kan dit zijn |:(

Ik snap werkelijk niet waarom dit nou zo’n probleem is voor Apple…

• RMartijnR
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 02-04 18:08
Je kunt eens kijken naar ExifTool https://owl.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/
Hiermee kun je meerdere bestanden laten aanpassen op basin van de Exif data uit de foto.
(Je moet wel het installatie bestand openen door rechts te klikken op het bestand en dan 'Openen' kiezen.)

Aanpassen datum van het bestand kan dan via de Terminal met het commando:
exiftool '-FileCreateDate<CreateDate' '-FileModifyDate<CreateDate' -r .

Op de plaats van de '.' kan je ook het volledige pad opgeven, of dit commando uitvoeren in de map waar de foto's staan.

LET OP: Probeer dit eerst op een kopie voor het geval het mis gaat.

[Voor 11% gewijzigd door RMartijnR op 13-11-2019 09:07]

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:58
Mocht je een Synology NAS hebben dan zou je ook kunnen kijken naar de Moments app. Die werkt op dezelfde manier als de photos app. Dus de originele staan op je NAS en je kunt ze allemaal bekijken via een foto applicatie op je telefoon (Moments dus)

Mijn workflow.
foto geschoten op iPhone --> moments op de iphone synchroniseert deze naar de NAS --> om de zoveel tijd selecteer ik in Moments "Maak ruimte vrij op deze telefoon" --> moments verwijderd de foto's uit Photo's.

Dus het volledige overzicht van mijn foto's is in Moments te vinden en Photos gebruik ik dan niet meer.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Even terug naar de oorzaak dat je hiermee bezig bent, waar loop je nu precies tegen aan?

Ik heb 30k foto’s in iCloud en ondervind geen performance problemen of opslaguitdagingen.

"You never come second by putting other people first"

• Zonnetje83
@RMartijnR : dank je voor je tip. ik gebruik exifrenamer hier al voor en dat werkt goed, totdat blijkbaar de opnamedatum in de exif gegevens niet juist is. dan krijgt het bestand een verkeerde datum (als in bijv. een heel ander jaartal). die exif gegevens van die specifieke foto's lijkt dan niet juist te zijn. het aparte is alleen dat MacOs's photos app de foto's wél in de juiste volgorde toont. huh?

@walletje-w : thx. ik wil echter de recente foto's gewoon lekker in iCloud laten staan (hooguit backup daarvan hebben) en alleen de oudere foto's elders opslaan en dus uit de iCloud library verwijderen. Moments heb ik al over nagedacht, us wellicht ga ik die route op. maar ik wil dus gewoon van iCloud gebruik blijven maken voor de meest recente foto's omdat die netjes overal en altijd op alle apparaten staat.
(overigens speelt ook mee dat de photos library van mijn vriendin ook het liefst op dezelfde manier gaat werken)

Werkt moments ook met live foto's trouwens? en ervaar je weleens problemen? just curious.
Ik ben door jouw tip weer eens naar de synology app gaan kijken. lijken me handig om de oude foto's in ieder geval te kunnen bekijken en op de nas te hebben. Alleen krijgen de apps (zoals bijna all apps van Synology) in de App Store echt belabberde recensies. Moments doet bepaalde dingen niet die DS photos wel zou doen en andersom.
zie deze url voor Synology fotos app die bij DSM 7 beschikbaar zal zijn: https://nascompares.com/2...-photos-for-nas-revealed/

@Falcon :zie mijn eerste post, daarin leg ik het 100% uit. Het probleem is niet dat ik problemen ervaar zolang ik binnen iCloud en de photos app blijf, maar ik ervaar juist problemen als ik niet recente foto's will offloaden naar een externe disk. Dit om iCloud ruimte te besparen voor foto's die ik toch vrijwel nooit bekijk en anderzijds om een backup van foto's te kunnen hebben. Welke export-optie ik ook gebruik (zie first post), de foto's komen er wel uit maar volledig doorelkaar. Niet chronologisch en dat is natuurlijk drama.

Overigens heb ik ook bijna 30.000 foto's en video's in iCloud staan nu, ook zonder problemen. Ik wil alleen niet dat de gebruikte maar blijft groeien en er daarnaast geen goede backup is.
- time machine faalt heel af en toe en dan zit je met een corrupte back-up. vrijwel nooit, maar het komt voor, google is your friend.
- het library bestand naar mijn nas verplaatsen levert soms ook een corrupt bestand op, ook niet wenselijk.
de originals folder van de library syncen met een nas en andere cloud service gaat prima, maar de foto's zijn totaal niet chronologisch, dus dan zit je alsnog.
- export vanuit de photos app zelf idem, totaal niet chronologisch.

bizar.

• RMartijnR
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 02-04 18:08
Zonnetje83 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:48:
@RMartijnR : dank je voor je tip. ik gebruik exifrenamer hier al voor en dat werkt goed, totdat blijkbaar de opnamedatum in de exif gegevens niet juist is. dan krijgt het bestand een verkeerde datum (als in bijv. een heel ander jaartal). die exif gegevens van die specifieke foto's lijkt dan niet juist te zijn. het aparte is alleen dat MacOs's photos app de foto's wél in de juiste volgorde toont. huh?
@Zonnetje83 Je kunt nog kijken in http://u88.n24.queensu.ca...um/index.php?topic=5007.0
Daarin heeft ook iemand een probleem met het in de foto opgeslagen datum formaat.
Door RegEx te gebruiken is dit mogelijk wel goed te verwerken.

• wes-
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 03-04 14:49
Ik ben laatst (vooralsnog) overgestapt van de 200GB naar de 2TB variant. Niet echt een oplossing natuurlijk maar wat wij als gezin ook deden is via iPhoto een mooi fysiek jaar fotoboek te maken. Zo kijk je nog wel eens terug naar de mooiste foto's van dat jaar. Van dat jaar maak ik dan een backup naar m'n Synology NASje en zou die in principe uit iCloud verwijderd kunnen worden.
Helaas heeft Apple de fotoboek optie de nek om gedraaid en zoek zelf nog voor een kwalitatief vergelijkbaar alternatief.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

@Falcon :zie mijn eerste post, daarin leg ik het 100% uit. Het probleem is niet dat ik problemen ervaar zolang ik binnen iCloud en de photos app blijf, maar ik ervaar juist problemen als ik niet recente foto's will offloaden naar een externe disk. Dit om iCloud ruimte te besparen voor foto's die ik toch vrijwel nooit bekijk en anderzijds om een backup van foto's te kunnen hebben. Welke export-optie ik ook gebruik (zie first post), de foto's komen er wel uit maar volledig doorelkaar. Niet chronologisch en dat is natuurlijk drama.

Overigens heb ik ook bijna 30.000 foto's en video's in iCloud staan nu, ook zonder problemen. Ik wil alleen niet dat de gebruikte maar blijft groeien en er daarnaast geen goede backup is.
- time machine faalt heel af en toe en dan zit je met een corrupte back-up. vrijwel nooit, maar het komt voor, google is your friend.
- het library bestand naar mijn nas verplaatsen levert soms ook een corrupt bestand op, ook niet wenselijk.
de originals folder van de library syncen met een nas en andere cloud service gaat prima, maar de foto's zijn totaal niet chronologisch, dus dan zit je alsnog.
- export vanuit de photos app zelf idem, totaal niet chronologisch.

bizar.
Sorry daar las ik totaal niet. Even on-topic:

Als je nu zorgt dat je op de Mac de gehele iCloud fotobibliotheek kopieert, vanuit je Afbeeldingen directory naar je NAS.

Daarna verwijder je via Photos de foto’s die je niet meer in iCloud wilt hebben en sync dit met de iCloud.

Daarna zet je het syncen tijdelijk uit.

Je opent nu de bibliotheek van je nas en je haalt hier de foto’s uit die je in de cloud hebt staan.

Je opent nu de bibliotheek weer die gelijk is met je iCloud en je zet de sync weer aan.

*Disclaimer: zelf niet geprobeerd;)

"You never come second by putting other people first"

• Zonnetje83
Falcon schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:18:
[...]

Sorry daar las ik totaal niet. Even on-topic:

Als je nu zorgt dat je op de Mac de gehele iCloud fotobibliotheek kopieert, vanuit je Afbeeldingen directory naar je NAS.

Daarna verwijder je via Photos de foto’s die je niet meer in iCloud wilt hebben en sync dit met de iCloud.

Daarna zet je het syncen tijdelijk uit.

Je opent nu de bibliotheek van je nas en je haalt hier de foto’s uit die je in de cloud hebt staan.

Je opent nu de bibliotheek weer die gelijk is met je iCloud en je zet de sync weer aan.

*Disclaimer: zelf niet geprobeerd;)
drama, ik weet het. maar....dat heb ik al geprobeerd. je zou zeggen: dat moet werken! alleen....die photo library is een 'apart soort bestand' waar de nas niet zo goed mee overweg kan / kon. Je zou denken: het is toch een bestand? maar dat is niet zo: het ziet eruit als één bestand maar bestaat eigenlijk uit vele files. (toon pakketinhoud). om te doen wat jij zegt (en ik dacht) moet je eerst een dmg sparsebundle file aanmaken, die mounten, dan daarin doen wat jij zegt en dan weer unmounten. en dat om de zoveel tijd. niet handig |:(
sparsebundle files kun je prima op een nas kwijt, maar de photo library file kan corrupt raken. en als je iets niet wilt met zo'n lib is dat....

ik ben nu bezig om dmv een slimme map in de photos app om per jaar een export te doen en de bestandsnamen / aanmaakdatums van de foto-files dmv exifrenamer app te wijzigen om ze daarna vervolgens na te lopen op gekke datums en die dmv een andere tool te wijzigen. omslachtig en m.i. zou dat niet nodig hoeven te zijn, maar goed. ik moet en wil de afzonderlijke files als back-up hebben.

ik had van enkele foto's in de fotos app de datum en tijd gewijzigd, alleen om te zien dat die (bij mij) niet in de exif data van de foto terecht waren gekomen. bizar. dus die gewijzigde datum staat kennelijk alleen in de db van de photos app, niet in de foto zelf. en dat veroorzaakt bij mij de problemen.

[Voor 20% gewijzigd door Zonnetje83 op 13-11-2019 15:51]

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:58
@walletje-w : thx. ik wil echter de recente foto's gewoon lekker in iCloud laten staan (hooguit backup daarvan hebben) en alleen de oudere foto's elders opslaan en dus uit de iCloud library verwijderen. Moments heb ik al over nagedacht, us wellicht ga ik die route op. maar ik wil dus gewoon van iCloud gebruik blijven maken voor de meest recente foto's omdat die netjes overal en altijd op alle apparaten staat.
(overigens speelt ook mee dat de photos library van mijn vriendin ook het liefst op dezelfde manier gaat werken)

Werkt moments ook met live foto's trouwens? en ervaar je weleens problemen? just curious.
Ik ben door jouw tip weer eens naar de synology app gaan kijken. lijken me handig om de oude foto's in ieder geval te kunnen bekijken en op de nas te hebben. Alleen krijgen de apps (zoals bijna all apps van Synology) in de App Store echt belabberde recensies. Moments doet bepaalde dingen niet die DS photos wel zou doen en andersom.
zie deze url voor Synology fotos app die bij DSM 7 beschikbaar zal zijn: https://nascompares.com/2...-photos-for-nas-revealed/
Ik heb mijn vriendin ook een account gegeven zodat ze ook Moments kan gebruiken. Daarnaast kun je dan een gedeelde library aanmaken in Moments en daar zou je dan albums kunnen maken die het waard zijn om terug te bekijken. Zelf stop ik daar albums in van mijn vakantie's, of andere belangrijke momenten waar mijn smartphone, dslr en drone foto's/video's in samenkomen. Deze zijn dan bewerkt en gecureerd zodat het een mooie samenvatting is en erg mooi op de ipad te bekijken is.

Je kunt nog steeds icloud gebruiken en ieder jaar 'meer ruimte creëren" op je telefoon door Moments te gebruiken. Ik heb zelf niet genoeg ruimte op mijn telefoon voor een jaar, maar met extra icloud ruimte misschien wel. Dan zou je je recente foto's dus gewoon in icloud houden. Maar zelf heb ik daar dus geen behoefte aan omdat moments als photo app ook voldoet.

Live photos worden nu ondersteund in Moments inderdaad.

Problemen of verbeterpunten:
- Redelijk wat instellen om het allemaal lekker te laten werken (HTTPS + je router + moments app installeren op ieder device inc. 2 factor authentication)
- Snelheid van het ophalen van je fotos/video's. Dit is natuurlijk afhankelijk van je type NAS, 4K video (bitrate), en je internetverbinding. Maar ik merk dat Google Photos/iCloud ongeveer 25 tot 50% sneller is in mijn geval. In de meeste gevallen is hij wel snel genoeg dus dat is fijn, maar blijft een verbeterpunt.

• Webfietser
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:47
Vloeken in de kerk misschien, gezien de Apple only (?) setup van TS, maar zelf gebruik ik een mix van Apple en Windows devices, en los dat probleem eenvoudig op via mijn Windows 10 laptop waarop ik iCloud heb draaien.

Hiermee verschijnt er onder Windows een map genaamd iCloud Photos die sync'd met de Apple iCloud en, net zoals met alle Apple devices, de foto's bevat die vanaf je iPhone/iPad automatisch naar de iCloud geupload worden.

In die Windows map staan alle foto's keurig op chronologische volgorde, als je kiest voor sorteren in de "gewijzigd op" kolom.

Daarna is het alleen nog maar een kwestie van de foto's van voor een bepaalde datum selecteren en naar je backup lokatie verplaatsen. De volgende sync met iCloud laat de foto's vervolgens ook daar verdwijnen.

Dus mocht je nog ergens een Windows computer hebben rondslingeren....

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:11
Interesant topic. Ben ook bezig een en ander te reorganiseren en overweeg het aanzetten van meer ruimte in icloud. Om niet alle foto’s in iCloud te zetten (om bijvoorbeeld ruimte te besparen) is het toch mogelijk om een album uit foto’s te kopiëren en op een andere plek te zetten? Daarna verwijder je de foto’s en het album in foto’s. Als ik kijk naar de gekopieerde foto’s dan klopt de aanmaak datum prima, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb wel al mijn foto’s gesorteerd in albums. Dit doe ik door een slim album aan te maken waar foto’s in staan die nog niet in een album staan. Eens in de zo veel tijd bekijk ik dit album en sorteer foto’s die ik daar vind in andere albums. Op deze manier houd ik overzicht. Door de verschillende albums naar mijn nas te kopiëren kan ik mijn foto bibliotheek op mijn mac kleiner houden. Of zie ik iets over het hoofd?

• Zonnetje83
chippie777 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:34:
Interesant topic. Ben ook bezig een en ander te reorganiseren en overweeg het aanzetten van meer ruimte in icloud. Om niet alle foto’s in iCloud te zetten (om bijvoorbeeld ruimte te besparen) is het toch mogelijk om een album uit foto’s te kopiëren en op een andere plek te zetten? Daarna verwijder je de foto’s en het album in foto’s. Als ik kijk naar de gekopieerde foto’s dan klopt de aanmaak datum prima, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb wel al mijn foto’s gesorteerd in albums. Dit doe ik door een slim album aan te maken waar foto’s in staan die nog niet in een album staan. Eens in de zo veel tijd bekijk ik dit album en sorteer foto’s die ik daar vind in andere albums. Op deze manier houd ik overzicht. Door de verschillende albums naar mijn nas te kopiëren kan ik mijn foto bibliotheek op mijn mac kleiner houden. Of zie ik iets over het hoofd?
Hi, als je mijn eerste bericht leest dan zie je dat ik precies dat doe, maar met bestanden zit die een aanmaakdatum van de datum en tijd van exporteren hebben, niet de daadwerkelijke datum wanneer de foto genomen is. Dus hoe dat bij jou wel goed gaat, ik heb geen idee. Ben ik ook nieuwsgierig naar. Maar als ik erop Google kom ik topic na topic tegen van mensen die hetzelfde probleem als ik heb hebben. Dus is dat voor mij nog aparter dat het bij jou wel goed gaat....

Apple zet de aanmaakdatum van een file nu design echt op de datum van aanmaak van een foto op de ssd / harde schrijf. Zou willen dat dat anders was, maar bij mij is dat helaas dus niet zo.

Wat meespeelt is dat bij mij de eerste jaren foto’s van allerlei camera’s tezamen komen. Dus namen dwars door elkaar en bij export vanuit foto’s hebben alle bestanden de datum van vandaag. Dus niets chronologisch aan, zeg maar. Bestandsnaam heb ik dus niets aan, bestands datum ook niet. Ook al exporteer ik een slimme map, dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem. En als ik binnen de foto’s app de datum en tijd wijzig, dan schrijft de app dat kennelijk niet in de Exif informatie van de foto weg, of zo lijkt het.

Ik ben ze nu dmv slimme mappen per jaar aan het exporteren en dan dmv een Exif hernoem app de bestandsnaam van de geëxporteerde foto’s aan het wijzigen naar de datum die in de Exif gegevens staat. Dat doe ik voor alle foto’s die 5 jaar of ouder zijn. Daarna verwijder ik die uit de foto’s app en dus iCloud.

• chippie777
Vreemd inderdaad, wel zie ik dat ik sommige foto’s heb met een vreemde aanmaak datum. Verder heb ik ook allerlei vreemde bestandsnamen en camera’s door elkaar maar over het algemeen komt de aanmaak datum overeen met wat ik verwacht. Wel weet ik dat ik soms wat foto’s heb ingescand welke ik dan later van een juiste aanmaak datum heb voorzien, dat heb ik toen niet in photo’s gedaan als ik het mij goed herinner.
Maar foto's gemaakt met digitale camera’s hebben netjes hun aanmaak datum en eventueel een bewerkingsdatum.

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 04-04 00:01

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Het is een tijdje geleden, dus wie weet werkt het niet meer. Maar ik gebruikte vroeger rsync om mijn iPhoto van laptop -> backup te duwen. Zoals je aangeeft is je library eigenlijk gewoon een pak losse bestanden en op deze manier kon ik dus mijn gehele iPhoto extern pushen. Je kan zorgen dat rsync incrementeel bestanden pushed en niet verwijderd op je NAS.

• Zonnetje83
chippie777 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:48:
Vreemd inderdaad, wel zie ik dat ik sommige foto’s heb met een vreemde aanmaak datum. Verder heb ik ook allerlei vreemde bestandsnamen en camera’s door elkaar maar over het algemeen komt de aanmaak datum overeen met wat ik verwacht. Wel weet ik dat ik soms wat foto’s heb ingescand welke ik dan later van een juiste aanmaak datum heb voorzien, dat heb ik toen niet in photo’s gedaan als ik het mij goed herinner.
Maar foto's gemaakt met digitale camera’s hebben netjes hun aanmaak datum en eventueel een bewerkingsdatum.
Maat dát is het hem juist: hoe goed de foto's ook qua datum en tijd in de foto's app zelf zijn en hoe goed de foto's ook met recente iPhone XS max genomen zijn, als je ze exporteert krijgen (by design) de foto bestanden op de ssd / hd de aanmaakdatum van vandaag. dus van aanmaken van het bestand op de ssd als je hem exporteert. De bestanden krijgen (by design) NIET een aanmaakdatum die gelijk is aan de datum van nemen van de foto.

Net nog even gecheckt: een foto die afgelopen week met mijn iPhone XS max genomen is, die via iCloud in de foto's app op m'n mac terecht gekomen is, heb ik via drag en drop geëxporteerd naar mijn ssd. gevolg: bestandsdatum is van vandaag. fout dus. idem bij gebruik van foto's app -> archief -> exporteer, beide opties.

Dus ik snap totaal niet dat je zegt dat bij jou de aanmaakdatum van de geëxporteerde fotobestanden gelijk is aan de datum waarop de foto genomen is. diverse forums stromen over met precies dezelfde beweringen die ik doe. wat jij zegt is dat het bij jou is zoals al die mensen en ik het graag zouden zien. Dus ik ben super nieuwsgierig hoe dat bij jou goed kan zijn. ik draai Catalina met de laatste updates, gebruik iCloud en o.a. een iPhone XS max. Jij?

• Zonnetje83
swtimmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:59:
Het is een tijdje geleden, dus wie weet werkt het niet meer. Maar ik gebruikte vroeger rsync om mijn iPhoto van laptop -> backup te duwen. Zoals je aangeeft is je library eigenlijk gewoon een pak losse bestanden en op deze manier kon ik dus mijn gehele iPhoto extern pushen. Je kan zorgen dat rsync incrementeel bestanden pushed en niet verwijderd op je NAS.
gebruikte ik tot voor kort inderdaad ook. maar a) er staan sinds een bepaalde update van de fotos app ineens 0 tm 9 en a tm z mappen in, met daarin weer vele foto's en filmpjes met een GUID als bestandsnaam. b) foto's die 5 jaar geleden genomen zijn, hebben een bestands datum van 11 okt 2019.

ik kan dus inderdaad rsync gebruiken, maar je verliest alle chronologie. je hebt dus wel een backup, maar in ieder geval alle oude foto's staan dwars door elkaar heen. nieuwere foto's hebben mogelijk wel een juiste datum, maar ik ben die nog niet tegengekomen / heb nog niet goed gekeken.

Apple heeft by design (gelezen op het apple forum) ervoor gekozen om geëxporteerde bestanden een aanmaakdatum van het aanmaken daarvan te geven. ergens begrijpelijk, maar voor foto's vind ik het onbegrijpelijk. als ik een foto die 10 jaar geleden genomen is tezamen met een foto die gisteren genomen is exporteer, dan hebben ze beiden de datum van vandaag. ga jij je geback-upte foto's zo maar eens netjes bekijken....

• chippie777
Ik ben er uit hoe ik jouw situatie kan simuleren:
Wanneer ik in foto’s een aantal foto’s selecteer en deze exporteer (dus de functie exporteer in menu archief) dan krijgen deze foto’s de nieuwe aanmaakdatum van vandaag.
Echter ik selecteer foto’s en SLEEP deze naar een locatie op mijn iMac en dan blijft de aanmaak datum gelijk aan het origineel!
Dus met exporteren krijg je een nieuwe aanmaakdatum.
Met slepen behoud je je origineel aanmaakdatum.

• Zonnetje83
@chippie777 :ik ben erg blij dat dat voor jou werkt, maar als ik dat doe werkt het niet. slepen vanuit de foto's app dus.

Net nog geprobeerd met slepen van 15 foto's van verschillende datums. de ene foto krijgt inderdaad een datum uit het verleden als bestandsdatum (maar NIET de juiste) en de andere paar foto's die ik gesleept hebt krijgen gewoon braaf een bestandsdatum van vandaag, timestamp = dus nu.

Daar kan ik dus helemaal niets mee en daarom heb ik dat post na post in dit topic genoemd. geen idee wat dit gedrag veroorzaakt, maar het werkt voor geen meter...Overigens zijn alle foto's waar ik het hier over heb (heb er 15 gesleept) de afgelopen maand met dezelfde iPhone XS max genomen.

Dus dezelfde hardware, sommige foto's op dezelfde dag genomen maar bij slepen krijgen ze een voor mij volstrekt willekeurige bestands datum, in de zin dat foto's die op 9 november 2019 genomen zijn krijgen bij export 12/11 of de datum vandaag. andere foto's krijgen allemaal de datum van vandaag. erg vreemd!

• chippie777
Dat is inderdaad heel vreemd dat het bij mij wel werkt zoals ik beschrijf maar dat het bij jou dan anders gaat. Ik heb de oplossing helaas niet maar ben uiteraard wel geïnterneerd in de oplossing, mocht die er ooit komen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True