Welke software voor technische bouwtekeningen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Binnenkort krijg ik de sleutel voor mijn nieuwe huis. Dit moet van onder tot boven gerenoveerd worden.

Ik ben software engineer, dus geen professionele ervaring met of opleiding in hardware/mechanica/bouw, maar heb dit in mijn huidige huis al eens gedaan. Daarin heb ik alle plattegronden met paint gemaakt, en tekeningen met water/stroom/netwerk op papier gedaan. Dat moet beter kunnen.

Voor zover ik weet zijn in het nieuwe huis de waterleidingen niet goed, en is de stroom een mix van bruin/blauw en rood/groen, zonder centraaldozen. Het huis is uit 1925, en nooit groots gerenoveerd (tot nu :Y))

Op de planning staat een grote verbouwing van de benedenverdieping, verwarming, water en stroom in het hele huis vernieuwen, en tevens ethernet en balansventilatie (CO2 gestuurd) daarin meenemen.

Kortom, bijna nieuwbouw dus.

Ik heb momenteel de bouwplannen in floorplanner gemaakt, maar die geven een leuk 2D (en 3D) plaatje, maar niets goed genoeg waarmee ik ook echt plannen voor stroom, water, ventilatie etc kan maken.

Ik ben dus op zoek naar een stuk software waar ik echt goed de technische tekeningen in kan maken.

Na flink googelen Ik heb SweetHome3D geprobeerd, maar ook die is meer voor plattegronden en interieur, en heeft geen goede mogelijkheden voor (stroom/water)leidingen etc.

Professioneel is er natuurlijk solidworks, maar die is volgens mij erg duur en heeft een steile leercurve.

Weet iemand software waarin in het ontwerp van het huis (muren, deuren, ramen etc) maar ook stroom-, water-, netwerk- en luchtleidingen kan tekenen, zodat ik een goed plan kan maken voordat ik ga klussen?

Idealiter open source en gratis natuurlijk, maar ben niet te beroerd om er wat voor te betalen als dat het waard is.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:38
Sketchup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
Autocad?
Daar word er erg veel technisch in getekend. Zowel constructie als e/w.

Wil je het helemaal mooi doen, BIM. Is een 3D teken pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb voor mijn huis Chief Architect gebruikt, maar dat lijkt ongeveer hetzelfde als SweetHome3D: vooral gericht op meubels/interior design, hoewel het wel mogelijk is om hiermee wat piping (Electrical & HVAC tutorial) aan te leggen

Ik hoor altijd dat met Sketchup ongeveer alles mogelijk is, maar ik kom zelf nooit verder dan proberen de buitenmuren van mijn huis te tekenen; ik haak steeds af op het moment dat het dak (mansardedak) er op moet; laat staan dat ik probeer de dakkapellen te tekenen.

Ik hou dit topic dus even in de gaten; ik hoop dat er een suggestie langskomt die voor mij ook werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door gwystyl op 12-11-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Dit. Sketchup is vrij makkelijk onder de knie te krijgen en zijn ook genoeg tutorials van online te vinden. Je kan er vrijwel alles mee tekenen wat je wilt en daarmee heb ik ook ons hele huis uitgetekend om dingen te plannen.

De professionele versie wordt ook bij bedrijven gebruikt, maar de gratis versie voldoet prima voor wat je thuis nodig hebt.

Tegenwoordig is de gratis versie via het web, maar als je even zoekt vindt je nog (oudere) gratis versies die je op je computer kunt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
Autodesk AutoCAD (2D) of Revit (3D) wordt veel gebruikt. Overigens niet goedkoop inclusief verticale leercurve.

Overigens tikje WVB >>> CSA.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
EMP schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:23:
[...] plattegronden met paint gemaakt, en tekeningen met water/stroom/netwerk op papier gedaan.
Als je daar vandaan komt en geen behoefte hebt om het 3D te zien, zou je kunnen kijken naar Draw.io (een soort online MS Visio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:08
Autocad en Revit kan je wel gratis een maand uitproberen. Maar inderdaad, erg steile leercurve, zou je eigenlijk een cursus voor moeten doen wil je daarmee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Topicstarter
JaDatIsPeter schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:50:
[...]

Als je daar vandaan komt en geen behoefte hebt om het 3D te zien, zou je kunnen kijken naar Draw.io (een soort online MS Visio).
Draw.io ken ik, prima voor 2D dingen. Ik heb niet echt behoefte om er als een FPS doorheen te lopen, maar bij het aanleggen van leidingen en ventilatieschachten door vloreren/plafonds/muren zullen die 2D vlakken toch goed op elkaar aan moeten sluiten, en dan lijkt mij iets met 3D support (of in ieder geval een vorm van perspectief) wel erg handig.

Met de tips tot nu toe (waarvoor dank) ga ik Sketchup de komende dagen eens uitproberen. Ik hoop dat er een tussenweg is tussen de peperdure, moeilijke programma's en gratis tools met te weinig functionaliteit.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Pagina: 1