Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-04 19:54
Hallo mede tweakers,

Ik zit in een rare situatie en wil graag jullie advies en visie over het volgende:

Bij verschillende ziekenhuizen heb ik gesolliciteerd voor de functie Apothekersassistent.
In de vacatures staan 'normale' functie eisen en als niveau staat er aangegeven 'instapniveau'. Dus een net afgestudeerde Apothekersassistent nodigen zij ook uit om te solliciteren voor de vacature.
Bij elke vacature waarvoor ik heb gesolliciteerd ben ik afgewezen en ik krijg altijd dezelfde generieke email terug van alle sollicitatieplekken.

Als ik daarop antwoord of ik wat meer informatie kan krijgen over de afwijzing krijg ik geen antwoord meer terug. Mijn CV en motivatiebrief heb ik laten doornemen door een aantal andere personen en daar zit het probleem niet in. Weet iemand wat ik fout doe of zou moeten veranderen?

Wat meer over mij:
Ik heb de MBO opleiding Apothekersassistent afgerond en heb jarenlange ervaring in de openbare apotheek en farmaceutische industrie (4+ jaar). Daarnaast heb ik ook bijna mijn HBO diploma Farmakunde en weet veel over software en computers.

De laatste jaren is het voor mij niet meer leuk om te werken in de openbare apotheek, omdat het te eentonig wordt na een tijdje en het gaat tegenwoordig alleen maar over vergoedingen/preferentiebeleid aan de balie dan over voorlichting van medicijnen. Hierdoor wil ik een andere weg inslaan, namelijk werken in de ziekenhuis. Daar kom je meer te weten over geneesmiddelen, ben je bezig met geneesmiddelen bereiden en heb je meer contact meet patiënten over hun geneesmiddelen gebruik.

Voorbeeld afwijzing sollicitatie 1:
Geachte heer,

Naar aanleiding van uw sollicitatie naar de functie van Apothekerassistent Poliklinische Apotheek moeten wij u helaas mededelen dat wij de sollicitatieprocedure niet met u zullen voortzetten. De reden hiervoor is dat wij van mening zijn dat andere kandidaten beter aansluiten op de wensen en eisen die bij het functieprofiel horen.
Mocht u op de hoogte willen blijven van nieuwe vacatures van het *** Ziekenhuis dan kunt u het actuele aanbod bekijken op onze website, Twitter en Facebook.

Wij danken u voor de getoonde belangstelling in ons ziekenhuis en wensen u veel succes bij eventuele andere sollicitaties.

Met vriendelijke groet,

Voorbeeld functie eisen sollicitatie 1:
Wat vraagt het *** Ziekenhuis van jou?
Je beschikt over het diploma apothekersassistent.
Je hebt werkervaring in een poliklinische- of openbare apotheek of hebt meerdere stages doorlopen.
Je hebt bij voorkeur kennis over CGM apotheek.
Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, hebt inlevingsvermogen en houdt van het contact met patiënten.
Je hebt van nature een positieve, collegiale houding.
Je blijft rustig, werkt zorgvuldig en nauwkeurig en bent flexibel en geduldig in een soms dynamische situatie.
Je kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
Je bent bereid weekenddiensten te draaien.
Senioriteitsniveau
Instapniveau

Soort baan
Fulltime

Alvast bedankt,

Ultra Instinct

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:59
Tsja, die dingen gebeuren. Je bent blijkbaar niet de enige sollicitant en ze hebben maar 1 vacature, dus dan kiezen ze degene die ze het beste lijkt. Welkom in de echte wereld!

Wel een beetje vreemd dat ze niet reageren op je vraag om meer informatie, maar je moet maar zo denken, die mensen hebben het druk en jouw mail heeft dan geen prioriteit. Als je het echt wilt dan kun je proberen te bellen, maar ik denk niet dat je er veel wijzer van wordt. Soms moet er nu eenmaal een keuze worden gemaakt.

Enige wat je kunt doen is blijven solliciteren en hopen dat het dubbeltje een keer naar de goede kant omvalt. Succes!

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je al jarenlange ervaring hebt en ze zoeken iemand op instapniveau(iemand zonder eigen wil, die ze de **** klusjes kunnen laten doen) dan ben je gewoon overgekwalificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

With Fable, je bent al over gekwalificeerd, en met je HBO diploma onderweg al zeker.

Dus ze zoeken geen persoon die over een 1/2 jaar uitgekeken is en weg wil of een andere functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:10
Vervelende situatie. Er kunnen meerdere factoren een rol spelen. Zoals @Ernemmer al zegt, kan men, zoals in de vacature aangegeven, gewoon naar iemand met weinig ervaring en dito salariseisen op zoek zijn.

Om dit te ondervangen zou je voordat je solliciteert contact op kunnen nemen met de werkgever. Wordt vaak ook nog eens op prijs gesteld, omdat je dan aantoont dat je bereid bent om een stapje verder te gaan dan de rest van de sollicitanten.

Maar wellicht kun je ook je sollicitatiebrief laten zien. Het hoeft natuurlijk niet per se aan de werkgevers te liggen dat jij niet wordt uitgenodigd voor de volgende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:19
Eens met wat hierboven werd geopperd.

Verder:
UltraInstinct schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:54:
De laatste jaren is het voor mij niet meer leuk om te werken in de openbare apotheek, omdat het te eentonig wordt na een tijdje en het gaat tegenwoordig alleen maar over vergoedingen/preferentiebeleid aan de balie dan over voorlichting van medicijnen.
Ik weet niet of je daar iets van laat doorschemeren maar dit bevestigd dan natuurlijk alleen maar hun vermoeden dat je wellicht snel uitgekeken bent daar, je bent namelijk op je huidige (vergelijkbaar qua niveau) job ook redelijk uitgekeken.

Verder kan werken in een ziekenhuisapotheek net zo eentonig zijn, bij tijd en wijle.

[ Voor 6% gewijzigd door daan! op 11-11-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1246108

Misschien ben je bruin/zwart en hebben ze liever een blank persoon. Of je hebt een buitenlands klinkende achternaam. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze liever een vrouw willen, en jij bent een man.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Anoniem: 1246108 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:22:
Misschien ben je bruin/zwart en hebben ze liever een blank persoon. Of je hebt een buitenlands klinkende achternaam. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze liever een vrouw willen, en jij bent een man.
Of het is veel simpeler: ze zoeken een starter en TS is al uitgekeken op de huidige (soortgelijke) functie bij zijn huidige werkgever waar hij al 4+ jaar ervaring heeft. En IPV de MBO opleiding die benodigd is heeft ie al bijna zijn HBO.

Maar als jij er een rasistisch motief inziet, lijkt me basis huidige info in dit topic wat vergezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 09:01
Kijk eens of je wat leuke functies kunt vinden bij een farmaceut? Ik werk bij een farmaceut en er worden constant apothekers(assistenten) gezocht voor allerhande functies. En dit betekent zeker niet dat je de hele dag in het lab hoeft door te brengen. Ook zijn daar vaak veel mogelijkheden om de combinatie farmacie en IT samen te brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door fonsoy op 11-11-2019 21:17 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik denk niet dat ze perse een beginner willen hebben. Dan ben je ook veel geld en tijd kwijt bij het inwerken. Het is zwaar frustrerend voor mij om telkens dezelfde copy and paste emails te ontvangen. Er zal waarschijnlijk andere banen zijn, maar ik wil toch wel weten wat de redenen zijn van de ziekenhuizen om mij telkens te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Als je al antwoord krijgt, is dat vaak geen eerlijk antwoord, maar meer van, we hebben een betere match.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
WeHoDo schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:44:
Als je al antwoord krijgt, is dat vaak geen eerlijk antwoord, maar meer van, we hebben een betere match.
Het antwoord was letterlijk "we hebben een betere"... staat gewoon in z'n post. En dat is helemaal niet zo gek.

[ Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 12-11-2019 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:32
UltraInstinct schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:40:
Ik denk niet dat ze perse een beginner willen hebben. Dan ben je ook veel geld en tijd kwijt bij het inwerken. Het is zwaar frustrerend voor mij om telkens dezelfde copy and paste emails te ontvangen. Er zal waarschijnlijk andere banen zijn, maar ik wil toch wel weten wat de redenen zijn van de ziekenhuizen om mij telkens te weigeren.
kan je je cv en brief niet eens door iemand laten lezen? Misschien zitten daar wel een paar een paar fundamentele dingen in die aanpassing nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Als je HBO bijna hebt zou ik gewoon door gaan studeren voor farmacie, dan kun je apotheker worden en misschien maak je dan wel meer kan in een ziekenhuis. Of onderzoek gaan doen naar medicijnen gaan doen en een. Biochemische studie gaan doen bij een werken bij een pharmaceut.

[ Voor 29% gewijzigd door Turdie op 12-11-2019 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07

Reinier

\o/

aljooge schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:58:
[...]

kan je je cv en brief niet eens door iemand laten lezen? Misschien zitten daar wel een paar een paar fundamentele dingen in die aanpassing nodig hebben.
Heeft hij al gedaan staat er.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 15:41
Ik zie spel- en taalfouten in je openingsbericht.
Zijn je cv en sollicitatiebrieven foutloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
UltraInstinct schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:40:
Voorbeeld functie eisen sollicitatie 1:
Wat vraagt het *** Ziekenhuis van jou?
Je beschikt over het diploma apothekersassistent.
Je hebt werkervaring in een poliklinische- of openbare apotheek of hebt meerdere stages doorlopen.
Je hebt bij voorkeur kennis over CGM apotheek.
Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, hebt inlevingsvermogen en houdt van het contact met patiënten.
Je hebt van nature een positieve, collegiale houding.
Je blijft rustig, werkt zorgvuldig en nauwkeurig en bent flexibel en geduldig in een soms dynamische situatie.
Je kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
Je bent bereid weekenddiensten te draaien.
Senioriteitsniveau
Instapniveau

Soort baan
Fulltime

Hieruit maak ik toch echt op dat ze op zoek zijn naar een starter en niet iemand met 4+ jaar ervaring die graag door wilt leren en hogerop wilt komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Misschien een suggestie in een andere richting. Je kunt ook bellen na een afwijzing. Het voordeel is dat je in de meeste gevallen gelijk iemand aan de lijn krijgt. Op een e-mail is het lekker makkelijk voor ze om niet te reageren op dit soort "moeilijke" vragen. Daarnaast zegt het gelijk iets over jouw enthousiasme en doorzettingsvermogen om die plek toch te krijgen en kom je misschien eerder in beeld als er nog een plek beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 19:01
Het werk in een politheek is niet zo heel veel anders dan in een openbare apotheek.

Een ziekenhuisapotheek die dus de zorg binnen een ziekenhuis levert is wel een heel andere functie.

Dit zijn echt twee verschillende entiteiten

Ik weet niet of je bij het solliciteren bij de politheek je motivatie hebt gegeven om uit de openbare apotheek te vertrekken?

Daar zouden ze dan uit kunnen afleiden dat je het daar ook niet direct zou vinden wat je zoekt en je dus niet vinden passen.

Ook de openbare apotheek moet de slag maken naar farmaceutische zorg en dat is nog lang niet uitgekristalliseerd in de sector. Misschien kan je een andere openbare apotheek vinden die hier al wat verder mee is. In de randstad liggen de banen voor het oprapen in ieder geval.

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Voorbeeld afwijzing sollicitatie 1:
Geachte heer,

Naar aanleiding van uw sollicitatie naar de functie van Apothekerassistent Poliklinische Apotheek moeten wij u helaas mededelen dat wij de sollicitatieprocedure niet met u zullen voortzetten. De reden hiervoor is dat wij van mening zijn dat andere kandidaten beter aansluiten op de wensen en eisen die bij het functieprofiel horen.
Mocht u op de hoogte willen blijven van nieuwe vacatures van het *** Ziekenhuis dan kunt u het actuele aanbod bekijken op onze website, Twitter en Facebook.

Wij danken u voor de getoonde belangstelling in ons ziekenhuis en wensen u veel succes bij eventuele andere sollicitaties.

Met vriendelijke groet,
Geachte heer/mevrouw,

Wat jammer om te horen dat ik buiten de selectie val, dit terwijl ik er van overtuigd ben dat ik wel degelijk perfect aansluit op de functie gezien mijn ervaring en opleiding.

U vraagt namelijk >XYZ<, zoals u kunt lezen heb ik dit gedaan door mijn ervaring bij >XYZ< en door mijn opleiding <Insert opleiding hier<

Kunt u mij wellicht aangeven wat u nog mist bij mijn profiel? Dan kan ik daar aan gaan werken zodat ik hopelijk in de zeer nabije toekomst alsnog bij uw mooie organisatie mag horen. Weet ook dat ik altijd open sta voor opleidingen, cursussen of andere leertrajecten om de functie goed uit te kunnen voeren.

Ik kijk er naar uit om van u te horen.

Met vriendelijke groet,

>yournamehere<

Zo ga ik om met afwijzingen, het is voor hun ook een standaard spel geworden en ze zoeken diegene die eruit springt. Trek de stoute schoenen aan en laat zien dat je het niet eens bent met het besluit. Wordt meer gewaardeerd dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Als iemand met recruiter ervaring kan ik ook met 99% zekerheid zeggen dat je inderdaad te overgekwalificeerd bent gezien de vaca, jouw achtergrond en de afwijzing die je krijgt.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

UltraInstinct schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:40:maar ik wil toch wel weten wat de redenen zijn van de ziekenhuizen om mij telkens te weigeren.
Bellen, bellen, bellen :)

@XyperActive zei het ook al, gewoon de telefoon pakken en vragen.

Ik kan in je profiel niet zien hoe oud je bent en hoeveel ervaring je hebt, maar om die te krijgen moet je gewoon de vraag stellen.
Ik lees namelijk :
Dat heb ik ook wel eens gedaan, soms krijg je het standaard lulverhaal uit je brief voorgelezen van een zwaar ongeïnteresseerd persoon maar in de meeste gevallen kon ik precies het hoe en waarom horen.

In 1 geval heb ik na 2 écht hele leuke gesprekken de boodschap gekregen dat ik het niet werd en op mijn vraag over het waarom ben ik zelfs nog op een soort "exit-gesprek" geweest, er was een hele leuke klik maar er was een iets betere kandidaat dat was geen makkelijke keuze voor ze.
Dat vond ik echt supergaaf en stom toevallig ben ik jaren later wel nog eens bij die werkgever beland op een andere functie :)

Een ander voordeel is dat het je kan helpen om de teleurstelling (hoe klein die dan ook is) van een afwijzing wat beter weg te zetten. Ik vond dat in elk geval erg prettig. :)
Kreeg ik het lulverhaal dan is het een toko waar ik blij ben niet terecht gekomen te zijn ;)

Vragen staat vrij, zeggen ze toch? d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]
Daarnaast heb ik ook bijna mijn HBO diploma Farmakunde en weet veel over software en computers.
Dit is de dealbreaker.

Als ik aan de andere kant zou zitten, dan is dit een directe dealbreaker bij genoeg aanbod.

Iemand heeft bijna zijn HBO diploma, maar zet in op een instap-MBO functie.
Dus.... heeft geen geduld om het even af te maken? Is wispelturig Minderwaardigheidscomplex? Ik snap het alvast niet.
Maar ook in een team kan dit problemen opleveren. De kandidaat komt binnen als junior, maar heeff dadelijk meer kennis/basis als de senior collega's van MBO niveau. Recept voor gedonder in het team. 8)

Medische vakgebieden zijn ook nog wat hiërarchischer dan de rest van de wereld. Een HBO-er mag dan handelingen uitvoeren die een MBO-er niet mag. (Of alleen met een bepaalde cursus/certificaat/training)

Simpele test:
Laat gewoon het HBO stuk weg van je CV en uit je volgende gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De laatste jaren is het voor mij niet meer leuk om te werken in de openbare apotheek, omdat het te eentonig wordt na een tijdje en het gaat tegenwoordig alleen maar over vergoedingen/preferentiebeleid aan de balie dan over voorlichting van medicijnen. Hierdoor wil ik een andere weg inslaan, namelijk werken in de ziekenhuis. Daar kom je meer te weten over geneesmiddelen, ben je bezig met geneesmiddelen bereiden en heb je meer contact meet patiënten over hun geneesmiddelen gebruik.
Vertel je dit ook in je sollicitatiebrief of -gesprek?
Je geeft aan het werk niet leuk meer te vinden omdat het te eentonig wordt (en kraakt hiermee dus je oud werkgever af). In plaats dat je aangeeft dat je het werk niet leuk meer vind, kan je beter aan te geven dat je op zoek bent naar meer afwisseling en een nieuwe uitdaging om je eigen verder te ontwikkelen.
Maak geen verwijzing naar je oud werkgever of dat je het daar maar "saai" en "eentonig" vindt.
Je bent toe aan een volgende stap, je wilt jezelf verder ontwikkelen.

Dat klinkt imho beter dan dat je het niet meer naar je zin hebt en daarom dus op zoek bent naar wat anders.
Want wat is het verschil tussen een openbare apotheek en een apotheek in het ziekenhuis?

Daarnaast denk ik ook dat je niet op instapniveau moet zoeken, maar een treetje verder. Je hebt al een paar jaar werkervaring, bijna een HBO papiertje, dus zoek naar "ervaren assistent functies". Trek de stoute schoenen aan en laat je niet beperken door voorwaarden als "minimaal 6 jaar ervaring" etc.
Tuurlijk moet het gat tussen je daadwerkelijke ervaring en de gevraagde ervaring niet te groot zijn, maar je kan best solliciteren op een functie waar ze 5-6 jaar ervaring voor vragen, terwijl je er "maar" 4 hebt.
Jouw voordeel zit 'm er in dat je ook studeert en jezelf wilt (blijven) ontwikkelen.

Benoem de positieve zaken en datgene wat een werkgever graag wilt horen. Laat vooral niet horen, dat je bent uitgekeken op je oude baan (saai, repeterend werk, etc.).

Succes met solliciteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:09
Bekijk het vanuit hun perspectief, als ze 20 CVs ontvangen en 5 sluiten beter aan bij de vacature, dan is het niet te doen om iedereen na te bellen en zullen ze een standaard afwijzing sturen. Als je ze vervolgens een email stuurt zal dit bij hun binnenkomen als een prio 0 email en onderaan de stapel verdwijnen. Zij hebben namelijk geen band met je en er valt voor hen niets te halen. Komt die persoon dan eindelijk een keer toe aan jouw email dan is het misschien twee weken verder en zullen ze denken dat het niet meer hoeft.

Je kunt een aantal dingen doen om toch een antwoord te krijgen:
- Zet in je email dat je ze over 3 dagen belt als je geen antwoord krijgt. Dan kunnen ze je email niet negeren, want als ze dat doen moeten ze de confrontatie met je aangaan. Mensen mijden van nature de confrontatie, dus dit zal ze stimuleren te antwoorden.
- Niet emailen, maar zoals eerder gezegd gewoon direct bellen.
- Emailen en blijven opvolgen. Heb je na een week geen antwoord, nog een mail. Na 3 dagen vervolgens weer niet, nog een. Hou het wel netjes uiteraard. In de eerste herinnering gewoon netjes vragen of ze al tijd hebben gezien je email te kunnen lezen. In de tweede herinnering jezelf hardop afvragen of de email wellicht in de spambox terecht is gekomen.

Succes in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Als je daadwerkelijk hoop wilt hebben op een eerlijk antwoord moet je blijven bellen. En dan krijg je soms iemand die je een eerlijk antwoord geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
XyperActive schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:10:
Misschien een suggestie in een andere richting. Je kunt ook bellen na een afwijzing. Het voordeel is dat je in de meeste gevallen gelijk iemand aan de lijn krijgt. Op een e-mail is het lekker makkelijk voor ze om niet te reageren op dit soort "moeilijke" vragen. Daarnaast zegt het gelijk iets over jouw enthousiasme en doorzettingsvermogen om die plek toch te krijgen en kom je misschien eerder in beeld als er nog een plek beschikbaar komt.
Ik zou bellen voor ik een sollicitatie zou doen.... Je kunt vragen naar details van de vacature en eventueel vragen of het zin heeft te solliciteren met je achtergrond. Als de mensen die de sollicitatie beoordelen dezelfde zijn als degenen die de selectie doen, heb je in dat geval een streepje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 10:12
TheGhostInc schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:47:
[...]

Dit is de dealbreaker.

Als ik aan de andere kant zou zitten, dan is dit een directe dealbreaker bij genoeg aanbod.

Iemand heeft bijna zijn HBO diploma, maar zet in op een instap-MBO functie.
Dus.... heeft geen geduld om het even af te maken? Is wispelturig Minderwaardigheidscomplex? Ik snap het alvast niet.
Maar ook in een team kan dit problemen opleveren. De kandidaat komt binnen als junior, maar heeff dadelijk meer kennis/basis als de senior collega's van MBO niveau. Recept voor gedonder in het team. 8)

Medische vakgebieden zijn ook nog wat hiërarchischer dan de rest van de wereld. Een HBO-er mag dan handelingen uitvoeren die een MBO-er niet mag. (Of alleen met een bepaalde cursus/certificaat/training)

Simpele test:
Laat gewoon het HBO stuk weg van je CV en uit je volgende gesprek.
Weet inderdaad ook niet wat je op je CV hebt staan maar je bent 3 maand geleden ook gewissel van werkgever (meen me een topic van je te herinneren). Zou kunnen dat een nieuwe werkgever het zelfde vermoeden heeft als @TheGhostInc schetst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:36
fommas schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:10:
[...]

Weet inderdaad ook niet wat je op je CV hebt staan maar je bent 3 maand geleden ook gewissel van werkgever (meen me een topic van je te herinneren). Zou kunnen dat een nieuwe werkgever het zelfde vermoeden heeft als @TheGhostInc schetst
Klopt, gaat om dit topic.

Combinatie van overgekwalificeerd en na een paar maanden in je huidige baan alweer op zoek naar iets anders, dat zou mij ook direct laten vermoeden dat je bij die nieuwe baan waarschijnlijk ook zo weer uitgekeken bent.

Zorg eerst voor wat stabiliteit op je CV, maak die HBO-studie af, en ga dan solliciteren op banen op een hoger niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als je echt wil weten wat er mis is, dan moet je bellen.
Als recruiter moet je tegenwoordig heel voorzichtig zijn.
Ik ben het er 100% mee eens dat je niet mag selecteren op geslacht, ras, leeftijd etc etc. Dat gaat echt heel ver.
Dat leidt er toe dat je in mails en op papier heel vaag blijft als je iemand moet afwijzen. Gewoon omdat je geen klachten etc aan je broek wil.

Als ik recruteer, dan kijk ik vooral naar attitude, de wil om te leren, interne motivatie, en dat lees je niet in een CV en komt enkel naar voor in een goed gesprek.

Dus.... bel je recruiter op, en probeer te weten te komen waarin die andere kandidaten beter scoorden.
Vooral niet tegen in gaan, anders klapt die dicht, en weet je niks.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@UltraInstinct Je lijkt mij te duur, overgekwalificeerd, en in hun gedachte moeilijk te sturen, op te leiden, naar hun hand te zetten. Men wil vaak liever een schoolverlater die goed te sturen is in hun systeem. waar men ervaring vraagt komt bijna nooit overeen met schoolverlater en leeftijd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

johnkeates schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:54:
[...]

Het antwoord was letterlijk "we hebben een betere"... staat gewoon in z'n post. En dat is helemaal niet zo gek.
Dat zegt helemaal niets. Voor hetzelfde geld hebben ze helemaal niemand aangenomen. In elk geval willen ze @UltraInstinct niet om onbekende reden. Die afwijzing is natuurlijk zeer generiek. Je moet ze bellen tot je een inhoudelijke reactie hebt. Desnoods ga je langs.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-04 17:16
Als ik werkgever was en ik weet dat jij bijna je HBO farmakunde hebt dan weet ik zeker dat jij niet op de functie apothekersassistent zou willen blijven zitten. Dat zou al een reden zijn om jou niet aan te nemen.

Hoe bijna is bijna? kan je blijven zitten bij een 'gewone' apotheek en je HBO zo snel mogelijk afmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

peltco schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:50:
Als ik werkgever was en ik weet dat jij bijna je HBO farmakunde hebt dan weet ik zeker dat jij niet op de functie apothekersassistent zou willen blijven zitten. Dat zou al een reden zijn om jou niet aan te nemen.

Hoe bijna is bijna? kan je blijven zitten bij een 'gewone' apotheek en je HBO zo snel mogelijk afmaken?
Uit het vorige topic begrijp ik dat de TS een probleempje had met de huidige werkgever.

Ik weet niet hoe groot het wereldje is en of je snel "bekend" wordt, maar TS heeft dus 2 werkgevers kort achter elkaar op zijn CV staan en nu weer op zoek naar een andere. Dat in combinatie met onder je niveau solliciteren.

Denk dat je dat niet snel uit een gesprekje gaat halen als reden van afwijzing. Maar dat zal er zeker mee te maken kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56
Ik weet niet hoe je motivatiebrief eruit ziet, maar tip als je wilt linken naar gevraagde eisen; kom met "bewijs"
Geef (kort) in je brief dat je hierover beschikt + voorbeelden.

Wat betreft afwijzing; het is nooit leuk om te horen... hoort er helaas bij.
Alleen jammer dat je een standaard afwijzing krijgt; als ik mensen afwijs, dan is dat inclusief uitleg.
Daarmee hoop ik ze te helpen voor in de toekomst.

Vaak is het dat werkervaring te weinig is op techniek a/b/c of dat kennis over het vakgebied (in mijn geval software development) out-dated is of simpelweg te weinig "vlieguren".

Iemand afwijzen met de standaard zin " we hebben iemand gevonden die beter aansluit blablabla" kan je inderdaad weinig mee. Dan zou ik ook willen weten wat ik mis tov mijn concurrent zodat ik daar aan kan werken voor in de toekomst.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdrone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 01:04
een van mijn regels is dat je je nooit negatief uitlaat in welke vorm dan ook over je huidige baan.

Als jij meld dat jij "het niet meer leuk vind......blablabla" is dat negatief en komt ook zo over.

Vorm het om in iets positiefs als zijnde:

Mijn huidige werk doe ik met veel plezier en heb hier ook veel geleerd.
Nu wil ik mij graag verder ontwikkelen....jadajadajada.........

snap je, dit staat veel minder negatief......en laat jouw een positieve houding aannemen, en dat je je graag ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:42
"Combinatie van overgekwalificeerd en na een paar maanden in je huidige baan alweer op zoek naar iets anders, dat zou mij ook direct laten vermoeden dat je bij die nieuwe baan waarschijnlijk ook zo weer uitgekeken bent."

De werkgever denkt inderdaad heel anders dan de werknemer, werknemers die uitgekeken zijn bij een baas 50% van de tijd, heeft de baas ze met mooie praatjes binnen gehaald, maar blijven de acties achter bij de woorden. En zoals hierboven gezegd word, het word tegen je gebruikt als je dan negatief uitlaat over een vorige werkgever. Ze willen vooral iemand die zijn mond houdt en zijn werk doet, als je aangeeft belazerd te voelen bij je vorige werkgever, dan kunnen ze jou nu ook niet belazeren, dus ben je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Bedankt voor de reacties. Het klopt dat ik inderdaad snel ben veranderd qua opdrachtgevers, maar dit komt niet door mij. Opdrachtgever nummer 1 is een detacheringsbedrijf dat mij had beloofd om mij in te zetten voor opdrachten in Rotterdam. Dat hebben zij niet waar kunnen maken. Bij werkgever nummer 2 heb ik een nulurencontract gekregen om een ziek werknemer te vervangen. Er was vanuit gegaan dat zij lang ziek zou blijven, maar dat bleek in totaal maar 2 maanden te zijn. Nu heb ik geen inkomen meer en zit actief overal op te solliciteren. De reden waarom ik specifiek als apothekersassistent momenteel wil werken is dat bepaalde werkzaamheden een apothekersassistent uit kan voeren nog heel erg interessant voor mij zijn. Je kan hierbij denken aan medicatie verificatie, medicatiebegeleidingsgesprekken voeren en medicijnen bereiden. Dit doen ze vaak voornamelijk in ziekenhuizen, vandaar mijn frustratie. Daarnaast verdien ik ook redelijk goed met de functie (ong 2600 per maand bij 36 uur per week, een hbo starter functie is gemiddeld 2400 euro bruto per 36 uur).

Overigens geef ik tijdens het sollicitatiegesprek niet aan dat ik uitgekeken ben met de werkzaamheden bij mijn vorige werkgever. Dat is inderdaad niet slim om te zeggen. Ik zal voortaan de contactpersoon bellen en vragen om nader toelichting voortaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

UltraInstinct schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:49:
Bedankt voor de reacties. Het klopt dat ik inderdaad snel ben veranderd qua opdrachtgevers, maar dit komt niet door mij. Opdrachtgever nummer 1 is een detacheringsbedrijf dat mij had beloofd om mij in te zetten voor opdrachten in Rotterdam. Dat hebben zij niet waar kunnen maken. Bij werkgever nummer 2 heb ik een nulurencontract gekregen om een ziek werknemer te vervangen. Er was vanuit gegaan dat zij lang ziek zou blijven, maar dat bleek in totaal maar 2 maanden te zijn.

De reden waarom ik specifiek als apothekersassistent momenteel wil werken is dat bepaalde werkzaamheden een apothekersassistent uit kan voeren nog heel erg interessant voor mij zijn. Je kan hierbij denken aan medicatie verificatie, medicatiebegeleidingsgesprekken voeren en medicijnen bereiden. Dit doen ze vaak voornamelijk in ziekenhuizen, vandaar mijn frustratie. Daarnaast verdien ik ook redelijk goed met de functie (ong 2600 per maand bij 36 uur per week, een hbo starter functie is gemiddeld 2400 euro bruto per 36 uur).
[...]
Overigens geef ik tijdens het sollicitatiegesprek niet aan dat ik uitgekeken ben met de werkzaamheden bij mijn vorige werkgever. Dat is inderdaad niet slim om te zeggen. Ik zal voortaan de contactpersoon bellen en vragen om nader toelichting voortaan
Dit laat je dan toch terugkomen in het telefonische gesprek en vervolgens nog een keer in de motivatie?
Nu heb ik geen inkomen meer en zit actief overal op te solliciteren.
Heb je recht op ww? Aanvragen. Recht op bijstand? Die molen wil je waarschijnlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 12-11-2019 22:23 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1