Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Djoster
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-11 15:52
Hallo Allemaal,

Graag zou ik jullie advies/mening hebben wat betreft mijn te installeren PV installatie en de keuzes die hiervoor nog gemaakt moeten worden. Ik heb al aardig wat topics doorgelezen. Met name wat betreft SE en het nut hiervan. De bedoeling is om de zonnepanelen komende februari te gaan aanleggen. Nu relatief weinig opbrengst en ik hoop zo nog wat extra te kunnen profiteren van goedkopere/betere panelen.

De meterkast is voorbereid en grondkabel ligt al in het schuurtje.
Aangezien de ligging van het dak van mijn woonhuis suboptimaal is, Noord-Oost en veel schaduw van het dak van de buren, heb ik besloten om mijn panelen op het schuurtje/overkapping te gaan plaatsen.

Afmetingen dak: 6.50m x 1.70m
Hellingshoek: 15 graden

Ligging dakvlakken ongeveer:
1: Zuid-zuid-oost
2: Noord—noord-west
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/24zwv4.png
Omgeving:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y99l2hix407.png

Mijn voornemen is om deze vol te leggen met 12 panelen. Dit dekt ruim onze 2100kw verbruik. 12x320x0.7=2688 (Voor het gemak van 0.7 uitgegaan)
Voorkeur voor panelen van JA solar in verband met de afmetingen(1.65). Een paneel wat 3cm groter zou zijn zal bij hevige regenval ervoor zorgen dat het water niet meer in de goot terecht komt.
Later, bij een grotere vraag naar stroom, zou ik nog eens 3 panelen op zuid-zuid-oost op het platte dak van de garage kwijt kunnen. Of de panelen upgraden.

Dakvlak 1: heeft in de winter veel last van schaduw van het hok van de buren. (zie foto) De onderste 30/40 centimeter wordt afgedekt. Later als de zon verder draait is er geen belemmering meer.
Dakvlak 2: heeft nagenoeg geen obstakels tot zonsondergang/huis van de naaste buren.

Waar ik mee zit is dat ik bang ben dat met name dakvlak 1 vanaf de herfst tot aan/(met) maart niet veel gaat produceren in verband met de schaduw op de panelen en dus een te lage spanning.
Er blijven lang meerdere van de 6 panelen enigszins in de schaduw, samen met een lagere spanning ben ik bang dat ik niet ver of zelfs niet over de 100v kom. Daarom eventueel solaredge.

Voor nu heb ik 3 opties. Inclusief bevestigingsmaterialen etc.
Optie 1: Growatt (zo goedkoop mogelijk)
12x Ja Solar 320w
Growatt 2500 mtls (max 2900wp)

2mppt – start voltage van 100v.
6 panelen per MPPT: 6x32=192v. Genoeg maar lager rendement.

Kosten excl BTWL: 2030

Optie 2: Solaredge
12x JA solar 320w
Solaredge SE 2200H (max 3400wp)
12x P404 optimizers (ivm 80v spanning en tot 405w)

Ik heb gekeken naar solaredge embedded panelen. Echter doen deze panelen van JA solar, helaas, 60v ipv 80v.

Kosten excl btw: 2625

Optie 3: panasonic panelen.

12x panasonic HIT KURO 320
Growatt 2500MTLS
2mppt: Door hoger voltage eenvoudig het startvoltage en tevens in gunstiger gebied qua rendement in de zomer. (6x60=360v) Maar herfst/winter nog steeds veel schaduw en uitval.

Kosten excl btw: 2680

Mijn afwegingen op dit moment zijn:

1- Rechtvaardigt de extra uitgave van 600 voor SE zich ten opzichte van de winst.

2- Gaan de PO’s van de solaredge de minimale spanning van 380 behalen of gaat het systeem klapperen (zoals beschreven in andere Solaredge topics.)
Hoeveel volt kun je verwachten van de panelen op dakvlak 2 wanneer de zon op zuid-oost staat? En van de panelen die deels schaduw vangen?

3- Voor mijn gevoel, niet gehele vrij van: "leuk hebbeding", zou ik met de solaredge wat veiliger zitten qua garantie en toekomstbestendigheid (lees eventuele batterij en vervanging door max.405watt panelen)

Hopelijk heb ik de situatie duidelijk uitgelegd. Graag zou ik jullie mening/ervaring willen horen.
Alvast bedankt! _/-\o_

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 07:37
Als ik het god begrijp leg je ze op het dak achterkant van de tuinschuur ?
Dan heb je naar ik zo op de foto inschat met dat schuurdak en die boom/struik wel wat schaduw in wintermaanden.
In deze grafiek kun je de hoek van de zon een beetje zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Charts/Zonnestand.gif

Bepaal de hoek vanaf dat dak over de objecten die schaduw kunnen geven en dan kun je in die grafiek een beetje gaan inschatten op welke tijden je zonlicht krijgt op die panelen.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 11-11-2019 20:24 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Djoster
jacovn schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:22:
Als ik het god begrijp leg je ze op het dak achterkant van de tuinschuur ?
Dan heb je naar ik zo op de foto inschat met dat schuurdak en die boom/struik wel wat schaduw in wintermaanden.
In deze grafiek kun je de hoek van de zon een beetje zien.
[Afbeelding]

Bepaal de hoek vanaf dat dak over de objecten die schaduw kunnen geven en dan kun je in die grafiek een beetje gaan inschatten op welke tijden je zonlicht krijgt op die panelen.
Hello,

Ik wil ze neerleggen op de beide dakvlakken. (anders kan ik er maar 6 kwijt.)Dus voorkant en de achterkant. Met name in de zomer hoop ik zo, door de flauwe dakhelling, nog aardig wat mee te pakken. En wanneer de zon naar het zuid-oosten draait is dit dakvlak volledig beschenen. Weliswaar van de zijkant.
Ik heb nu inderdaad de onderste 30/40 centimeter van het achterste dakvlak last van het schuurtje. De boom/struik valt aardig mee. Deze staan nog aanzienlijk verder naar achter en onder de lijn: Nok schuurtje - Nok achterburen. vertekend denk ik op de foto.

• jacovn
Djoster schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:40:
[...]

Hello,

Ik wil ze neerleggen op de beide dakvlakken. (anders kan ik er maar 6 kwijt.)Dus voorkant en de achterkant. Met name in de zomer hoop ik zo, door de flauwe dakhelling, nog aardig wat mee te pakken. En wanneer de zon naar het zuid-oosten draait is dit dakvlak volledig beschenen. Weliswaar van de zijkant.
Ik heb nu inderdaad de onderste 30/40 centimeter van het achterste dakvlak last van het schuurtje. De boom/struik valt aardig mee. Deze staan nog aanzienlijk verder naar achter en onder de lijn: Nok schuurtje - Nok achterburen. vertekend denk ik op de foto.
Nu als in November ?
Als je nog in de uren tussen 10:00 - 16:00 totaal geen schaduw op de dakvlakken hebt, of althans eerste deel dag niet op 1 en 2e deel dak niet op andere dak hebt zal het wel goed komen.

Met Panasonic panelen heb je wel iets meer opbrengst met diffuus licht wellicht, en ook een goede temperatuur coefficient met warmte.

Let wel op als je panelen in portait legt, korte kant naar onder en boven en je een rand schaduw over de panelen krijgt het hele paneel uit gaat. Dus die onderste 30-40 cm zijn dan killing.
Als dat alleen maar begin of eind van de dag is moet je je er wellicht maar niet te veel van aantrekken.

Sunpower P19 panelen Zou ook een optie kunnen zijn, die kunnen in 3 blokken tegen schaduw over de lengte richting van paneel, en in 6 banen over de breedte. Die zitten wel max tegen maat van je dak aan. De panasonic hit panelen zijn 10 cm minder lang bijvoorbeeld.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Djoster
Ik vermoed dat ik het grootste deel van de dag wle een beetje schaduw heb op vlak 1. Eerlijk gezegd maak ik me daar in de maanden Nov. Dec.jan. Niet zo heel druk om als ik kijk naar de PV opbrengst in deze maanden bij familie maar hoopte dit wel enigzins te kunne fixen met solaredge in okt. Maart.

Wat betreft het portrait : is dit ook het geval bij PO van solaredge? De plaatjes in hun brochure doen namelijk hele wat anders vermoedden. ( maar daarom ook juist dit topic.)

Ik heb even gekeken naar de p19 panelen. Maar ik denk niet dat die aanschafprijs van 110 euro meer per paneel (tov Ja Solar met optimizers of 160 excl optimizers) Ich terug gaat verdienen in die wintermaanden. Zelfde als de Panasonics. Levert een tvt van 1300/400= 3 jaar meer op. Toch? En dan nog steeds met een growatt omvormer erop.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Neem ook Enphase in je overwegingen mee.

12 x https://solargarant.nl/pr...ch-330-wp-half-cell-mono/
12 x https://solargarant.nl/product/enphase-iq-7-micro-inverter/
10 x https://solargarant.nl/pr...-portret-voor-iq7-en-iq7/

Vooral bij kleinere aantallen panelen zijn ze best scherp in prijs;
o.a. omdat er op de micro-omvormers 20 of 25 jaar garantie zit.
Bij alle andere omvormers moet je er rekening mee houden dat je na pakweg 15 jaar een nieuwe omvormer nodig hebt.
En zorg er bij montage voor dat er bij de nok van het dak een spleet zit tussen panelen, voor de ventilatie.

En bredere regengoten monteren zal je kop toch niet kosten ?

[ Voor 4% gewijzigd door FD2 op 12-11-2019 00:56 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@FD2
Je vergeet de unit om uit te lezen.
https://solargarant.nl/pr...oring/enphase-monitoring/

Al met al toch stevig aan de prijs.
Met 15 jaar wil je onderhand ook wel nieuwe betere panelen verwacht ik.
Ik heb ze na 5 jaar al vernieuwd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jacovn
Djoster schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:13:
Ik vermoed dat ik het grootste deel van de dag wle een beetje schaduw heb op vlak 1. Eerlijk gezegd maak ik me daar in de maanden Nov. Dec.jan. Niet zo heel druk om als ik kijk naar de PV opbrengst in deze maanden bij familie maar hoopte dit wel enigzins te kunne fixen met solaredge in okt. Maart.

Wat betreft het portrait : is dit ook het geval bij PO van solaredge? De plaatjes in hun brochure doen namelijk hele wat anders vermoedden. ( maar daarom ook juist dit topic.)

Ik heb even gekeken naar de p19 panelen. Maar ik denk niet dat die aanschafprijs van 110 euro meer per paneel (tov Ja Solar met optimizers of 160 excl optimizers) Ich terug gaat verdienen in die wintermaanden. Zelfde als de Panasonics. Levert een tvt van 1300/400= 3 jaar meer op. Toch? En dan nog steeds met een growatt omvormer erop.
Als jij 6 panelen met solaredge op het dakvlak legt en er zit een rand schaduw over moet je er rekening mee houden dat het niet opstart tot de schaduw weg is, of de andere 6 licht genoeg krijgen om wat te doen.

Alle panelen waar schaduw op valt in portrait mode op de onder of boven kant gaan uit of bijna uit volgens mij.
Alleen de genoemde sunpower p19 zou dat in 3 blokken kunnen.
p19 portrait shading

Nu merk je zelf al op of de meerprijs voor duurdere panelen wel zinvol is voor de wintermaanden.

Een Sunpower P19-320 is te koop voor €210 en wellicht nog wel goedkoper. https://www.abczonnepanel...wer/sunpower-mp19-320-wp/

En de P19-315 voor €187
https://gd-energy.be/vlaa...wer-p19-315-wp-full-black

Nog steeds €40-60 duurder dan een JA solar

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 12-11-2019 06:50 ]

• Djoster
FD2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:54:
Neem ook Enphase in je overwegingen mee.

12 x https://solargarant.nl/pr...ch-330-wp-half-cell-mono/
12 x https://solargarant.nl/product/enphase-iq-7-micro-inverter/
10 x https://solargarant.nl/pr...-portret-voor-iq7-en-iq7/

Vooral bij kleinere aantallen panelen zijn ze best scherp in prijs;
o.a. omdat er op de micro-omvormers 20 of 25 jaar garantie zit.
Bij alle andere omvormers moet je er rekening mee houden dat je na pakweg 15 jaar een nieuwe omvormer nodig hebt.
En zorg er bij montage voor dat er bij de nok van het dak een spleet zit tussen panelen, voor de ventilatie.

En bredere regengoten monteren zal je kop toch niet kosten ?
goedemorgen,

Alternatief voor enphase zou de APS QS1 kunnen zijn. 3 units à panelen het stuk komt op 939 euro (zo snel gekeken) + monitoring = 1139. Komt redelijk in de buurt van de solaredge: +- 1230 euro.

Ik denk dat je je op de kosten van de goot nogal verkijkt. Met name gezien de winst van een ander paneel kiezen, zit daar uberhaupt winst in? Specifiek het door jou aangegeven paneel is voor het oog wat minder door de witte achtergrond. Grofweg: Beugels + Goot = 300 euro. Komen de hoekstukken etc. nog overheen.

Spleet op de nok moet (nog) kunnen. Bedankt voor de tip!

• jacovn
Djoster schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 06:40:
[...]

goedemorgen,

Alternatief voor enphase zou de APS QS1 kunnen zijn. 3 units à panelen het stuk komt op 939 euro (zo snel gekeken) + monitoring = 1139. Komt redelijk in de buurt van de solaredge: +- 1230 euro.

Ik denk dat je je op de kosten van de goot nogal verkijkt. Met name gezien de winst van een ander paneel kiezen, zit daar uberhaupt winst in? Specifiek het door jou aangegeven paneel is voor het oog wat minder door de witte achtergrond. Grofweg: Beugels + Goot = 300 euro. Komen de hoekstukken etc. nog overheen.

Spleet op de nok moet (nog) kunnen. Bedankt voor de tip!
Een micro inverter is qua techniek wel het beste voor schaduw problemen omdat deze per paneel werkt

Gezien de ervarIng die ik nu met Solaredge en schaduw heb ga ik het voor uitbreidingen niet meer gebruiken..

• Djoster
jacovn schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 06:29:
[...]

Als jij 6 panelen met solaredge op het dakvlak legt en er zit een rand schaduw over moet je er rekening mee houden dat het niet opstart tot de schaduw weg is, of de andere 6 licht genoeg krijgen om wat te doen.

Alle panelen waar schaduw op valt in portrait mode op de onder of boven kant gaan uit of bijna uit volgens mij.
Alleen de genoemde sunpower p19 zou dat in 3 blokken kunnen.
[Afbeelding: p19 portrait shading]

Nu merk je zelf al op of de meerprijs voor duurdere panelen wel zinvol is voor de wintermaanden.

Een Sunpower P19-320 is te koop voor €210 en wellicht nog wel goedkoper. https://www.abczonnepanel...wer/sunpower-mp19-320-wp/
Goedemorgen Jacovn,

Hmm oke duidelijk. Niet het gehoopte antwoord. En de solaredge zorgt er dan wel voor dat de andere 3 panelen (indien 3 panelen bedekt en de overige 3 genoeg voltage maken voor de omvormer) regulier presteren.

Mochten deze 3 niet genoeg voltage kunnen leveren dan zou inderdaad het sunpower paneel aan de achterkant een optie zijn. Meer voltage en ook nog opbrengst op 2/3 van het paneel. Aan de achterkant heb ik ook iets meer ruimte met de goot vs. lengte paneel.

Maar wellicht is het dan nog steeds wel interessanter om een growatt omvormer + 6x sunpower + 6x JA Solar (of lengte equivalent) neer te leggen in plaats van een SE/APS systeem. Of is een optimizer/micro omvormer wel wenselijk met deze schaduw?

• jacovn
Over het algemeen loont het niet om veel geld tegen schaduw aan te gooien.

Je startpunt was een betaalbare string inverter en betaalbare panelen.

Als je nu € 60 per paneel (6x) meer uitgeeft en dan nog met micro inverters ook €500 voor de 12 panelen meer investeerd zou je €860 moeten meerverdienen aan de schaduw ten opzichte van alleen JA solar op een Growatt.
Dat duurt vrij lang denk ik.

Ik kan je nog niet vertellen of die Sunpower panelen echt werken met schaduw over korte kant. Ik heb akkoord gegeven en zal wel snel een keer een installatie datum doorkrijgen.
Bij mij liggen die panelen dan ook met schaduw over de korte kant en in September heb ik daar dan 4 uur zon op. In de zomer meer uren en in de winter minder.
Over terugverdientijd denk ik niet eens na...

Met Solaredge en 12 panelen zou je een p404 optimizer moeten nemen. Die levert max 80 volt op.
Dus als je oost panelen actief worden (als in geen schaduw over de korte kant) dan zouden die 80 volt kunnen uitgeven. Met 5 stuks kom je dan op de 380 volt die een 1 fase SE inverter nodig heeft.
De andere 6 panelen leveren dan ook wel wat zeker als er diffuus licht is.
Maar met wel directe zon zal een normaal paneel met een schaduwband over de korte kant niets leveren voor zover ik weet.
Er zijn hier bijvoorbeeld mensen met een SE opstelling in oost/west met op elke zijde 4 panelen waar het systeem wel werkt. Dus 4 panelen die direct zon hebben en 4 panelen die met diffuus licht toch iets leveren. En in de middag andersom.

Maar als je bereid bent voor kleine systemen Solaredge prijzen te betalen zou ik zeker micro inverters overwegen.
Ik ga dat ook doen voor 5 of 6 panelen op tuinhuisje en nog 6-8 panelen op noord/west dak. Daar denk ik niet eens na om Solaredge hoofdpijn problemen te krijgen.

• Djoster
Bedankt voor je snelle reactie en je informatie. Ik begrijp dat jij helaas wat mindere ervaring hebt met SE?
Ik had eerder naar de enphase gekeken maar die kwam nog eens +-250 boven de SE uit. Vandaar dat ik hier naar SE keek. Maar APS komt dan weer onder de SE en wordt dan interessant. Alleen moet ik even uitzoeken hoe toekomstbestendig deze zijn met eventueel opslag oid over een x aantal jaar.

Is de werking van een URE paneel, misschien de reden @FD2 hiermee kwam, dan niet vergelijkbaar?
Maar nu in 2 helften in plaats van 3 bij de Solarpower panelen?

Deze halfcut cel zonnepanelen zijn nagenoeg even duur (als de JA solar), uit het zicht, en leveren dan 50% vermogen maar maximaal voltage wanneer de onderste helft in de schaduw valt. (Tov 33% of 66% van de sunpower)

Afbeeldingslocatie: https://zonnepaneel-info.nl/pictures/schaduw_twinmodules.jpg

Op deze manier zou ik nog steeds de growatt kunnen opstarten op dakvlak 1. Maar geen individuele monitoring van de panelen hebben. Zonder extra kosten. omzeil ik het probleem met de schaduwband over de korte kant (in portrait ligging)

Dan is het de afweging om de extra investering van 700 euro voor een APS systeem zich rechtvaardigt. Of dat het een leuke gadget is? Dan ben ik wel los van het fixed 380 voltage voor de solaredge en kan ik op het zelfde monitoring systeem, maar extra micro-omvormer, in de toekomst de panelen op de garage aansluiten. Is ongeveer 1,8 jaar extra TVT maar ook met voordelen.

Kan iemand mij bevestigen of de half-cut URE panelen daadwerkelijk dan half werken? Of iemand die ervaring met deze panelen heeft?

• jacovn
Djoster schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:49:
Bedankt voor je snelle reactie en je informatie. Ik begrijp dat jij helaas wat mindere ervaring hebt met SE?
Ja wat is mindere ervaring. Dat zijn dingen die je niet verteld worden en als je dan nooit naar de grafieken van spanning en stroom kijkt ook nooit achter komt. Als je dat niet doet heb je er ook geen last van, dat zullen de meeste SE bezitters hebben. En die houden vast aan de reclame dat ze zo’n goed systeem hebben,

Ter leering en vermaak: jacovn in "Issue met Solaredge opzet oplossen"

URE half cel zou dan de spanning met de helft van paneel moeten kunnen leveren en als volledig paneel in de zon staat dubbele stroomsterkte leveren. Er zitten maar 2 draden aan, net als elk ander paneel.

Pagina: 1