Kosten vervangen koplamp en remleiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-05 10:16
Goedenavond,

Mijn Volkswagen Polo 6n2 is net afgekeurd op deze twee punten:

- 1x koplamp met afwijkend lichtbeeld onjuist afgesteld(5.2.56/4.1.2.a); Linksvoor lichtbeeld niet goed

- 1x Remleiding door corrosie aangetast (5.2.31/1.1.11c); Linksachter remleiding putroest.

Nu kreeg ik van de monteur te horen dat hiervoor dus mijn linker koplamp en de remleiding vervangen moeten worden. De kosten hiervan bedragen volgens deze garage (officiële VW dealer) ongeveer €700 waarbij beide onderdelen ongeveer even duur zijn om te vervangen.

Is dit normaal?

De lamp kan ik namelijk eventueel zelf vervangen en kost maar tussen de €30-€60 voor een normaal exemplaar (zie Winparts). Ik neem aan dat ze mij daarnaast een relatief dure en officiële Volkswagen koplamp willen aansmeren, maar zijn de monteurskosten zo hoog voor een klusje dat amper twee uur duurt dat de prijs oploopt naar €350?

De prijsopgaaf voor de remleiding snap ik overigens wel want dit is gewoon een rotklus die veel tijd vraagt.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Afgelopen jaar twee koplampen laten vervangen, en ja, die dingen kunnen duur zijn. In mijn geval 200 euro per stuk, en dit was al namaak. Nog geluk gehad, want een paar jaar geleden was het nog 400 euro per stuk.

Winparts is geen eerlijke vergelijking. Ten eerste betaalt de garage ook voor "vandaag besteld, vandaag in huis" en ten tweede heeft hij vaak goede redenen om geen b-merk te pakken maar origineel. Past net niet, dat soort dingen.
Het ligt ook aan je auto. Voor mijn auto moet de bumper er af om de koplampen te vervangen. Dan wordt het ook weer wat arbeidsintensiever.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 21:04
DrivinUCrazy schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:53:
Afgelopen jaar twee koplampen laten vervangen, en ja, die dingen kunnen duur zijn. In mijn geval 200 euro per stuk, en dit was al namaak. Nog geluk gehad, want een paar jaar geleden was het nog 400 euro per stuk.

Winparts is geen eerlijke vergelijking. Ten eerste betaalt de garage ook voor "vandaag besteld, vandaag in huis" en ten tweede heeft hij vaak goede redenen om geen b-merk te pakken maar origineel. Past net niet, dat soort dingen.
Het ligt ook aan je auto. Voor mijn auto moet de bumper er af om de koplampen te vervangen. Dan wordt het ook weer wat arbeidsintensiever.
Gaat hier om een doodsimpele Polo 6n2. Dat hoeft echt niet zo duur te zijn. Ik zou de koplamp zelf vervangen en de remleiding laten vervangen bij een andere garage ipv vw dealer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Winparts is echt DIKKE prima voor koplampen. Die originele prijzen zijn echt onzin. Dat geld moet je echt niet in een oude Polo steken.

Meenemen. Universele garage je remleiding laten doen, lampje van winparts zelf er in zetten. Ik zou erg verbaasd zijn als je over de 200e totaal gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Dit zijn volgens mij vrij normale prijzen. Koplampunits voor mijn Renault Espace bleken 650 euro per stuk te kosten :) Als je dealer een beetje met je meedenkt dan kan hij misschien namaak-koplampen monteren. Die hebben niet de levensduur van een origineel maar zijn wel goedkoper. Als je auto al wat ouder is dan maakt dat niet zoveel uit. Remleidingen wil je niet mee knoeien, ik zou daar gewoon originele laten monteren.

Het probleem met dit soort dingen is dat je sowieso geld verspilt. Als je nu de auto weer ophaalt zonder 'm te laten repareren, dan betaal je het tarief voor een losse APK die dus niet geslaagd is. Als je 'm dan ergens anders laat repareren, dan zul je opnieuw voor de APK moeten en betaal je daar dus nog een keer voor. Maar als je 'm bij die dealer laat repareren (en dus niet dubbel betaalt voor de APK) dan ben je qua reparatiekosten weer duurder uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

PhilipsFan schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:15:
Dit zijn volgens mij vrij normale prijzen. Koplampunits voor mijn Renault Espace bleken 650 euro per stuk te kosten :) Als je dealer een beetje met je meedenkt dan kan hij misschien namaak-koplampen monteren. Die hebben niet de levensduur van een origineel maar zijn wel goedkoper. Als je auto al wat ouder is dan maakt dat niet zoveel uit. Remleidingen wil je niet mee knoeien, ik zou daar gewoon originele laten monteren.

Het probleem met dit soort dingen is dat je sowieso geld verspilt. Als je nu de auto weer ophaalt zonder 'm te laten repareren, dan betaal je het tarief voor een losse APK die dus niet geslaagd is. Als je 'm dan ergens anders laat repareren, dan zul je opnieuw voor de APK moeten en betaal je daar dus nog een keer voor. Maar als je 'm bij die dealer laat repareren (en dus niet dubbel betaalt voor de APK) dan ben je qua reparatiekosten weer duurder uit...
Een APK is 3 tientjes. Vergeet niet dat het hier om een 20 jaar oude Polo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:49
Koplampen kan je ook bij de sloop halen. Remleiding misschien ook wel, het is niet zo dat er bijna geen Polo's zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:43

Bob Popcorn

Plop!

Lekker weglopen bij de merkdealer en naar een normale garage gaan met een auto van 20 jaar oud.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
De vraag bij de koplamp lijkt me of deze werkelijk vervangen dient te worden, of dat beter afstellen genoeg zou kunnen zijn. Ik heb vandaag m'n auto langs een alleen APK-keurder gebracht. Die verdiend dus niks op reparaties want dat doet hij niet.
Hij trok achter een beetje scheef bij het remmen .. blokje rond en paar keer flink geremd (wat ik normaal gesproken probeer te voorkomen) .. et voila de handel liep weer soepel en trok niet meer scheef.

Bij een garage had ik best kans gehad dat de remschijven, blokken dan wel remcilinders vervangen zouden mogen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 11-11-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:08
Voldoet de auto nu nog aan de minimale technische eisen? Anders mag je er niet meer mee rijden na afkeur (alleen direct naar een andere garage). Ik had een kapotte as-hoes en vastgelopen rem, remde nog prima maar niet slim veel te rijden, maar voldeed nog wel aan de technische eisen.

Als je dat weet kun je bepalen hoeveel spoed je hebt met reparatie en hoeveel je dat waard is (ofwel morgen weer verder). Totaalbedrag voor weer een jaar kunnen rijden is niet al te gek voor die leeftijd auto hè...

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

roest op een remleiding is wel een probleem trouwens, als ie doorrot heb je spontaan ineens geen remmen. Dat overkwam mij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16
PhilipsFan schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:15:
Dit zijn volgens mij vrij normale prijzen. Koplampunits voor mijn Renault Espace bleken 650 euro per stuk te kosten :)
Klopt, van mijn Laguna 700, maar dat was wel xenon met meesturende lichtunits, is wel zo eerlijk om erbij te zeggen. Niet echt te vergelijken met een polo lichtunit met halogeen lampen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-05 10:16
AtomicWing schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:23:
Voldoet de auto nu nog aan de minimale technische eisen? Anders mag je er niet meer mee rijden na afkeur (alleen direct naar een andere garage). Ik had een kapotte as-hoes en vastgelopen rem, remde nog prima maar niet slim veel te rijden, maar voldeed nog wel aan de technische eisen.

Als je dat weet kun je bepalen hoeveel spoed je hebt met reparatie en hoeveel je dat waard is (ofwel morgen weer verder). Totaalbedrag voor weer een jaar kunnen rijden is niet al te gek voor die leeftijd auto hè...
Hij voldoet verder nog wel aan de minimale technische eisen want het was volgens de monteur geen problem dat ik naar huis reed (en morgen naar een andere garage ga). Ik heb hem gelukkig deze week niet echt nodig en ik kan eventueel een auto lenen.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:56
AlexanderB schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:33:
roest op een remleiding is wel een probleem trouwens, als ie doorrot heb je spontaan ineens geen remmen. Dat overkwam mij :/
Dan is daar ook lang niet serieus naar gekeken. Dat gaat niet van de ene op de andere dag in een normale situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:45
Dat koplamp verhaal lijkt me vreemd. Als lichtbeeld niet correct is kan je gewoon de zooi polijsten. Heb een honda van meer dan 15 jaar oud, (binnen familie gebleven) en koplamp heb ik keer op keer laten polijsten zodat het door de APK ging. In veel gevallen kan je de dofheid weg polijsten.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

418O2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:41:
[...]

Dan is daar ook lang niet serieus naar gekeken. Dat gaat niet van de ene op de andere dag in een normale situatie
Eh.. het punt waar de leiding spontaan uit elkaar klapte zat onzichtbaar boven de brandstoftank, maar de rest van de leiding had ook wat bruine corrosie. Van het soort dat vaak gewoon ff weggepoetst word met een schuurpapiertje en zwart gespoten. Maar dan moet je dat wel over de hele leiding kunnen overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

4giops4 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:48:
Goedenavond,

Mijn Volkswagen Polo 6n2 is net afgekeurd op deze twee punten:

- 1x koplamp met afwijkend lichtbeeld onjuist afgesteld(5.2.56/4.1.2.a); Linksvoor lichtbeeld niet goed

- 1x Remleiding door corrosie aangetast (5.2.31/1.1.11c); Linksachter remleiding putroest.

Nu kreeg ik van de monteur te horen dat hiervoor dus mijn linker koplamp en de remleiding vervangen moeten worden. De kosten hiervan bedragen volgens deze garage (officiële VW dealer) ongeveer €700 waarbij beide onderdelen ongeveer even duur zijn om te vervangen.

Is dit normaal?

De lamp kan ik namelijk eventueel zelf vervangen en kost maar tussen de €30-€60 voor een normaal exemplaar (zie Winparts). Ik neem aan dat ze mij daarnaast een relatief dure en officiële Volkswagen koplamp willen aansmeren, maar zijn de monteurskosten zo hoog voor een klusje dat amper twee uur duurt dat de prijs oploopt naar €350?

De prijsopgaaf voor de remleiding snap ik overigens wel want dit is gewoon een rotklus die veel tijd vraagt.
toon volledige bericht
goed afstellen en of het 'glas' polijsten. je verteld niet dat de lamp defect is, dus waarom vervangen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Monkeydancer schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:47:
Dat koplamp verhaal lijkt me vreemd. Als lichtbeeld niet correct is kan je gewoon de zooi polijsten. Heb een honda van meer dan 15 jaar oud, (binnen familie gebleven) en koplamp heb ik keer op keer laten polijsten zodat het door de APK ging. In veel gevallen kan je de dofheid weg polijsten.
Aangezien de TS heel summier is kan de koplamp alles zijn, van lampje schuin geplaatst tot complete vervanging van de unit.
Halogeen, xenon, led of laser etc maakt ook nog wel wat uit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2019 21:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:36
AtomicWing schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:23:

Je auto is gekeurd tot de vervaldatum toch? Als ik het op de website van de anwb goed begrijp blijft de huidige vervaldatum staan.
https://www.anwb.nl/auto/...-afgekeurd-of-goedgekeurd
Na afkeur heb je 2 maand de tijd om je auto te laten repareren, waarbij je alleen mag rijden van en naar de garage. Dus als je auto een maand voor de vervaldatum wordt afgekeurd mag je er nog wel een maand "als goedgekeurd" mee rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het zijn pittige bedragen maar vrij normaal als je naar een officiële dealer gaat. Daar betaal je het hoogste uurtarief en de prijzen voor originele onderdelen. Zij doen meestal ook liever niet aan kostenbesparende opties zoals imitatieonderdelen of oplappen van onderdelen.

Dat je bij een oudere auto liever wel wat meer kostenbesparende opties kunt overwegen kan ik goed in komen, maar dat is dan een keuze. Grote kans dat je dan gewoon naar een andere garage moet die meer in de oplapmodus zit. Je kunt het echter natuurlijk altijd vragen aan je dealer of het niet met een tweedehands of imitatieonderdeel kan, voor hetzelfde geld vinden ze dat ook best.
S-te-fan schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:23:
Je auto is gekeurd tot de vervaldatum toch? Als ik het op de website van de anwb goed begrijp blijft de huidige vervaldatum staan.
https://www.anwb.nl/auto/...-afgekeurd-of-goedgekeurd
Na afkeur heb je 2 maand de tijd om je auto te laten repareren, waarbij je alleen mag rijden van en naar de garage. Dus als je auto een maand voor de vervaldatum wordt afgekeurd mag je er nog wel een maand "als goedgekeurd" mee rondrijden.
Nope, afgekeurd is afgekeurd.
https://www.rdw.nl/partic...bent-het-er-niet-mee-eens

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 19:21
4giops4 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:37:
[...]

Hij voldoet verder nog wel aan de minimale technische eisen want het was volgens de monteur geen problem dat ik naar huis reed (en morgen naar een andere garage ga).
Zoals hierboven gezegd: dit klopt niet.
Hou er bij het rijden naar een andere garage rekening mee dat dit alleen maar mag als je een APK-afspraak hebt gemaakt. Zij moeten 'm dus afkeuren en daar repareren, je kunt 'm niet zomaar wegbrengen voor reparatie en daarna pas laten keuren.

Het is muggenziften, maarja, wat als je onderweg iemand plat rijdt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:49
Daarom laat je hem achteraf ook niet keuren bij afkeur, maar was het op papier alleen een controle :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is er sprake van afgemelde afkeur, of is er een zgn pre-keuring. vaak wordt er een keuring gedaan en als er afkeur punten zijn dit aangegeven. 'zware' defecten zal wel worden afgemeld als afkeur.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05
Koplamp voor nu zelf polijsten en en andere/imitatie zoeken. remleiding kost een paar tientjes kant en klaar geflenst. en dat is helemaal niet zon grote klus als je denkt bij een kleine auto. waarom ga je met een dergelijk oude auto naar de vw dealer? dan vraag je letterlijk om dergelijke prijzen.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 12-11-2019 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 13:33
Kijk op marktplaats naar een koplamp voor je auto, er staan er genoeg op. Het polijsten blijft meestal maar even helder dan kan het zo zijn dat je er volgend jaar weer mee zit. Ik heb laats voor mijn passat van 2001 ook een andere koplamp gevonden op marktplaats omdat van de oude het lichtbeeld niet goed meer was. Dealer vroeg 389 euro voor alleen de koplamp. Ik betaalde nu 45 euro voor een originele koplamp in nieuwstaat.

[ Voor 13% gewijzigd door JDV808 op 12-11-2019 09:26 ]

Pagina: 1