Multiroom wifi advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Beste tweakers,

Voor een vriend probeer ik het welbekende wifi probleem bij hem thuis op te lossen.
Hierbij heb ik wel wat hulp van jullie nodig.

De situatie is als volgt:
Het gaat om een rijtjeshuis met een begane grond en 1 verdieping.
Slechte wifi dekking in huis, verschillende wifi netwerken zoals 2.4 ghz, 5 ghz en de extenders. Probleem: sonos apparaten bedienen lukt niet altijd en lage wifi snelheden, slechte dekking, niet stabiel.”

Oplossing die ik heb bedacht:
Multiroom wifi aanschaffen. Ik dacht aan ubiquiti accespoint (evt ac-ap-pro), en dan 1 dichtbij de meterkast (vraag: geeft dit genoeg dekking voor heel het huis?)
Of een tp link multiroom netwerk set van 3 stuks. (Werkt dit goed?) TP-Link Deco M9 Plus Smarthome Multiroom Wifi 3-Pack.

Iemand tips of suggesties?

Beste antwoord (via ferrie99 op 15-11-2019 08:35)

Anoniem: 1225620

ferrie99 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:43:
Slechte wifi dekking in huis, verschillende wifi netwerken zoals 2.4 ghz, 5 ghz en de extenders. Probleem: sonos apparaten bedienen lukt niet altijd en lage wifi snelheden, slechte dekking, niet stabiel.”
Het verhaal vliegt alle kanten op voor mijn gevoel. Ik zou proberen wat structuur aan te brengen in je aanpak.

Begin eerst met een goede probleemdefinitie. De woorden “lage wifi snelheden”, “slechte dekking” en “niet stabiel” zijn beschrijvingen die wel een indruk geven wat er aan hand is, maar achteraf moeilijk zijn te meten. Wanneer is het “snel”, “goed” en “wel stabiel”?

Signaalsterkte
Om te weten of een apparaat het access point (AP) kan ontvangen moet je weten wat de RSSI van dat AP is door het huis heen. RSSI is een negatief getal in dBm, waarbij dichter bij 0 beter is. Een ondergrens van een redelijk signaal is -70 tot -75 dBm. De RSSI kun je meten met allerlei apps op Android, maar ook de Airport Utility op iOS. Ubiquiti heeft zelf ook een WiFi app, maar die verschilt qua functionaliteit tussen Android en iOS op onderdelen.

Let op: WiFi is tweeweg verkeer. Je kunt een AP op een hoog vermogen laten zenden, maar als het retoursignaal van een apparaat niet goed wordt ontvangen heb je er nog niks aan. Een RSSI onder -70 op een smartphone betekent nog niet een goede ontvangst door het AP.

De software van een client, zoals een smartphone bijvoorbeeld, bepaalt meestal aan de hand van de RSSI wanneer er moet worden gewisseld naar een ander (beter) AP. Dat heet “roaming”. Apple’s iOS apparaten doen dat bijvoorbeeld bij -70 dBm. Dat is voor die apparaten ook het verschil tussen 3 “streepjes” en 2 “streepjes” WiFi. Zie o.a. https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Dekking en bereik:
Je gebruikt het woord dekking waar je bereik bedoelt denk ik:
- dekking: de frequentie waarin je verbindt (5 GHz en 2.4 GHz)
- bereik: de afstand waarover je kan verbinden met een RSSI tussen 0 en -75 dBm

Eigenschappen 5GHz:
- hoogste snelheden, meest stabiel, relatief rustig, ruime kanaalkeuze, minste interferentie
- maar ook: relatief kort bereik

Eigenschappen 2.4GHz:
- laagste snelheden, minst stabiel, relatief druk, weinig kanaalkeuze, meeste interferentie
- maar ook: relatief groot bereik

Ik zou zoveel mogelijk streven naar 5 GHz gebruik. 2.4GHz zou ik beschouwen als (slechter) tweede keuze alternatief. Maar IoT apparaten zoals thermostaat, luidsprekers etc.kunnen soms niet zonder 2.4GHz. Dual band oplossingen met verschillende SSIDs voor 5 en 2.4 GHz is meestal de uitkomst.

Snelheid
Welke snelheid wil je kunnen halen? Als de maximale downloadsnelheid van je provide 200 Mbps is, heeft het voor internet doeleinden weinig zin om je WiFi sneller te maken. Uiteraard wel voor je interne netwerk of voor de toekomst.

Voorbeeld probleemdefinitie:
Het verschil tussen -70 dBm en de 5GHz RSSI van smartphone A op lokatie Z.
Het verschil tussen 200 Mbps en de 5GHz snelheid van smartphone A op lokatie Z

Dus als je voor het 5GHz SSID -85 dBm meet op de 1e verdieping (ver van het AP) is je probleem 85-70=15 dBm. Die 15 dBm moet je dus oplossen. De snelheid van een smartphone of tablet met een Ubiquiti AP kun je meten met de Controller App.

Maar voor je met oplossingen aankomt, moet je eerst de oorzaken van het probleem kennen zoals @sypie al schreef.

Mogelijke oorzaken WiFi niet <70 dBm en <200 Mbps
- lokatie AP decentraal (meterkast)
- AP geen line of sight (meterkast)
- AP achter metaal (muren, plafonds etc.)
- AP onvoldoende vermogen (relatief tov lokatie)
- interferentie door WiFi (buren, eigen overlappende kanalen)
- interferentie door niet-WiFi (magnetron, babyfoon etc.)
- AP zelf draadloze verbonden (“mesh”, geen (gigabit) kabel naar AP)

Meten is weten. Probeer dergelijke oorzaken feitelijk vast te stellen waar mogelijk. Dat kan niet altijd. Ik zou bijvoorbeeld niet bij de buren gaan aanbellen of ze een babyfoon hebben :)

Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT201542
Multiroom wifi aanschaffen.
Meestal is 1 AP per verdieping voldoende
Ik dacht aan ubiquiti accespoint (evt ac-ap-pro)
Meestal is een AP-AC-Lite voor thuis adequaat. Je koopt bijna twee Lites voor de prijs van 1 Pro.
en dan 1 dichtbij de meterkast (vraag: geeft dit genoeg dekking voor heel het huis?)
Ga dat vooral meten. Op een forum kun je echt niet beoordelen hoe een AP in de praktijk uitpakt. Alle verhalen van mensen die claimen dat AP/opstelling XYZ bij hun zo goed werkt zijn leuk, maar het moet vooral bij jou werken.

Zie je bijvoorbeeld kans om je eigen Pro mee te nemen en te gebruiken als testexemplaar? Het is wel even prutsen met een paperclip in het slot bovenin om de AP-AC-Pro van de houder te krijgen. Je moet de paperclip naar je toe trekken om het beveiligingspalletje van de houder naar achteren te bewegen. Daarna kan je het AP eraf draaien.
Of een tp link multiroom netwerk set van 3 stuks. (Werkt dit goed?) TP-Link Deco M9 Plus Smarthome Multiroom Wifi 3-Pack.
Draadloze AP’s zijn in mijn ogen een matige keuze. De AP’s zijn onderling zelf onderhevig aan de genoemde oorzaken van slechte WiFi.
ferrie99 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:06:
Een Unifi Switch is denk ik geen optie aangezien alles draadloos werkt binnenshuis, en kabels trekken vinden hun teveel moeite en niet een optie...
Goed, het is niet jouw huis. Maar het zou kunnen (hoeft niet) dat al die draadloze verbindingen nu juist een belangrijke oorzaak zijn van de huidige slechte WiFi ervaring. Sonos en Zigbee doen bijvoorbeeld ook mee in het hele 2.4GHz plaatje.

Eerst maar eens meten zou ik zeggen. Of het zinnig is om nogmaals over die kabel te beginnen kan je zelf het beste inschatten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
vraag: geeft dit genoeg dekking voor heel het huis?)
...
Iemand tips of suggesties?
Of dat voldoende dekking geeft, hangt ook heel erg af van de indeling van huis; de constructie van het huis (zo heeft hout of gewapend beton nogal een verschillende invloed op het resultaat...). Je kunt natuurlijk eerst met 1 beginnen, en kijken of het goed werkt. Uitbreiden kan altijd.

Maar, gemiddeld gezien zou ik uitgaan van 1 accesspoint per verdieping. Het beste worden die dan allebei bedraad aangesloten, verbonden met je router (wellicht kan je router ook gelijk 1 van die access points zijn).

En om goed te kunnen roamen tussen de 2 accesspoints, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen de AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-11-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Cpt.Morgan schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:00:
[...]

Of dat voldoende dekking geeft, hangt ook heel erg af van de indeling van huis; de constructie van het huis (zo heeft hout of gewapend beton nogal een verschillende invloed op het resultaat...).

Maar, gemiddeld gezien zou ik uitgaan van 1 accesspoint per verdieping. Het beste worden die dan allebei bedraad aangesloten, verbonden met je router (wellicht kan je router ook gelijk 1 van die access points zijn).

En om goed te kunnen roamen tussen de 2 accesspoints, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen de AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima.
Bedankt voor je tips! Deze neem ik tijdens het instellen zeer zeker mee. Maar waar gaat jouw voorkeur naar uit? Bijvoorbeeld de TP-Link Deco M9 Plus Smarthome Multiroom Wifi 3-Pack. Of twee Ubiquiti UniFi AP-AC-LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Ik heb met allebei geen ervaring, maar veel mensen hier op het forum zijn erg enthousiast over Ubiquiti. Voordeel van de Ubiquiti is ook dat je ze per stuk kunt kopen (3 is echt overkill waarschijnlijk voor deze situatie, en wellicht wil je met 1 starten). De LR serie van Ubiquiti heb je ook niet echt nodig in deze situatie denk ik. Waarom niet de Ubiquiti UniFi AP-AC Lite?

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-11-2019 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou zeker geen longrange kopen deze schreeuwen harder maar jouw devices kunnen niet harder schreeuwen ergo de buren krijgen last en laten hun AP ook schreeuwen waar jij weer last van hebt. Beste is genoeg fluisterende AP bekabeld aansluiten zodat je devices ook kunnen fluisteren. Twee AC lites is dus top.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Frogmen schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:29:
Ik zou zeker geen longrange kopen deze schreeuwen harder maar jouw devices kunnen niet harder schreeuwen ergo de buren krijgen last en laten hun AP ook schreeuwen waar jij weer last van hebt. Beste is genoeg fluisterende AP bekabeld aansluiten zodat je devices ook kunnen fluisteren. Twee AC lites is dus top.
Dank voor het meedenken!
Dus twee ac ap lite zouden dus volstaan. Ik kan er één dicht bij de router plaatsen (bekabeld op de router) en één draadloos op de eerste verdieping. Dit zou de wifi problemen aanzienlijk moeten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt er heel veel geld tegenaan gooien, dat is geen probleem. Wat ik niet terug lees in je bericht is wat je al geprobeerd hebt.

Heb je al eens met een wifi analyzer gekeken naar de kanalen die in de buurt gebruikt worden? Heb je al eens geprobeerd om de modem/router op kanaal "automatisch" te zetten (indien aanwezig uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
ALs de router ook een AP heeft kan je die ook gewoon gebruiken als die voldoende dekking geeft. Het is ook enigzins proberen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
sypie schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:38:
[...]

Je kunt er heel veel geld tegenaan gooien, dat is geen probleem. Wat ik niet terug lees in je bericht is wat je al geprobeerd hebt.

Heb je al eens met een wifi analyzer gekeken naar de kanalen die in de buurt gebruikt worden? Heb je al eens geprobeerd om de modem/router op kanaal "automatisch" te zetten (indien aanwezig uiteraard)?
Nee, nog weinig tijd voor gehad. Deze punten zou ik inderdaad ook kunnen ondernemen, alleen ik denk dat één of twee ac-ap-lite wel een duurzamere oplossing zijn dan twee standaard repeatertjes dit er nu hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Frogmen schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:40:
ALs de router ook een AP heeft kan je die ook gewoon gebruiken als die voldoende dekking geeft. Het is ook enigzins proberen.
Dat kan ook nog, dan zou je theoretisch 3 ap hebben. Alleen heb je niet altijd 1 modem en een router nodig? En daarnaast evt. ap's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
ferrie99 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:43:
…twee standaard repeatertjes dit er nu hangen.
Ik heb jarenlang een accesspoint en een wifi router gehad in een tussenwoning met 3 woonlagen. Werkte prima behalve dat roaming niet mogelijk was. Dus eenmaal op zolder moest ik handmatig het netwerk daar selecteren.

Je kunt 2 AP's ophangen en op dezelfde kanalen instellen maar het blijft bagger wanneer de buren alles bij elkaar storen. Daarom: eerst uitzoeken wat er in de lucht hangt zodat je gericht naar een oplossing kunt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
sypie schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:52:
[...]

Ik heb jarenlang een accesspoint en een wifi router gehad in een tussenwoning met 3 woonlagen. Werkte prima behalve dat roaming niet mogelijk was. Dus eenmaal op zolder moest ik handmatig het netwerk daar selecteren.

Je kunt 2 AP's ophangen en op dezelfde kanalen instellen maar het blijft bagger wanneer de buren alles bij elkaar storen. Daarom: eerst uitzoeken wat er in de lucht hangt zodat je gericht naar een oplossing kunt zoeken.
Duidelijk! Ik zal eens een Wifi Analyzer starten. Waar moet ik naar kijken, en wat voor uitkomsten zijn belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kanaalnummers en signaalsterktes, die zijn het belangrijkst. En dan vooral verschillende metingen doen door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:18

_Apache_

For life.

Wij hebbem een 8 ports PoE switch beneden. En twee ap's, een beneden en een op de zolder. Signaal op de middenverdieping is echt uitstekend. Dus zou geen ap per verdieping doen.

De accespoints zijn in mesh, dus een groot netwerk en geen ge**** met slecht ssignaal omdat ie precies de verkeerde SSID heeft ed.

En deze kiest zelf de juiste frequentie, dus het signaal blijft sterk.

Een PoE switch omdat ik dan alleen een (standaard) utp kabel hoef te trekken voor de ap's.

En de switch kan bijv QoS doen zodat een ieser goed bediend kan worden.

Switch :
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Ap(2x) :
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
En deze 8 ports zit dus in notime vol. Printer, hue bridge, decoder, smart tv, je vergist je hoe snel het gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 11-11-2019 20:04 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
sypie schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:59:
Kanaalnummers en signaalsterktes, die zijn het belangrijkst. En dan vooral verschillende metingen doen door het huis.
En wat als daaruit blijkt dat het signaal sterkte bijv. erg laag is? Noem maar iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
_Apache_ schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:02:
Wij hebbem een 8 ports PoE switch beneden. En twee ap's, een beneden en een op de zolder. Signaal op de middenverdieping is echt uitstekend. Dus zou geen ap per verdieping doen.

De accespoints zijn in mesh, dus een groot netwerk en geen ge**** met slecht ssignaal omdat ie precies de verkeerde SSID heeft ed.

En deze kiest zelf de juiste frequentie, dus het signaal blijft sterk.

Een PoE switch omdat ik dan alleen een (standaard) utp kabel hoef te trekken voor de ap's.

Switch :
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Ap(2x) :
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
En deze 8 ports zit dus in notime vol. Printer, hue bridge, decoder, smart tv, je vergist je hoe snel het gaat.
Sommige taal volg ik niet helemaal hoor.. maar in mijn situatie zou dus 1 of 2 ap-ac-lite volstaan? Een Unifi Switch is denk ik geen optie aangezien alles draadloos werkt binnenshuis, en kabels trekken vinden hun teveel moeite en niet een optie...

1 ap-ac-lite zou geplaats kunnen worden met een netwerkkabel aan de router en daar dus ergens in de buurt ophangen, en de andere ap op de eerste verdieping in de kamer, maar dan gewoon draadloos.

[ Voor 6% gewijzigd door ferrie99 op 11-11-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
ferrie99 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:04:
En wat als daaruit blijkt dat het signaal sterkte bijv. erg laag is? Noem maar iets.
Dan moet je kijken hoeveel netwerken er op een bepaald kanaal in de lucht hangen. Maar geloof mij, wanneer je redelijk dicht op de buren woont dat je gewoon volledig bereik hebt van hun apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
sypie schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:11:
[...]
Dan moet je kijken hoeveel netwerken er op een bepaald kanaal in de lucht hangen. Maar geloof mij, wanneer je redelijk dicht op de buren woont dat je gewoon volledig bereik hebt van hun apparatuur.
Maar wat beïnvloed dat de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wanneer je zoiets hebt:
Afbeeldingslocatie: https://chinandroidphone.com/wp-content/uploads/2014/02/Wifi-Analyzer-force-signial.png

Dan weet je dat kanaal 1 en kanaal 6 geen hele goede optie zijn. Die zijn sterk aanwezig. In dit geval kun je beter kanaal 3, 4 of 9 kiezen. Daar zit de minste troep in de lucht. Je kunt op die kanalen wel signaal zien maar het is waarschijnlijk veel minder sterk dan het signaal wat je eigen spul de lucht in stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
sypie schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:23:
Wanneer je zoiets hebt:
[Afbeelding]

Dan weet je dat kanaal 1 en kanaal 6 geen hele goede optie zijn. Die zijn sterk aanwezig. In dit geval kun je beter kanaal 3, 4 of 9 kiezen. Daar zit de minste troep in de lucht. Je kunt op die kanalen wel signaal zien maar het is waarschijnlijk veel minder sterk dan het signaal wat je eigen spul de lucht in stuurt.
Toevallig heb ik thuis een ap-ac-pro en doet Ubiquiti een eigen wifi analyzer, en kiest het beste kanaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is mooi dat UBNT dat kan. Maar, zoals eerder gezegd, je hoeft niet meteen een spaarvarken kapot te slaan om wifi problemen op te lossen. Je hebt alleen nog niet aangegeven wat je geprobeerd hebt. Het lijkt mij dat je eerst van alles gaat proberen voordat je veel tijd en geld gaat steken in andere apparatuur zonder de oorzaak van het falen te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 08:40

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

_Apache_ schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:02:
Een switch doet geen QoS, dat doet een router. En QoS treed pas in werking bij congestie en bepaald welk verkeer er nog door mag en welk verkeer gedropt dien te worden. QoS is geen manier om de verbinding eerlijk te verdelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een AP-AC Lite kost minder dan 80 euro. Schrijf even op dat je NU hebt, dan is het een stuk makkelijker te bepalen wat een goede investering hebt. Blijkt dat je nu oude en/of goedkope rommel in die situatie hebt, dan is 80 euro niet veel. Heb je 400 euro aan recente apparatuur die simpelweg niet goed ingesteld is, dan is 80 euro wel weer veel.

In principe is een standaard rijtjeshuis, ook met drukke 2.4Ghz met een modemrouterap van de provider plus een extra AP van de provider prima te doen. Dan heb je geen speciale functies, maar werkt het vaak 'goed genoeg'. Een stap daar boven is UniFi AP's plaatsen met bedrade verbindingen. En als je geld te veel hebt of je allergisch bent voor kabels, dan is een mesh netwerk nog een laatste redmiddel. Maar dat is voor een gemiddeld nederlands huis echt nutteloos om te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

[...]

Sommige taal volg ik niet helemaal hoor.. maar in mijn situatie zou dus 1 of 2 ap-ac-lite volstaan? Een Unifi Switch is denk ik geen optie aangezien alles draadloos werkt binnenshuis, en kabels trekken vinden hun teveel moeite en niet een optie...

1 ap-ac-lite zou geplaats kunnen worden met een netwerkkabel aan de router en daar dus ergens in de buurt ophangen, en de andere ap op de eerste verdieping in de kamer, maar dan gewoon draadloos.
Je het hebt over 1 verdieping. Zijn het dus 2 woonlagen? Begane grond en 1 verdieping?
Dan zou ik met 1 ap-lr beginnen. Als dat goed werkt ben je meteen klaar, en een bijplaatsen kan altijd nog.
Let wel dat veel mensen deze in de meterkast plaatsen, maar dat is best een ongunstige plek
Veel storing van staalwerk en relatief ver van de plek waar je het vaak gebruikt.
Dus als je nog ergens een werkkast hebt, of andere ruimte leent die zich er misschien meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Lawwie schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:43:
[...]

Een switch doet geen QoS, dat doet een router. En QoS treed pas in werking bij congestie en bepaald welk verkeer er nog door mag en welk verkeer gedropt dien te worden. QoS is geen manier om de verbinding eerlijk te verdelen ;)
Het noemt zich een switch, maar gedraagt zich dan meer als een managed router.

Ik kan bijv instellen dat een bepaalde host niet boven bandbreedte xx mbps mag uitkomen.
Je kunt ook ibstellen dat host yy na tijd aa:bb geknepen word. Dus dat ke pubers niet snachts youtube leegtrekken omdat ze gewoon moeten slapen bijv.
Niet dat ik het gebruik, maar grappig dat het erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
_Apache_ schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:20:
[...]

Je het hebt over 1 verdieping. Zijn het dus 2 woonlagen? Begane grond en 1 verdieping?
Dan zou ik met 1 ap-lr beginnen. Als dat goed werkt ben je meteen klaar, en een bijplaatsen kan altijd nog.
Let wel dat veel mensen deze in de meterkast plaatsen, maar dat is best een ongunstige plek
Veel storing van staalwerk en relatief ver van de plek waar je het vaak gebruikt.
Dus als je nog ergens een werkkast hebt, of andere ruimte leent die zich er misschien meer voor.
Ja, beganegrond (woonlaag 1) en 1e verdieping (slaapkamer enz. Woonlaag 2)
Ben hem van plan om wel heel vlak bij de meterkast te plaatsen, erboven scheelt veel werk qua kabels trekken. En de tweede ap op de 1e verdieping maar dan wel draadloos (geen kabelstrekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 20:04

BeyondThunder

Lost Lightning

Even my 2 cents;
Ik woon in een vrijstaand huis met grote tuin. Ik heb 1 ap-ac-lite beneden, centraal in de gang, De tweede in de garage (achter een raam). Op zo'n 15 meter van het huis. (Beide bekabeld).
Ons huis heeft 2 woonlagen en houten vloeren en eigenlijk heb ik overal perfect bereik.
Bij de ap-ac-lite krijg je een PoE injector bij.

Ik moet je wel waarschuwen, het Ubiquiti UniFi spul vind ik zo vet dat ik heel graag alles hiervan wil. Totaal onnodig om mijn switches en oude TP-Link AP te vervangen, maar als IT-er en Tweaker is dit wel heel erg gaaf spul.

Internet komt nog wel binnen op de TP-Link, maar de radio's staan uit. Puur voor DHCP en IP reserveringen e.d.

Enige "nadeel", de controller software dien je te draaien op een laptop (bij mij draait de controller software in docker op mijn nas). Die controller software hoef je echter niet altijd "up" te hebben. Enkel voor de configuratie en aanpassingen hierop.
Je kan echter ook een zg. Cloudkey aanschaffen om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
BeyondThunder schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:57:
Even my 2 cents;
Ik woon in een vrijstaand huis met grote tuin. Ik heb 1 ap-ac-lite beneden, centraal in de gang, De tweede in de garage (achter een raam). Op zo'n 15 meter van het huis. (Beide bekabeld).
Ons huis heeft 2 woonlagen en houten vloeren en eigenlijk heb ik overal perfect bereik.
Bij de ap-ac-lite krijg je een PoE injector bij.

Ik moet je wel waarschuwen, het Ubiquiti UniFi spul vind ik zo vet dat ik heel graag alles hiervan wil. Totaal onnodig om mijn switches en oude TP-Link AP te vervangen, maar als IT-er en Tweaker is dit wel heel erg gaaf spul.

Internet komt nog wel binnen op de TP-Link, maar de radio's staan uit. Puur voor DHCP en IP reserveringen e.d.

Enige "nadeel", de controller software dien je te draaien op een laptop (bij mij draait de controller software in docker op mijn nas). Die controller software hoef je echter niet altijd "up" te hebben. Enkel voor de configuratie en aanpassingen hierop.
Je kan echter ook een zg. Cloudkey aanschaffen om dit te voorkomen.
Volledig met je eens, ben ook heel erg fan van Ubiquiti. Wil eigenlijk alles ervan hebben, vandaar dat ik nu dus ook mijn vriend hiermee wil besmetten 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

Het verhaal vliegt alle kanten op voor mijn gevoel. Ik zou proberen wat structuur aan te brengen in je aanpak.

Begin eerst met een goede probleemdefinitie. De woorden “lage wifi snelheden”, “slechte dekking” en “niet stabiel” zijn beschrijvingen die wel een indruk geven wat er aan hand is, maar achteraf moeilijk zijn te meten. Wanneer is het “snel”, “goed” en “wel stabiel”?

Signaalsterkte
Om te weten of een apparaat het access point (AP) kan ontvangen moet je weten wat de RSSI van dat AP is door het huis heen. RSSI is een negatief getal in dBm, waarbij dichter bij 0 beter is. Een ondergrens van een redelijk signaal is -70 tot -75 dBm. De RSSI kun je meten met allerlei apps op Android, maar ook de Airport Utility op iOS. Ubiquiti heeft zelf ook een WiFi app, maar die verschilt qua functionaliteit tussen Android en iOS op onderdelen.

Let op: WiFi is tweeweg verkeer. Je kunt een AP op een hoog vermogen laten zenden, maar als het retoursignaal van een apparaat niet goed wordt ontvangen heb je er nog niks aan. Een RSSI onder -70 op een smartphone betekent nog niet een goede ontvangst door het AP.

De software van een client, zoals een smartphone bijvoorbeeld, bepaalt meestal aan de hand van de RSSI wanneer er moet worden gewisseld naar een ander (beter) AP. Dat heet “roaming”. Apple’s iOS apparaten doen dat bijvoorbeeld bij -70 dBm. Dat is voor die apparaten ook het verschil tussen 3 “streepjes” en 2 “streepjes” WiFi. Zie o.a. https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Dekking en bereik:
Je gebruikt het woord dekking waar je bereik bedoelt denk ik:
- dekking: de frequentie waarin je verbindt (5 GHz en 2.4 GHz)
- bereik: de afstand waarover je kan verbinden met een RSSI tussen 0 en -75 dBm

Eigenschappen 5GHz:
- hoogste snelheden, meest stabiel, relatief rustig, ruime kanaalkeuze, minste interferentie
- maar ook: relatief kort bereik

Eigenschappen 2.4GHz:
- laagste snelheden, minst stabiel, relatief druk, weinig kanaalkeuze, meeste interferentie
- maar ook: relatief groot bereik

Ik zou zoveel mogelijk streven naar 5 GHz gebruik. 2.4GHz zou ik beschouwen als (slechter) tweede keuze alternatief. Maar IoT apparaten zoals thermostaat, luidsprekers etc.kunnen soms niet zonder 2.4GHz. Dual band oplossingen met verschillende SSIDs voor 5 en 2.4 GHz is meestal de uitkomst.

Snelheid
Welke snelheid wil je kunnen halen? Als de maximale downloadsnelheid van je provide 200 Mbps is, heeft het voor internet doeleinden weinig zin om je WiFi sneller te maken. Uiteraard wel voor je interne netwerk of voor de toekomst.

Voorbeeld probleemdefinitie:
Het verschil tussen -70 dBm en de 5GHz RSSI van smartphone A op lokatie Z.
Het verschil tussen 200 Mbps en de 5GHz snelheid van smartphone A op lokatie Z

Dus als je voor het 5GHz SSID -85 dBm meet op de 1e verdieping (ver van het AP) is je probleem 85-70=15 dBm. Die 15 dBm moet je dus oplossen. De snelheid van een smartphone of tablet met een Ubiquiti AP kun je meten met de Controller App.

Maar voor je met oplossingen aankomt, moet je eerst de oorzaken van het probleem kennen zoals @sypie al schreef.

Mogelijke oorzaken WiFi niet <70 dBm en <200 Mbps
- lokatie AP decentraal (meterkast)
- AP geen line of sight (meterkast)
- AP achter metaal (muren, plafonds etc.)
- AP onvoldoende vermogen (relatief tov lokatie)
- interferentie door WiFi (buren, eigen overlappende kanalen)
- interferentie door niet-WiFi (magnetron, babyfoon etc.)
- AP zelf draadloze verbonden (“mesh”, geen (gigabit) kabel naar AP)

Meten is weten. Probeer dergelijke oorzaken feitelijk vast te stellen waar mogelijk. Dat kan niet altijd. Ik zou bijvoorbeeld niet bij de buren gaan aanbellen of ze een babyfoon hebben :)

Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT201542
Multiroom wifi aanschaffen.
Meestal is 1 AP per verdieping voldoende
Ik dacht aan ubiquiti accespoint (evt ac-ap-pro)
Meestal is een AP-AC-Lite voor thuis adequaat. Je koopt bijna twee Lites voor de prijs van 1 Pro.
en dan 1 dichtbij de meterkast (vraag: geeft dit genoeg dekking voor heel het huis?)
Ga dat vooral meten. Op een forum kun je echt niet beoordelen hoe een AP in de praktijk uitpakt. Alle verhalen van mensen die claimen dat AP/opstelling XYZ bij hun zo goed werkt zijn leuk, maar het moet vooral bij jou werken.

Zie je bijvoorbeeld kans om je eigen Pro mee te nemen en te gebruiken als testexemplaar? Het is wel even prutsen met een paperclip in het slot bovenin om de AP-AC-Pro van de houder te krijgen. Je moet de paperclip naar je toe trekken om het beveiligingspalletje van de houder naar achteren te bewegen. Daarna kan je het AP eraf draaien.
Draadloze AP’s zijn in mijn ogen een matige keuze. De AP’s zijn onderling zelf onderhevig aan de genoemde oorzaken van slechte WiFi.
Een Unifi Switch is denk ik geen optie aangezien alles draadloos werkt binnenshuis, en kabels trekken vinden hun teveel moeite en niet een optie...
Goed, het is niet jouw huis. Maar het zou kunnen (hoeft niet) dat al die draadloze verbindingen nu juist een belangrijke oorzaak zijn van de huidige slechte WiFi ervaring. Sonos en Zigbee doen bijvoorbeeld ook mee in het hele 2.4GHz plaatje.

Eerst maar eens meten zou ik zeggen. Of het zinnig is om nogmaals over die kabel te beginnen kan je zelf het beste inschatten.
Pagina: 1