Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38
Een poos geleden heb ik in mijn thuisnetwerk veelvuldig gebruik gemaakt van Wake on LAN of WoL. Deze functie gebruikte ik op een zelfbouw Windows NAS om energie te besparen wanneer deze niet wordt gebruikt. Deze zelfbouw NAS heeft een pricewatch: Asus P8H67-M Pro moederbord met daarop de ingebouwde Realtek PCIe GBE Family Controller. Het WoL commando stuurde ik eerder vanaf mijn pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B+. Dat werkte prima.

Inmiddels is er het een en ander in de netwerksituatie gewijzigd en gebruik ik een pricewatch: Gigabyte GB-BLCE-4105 in plaats van mijn Raspberry Pi. Tevens heb ik een ander modem van Ziggo gekregen. Toen het nog werkte gebruikte ik de Compal variant van de ConnectBox en inmiddels de Arris variant. Misschien vinden sommige het een onding, voor mij doet dit apparaat het (meestal) prima.

Afgelopen dagen ben ik echter weer flink aan het stoeien met Wake on LAN en krijg het simpelweg niet meer werkend. Ik heb daarvoor de volgende instellingen gebruikt:

Besturingssysteem Windows 10 1903
BIOS versie 3904

Relevante instellingen BIOS
code:
1
2
Advanced > APM > Power on by PCI:  Enabled
Advanced > APM > Power on by PCIE: Enabled

Relevante instellingen Windows
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Energie instellingen:
Energiebeheer > Slaapstand > Hybride slaapstand: Uit
Energiebeheer > PCI Express > Link State Power Management: Uit
Ethernet controller > Energiebeheer > Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen: Aan
Ethernet controller > Energiebeheer > De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen: Aan (ook met Uit geprobeerd)
Ethernet controller > Energiebeheer > Alleen een magic-pakket mag de computer uit slaapstand halen: Aan

Ethernet instellingen:
ARP offload: Aan
Energy Efficient Ethernet: Uit
Green Ethernet: Uit
Wake on Magic Packet: Aan
Wake on pattern match: Aan
Wake-On-LAN uitschakelen: Aan
WOL & Shutdown Link Speed: 10Mbps eerst (tevens ook 100Mbps en Not Speed Down uitgeprobeerd)

Ik probeer Wake on LAN te gebruiken met power states S3 of S4 (suspend en hibernate of in het Nederlands sluimerstand en slaapstand). Het valt mij daarbij wel op dat de lampjes op de ethernetpoort tevens uitgaan. Wellicht is dat nog een aanknopingspunt?

Anderzijds lees ik zaken zoals ARP cache of statische ARP tabellen. Echter lijkt mij dat dit goed moet gaan, omdat het enerzijds een broadcast pakketje is en anderzijds vanwege een statische IP / MAC configuratie. Maar het zou mij niet verbazen als dit met de Connectbox niet lekker loopt.

Ik heb tevens gebruik gemaakt van een Wake on LAN monitor en die geeft netjes een response op pakketjes. Ook op mijn lokale PC met Wireshark vliegen de WoL pakketjes mij om de oren, maar mijn NAS gaat niet aan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

alex3305 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:14:
...
code:
13
14
15
...
Wake-On-LAN uitschakelen: Aan
...
8)7

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Dat lijkt heel erg voor de hand liggend, maar dat is het helaas niet. Dit is helaas het resultaat van een brakke vertraling in de driver. In het Engels heet dit namelijk "Shutdown Wake-On-Lan", wat concreet inhoudt dat je WoL kunt gebruiken in de S5 Shutdown state.

Anderzijds heb ik deze ook al uitgeschakeld gehad en dit maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Laatst online: 20:17
alex3305 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:13:
[...]

Dat lijkt heel erg voor de hand liggend, maar dat is het helaas niet. Dit is helaas het resultaat van een brakke vertraling in de driver. In het Engels heet dit namelijk "Shutdown Wake-On-Lan", wat concreet inhoudt dat je WoL kunt gebruiken in de S5 Shutdown state.

Anderzijds heb ik deze ook al uitgeschakeld gehad en dit maakte geen verschil.
Ik lees dat de vertaling anders prima is. Als je "Shutdown Wake-On-Lan" aan zet betekend het dus dat je het inactief maakt in dit geval.
Wel verwarrend dat je Wake on magic packet wel aanstaat, want dat is m.i. hetzelfde als wake on lan.
Ik zie overigens geen Wake-on-lan BIOS instelling? Die moet uiteraard ook aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
idef1x schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:25:
[...]

Ik lees dat de vertaling anders prima is. Als je "Shutdown Wake-On-Lan" aan zet betekend het dus dat je het inactief maakt in dit geval.
Dat leest wellicht wel zo, maar het gaat echt om de S5 Wake-On-Lan setting en niet zozeer of Wake on LAN uit- of aanstaat. Zie ook bijvoorbeeld hier, hier en hier. Dit is een driver specifieke optie en niet volgens standaard. Wake on LAN wordt namelijk alleen in Windows 8.1+ ondersteund bij ACPI states S1-S4.

Desalniettemin heb ik deze optie inmiddels uitgezet. Aangezien ik toch niet van plan ben deze functie te gebruiken.
Wel verwarrend dat je Wake on magic packet wel aanstaat, want dat is m.i. hetzelfde als wake on lan.
Je kunt ook, weer niet volgens standaard, WoL doen zonder een magic packet. Met bijvoorbeeld een knock of ping request. Echter wil ik wel gebruik maken van de magic packet.
Ik zie overigens geen Wake-on-lan BIOS instelling? Die moet uiteraard ook aanstaan.
Dat is de instelling Advanced > APM > Power on by PCI: Enabled volgens de handleiding:
Paragraaf 2.5.8:

[Enabled] Allows you to turn on the system through a PCI LAN or modem card. This feature requires an ATX power supply that provides at least 1A on the +5VSB lead.
Aangezien WoL eerder wel heeft gewerkt, lijkt mij dit dus goed ingesteld te staan. Verder zijn er geen relevante instellingen in het BIOS te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik snap die Nederlandse vertalingen in Windows nooit, maar heb je bij Power settings de functie Fast Boot uitgezet?
Wanneer dit aan staat werkt WOL sowieso niet.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Allard schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:34:
Ik snap die Nederlandse vertalingen in Windows nooit, maar heb je bij Power settings de functie Fast Boot uitgezet?
Wanneer dit aan staat werkt WOL sowieso niet.
Ik had (helaas) jouw opmerking totaal gemist :$, maar deze optie had ik inderdaad uitstaan. Idem voor Hybrid Standby.

Ik heb het ook al vermeld in het Ziggo topic, omdat ik verwachtte dat de ConnectBox roet in het eten zou gooien: alex3305 in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10", dat ik het inmiddels heb opgelost.

Om jullie niet te onthouden van een antwoord. Ik heb gister Windows vervangen door Debian - dat stond immers toch al op de interne roadmap. In Debian werkte het ook niet, alhoewel ethtool aangaf dat Wake-on: g ingesteld stond.

Ik wilde echter mijn computer compleet uitsluiten en heb als laatste redmiddel daar het BIOS gereset. Daarna heb ik de WoL instellingen weer teruggezet zoals in de TS beschreven.... En nu werkt het wel 8)7. Schiet mij maar lek, want er is voor zover ik weet niets (bijzonders) veranderd, maar het heeft toch effect gehad.

Bedankt voor alle opmerkingen en meedenken.
Pagina: 1