Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC (batch) voor een jong creatief bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FalconJiveKid
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-03 09:59
Beste Tweakers,

Stukje voorstellen:
Ik ben op zoek naar PC's waarmee ik en mijn collega's ons werk beter en sneller kunnen uitvoeren. We zijn een kruising tussen architecten en nerds die veel gebruik maken van de volgende lijst aan software:
-Rhino 6 + Grasshopper (Vooral Grasshopper vraagt soms veel processing power, maar soms moeten we ook een pointcloud openen in Rhino oid)
- Adobe suite (photoshop, indesign, illustrator)
-Autocad
- Google chrome met soms te veel tabbladen :P

We hebben een paar jaar geleden erg goedkope budget systemen gekocht om te kunnen starten met wat we doen, nu merken we dat deze refurbished systemen met 3e of 4e generatie i5 of i7 processors het gewoon niet volhouden. We moeten upgraden en ik ben op zoek naar bang for my buck. We zijn een relatief jong bedrijf met niet al teveel budget, vandaar dat ik mik op zo'n 700-1000 per PC (ex btw). Ik ben dus op zoek naar een batch (meerdere PC's). De hoeveelheid is afhankelijk van prijs en aanbod. Ik vraag me af of ik perse nieuwe PC's moet kopen, of dat ik wellicht een batch van een ander creatief bedrijf kan overnemen, maar weet geen raad of en waar ik dat zou kunnen vinden. Vandaar dat ik geheel open sta voor de mogelijkheden. Ik ben benieuwd of jullie mij iets kunnen aanraden.

Alvast bedankt!

Hieronder het compacte vragenlijstje:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Comfortabel kunnen werken als architecten/ontwerpers, dus meerdere 'Creator' Software (tegelijk) kunnen draaien, denk aan: Rhino 6 + Grasshopper, Adobe Photoshop, Autocad Illustrator en Chrome met een rits tabbladen. Vooral Grasshopper kan veel processing power eisen. Renderen doen we eigenlijk niet intern, dus hier hoeven de PC's niet perse voor te worden geselecteerd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst besteden we zo'n 700 - 1000 per PC (ex btw), het mag natuurlijk ook een refurbished zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart om de grafische programma's te kunnend draaien. Een goede processor om het rekenwerk te kunnen uitvoeren (we runnen scripts in Rhino Grasshopper. Minimaal 16gb RAM

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen voorkeur

Ga je overklokken?
Niet van plan, op aanraden wellicht

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil zoveel mogelijk bang for my buck. Het liefst koop ik meerdere PC's tegelijk als dit de prijs drukt en het maakt mij niet uit als het een 2e hands batch / refurbished betreft. Zolang we maar de grafische programma's lekker kunnen draaien! :9

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor iedereen in een reflex allerlei lijstjes uit spuugt, hoe kritisch zijn deze pc's? Wie gaat ze onderhouden? Want stel er ligt ineens een pc uit, wie gaat dat fixen? Wat gaat dat kosten in productiviteit? Afhankelijk van je antwoord wil je dan namelijk eigenlijk liever gewoon een "saaie" Dell/Lenovo/whatever met fatsoenlijke business ondersteuning.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 23:35
Nieuwe computer met daarbij goede processor gaat wel lukken deze tijd, alleen dan nog een goede videokaart erin gaat het budget van 1000 niet worden.

Moet elke PC een "goede" videokaart hebben of zijn dat maar een paar?

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-11 19:08
Draaien die programma's ook op de GPU? En dan alleen NVIDIA of ook AMD?

• FalconJiveKid
Hoi,
Hier volgt wat opheldering n.a.v. jullie vragen.

Wie gaat ze onderhouden?
We doen dit zelf, aka goedkoopste optie. We zijn een zeer jong bedrijf en kiezen liever een snel gehackte oplossing tov op lange termijn dure business ondersteuning als het op PC's aankomt. Wellicht dat dit in de toekomst veranderd, maar voor nu kunnen we dit in eigen beheer doen.

Moet elke pc een goede videokaart hebben?
In principe is de videokaart nodig om de pixels snel te kunnen berekenen in de 3D omgeving van Rhino. Dit hoeft dus echt geen extreem dure kaart te zijn. Wat van groter belang is, is RAM geheugen en dat Rhino + Grasshopper op 1 processor goed draait. Deze programma's maken geen gebruik van multi-core, dus liever minder cores met hogere snelheid.

Draaien die programma's ook op de GPU?
In principe is de single-core snelheid het meest belangrijk. Wel willen we een videokaart om de pixels in de 3D omgeving smooth the laten updaten als je in je ontwerp navigeert. We renderen niet, dus geen extreem hoge eis. Merk maakt niet echt uit lijkt me toch?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:58

br00ky

Moderator Harde Waren
FalconJiveKid schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:31:

Wie gaat ze onderhouden?
We doen dit zelf, aka goedkoopste optie. We zijn een zeer jong bedrijf en kiezen liever een snel gehackte oplossing tov op lange termijn dure business ondersteuning als het op PC's aankomt. Wellicht dat dit in de toekomst veranderd, maar voor nu kunnen we dit in eigen beheer doen.
Ik ga er vanuit de de know how dan dus aanwezig is? Bedenk dan nog steeds wat downtime gaat kosten. Businessoplossingen hoeven niet gek veel te kosten. Downtime potentieel wel. Als ik als klant iets van jou verwacht, ga ik er niet van uit dat je een paar dagen eruit ligt door een gepushte upgrade die niet lekker werkt met je software.

Dit lijkt worst case, maar het is echt iets wat je je moet realiseren. Of ga je zelf door tot in de nacht om het te fixen om de ochtend erop dat belangrijke gesprek met die ene belangrijke opdrachtgever te doen? Nu je je vorige refurb machines de deur uit doet is dit het goede moment om het wat professioneler aan de pakken imo.

Bottom line, het kan allemaal prima, maar je moet je wel bewust zijn van de risico's :).

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-11 14:00
Voor 1000 ex kun je prima een build in elkaar zette met een i7 en een 2060 (of mss wel 2070). Voor 50 euro in elkaar laten zetten is dan ook nog een optie. Beetje afhankelijk van hoeveel pc's en hoeveel je je eigen tijd waard vindt.

Of dat ook is wat je zoekt is natuurlijk een 2e.

Hoeveel pc's praten we over?

tijd voor wat klusjes!

• FalconJiveKid
Ik ga er vanuit de de know how dan dus aanwezig is? Bedenk dan nog steeds wat downtime gaat kosten. Businessoplossingen hoeven niet gek veel te kosten. Downtime potentieel wel. Als ik als klant iets van jou verwacht, ga ik er niet van uit dat je een paar dagen eruit ligt door een gepushte upgrade die niet lekker werkt met je software.

Dit lijkt worst case, maar het is echt iets wat je je moet realiseren. Of ga je zelf door tot in de nacht om het te fixen om de ochtend erop dat belangrijke gesprek met die ene belangrijke opdrachtgever te doen? Nu je je vorige refurb machines de deur uit doet is dit het goede moment om het wat professioneler aan de pakken imo.

Bottom line, het kan allemaal prima, maar je moet je wel bewust zijn van de risico's :).
Klopt, de know how is in huis. Ik ben echter wel benieuwd daar deze business-deal waar jij het over hebt. Heb je een linkje naar een site waar zoiets wordt aangeboden? En ik ben ook benieuwd wat de service dan precies is als er een update wordt gepusht, doen zij dan de rollback ipv ik? :+
Hoeveel pc's praten we over?
laten we zeggen: 5 PC's

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-11 16:55
Hier even een eerste opzetje.
Kan vast nog wel wat aan verbeterd, heb compatibiliteit ook niet 100% gecheckt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 378,98€ 378,98
1MoederbordenMSI B365M PRO-VDH€ 84,90€ 84,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce 8G€ 430,-€ 430,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 35,90€ 35,90
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD832A€ 67,82€ 67,82
1VoedingenCorsair VS550 (2018)€ 42,95€ 42,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.131,55

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@FalconJiveKid Je wilt idd veel mhz op 1 core, en Rhino is ook OpenGL dus een instap Pro gpu lijkt me ook wel zinvol hier..

bijv dit soort bakkies zouden best ok zijn: (de duurste variant met quadro p620)
https://www.dell.com/nl-n...recision-3431-workstation

Maar eigenlijk heb je weer geen 8 core nodig.

Waarschijnlijk kun je ook wel iets met een snelle quadcore i3 of 6core i5 laten bouwen. En dan neem je er 1 extra voor de op de plank mocht er 1tje het begeven..

specs

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 14:45
@brambo123 De K series van cpu's van intel heeft sinds de 8ste generatie geen stock coolers meer (en van de generaties daarvoor wou je die ook niet gebruiken). Dus je zal een losse cooler erbij moeten kopen. Je zou mogelijk ook voor een niet overclockbare cpu kunnen gaan (non k) aangezien je met het gekozen moederbord toch niet over kan klokken.

Daarnaast aangezien je er toch een losse videokaart bij haalt zou je ook voor een F variant kunnen kiezen, deze bevat geen integrated gpu, bevat wel een stock cooler en is een stuk goedkoper: pricewatch: Intel Core i7-9700F Boxed

• FalconJiveKid
bijv dit soort bakkies zouden best ok zijn: (de duurste variant met quadro p620)
https://www.dell.com/nl-n...recision-3431-workstation
Ook een goeie wellicht ja! Ik vraag me dus af of ik niet beter een GTX 1660 kan halen ipv de quadro kaart. Uit benchmarks blijken die veel beter uit de tests te komen. Draai zelf Rhino op mijn laptop met een GTX 1070 Max-Q en dat is nooit echt fout gegaan oid.

Zelf was ik even gaan kijken of ik iets op zo'n website kon samenstellen wat me goed leek en kwam zelf op zoiets uit: LINK

Helaas wel wat over budget, maar de website laat ook niet teveel vrijheid in keus wat dat betreft. De processor lijkt me wel goed daarentegen voor Rhino.
Hier even een eerste opzetje.
Kan vast nog wel wat aan verbeterd, heb compatibiliteit ook niet 100% gecheckt.

# Category Product Prijs Subtotaal
1 Processors Intel Core i7-9700K Boxed € 378,98 € 378,98
1 Moederborden MSI B365M PRO-VDH € 84,90 € 84,90
1 Videokaarten Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce 8G € 430,- € 430,-
1 Behuizingen Cooler Master MasterBox Q300L € 35,90 € 35,90
1 Geheugen intern Crucial CT16G4DFD832A € 67,82 € 67,82
1 Voedingen Corsair VS550 (2018) € 42,95 € 42,95
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 500GB € 91,- € 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 1.131,55
Ja dit ziet er ook wel goed uit! Vraag me af of ik een RTX kaart nodig heb, volgens mij is dat vooral voor Games bedoeld, niet? Is er een bedrijf of service die PC's kan samenstellen voor me op basis van zo'n lijstje? Doe het liever niet zelf gezien ik onervaren erin ben en het me teveel tijd gaat kosten.

Ik zat zelf nog wat verder te zoeken en heb gepoogd wat samen te stellen, wellicht kunnen jullie hier op reageren? Ik snap dat de duurste waarschijnlijk het beste is, maar ik ben op zoek naar "best bang for my buck" Heb liever een 1000 euro computer die gewoon goed werkt dan een 1400 euro computer die 10% sneller is. Het punt is alleen dat ik niet weet hoe te bepalen of de build goed zal werken. :/

Option 1:
  • AMD Ryzen 5 3400G - Quad Core
  • NVIDIA GTX 1660 6GB
  • GeIL ValueRAM 24GB DDR4-2133
  • 2x SSD 240GB Kingston A400
  • Price: 889
Option 2:
  • Intel® Core™ i7-7740X - Quad Core
  • NVIDIA GTX 1660 6GB
  • GeIL ValueRAM 32GB DDR4-2133
  • 2x SSD 240GB Kingston A400
  • Price: 1678
Option 3:
  • Intel Core i7-9700, 8 cores, 12 MB cache, 3,0 Ghz, 4,7 Ghz Turbo met UHD Graphics 630
  • NVIDIA® Quadro® P620, 2 GB, 4 mDP naar DP-adapter
  • 16 GB 2 x 8 GB DDR4 2666 MHz UDIMM Non-ECC
  • M.2 256 GB PCIe NVMe klasse 40 Solid State-schijf
  • Price: 1341
Option 4: (Refurbished model)
  • Core i7 - 4770
  • NVIDIA Geforce 1050 TI (4GB)
  • 32GB Ram
  • 500GB SSD
  • Price: 850

[ Voor 17% gewijzigd door FalconJiveKid op 12-11-2019 12:10 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:03
Optie 1:
Single-core snelheid van de processor is niet geweldig.
RAM is traag (2133 MHz) en in een rare hoeveelheid (ik zou eerder 16 of 32GB kiezen dan 24)
Waarom 2 kleine SSD's ipv één grote?
De videokaart lijkt mij meer dan voldoende, wellicht volstaat een GTX 1650 (Super) ook.
Relatief duur.

Optie 2:
Snelheid processor is ok, maar er zijn betere opties (prijs is nogal hoog)
Zelfde opmerking als bij optie 1 ivm traag geheugen. Hoeveelheid RAM is wel ok.
Zelfde opmerking als bij optie 1 ivm SSD's.
Deze optie kost wel erg veel (zowat het dubbele van wat ik ervoor zou geven)

Optie 3:
Als je voor een Core i7-9700 gaat, loont het de moeite om te kiezen voor de K-versie (is single-core sneller)
Videokaart is traag, je kan bijna net zo goed een GT 1030 nemen.
RAM-snelheid is ok, wel slechts 16 GB.
Ook slechts 1 relatief kleine SSD.
Te duur voor wat je krijgt.

Optie 4:
Processor is verouderd en single-core niet erg snel.
Videokaart is nog ok.
Ook hier duur voor wat je krijgt.

Mijn voorstel:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,46€ 74,46
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 Gaming X 4G€ 171,60€ 171,60
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,31€ 49,31
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,70€ 131,70
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,65

Processor is single-core net iets trager dan de processor uit optie 2, met alle cores aan het werk is hij sneller. Als je iets meer geld wil uitgeven, zou ik voor een 9700K (al dan niet met F erbij) gaan. Dan heb je wel een ander moederbord nodig.

Videokaart is normaal voldoende (veel sneller dan optie 3 en ietsje sneller dan optie 4), als je nog even kan wachten kan je ook voor de super variant van de GTX 1650 gaan, welke sneller, maar waarschijnlijk ook iets duurder wordt. Deze komt over een 2-tal weken uit.

32 GB RAM moet ruim voldoende zijn.

Eén SSD van 500 GB ook.

Prijs is ongeveer € 610 zonder BTW, dus als je iets meer wil uitgeven aan de processor kan dat. Hou er wel rekening mee dat de maximale winst ongeveer 20% is, en om dat te halen moet je een Core i9-9900KS nemen. Kost wel 400 euro extra + de prijs van een goede koeler, ik denk niet dat het dat qua bang-for-buck en stroomverbruik (tdp is 127W tegenover 65 voor de Ryzen 5 3600) waard is.

Bovendien, 8 PC's aan € 610, komen in totaal op € 4.880. Als je kiest voor de Core i9-9900KS + koeler, kan je voor dezelfde prijs maar zo'n 5 PC's kopen.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-11 16:55
Ziet er op zich goed uit, paar kleine dingen....

Zover ik in diverse memory qvl's kan vinden hebben de meeste moederborden met een B450 chipset wat moeite met 4x16GB module.
Wellicht is het dus ook een optie om een moederbord met maar 2 sloten te kiezen.

De SSD die je hebt gekozen is behoorlijk stuk trager als de Samsung die ik er in gezet had.
Check deze vergelijking maar even: https://tweakers.net/pric.../1303746;1169469;1439056/

Edit:
Eventueel is Ryzen 5 3600X ook nog een optie, klein beetje duurder, in benchmarks een paar procent sneller.

[ Voor 11% gewijzigd door brambo123 op 14-11-2019 19:28 ]

• LievenD
brambo123 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:20:
Zover ik in diverse memory qvl's kan vinden hebben de meeste moederborden met een B450 chipset wat moeite met 4x16GB module.
Wellicht is het dus ook een optie om een moederbord met maar 2 sloten te kiezen.
Niemand verplicht je om ook effectief 4 sloten te gebruiken.
De SSD die je hebt gekozen is behoorlijk stuk trager als de Samsung die ik er in gezet had.
Check deze vergelijking maar even: https://tweakers.net/pric.../1303746;1169469;1439056/
Die vergelijking zegt op zich weinig, dat zijn theoretische opgaven van de fabrikant.
Kijk even hier en hier.

In de eerste link, zie de grafiek onderaan de pagina.
In mainstream is de 970 Evo zo'n 11% sneller, in high-end zo'n 26%.
Dat komt overeen met mijn 2de link, waar het verschil gemiddeld 19% bedraagt in het voordeel van de Evo.

Dat is niet echt schokkend, zeker niet als je weet dat de 970 Evo ruim de helft duurder is.
(€ 63,81 voor de Kingston, € 99,90 voor de Samsung)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
@FalconJiveKid Volgens https://www.rhino3d.com/6/system_requirements heb je aan een OpenGL 4.1 kaart genoeg.

Welke hardware heb nu in voor je huidige systemen? Kun je/ wil je de kasten hergebruiken?
Dit 8 jaar oude kaartje doet ook OpenGL 4.1 :https://tweakers.net/pricewatch/281763/sapphire-hd-6450-1gb-ddr3/
Hoeveel geld heb je over voor een ver-x-voudiging van de OpenGL drawrate?

• LievenD
@biomass In je link wordt wel 4 GB Video RAM aanbevolen. Dat ga je met die HD6450 niet redden.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
LievenD schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:06:
@biomass In je link wordt wel 4 GB Video RAM aanbevolen. Dat ga je met die HD6450 niet redden.
Klopt, maar de pricewatch geeft voorkeur aan recente hardware. En deze kaart uit 2010 was toen zo'n niche product dat het de pricewatch niet gehaald heeft in deze categorie serie: FirePro
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/firepro-v9800.c569 ( 4GB en OpenGL 4.4) Dus het was de laatste 10 jaar wel mogelijk om een kaart te kopen die nu nog de minimum spec is voor Rhino3d. We weten alleen niet waar @FalconJiveKid mee begonnen is.

Je kunt nu wel het snelste van het snelste halen, maar dan verbruikt het meer stroom en is het maar marginaal sneller dan een kaart die x euro goedkoper is? Welke refreshrate moet het halen? Consumenten GPU's gaan nu voor hogere refresh rates, maar dat is met een standaard kantoor monitor niet gewoon. Daar is 60-75 Hz de nog de norm.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Voor dit budget zou ik aan zoiets denken:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 254,-€ 254,-
1BehuizingenSharkoon S1000€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 57,50€ 57,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 124,99€ 124,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 956,16

Dan kom je uit op zo'n €800 ex. btw. Geheugen kan eventueel naar 2 x 16 gb voor €50,- extra; cpu naar 3600 voor €100,- minder als je 8-core overdreven vindt; opslag naar 500GB voor €50,- minder als dat genoeg is.

Verder levert de 1660 super op het moment een goede prijs / prestatie. De S1000 behuizing is cheap maar degelijk, en heeft een neutrale uitstraling voor op kantoor (geen zijraam ed).
Pagina: 1