Op voorhand voorkomen geluidsoverlast vs indeling woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben voornemens om binnenkort een woning te kopen, waarschijnlijk 2 onder 1 kap.

Nu ben ik muziekliefhebber en wil af en toe wel eens het volume wat hoger zetten. Nu ben ik vrij om de installatie tegen de kant aan te zetten van de buren en daar vanaf te richten, of juist aan de andere kant neerzetten, maar dan in de richting van de buren.

Lage frequenties worden rondom verspreid, dus zou je geneigd zijn om juist de installatie aan de andere kant te zetten, maar dan staat het wel naar de buren toe gericht.

Wat is wijsheid? Ik heb nu een tussenwoning (2010 goed geïsoleerd), waarbij beide buren het helemaal prima vinden hoeveel lawaai ik ook maak, maar de nieuwe woning is (de kandidaat) uit 1985, wat misschien makkelijker doorklinkt.

Ik zit hier even over te dubbel wat ik dan heb beste kan doen. Als ik het tegen we wand van de buren plaats, zou ik eventueel ook een voorzetwand kunnen plaatsen met dempend materiaal er in, maar ik heb geen idee of dat uberhaupt iets helpt.

Ik hoop dat andere tweakers hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

EMP

Krulloos!

Het is meer afhankelijk van de bouw/isolatie van het huis dan van hoe je je speakers plaats hoeveel het doorklinkt.

Mid/hoog kun je nog wel dempen met wat isolatiemateriaal, laag al moeilijker, en contactgeluid is nog veel lastiger. Kijk in de nieuwe locatie eerst eens wat je van elkaar hoort (of doe een testje samen met de buren) en stel daarmee vast wat je wilt aanpakken. Sowieso de speakers op bijvoorbeeld rubberen doppen zetten scheelt al in contactgeluid.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.