• Henduluin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-01 13:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt voornamelijk een gaming systeem, met nadruk op CPU/RAM-heavy simulatie games als (modded) Minecraft, Civilization, Stellaris, Factorio, Dwarf Fortress en Kerbal Space Program. Al zie ik er ook naar uit om Doom: Eternal en Subnautica: Below Zero op max te kunnen spelen binnenkort, en een (j)RPGtje op z'n tijd gaat er ook wel in.

Mijn doel is een constante 1440p/60fps op max settings, mogelijk met RTX. Mijn monitor is net een jaartje dus die zie ik mijzelf niet op korte termijn vervangen, maar die mogelijkheid is er zeker. Ik zit ook ergens aan VR te denken voor Subnautica e.d.

Daarnaast wil ik het systeem gebruiken om een deel van m'n werk met Autodesk Inventor thuis te kunnen doen. Let wel dat Inventor om een of andere vage reden nog steeds volledig single-threaded is :/

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €2000, exclusief assemblage en Win 10. Onderstaande lijst heeft ongeveer die prijs op Azerty.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een vrij nieuwe Dell P2416D monitor die blijft (1440p, maar wel max 60hz). Verder houd ik m'n toetsenbord, muis en speakers. De rest wordt allemaal vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 589,-€ 589,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 203,90€ 203,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 3X 8G€ 554,90€ 554,90
1GeluidskaartenAsus Xonar AE€ 54,99€ 54,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 83,-€ 83,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,80€ 41,60
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN€ 175,50€ 175,50
1VoedingenCorsair TX650M V2€ 77,99€ 77,99
1Solid state drivesSamsung 970 Pro 512GB€ 147,-€ 147,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.002,38

Hier zat ik ongeveer aan te denken. 2070 Super moet meer dan genoeg zijn voor de komende jaren voor de soorten games die ik speel, zeker aangezien 1440p/60fps mn target is. Daarentegen een flinke CPU en veel RAM omdat sim en modded games dat als een absurde opslurpen. Daarnaast is wat extra RAM voor Inventor zeker geen overbodige luxe.

Heb nu een 1TB SSD, maar ik ben nog nooit aan de 50% capacity gekomen, dus 512 GB is waarschijnlijk afdoende. Wel een NVMe omdat sommige modpacks letterlijk 15 minuten duren om op te starten, zelfs met een SSD. Dus als ik daar flink de bijl in kan zetten betaal ik daar graag een beetje extra voor.

Simpele geluidskaart omdat m'n speakers toch wel een beetje liefde verdienen. Onboard sound is ver gekomen, maar het is er toch nog steeds nét niet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe geen voorkeuren, al heb ik slechte ervaringen met AMD videodrivers. Daarnaast is de optie voor RTX best sexy, vandaar Nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoeft geen muisstil systeem te zijn, maar straaljagers wil ik idealiter vermijden. Daarnaast boeit het uiterlijk van m'n kast me niet echt. Dus ik hoef geen fancy RGB lights, glazen zijpanelen of dergelijke dingen.

Ga je overklokken?
Niet meteen, maar over een jaar of twee wat extra oomph uit de CPU halen is waarschijnlijk geen overbodige luxe. Dat is in mijn ervaring altijd mijn bottleneck.

Wat verwacht je van ons?
Het zou fijn zijn als jullie zouden kunnen checken of alle componenten lief met elkaar samen werken. Qua budget zit het wel goed vermoed ik - ik mag mezelf wel een keertje verwennen - maar als er ergens een onderdeel in mijn lijst staat die duidelijk vééls te duur is voor de prestatie, voel je vrij om een alternatief aan te bieden.

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik het systeem bestellen bij Azerty omdat Alternate heel veel moeite heeft met de Ryzen 3900 op vooraad te krijgen, en ze de RAM die ik wil niet hebben. Maar als iemand een alternatief weet hoor ik dat graag. Wel graag een winkel die assemblage doet; ik vertrouw mezelf niet genoeg om het zelf te doen. Te veel negatieve ervaringen mee.

[Voor 34% gewijzigd door Henduluin op 11-11-2019 16:13]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet je lijstjes even om met de Handleiding Pricewatch. Dat leest wat makkelijker :).

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:56
Componenten zijn compatible, alles goed daar.

Maar, ik zou je toch aanraden om voor een 1TB SSD te gaan.
Alleen met Windows, een paar games en enkele programma's zit je al snel op de helft van de capaciteit met 512GB opslag.
Vuistregel bij SSD's: hoe voller een SSD, hoe trager deze wordt.
Je kunt beter 60% niet gebruiken en volle snelheid benutten bij 1TB dan 80% gebruiken bij 512GB en dat de SSD merkbaar trager wordt bijvoorbeeld.

Wat het gebruik van RTX betreft, dat staat nog in de kinderschoenen op dit moment.
Er zijn weinig games die het ondersteunen en als je het aan zet in die enkele game, dan draai je hoogstwaarschijnlijk die 60FPS niet meer op 1440p.
Verder is de 2070S een prima kaart, maar staar je niet blind op RTX.

Verder een mooi lijstje, ga je absoluut jaren schik mee hebben.

[Voor 27% gewijzigd door NightRaven88 op 11-11-2019 16:09]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56

br00ky

Moderator Harde Waren
NightRaven88 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:05:
Je kunt beter 60% niet gebruiken en volle snelheid benutten bij 1TB dan 80% gebruiken bij 512GB en dat de SSD merkbaar trager wordt bijvoorbeeld.
Dit zijn nogal stevige uitspraken ;). 60% niet gebruiken? Natuurlijk ken ik overprovisioning, maar heb je bronnen om je uitspraak te staven. Ik ben oprecht geïnteresseerd.

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:56
br00ky schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:14:
[...]

Dit zijn nogal stevige uitspraken ;). 60% niet gebruiken? Natuurlijk ken ik overprovisioning, maar heb je bronnen om je uitspraak te staven. Ik ben oprecht geïnteresseerd.
Het is een voorbeeld, voornamelijk gechargeerd natuurlijk.
Om het punt over te brengen dat een SSD waar je "slechts" 40% van de beschikbare capaciteit gebruikt geen verlies van snelheid heeft.
Waar je daarentegen bij een SSD 80% van de beschikbare capaciteit gebruikt deze daadwerkelijk wel trager wordt.

Om snel te blijven heeft een SSD vrije sectoren nodig.
Naarmate de capaciteit gebruikt wordt zijn er minder vrije sectoren beschikbaar.
Tot uiteindelijk er zodanig weinig sectoren beschikbaar zijn om de volle snelheid te behouden.

EDIT: Ik ga kijken of ik een artikel kan vinden om het te onderbouwen. Heb het ergens gelezen maar kan me niet heugen waar.

EDIT2: Niet het artikel wat ik over het onderwerp gelezen heb, maar komt op hetzelfde principe neer.
https://pureinfotech.com/...d-performance-slows-down/
Geadviseerde maximaal te gebruiken capaciteit ligt rond de 70%.
Alles daarboven kan de SSD merkbaar trager worden.

[Voor 19% gewijzigd door NightRaven88 op 11-11-2019 16:41]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Henduluin pricewatch: Kingston KC2000 1TB heb je een gelijkwaardige SSD, maar goedkoper. (1TB v 512GB)

Waarom keuze van geluidskaart ?
Voor deze build zou ik een beter voeding kopen. oa: pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 650W
Qua moederbord is dit ook een goede, en presteert goed met 3900X pricewatch: Asus Prime X570-P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Henduluin
br00ky schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:05:
Zet je lijstjes even om met de Handleiding Pricewatch. Dat leest wat makkelijker :).
Done!
br00ky schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:14:
[...]

Inderdaad. Ik wist dat SSDs een gelimiteerde write hebben en dat ze dus daarom - in theorie - langer meegaan als je een grotere nam, maar dit lees ik voor het eerst. Goed om te weten!
Hackus schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:43:
@Henduluin pricewatch: Kingston KC2000 1TB heb je een gelijkwaardige SSD, maar goedkoper. (1TB v 512GB)

Waarom keuze van geluidskaart ?
Voor deze build zou ik een beter voeding kopen. oa: pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 650W
Qua moederbord is dit ook een goede, en presteert goed met 3900X pricewatch: Asus Prime X570-P
Om op bovenstaande in te haken, dan is dat inderdaad een hele mooie alternatieve SSD.

Waarom deze geluidskaart precies, of waarom een kaart in het algemeen?
Ik wil een kaart omdat ik een aardig speaker setje heb, en er toch iets verloren gaat als je alleen de onboard soundchips gebruikt, zeker in de lagere tonen. Waarom deze specifiek? De Xonar wordt al jaren aangeraden als instap modelletje, en hij heeft optical out.

Azerty heeft als laatste die voeding niet. Is er echt heel concreet een verschil tussen die twee? Enige dat ik zie is een klein verschil in de aansluitingen, maar een ander verschil zie ik niet zo snel.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Betere kwaliteit en stiller. als je je beperkt tot Azerty kun je ook de RMx (2018) halen.
Oké, de audiochip is al best goed zodoende de vraag van losse audio kaart. Ga je de Noctua fans als intake gebruiken en de meegeleverd als exhaust ? (1 achter en 1 voor zijn ingebouwd 120mm)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Henduluin
Hackus schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:20:
Ga je de Noctua fans als intake gebruiken en de meegeleverd als exhaust ? (1 achter en 1 voor zijn ingebouwd 120mm)
Dat was het idee, ja. De twee 140mm voorin als intake, dan een van de 120mm achter en de andere boven als exhaust. Dat lijkt een vrij veel gebruikte setup voor deze kast.

Bedankt voor de PSU suggestie, zal er eens induiken.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:22
Persoonlijk zou ik besparen op de cpu koeler, gezien je niet onmiddellijk gaat overklokken. Ik draai de 3900x op stock cooler. Enkele bij zware belasting hoor ik wat, maar geen straaljager geluid.

Verder ga je best eens na of je je Windows 10 licentie niet kan overzetten naar je nieuwe pc, gezien je de oude niet gaat houden, cfr. https://www.howtogeek.com...ense-to-another-computer/

• Henduluin
Mortov Molotov schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:49:
Verder ga je best eens na of je je Windows 10 licentie niet kan overzetten naar je nieuwe pc, gezien je de oude niet gaat houden, cfr.
Mn huidige pc draait nog steeds Win 7 8) Maar bedankt voor de suggestie.

Stock coolers zijn dus een eind beter geworden dan de afgelopen jaren? Kan me herinneren dat ze vroeger echt niet veel voorstelden, en dat vooral AMD erg warm werd. Zal eens kijken.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:22
Henduluin schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:08:
[...]

Mn huidige pc draait nog steeds Win 7 8) Maar bedankt voor de suggestie.
Dan zit je zeker snor. Gebruik de win 7 key gewoon om je win 10 install te activeren, cfr. www.howtogeek.com/272201/...-get-windows-10-for-free/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee