Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 00:02
Heb mijn nieuwe Kingston 64GB kit (HX432C16FB3K4) vandaag binnengekregen net en rammon geeft aan dat er de DRAM manufacturer Hynix is. Op internet lees ik dat Samsung echt beter geheugen maakt. Dit geheugen moet gaan werken met een Ryzen9 3950X.

Wat zouden jullie doen? Terugsturen en Samsung geheugen kopen of gewoon houden? Ik heb geen retourkosten, dus het kan wel gewoon.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Maar.... Werkt het niet?
Of ga je nu puur uit van een aanname die je ergens gelezen hebt?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@Wintervacht Als ik al een 3950X had zou dat best bijzonder zijn denk ik ;)

Het draait nu nog met een 2700X, en ik weet niet in hoeverre dat kan voorspellen of je met dit geheugen de CPU minder ver zou kunnen overclocken dan met Samsung chips. Een 3950X is toch van een andere orde grootte als een 2700X...

Of het onder heavy load draait weet ik nog niet, het geheugen zit er pas 5 minuten in en heb nog geen testen gedaan. Ik had alleen heel hard gehoopt op Samsung chips, vandaar deze vraag.

[ Voor 23% gewijzigd door nielsgeode op 11-11-2019 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:03
Het overclocken van je cpu heeft niks te maken met je ram. Merk/type chip zegt hooguit iets over de frequentie waar je je geheugen op kan draaien.
Maar als je bij hetzelfde mobo blijft is het zeer aannemelijk dat je geheugen straks op dezelfde snelheid kan draaien als nu met je 2700x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@ExiZTeNcE Is wat voor te zeggen. Maar is het niet vreemd dat het kopen van RAM een soort loterij wordt voor welke chip(kwaliteit) je krijgt? Eerder had ik 2 kits van 2 gekocht: één kit was van Samsung, de andere van Hynix. Met andere woorden: als ik gewoon nog een paar van die kits van 4 bestel heb ik vanzelf een betere Samsungkit toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

nielsgeode schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:51:
@ExiZTeNcE Is wat voor te zeggen. Maar is het niet vreemd dat het kopen van RAM een soort loterij wordt voor welke chip(kwaliteit) je krijgt? Eerder had ik 2 kits van 2 gekocht: één kit was van Samsung, de andere van Hynix. Met andere woorden: als ik gewoon nog een paar van die kits van 4 bestel heb ik vanzelf een betere Samsungkit toch?
Je scheert te veel over één kam. Niet alleen verschilt het per module/merk of het loterij is of niet, ook is het ene samsung geheugen het andere niet. Samsung is geen garantie voor goede prestaties. Samsung E-die is namelijk niet geweldig, terwijl samsung b-die hemels is op ryzen.

Tevens doen Micron E-die het ook geweldig op Ryzen.

Los daarvan, wat wil je bereiken? 3200Mhz zal met elke soort RAM lukken. 3600 in 80% van de gevallen.

Wil je RAM wat gegarandeerd 3600 zal draaien op Ryzen? Dan zal je de portemonee moeten trekken.Deze bijvoorbeeld werkt sowieso goed met Ryzen:

pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@Blaat

3200MHz is snel zat. Ik heb wat testen gedaan voor de software die ik gebruik (met stopwatch) en het snelheidsverschil is maar 2% als ik 2400 MHz met 3000 MHz vergelijk. Heb net ruim 2 uur lang Prime95 laten draaien met het geheugen op 3000MHz en dat loopt nu stabiel. Temps na 2 uur zijn 70C (CPU) en 60C (VRM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

nielsgeode schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:16:
@Blaat

3200MHz is snel zat. Ik heb wat testen gedaan voor de software die ik gebruik (met stopwatch) en het snelheidsverschil is maar 2% als ik 2400 MHz met 3000 MHz vergelijk. Heb net ruim 2 uur lang Prime95 laten draaien met het geheugen op 3000MHz en dat loopt nu stabiel. Temps na 2 uur zijn 70C (CPU) en 60C (VRM).
Dan is de kans zeer groot dat 3200 prima werkt op de 3950x. De IMC van Zen 2 is namelijk een stuk robuuster dan die van Zen+.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• nielsgeode
Blaat schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:01:
[...]

Dan is de kans zeer groot dat 3200 prima werkt op de 3950x. De IMC van Zen 2 is namelijk een stuk robuuster dan die van Zen+.
Het systeem (X470 Taichi Ultimate met 2700X) heeft een week goed gelopen op een XMP profiel van 3000MHz met 1.35V en vanmorgen had ik weer een zelfde spontane crash out of the blue terwijl het systeem nauwelijks belast werd (<10% CPU). Ik hoor geluiden dat Kingstongeheugen tegenwoordig veel problemen geeft en het eigenlijk niet (meer) de beste keus is. Zoals gezegd kan ik dit geheugen nog makkelijk retouneren en ander geheugen halen. Als ik hier geen stabiel systeem mee krijg is dat het natuurlijk zeker waard.

Windows error log geeft alleen: system rebooted without cleanly shutting down first, verder is er weinig te zien.

Wat denken jullie?
Pagina: 1