Keuze extra zonnepanelen of niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Earl Grey
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-02 09:09

Sir Earl Grey

Koekje erbij?

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor mijn nieuwe huis (nieuwbouw) sta ik voor de keuze of ik zonnepanelen extra wil bijplaatsen (max 13 stuks). Op dit moment staan er 11 panelen in het plan om de bodemwarmtepomp, balansventilatie en de WtW installatie van stroom te voorzien. Deze panelen hebben een vermogen van 300W per stuk en zijn "mono kristaline black". Daarnaast heeft het huis triple glas, uitsluitend vloerverwarming op elke verdieping en is gasloos (EPC 0).

Ik mag nu kiezen of ik max. 13 panelen, tegen 440 Euro incl. BTW per paneel, wil bijplaatsen. Deze panelen zouden dus stroom moeten opwekken voor overig apparatuur. Ook is er vanaf 14 panelen een 3-fase omvormer nodig t.w.v. 600 Euro incl. BTW. Dus 13 panelen en de omvormer extra zouden mij in totaal 6320 Euro incl. BTW kosten. Deze kan ik meefinancieren in de hypotheek

Verder is 10 jaar garantie en onderhoud inbegrepen in de prijs. De panelen komen op een schuin dak bijna pal op het zuiden in het westen van het land. Het word een tweepersoonshuishouden en er zijn geen directe plannen voor een electrische auto. Verder zijn wij ook geen grootverbuikers van stroom en zal alle apparatuur redelijk nieuw en zuinig zijn.

Mijn vraag is: Is het verstandig om panelen bij te laten plaatsen of moet ik terughoudend zijn?

13" MacBook Pro | iPhone Xr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
Moet zeggen dat ik het een vrij prijzig verhaal vind met 1,62 euro/wp voor die set van 14. Wat ben je voor de 11 kwijt, als ik vragen mag?.

Ik heb zelf afgelopen zomer een systeem met SolarEdge laten plaatsen en was toen 1,42 per wp incl. btw kwijt. Dat was niet echter niet extra plaatsen terwijl ze toch al bezig waren en dus een systeem met SolarEdge, wat het (meen ik) ongeveer 50 euro per paneel duurder maakt.

Ben je verplicht om deze leverancier voor je panelen te gebruiken? Anders zou ik meer offertes op gaan vragen, kan je een flink bedrag schelen. Sowieso zou ik echter direct het hele dak vol leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Aziraphale op 11-11-2019 15:56 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je er geheel vanaf?
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
Zijn natuurlijk geen normale prijzen.

Gewoon alles in eigen beheer doen, en zorgen dat er een (of twee) loze leidingen (19 mm) liggen tussen de omvormer en groepenkast.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Denk er wel aan ivm nieuwe KOR (belastingdienst) aan dat je na aanschaf van de eerste set alleen in hetzelfde jaar van een uitbreiding de btw mag aftrekken. Daarna 3 jaar niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:38
Zeg dat je die eerste 11 niet hoeft, a 440 euro per stuk, dus 4840 euro minderwerk. Wel loze leidingen naar omvormer laten leggen, twee stuks.
Dan zelf wat laten leggen voor de helft van het geld.
Stelletje oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

440 euro per paneel, hoe durf je het te vragen, het kan nog gekker bij onze nieuwbouwwoning vroegen ze 16k voor 16 in-roof panelen _O-

Gelukkig hadden wij geen schaampanelen dus geen gedoe met minderwerk.

7(8)7

[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 11-11-2019 20:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Earl Grey

Sir Earl Grey

Koekje erbij?

Topicstarter
Hoi allen,

Dank voor de reacties :)

Alle panelen worden tegelijkertijd gelegd en opgeleverd met het huis. Ook op de 13 extra panelen krijg ik 10 jaar garantie en onderhoud, geen idee of ik dat nodig heb maar het geeft een goed gevoel O-).

Verder weet ik niet hoeveel ik per paneel kwijt ben aan de 11 basispanelen, daar zij onderdeel uitmaken van de duurzame energievoorziening van het huis (warmtepomp, balansventilatie, wtw). Ik heb ook geen keuze om van deze panelen af te zien.

Indien ik zelf panelen wil (laten) bijplaatsen, dan kan dit na oplevering met risico op het vervallen van de garantie op de bestaande installatie.
Aziraphale schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:53:
Sowieso zou ik echter direct het hele dak vol leggen.
Nu zullen we alles wat we met deze 13 extra panelen opwekken niet zelf gebruiken. Als ik mijn eigen verbruik dek, dan is dit voldoende. Alles daarboven is mooi meegenomen. Mijn doel is ook niet rijk worden met het "verkopen" van zonneenergie. Echter wil ik nu niet extra investeren om vervolgens de opgewekte energie voor bijna gratis kado te doen aan het net..
AUijtdehaag schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:57:
Kun je er geheel vanaf?
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
Zijn natuurlijk geen normale prijzen.

Gewoon alles in eigen beheer doen, en zorgen dat er een (of twee) loze leidingen (19 mm) liggen tussen de omvormer en groepenkast.
Het kostenplaatje volgens de link:
Set van 13 LG panelen + omvormer + installatiemateriaal = 3,903 Euro incl. BTW.
Installatiekosten = 1,319 Euro incl. BTW.
Totaal = 5,222 Euro incl. BTW = 401 Euro per paneel incl. BTW en installatie.

Niet zelf laten leggen maar via het project zijn de kosten per paneel 486 Euro incl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
Sir Earl Grey schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:43:
Hoi allen,

Nu zullen we alles wat we met deze 13 extra panelen opwekken niet zelf gebruiken. Als ik mijn eigen verbruik dek, dan is dit voldoende. Alles daarboven is mooi meegenomen. Mijn doel is ook niet rijk worden met het "verkopen" van zonneenergie. Echter wil ik nu niet extra investeren om vervolgens de opgewekte energie voor bijna gratis kado te doen aan het net..

[...]

Het kostenplaatje volgens de link:
Set van 13 LG panelen + omvormer + installatiemateriaal = 3,903 Euro incl. BTW.
Installatiekosten = 1,319 Euro incl. BTW.
Totaal = 5,222 Euro incl. BTW = 401 Euro per paneel incl. BTW en installatie.

Niet zelf laten leggen maar via het project zijn de kosten per paneel 486 Euro incl. BTW.
Ik snap dat je je eigen gebruik af wilt dekken, maar kijkend naar de toekomst met elektrische auto's etc. zou het mijn keuze zijn om direct maximaal te leggen vanwege de lagere kosten en omdat je nu met het salderen dan nog een aardige ROI hebt.

Voor wat betreft de prijzen die je noemt voor LG: Gaat dat om dezelfde hoeveelheid wattpiek? Je rekent namelijk in principe niet met een bedrag per paneel, maar een bedrag per wp omdat dat beter te vergelijken is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Als ze voor die prijs LG panelen leggen zou je het nog kunnen overwegen. Alleen zullen de niet gespecificeerde panelen wel de smaak van de week zijn die goedkoop in de aanbieding zijn per vrachtwagen vol voor dat project.

Goedkoopste zwarte 300 wattpeak paneel zal rond de €140 zitten als het nog een beetje merk is.
Paneel op schuin dak installeren zal voor 14 panelen ook wel rond €1000 zijn (€70 per paneel)
14 panelen in 2 rijen van 7 schuin dak clickfit is ook iets van €450. (€30 per paneel)

Dus je bent per paneel ook nog ruwweg €100 kwijt om het op een dak te krijgen.

Als het dan LG cello panelen van iets meer dan €200 zijn betaal je nog €160 per paneel marge aan de bouwer maar goed..

Bedenk wel dat later bijleggen wellicht een niet zo mooi eind resultaat geeft als je dezelfde panelen niet meer kunt krijgen. Ik had dat na 1 jaar al en kreeg €50 extra transport voor 1 paneel wat uit Spanje moest komen.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 12-11-2019 11:06 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is alles “in-dak”?
Hoe wordt straks met de btw teruggave omgegaan?
Hoe kan de garantie in gevaar komen van de 11 panelen reeds geplaatst?
Lijkt me dat je er gewoon 13 bijlegt op een eigen omvormer.

Over 2 fases terugleveren is ook geen probleem. De slimme meter gooit het toch op 1 hoop.
In de winter is je verbruik het hoogst en de opwek het laagst. Dan heb je aan “teveel” panelen wel een voordeel.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2019 11:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Earl Grey

Sir Earl Grey

Koekje erbij?

Topicstarter
Dank allen voor jullie advies en opmerkingen. Uiteindelijk hebben we besloten om wel extra panelen te nemen, maar na oplevering en via een derde partij ;)

Pagina: 1