Er zijn twee situaties te onderscheiden:
- Je hebt meerdere groepen van dezelfde fase voor je apparaat.
- Je hebt drie fasen voor je apparaat.
Het gros van de Nederlandse huishoudens krijgt maar één fase binnen in de meterkast (bij nieuwbouw begint dit inmiddels te veranderen), waarbij je dus één draad met 230V AC binnen krijgt, en een nuldraad. Je kunt zien welk soort aansluiting je hebt door te kijken naar de meter in je meterkast, er staat dan 220/230V op je meter en 1x25/1x30A op de factuur.
In nieuwbouw en huizen waarbij dat speciaal zo is aangelegd, komen er drie fasen het huis binnen. Er komen dan ook vier draden (nul, fase 1, fase 2 en fase 3) binnen in de meterkast. Dit is te zien aan de meter omdat deze 3x220/230V of 3x380/400V als opdruk heeft, en je betaalt voor een 3x25A aansluiting op de factuur.
Wanneer je maar één fase binnen krijgt op je huis, heeft elke groep een zekering van 16A (dit is omdat dat de maximale stroom is die door het 2,5mm² installatiedraad mag lopen). Maar 16A op 230V zorgt dus voor een maximaal vermogen van 16 x 230V = 3,6kW, wat bij lange na niet voldoende is voor de meeste inductieplaten en serieuze ovens. Zou je zo'n apparaat op een standaard stopcontact aansluiten schieten de groepen er om de haverklap uit. Dat is dus niet wenselijk.
Daarom zijn er twee mogelijkheden:
- Je sluit het apparaat aan op twee groepen. Twee groepen hebben elk een zekering van 16A, waardoor de maximale stroom van het apparaat 32A wordt. Deze twee groepen zitten beide op dezelfde fase. Hierdoor verdubbel je eenvoudigweg de maximale stroom en dus het maximaal vermogen naar 2x 3,6kW = 7,2kW.
- De andere mogelijkheid is dat je zo'n apparaat op drie fasen aansluit, in de volksmond ook wel bekend als 'krachtstroom'. Dit is iets heel anders dan drie groepen met elk een aparte zekering, dit zijn drie verschillende fasen die elk 230V AC geven ten opzichte van de nuldraad, maar ten opzichte van elkaar 380V geven. Hierin is de manier van aansluiten dus belangrijk (driehoek/ster).
Ik ben niet voldoende thuis in die apparatuur om je een duidelijk antwoord te geven of je een apparaat wat krachtstroom nodig heeft zomaar op twee groepen kan worden aangesloten, maar ik heb daar ernstig mijn twijfels bij. Een apparaat met een maximaal vermogen van 7kW geloof ik nog wel dat dat mogelijk is, aan de hand van de volgende bron:
Bij een dubbele oven geldt in 90% van de gevallen dat de elektrische aansluitwaarde boven de 3,6 kW ligt en u dus een 2-fasen aansluiting nodig heeft. Bij een 2-fasen aansluiting (dit is geen krachtstroom) worden in de meterkast twee losse fasen aan elkaar gekoppeld door middel van een automaat. Vervolgens wordt er vanuit deze meterkast een kabel getrokken naar de plaats waar het fornuis moet komen te staan. Hier wordt een perilex stopcontact (zie foto) gemonteerd.
Deze perilex stopcontact heeft 5 polen (simpel gezegd 'gaten') welke normaliter verdeeld worden in 1x aarde; 1x nul en 3x fase. Bij een 2-fasen aansluiting wordt deze echter verdeeld in 1x aarde, 2x nul en 2x fase.
bron:
https://www.deschouwwitgo...luiting-kookplaat-fornuis
Maar met een aansluitwaarde van boven de 7kW zou ik het niet zomaar voor lief nemen. Voor zover mijn kennis reikt (of in ieder geval, de kennis die ik nu zo paraat heb), zou een apparaat wat intern als ster is aangesloten moeten kunnen werken op drie groepen van dezelfde fase, zoals hier boven mij wordt geopperd (dus drie groepen van dezelfde fase van 16A, x3 = 48A x 230V = 10kW maximaal vermogen). Wanneer het apparaat intern in driehoek is aangesloten, gaat dat mis want dan staat er 0V tussen de groepen waarop 380V wordt verwacht.
Maar ik zou er zeker niet zomaar vanuit gaan dat een apparaat wat gemaakt is om op 10kW maximaal te kunnen werken het zonder meer doet op 7,2kW. Je weet niet hoe dat apparaat van binnen is aangesloten; of door het ontbreken van een van de groepen er een stuk eenvoudigweg niet inschakelt, of dat het apparaat geheel dienst weigert, of ander onvoorspelbaar gedrag, of dat het misschien inderdaad gewoon werkt. Ik zou de gok er niet op durven wagen.
[
Voor 11% gewijzigd door
naarden 4ever op 11-11-2019 15:31
]