3 fase fornuis (10.000 Watt) aansluiten op 2 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een elektrisch fornuis nodig, en de keukenverkoper gaf mij aan dat ik prima een 3 fase fornuis (10000 Watt) op een 2 fase perilex kan aansluiten. Dat ik alleen niet alles op vol vermogen kon gebruiken. Hij gaf aan dat dit allemaal geen risico's met zich meebrengt. Dat hij het gewoon minder zou doen en dat de stoppen niet door zouden slaan.

Nu vertrouw ik de gemiddelde keukenverkoper voor geen meter, en het lijkt me sowieso een sterk verhaal, dus klopt dit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mijn vorige kookplaat kon op een 1-fase 2x 16 ampere perilex (wat in de volksmond 2fase wordt genoemd), maar ook op een 3fase krachtstroom. Kwestie van de handleiding doorlezen of het kan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
In de handleiding staat 1 fase (3x 16A) en 3 fase (32A) uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:54
kookgroep kun je maximaal 7,2 Kw aansluiten, deze zit op 1 fase aangesloten (en is dus eigenlijk begrensd door de hoofd zekering van de fase. Alternatief is krachtstroom (3 fase) aansluiting, maar hiervoor betaal je ook meer bij je netwerk beheerder aan vastrecht.

https://www.klusidee.nl/F...oep-op-1-fase-t63009.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjMark
  • Laatst online: 12:14
Aragnut schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:05:
kookgroep kun je maximaal 7,2 Kw aansluiten, deze zit op 1 fase aangesloten (en is dus eigenlijk begrensd door de hoofd zekering van de fase. Alternatief is krachtstroom (3 fase) aansluiting, maar hiervoor betaal je ook meer bij je netwerk beheerder aan vastrecht.

Dit hoeft niet altijd meer vastrecht te kosten.
Ikzelf ben vorig jaar naar 3*25A gegaan, dat kostte eenmalig wat (omzetting in meterkast), maar vastrecht blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:49
Aragnut schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:05:

3x25A is gelijk in kosten als 1x16/25/35/40A alleen betaal je eenmalig om het om te laten zetten.

edit: zoals hierboven dus :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pikoe schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:58:
In de handleiding staat 1 fase (3x 16A) en 3 fase (32A) uitgelegd.
Een perilex is meestal gewoon 1 fase (2x 16 ampere).

Dat is niet zo heel duur om daar een 3x16 ampere van te maken. Dat kan elke electricien. En als je weet wat je doet, kan je dat ook wel zelf. Maar ik zou een elektricien voor inhuren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 12:07
Er zijn twee situaties te onderscheiden:

- Je hebt meerdere groepen van dezelfde fase voor je apparaat.
- Je hebt drie fasen voor je apparaat.

Het gros van de Nederlandse huishoudens krijgt maar één fase binnen in de meterkast (bij nieuwbouw begint dit inmiddels te veranderen), waarbij je dus één draad met 230V AC binnen krijgt, en een nuldraad. Je kunt zien welk soort aansluiting je hebt door te kijken naar de meter in je meterkast, er staat dan 220/230V op je meter en 1x25/1x30A op de factuur.

In nieuwbouw en huizen waarbij dat speciaal zo is aangelegd, komen er drie fasen het huis binnen. Er komen dan ook vier draden (nul, fase 1, fase 2 en fase 3) binnen in de meterkast. Dit is te zien aan de meter omdat deze 3x220/230V of 3x380/400V als opdruk heeft, en je betaalt voor een 3x25A aansluiting op de factuur.

Wanneer je maar één fase binnen krijgt op je huis, heeft elke groep een zekering van 16A (dit is omdat dat de maximale stroom is die door het 2,5mm² installatiedraad mag lopen). Maar 16A op 230V zorgt dus voor een maximaal vermogen van 16 x 230V = 3,6kW, wat bij lange na niet voldoende is voor de meeste inductieplaten en serieuze ovens. Zou je zo'n apparaat op een standaard stopcontact aansluiten schieten de groepen er om de haverklap uit. Dat is dus niet wenselijk.

Daarom zijn er twee mogelijkheden:
- Je sluit het apparaat aan op twee groepen. Twee groepen hebben elk een zekering van 16A, waardoor de maximale stroom van het apparaat 32A wordt. Deze twee groepen zitten beide op dezelfde fase. Hierdoor verdubbel je eenvoudigweg de maximale stroom en dus het maximaal vermogen naar 2x 3,6kW = 7,2kW.
- De andere mogelijkheid is dat je zo'n apparaat op drie fasen aansluit, in de volksmond ook wel bekend als 'krachtstroom'. Dit is iets heel anders dan drie groepen met elk een aparte zekering, dit zijn drie verschillende fasen die elk 230V AC geven ten opzichte van de nuldraad, maar ten opzichte van elkaar 380V geven. Hierin is de manier van aansluiten dus belangrijk (driehoek/ster).

Ik ben niet voldoende thuis in die apparatuur om je een duidelijk antwoord te geven of je een apparaat wat krachtstroom nodig heeft zomaar op twee groepen kan worden aangesloten, maar ik heb daar ernstig mijn twijfels bij. Een apparaat met een maximaal vermogen van 7kW geloof ik nog wel dat dat mogelijk is, aan de hand van de volgende bron:
Bij een dubbele oven geldt in 90% van de gevallen dat de elektrische aansluitwaarde boven de 3,6 kW ligt en u dus een 2-fasen aansluiting nodig heeft. Bij een 2-fasen aansluiting (dit is geen krachtstroom) worden in de meterkast twee losse fasen aan elkaar gekoppeld door middel van een automaat. Vervolgens wordt er vanuit deze meterkast een kabel getrokken naar de plaats waar het fornuis moet komen te staan. Hier wordt een perilex stopcontact (zie foto) gemonteerd.

Deze perilex stopcontact heeft 5 polen (simpel gezegd 'gaten') welke normaliter verdeeld worden in 1x aarde; 1x nul en 3x fase. Bij een 2-fasen aansluiting wordt deze echter verdeeld in 1x aarde, 2x nul en 2x fase.
bron: https://www.deschouwwitgo...luiting-kookplaat-fornuis

Maar met een aansluitwaarde van boven de 7kW zou ik het niet zomaar voor lief nemen. Voor zover mijn kennis reikt (of in ieder geval, de kennis die ik nu zo paraat heb), zou een apparaat wat intern als ster is aangesloten moeten kunnen werken op drie groepen van dezelfde fase, zoals hier boven mij wordt geopperd (dus drie groepen van dezelfde fase van 16A, x3 = 48A x 230V = 10kW maximaal vermogen). Wanneer het apparaat intern in driehoek is aangesloten, gaat dat mis want dan staat er 0V tussen de groepen waarop 380V wordt verwacht.

Maar ik zou er zeker niet zomaar vanuit gaan dat een apparaat wat gemaakt is om op 10kW maximaal te kunnen werken het zonder meer doet op 7,2kW. Je weet niet hoe dat apparaat van binnen is aangesloten; of door het ontbreken van een van de groepen er een stuk eenvoudigweg niet inschakelt, of dat het apparaat geheel dienst weigert, of ander onvoorspelbaar gedrag, of dat het misschien inderdaad gewoon werkt. Ik zou de gok er niet op durven wagen.

[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 11-11-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Of het mogelijk is of niet durf ik geen uitspraak over te doen, maar als je een nieuwe keuken overweegt (aanname) dan vallen de kosten voor de aanpassing van een keukengroep wel te overzien.

Aanpassen van 1 fase naar 3 fasen (als je dat niet al hebt) kost circa 300eu (even zoeken op de site van de netbeheerder).
Koekgroep laten plaatsen, plus trekken perilex kabel zal ook zoiets zijn gok ik. Een van mijn beste vrienden is elektricien, dus voor het aanleggen heb ik niets betaald maar de materiaalkosten waren <100eu volgens mij.
Hij heeft het aangesloten en ik heb zelf in 5 min. de kabel onder de vloer doorgetrokken.
Stelt al met al niet zoveel voor :)

Dan kun je je kookplaat in elk geval volledig gebruiken, wel zo mooi als je iets dergelijks overweegt toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Niet online
Het is een huurhuis in een ruim 100 jaar oud monumentaal pand, een 3 fase aansluiting is niet mogelijk. 2 fase (2x1) is het maximale.

Verder zou ik het geen probleem vinden om maar maximaal 1 pit naast mijn oven te kunnen gebruiken o.i.d.

[ Voor 28% gewijzigd door Pikoe op 11-11-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:34
Kun je misschien een linkje plaatsen van het product of iets waar de exacte specificaties staan vermeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Keukenverkopers hebben hier doorgaans geen verstand van, ook alnzeggen ze dat wel te hebben.

3*25A is periodiek net zo duur als 1*25/35/40. Helaas wordt die fabel dat het duurder is maar steeds herhaald.

100 jaar oud pand is al eens eerder van een nieuwe aansluiting voorzien. Hier in de jaren 30 straat is overigens iets van 90% voorzien van een 3-fase aansluiting.

Ik zou niet zomaar zeggen dat de upgrade naar 3F onmogelijk is.

Wat voor hoofdzekering heb je nu? En wat voor kast? Als dat allemaal bij 1*25A ophoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
Volgens mij sluit je intern op de kookplaat de kabel aan op kookgroep of 3 fase. Dus wanneer het schema/aansluitpunten voor kookgroep in gebruik zijn dan "weet" de kookplaat dat er maar 7.2kw gebruikt kan worden..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:11
Je kan deze oven ook op 1 fase aansluiten staan in de handleiding (pagina 12) echter moet je hem dan wel 32A af zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Speeddragon schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:14:
Volgens mij sluit je intern op de kookplaat de kabel aan op kookgroep of 3 fase. Dus wanneer het schema/aansluitpunten voor kookgroep in gebruik zijn dan "weet" de kookplaat dat er maar 7.2kw gebruikt kan worden..
Nope. Er zijn geen aansluitpunten voor een kookgroep. In de handleiding staan twee scenario's; 32A enkelfase of 3*16A. Het ding zou dus door moeten hebben dat bij enkelfase het maximumvermogen lager ligt... maar hoe dat verdeeld wordt over de drie ingangen weet je niet. Idem weet je niet hoe de nulstroom verdeeld wordt over de twee (altijd gebrugde) nulaansluitingen. Dus ofwel fijn met 6mm2 een 3P CEE of Vynckier klemmenbox aanleggen achter een 32A groep die je, tenzij je een heel grote hoofdzekering hebt dus niet selectief hebt, of aansluiting omzetten naar 3-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfjebv
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-10-2023
Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik heb de aanvraag bij de netbeheerder gedaan maar deze heeft een fout gemaakt waardoor de aanvraag opnieuw gedaan moeten worden het probleem is dat het momenteel zo vijf à zes maanden weer kan gaan duren terwijl mijn keuken over vier weken geplaatst wordt en ik daarna geen gasaansluiting meer heb ik heb wel een twee fasen peri Lex op dit moment maar mijn meterkast heeft straks een Drie fasen hoofdschakelaar met brug maar nog steeds maar één fase zekering…….

Dit is de kookplaat die er bij mij geplaatst gaat worden “Pelgrim IDK893ONY” en ik heb me suf gezocht maar kom er niet uit of dit ook (tijdelijk) op de twee fase perilex aangesloten mag/kan worden.

https://www.pelgrim.nl/ap...ctiekookplaten/idk893ony/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou even een eigen topic openen :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 20:11
Wolfjebv schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:20:
Kan iemand mij hiermee helpen?
Ik heb de aanvraag bij de netbeheerder gedaan maar deze heeft een fout gemaakt waardoor de aanvraag opnieuw gedaan moeten worden het probleem is dat het momenteel zo vijf à zes maanden weer kan gaan duren terwijl mijn keuken over vier weken geplaatst wordt en ik daarna geen gasaansluiting meer heb ik heb wel een twee fasen peri Lex op dit moment maar mijn meterkast heeft straks een Drie fasen hoofdschakelaar met brug maar nog steeds maar één fase zekering…….

Dit is de kookplaat die er bij mij geplaatst gaat worden “Pelgrim IDK893ONY” en ik heb me suf gezocht maar kom er niet uit of dit ook (tijdelijk) op de twee fase perilex aangesloten mag/kan worden.

https://www.pelgrim.nl/ap...ctiekookplaten/idk893ony/
Volgens de handleiding 1 fase 48 Ampere of 3 fase 16 ampere. Zie halverwege pagina 2.
https://www.pelgrim.nl/wp...IDK894-4L-NL_EN_FR_DE.pdf

1 fase vereist 10 mm2 aders en gaat waarschijnlijk niet goed met je huidige 1 fase netaansluiting. Daarnaast zal je huidige aansluiting tot de perilex waarschijnlijk 2,5 mm2 zijn. Een installateur zal de kabel dan moeten vervangen. Reken op hoge kosten voor 10 mm2.

Als ik jou was zou ik een goedkope ikea Grundad inductiekookplaat halen om de tijd te overbruggen tot de 3 fase aansluiting. De Ikea kookplaat kan wel 2 fases. Nadeel is dat hij geen meter breed is zoals je Pelgrim kookplaat en je dus opnieuw zal moeten zagen bij vervangen.

Teveel vermogen over 1 of 2 te dunne aders is vragen om overbelastingsproblemen.
Pagina: 1