Intel of amd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fraptor
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 16:04
Ik zoek een CPU
Ik heb op het moment een ryzen 1700 en een 1080 ti en merk dat de creative survival games niet helemaal soepel lopen. Deze spellen zouden wat cpu intensiever zijn dan de gemiddelde shooter. Ik zou mijn cpu graag willen upgraden(en daarmee ook de maximale potentie van mijn 1080 ti eruit halen) Het gaat dus specifieke om primair gamen. Stream niet, maar zit er wel over na te denken dat te beginnen. Alleen zal dat op incidentele basis zijn. Verder doe ik niks anders structureel dan gamen.

ps. Ik heb al geprobeerd alleen mijn cpu te upgraden, maar ik kreeg op een aantal random moment bsod. De foutmeldingen leken driver gerelateerd. Mijn vermoeden is toch een probleem met de firmware. Ik heb hiervoor al van alles geprobeerd en ga er van uit dat het niet lukt met mijn huidige mobo. De 3700x bleek na het terug gebracht te hebben gewoon goed te werken volgens de webshop.

Wat is je budget?
4 a 500 euro. Minder is ook altijd wel goed!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Kwaliteit! Maakt dus niet zo veel uit, zolang het maar kwalitief goed is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie hier mijn huidige systeem

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,76€ 213,76
1MoederbordenGigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 177,21€ 177,21
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 69,50€ 69,50
1VoedingenCorsair RM750x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 560,42

Beste antwoord (via fraptor op 11-11-2019 23:18)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@fraptor oa hier zie je een aantal games en het verschil nu https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-3700x/16.html je kunt dus zelf zien wat het beste bij jou gebruik past.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Heb je het moederbord eerst naar de minimaal vereiste bios versie gebracht?

https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
Oke, en welk onderzoek heb je zelf gedaan? Waar twijfel je aan? Welke opties heb je overwogen?

Die 3700X was een hele nette stap voorwaarts geweest en die had gewoon gewerkt als je je BIOS had geflashed naar de nieuwe versie.

"Kwaliteit" is wel een beetje een vaag streven als het op een CPU aankomt. Intel of AMD hebben niet echt noemenswaardige kwalitatieve verschillen, beide fabrikanten hebben hele hoge productiestandaarden en echt slijten zal een CPU niet. Dus misschien zou je even willen uitleggen wat je daarmee precies bedoelt?

De situatie die je voorlegt laat een hele hoop opties open die allemaal op hun eigen manier wel of niet aan te raden zijn. Alleen je CPU upgraden van een 1700 naar een 3700X is een hele logische en acceptabele optie, daarmee ga je van een wat oudere CPU die een beetje uit de gratie begint te raken naar een top-of-the-line model, en dat kan zonder je moederbord te wisselen dus dat zou probleemloos moeten kunnen (again, met de juiste bios-versie, die je moet flashen). Als je dat niet wilt, dan zal je dus CPU en moederbord moeten veranderen, maar dan is de 500 euro wel weer krap. Daarmee zijn alle opties binnen je budget open, waar niet zonder meer advies over valt te geven. Een beetje acceptabel equivalent van Intel kost net zoveel als die 3700X (als het niet meer is), en dan moet daar ook nog een moederbord bij, dus dan moet je concessies gaan doen om binnen budget te blijven, maar is dat dan wat je wilt?

[ Voor 86% gewijzigd door naarden 4ever op 11-11-2019 12:44 ]

• Sence123
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-10-2025
Je huidige moederbord ondersteund ge 3700X niet out of the box.
Een BIOS update kan dit probleem verhelpen

https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios
Update F40 voegt ondersteuning toe voor de 3*** serie van Ryzen

Zo niet dan moet je gaan kijken naar een nieuw moederbord en CPU.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:34
Ik heb zelf een gaming K3 van gigabyte. Ook X370 chipset en mijn 3700X draait als een zonnetje.
BSOD's worden eerder veroorzaakt bij niet goed geconfigureerd geheugen.
Settings van DRAM calculator met de hand invullen en gaan.

• fraptor
Ik heb mijn firmware ook wel al geupgrade, de cpu werkte wel, maar ik kreeg op random momenten de bsod.

Ik heb ook de aaname gemaakt dat het niet aan mijn geheugen lag omdat de meeste foutmeldingen die ik in de BSOD scherm zag gerelateerd was aan de netwerkkaart.Het enige wat ik geprobeerd heb kwa geheugen was de xmp aan en uit. Ik had eerlijk gezegd ook niet veel tijd meer, de cpu lag er al anderhalf week....... De dram calculator handmatig invullen heb ik eerlijk gezegd niet aan gedacht, waarschijnlijk door tijdsdruk(en ik was gefocused op de netwerkkaart). Was overigens ook een schone windows installatie

Ik weet dat kwaliteit nogal een vaag term is, maar ik heb klein beetje de aanname gemaakt dat ik mogelijk ook een nieuwe mobo zou moeten aanschaffen. Daar zijn uiteraard wel weer veel merken van, mogelijk dat sommige mobo wat fout gevoeliger zijn dan andere. En ik weet dat dit ook per merk kan verschillen.

Ik twijfel over het algmeen tussen de 9700k en de 3700x(icm met andere mobo). De corecount van de 3700x zou meer future proof zijn, maar de 9700k snelheid is hetgeen wat beter is in gaming. Ik zie da tik ook vergeten ben te melden dat ik game op qhd op een 144 gsycn compatibel scherm

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:20

OMD

Ik neem aan dat je threads bedoelt? De 9700k en 3700x zijn namelijk beide 8-core cpu's. Over het algemeen heb je aan de extra threads niet veel op het moment maarrrrr..... Zoals de puinhoop van Red Dead Redemption laat zien draait het spel als een aangevroten aardbei bij sommige cpu's zonder extra threads (bijvoorbeeld dus de 9700k)

Puur sang voor gaming is intel gewoon de betere keus als je optimale prestaites wilt halen. Beste bang for buck? B450 bordje met een ryzen 3600 en snel geheugen. Je 1440p scherm trekt meer van de GPU dan je CPU bij een ryzen 3600. Kan je zeker nog wel een paar jaar vooruit.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
OMD schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:39:

Puur sang voor gaming is intel gewoon de betere keus als je optimale prestaites wilt halen.
Dat geld voor misschien 5% van de mensen, de anderen zijn beter af met een Ryzen 7 3700X omdat het gewoon de snellere CPU is die dus langer mee moet gaan omdat die simpelweg krachtiger is. Nu maakt het weinig uit, beide CPU's zouden elke game goed moeten draaien, naar mate games zwaarder worden ga je steeds meer het voordeel van de krachtigere Ryzen 7 3700X zien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• OMD

OMD

-The_Mask- schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:16:
[...]

Dat geld voor misschien 5% van de mensen, de anderen zijn beter af met een Ryzen 7 3700X omdat het gewoon de snellere CPU is die dus langer mee moet gaan omdat die simpelweg krachtiger is. Nu maakt het weinig uit, beide CPU's zouden elke game goed moeten draaien, naar mate games zwaarder worden ga je steeds meer het voordeel van de krachtigere Ryzen 7 3700X zien.
Daar ben ik het niet mee eens. De 9700K is in bijna alle gevallen sneller dan de 3700x. Ik heb er nog even een 8-tal reviews op nageslagen (recent) maar de 9700k is gewoon sneller punt.

Of het de beste keus is, is vraag 2 maar dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik heb het over optimale prestatie en in dat geval is de 9700k gewoon sneller.

We hebben het hier over gaming, niets maar dan ook niets anders.

v.b.:
YouTube: Ryzen 7 3700x vs i7 9700k Test in 10 Games

En zoek maar elke vergelijking op.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• -The_Mask-
  • Niet online
Meer dan 9 op de 10 reviews wordt slecht uitgevoerd en laat een ander beeld zien dan de praktijk. Houdt je hier ook rekening mee?

AMD Nieuwsdiscussie

• OMD

OMD

-The_Mask- schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:44:
Meer dan 9 op de 10 reviews wordt slecht uitgevoerd en laat een ander beeld zien dan de praktijk. Houdt je hier ook rekening mee?
Dus in jouw ogen zijn de volgende reviewers verkeerd bezig en weet jij het beter:

- Guru3d
- Gamersnexus
- Tomshardware
- Kitguru
- Hardware unboxed
- Tweakers
- HWi
- Anandtech
- Digital Foundry

Ik denk toch wel dat dit duidelijk is of niet? Als jij zelf een review hebt waaruit anders blijkt, by all means, share. Jij weet ontzettend veel van hardware en je zou zelf dit soort dingen moeten gaan reviewen zodat je het zelf kan onderbouwen.

Nogmaals, ik zeg niet dat het de betere keuze is, maar hij is NU gewoon sneller in games, punt.

[ Voor 20% gewijzigd door OMD op 11-11-2019 15:05 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Van Tweakers/HWI is het idd bekend dat ze het verkeerd doen, dat is ook bekend bij hunzelf en ze geven elke keer aan het op te lossen, maar dat doen ze alleen niet. Anderen weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Waar je naar moet kijken is of games wel op de zware momenten getest worden in de reviews. Dat zijn namelijk de punten waar een CPU zwaar belast wordt en je verschil gaat zien tussen de verschillende CPU's. Veel site's testen games op momenten waar juist niks gebeurt en bijna niks te zien is omdat dat lekker gemakkelijk test, maar dan weet je nog niks. Hooguit de maximale framerate, maar dat is juist het domein van CPU's met weinig threads en hoge klokfrequentie.

https://nl.hardware.info/...080-ti-battlefield-1-dx12 is bijvoorbeeld een voorbeeld waarbij de metingen totaal anders zijn dan de praktijk. In de praktijk wil je echt geen Intel dualcore of quadcore met vier threads voor BF5 bijvoorbeeld.

AMD Nieuwsdiscussie

• OMD

OMD

-The_Mask- schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:37:
Van Tweakers/HWI is het idd bekend dat ze het verkeerd doen, dat is ook bekend bij hunzelf en ze geven elke keer aan het op te lossen, maar dat doen ze alleen niet. Anderen weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Waar je naar moet kijken is of games wel op de zware momenten getest worden in de reviews. Dat zijn namelijk de punten waar een CPU zwaar belast wordt en je verschil gaat zien tussen de verschillende CPU's. Veel site's testen games op momenten waar juist niks gebeurt en bijna niks te zien is omdat dat lekker gemakkelijk test, maar dan weet je nog niks. Hooguit de maximale framerate, maar dat is juist het domein van CPU's met weinig threads en hoge klokfrequentie.

https://nl.hardware.info/...080-ti-battlefield-1-dx12 is bijvoorbeeld een voorbeeld waarbij de metingen totaal anders zijn dan de praktijk. In de praktijk wil je echt geen Intel dualcore of quadcore met vier threads voor BF5 bijvoorbeeld.
Daar ben ik het grotendeels wel weer mee eens.

Houd wel rekening mee dat vooral GamesNexus juist test op maximale belasting en het youtubekanaal Testing games wordt vaak ook geprezen voor de locaties waar ze testen in games.

Ik durf niet zo goed te zeggen wat dual en quad cores te maken hebben met dit topic maar ik denk dat je op extra thread loze cpu's doelt (hoewel natuurlijk een 8-core echt niet te vergelijken is met een 4-core 8 thread cpu, dit komt namelijk zo een beetje over hoe je het verteld). Dat is ook exact wat ik aangeef in mijn eerste post, RDR2 is een mooi voorbeeld van het gebruik van extra threads, alleen die game is zooo zwaar ongeoptimaliseerd dat je dat niet als leidend moet gaan zien.

9700k is op het moment gewoon sneller. Iedereen kan hoog of laag springen maar elke review brengt dit naar voren, of ze nou goed kunnen reviewen of niet.

Is dit ook nog zo over 4 jaar? Ik denk het niet, ik denk dat je persoonlijk meer hebt aan een 8-core 16 thread cpu. Om die reden ga ik deze maand ook een 3700x aanschaffen :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
OMD schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:39:
Puur sang voor gaming is intel gewoon de betere keus als je optimale prestaites wilt halen. Beste bang for buck? B450 bordje met een ryzen 3600 en snel geheugen. Je 1440p scherm trekt meer van de GPU dan je CPU bij een ryzen 3600. Kan je zeker nog wel een paar jaar vooruit.
En waar draaien al die cpu benchmarks op? 1080p

Leuk dat je 9700k dan 5 meer doet op de 100 in AC Oddyssey. Die zie je dus al niet meer op 1440p. Je geeft dus geld uit voor de katse k.
Bovendien draait hij dan op zo’n 85% cpu-gebruik. De Ryzen op 55%.

Het is allang bekend dat een 9700k/9900k alleen nuttig is bij full-hd op zeer hoge framerates met de snelste gpu’s. Bij hogere resoluties of minder sterke gpu’s is het verschil nihil met een 3700X

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@fraptor oa hier zie je een aantal games en het verschil nu https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-3700x/16.html je kunt dus zelf zien wat het beste bij jou gebruik past.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• OMD

OMD

White Feather schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:18:
[...]

En waar draaien al die cpu benchmarks op? 1080p

Leuk dat je 9700k dan 5 meer doet op de 100 in AC Oddyssey. Die zie je dus al niet meer op 1440p. Je geeft dus geld uit voor de katse k.
Bovendien draait hij dan op zo’n 85% cpu-gebruik. De Ryzen op 55%.

Het is allang bekend dat een 9700k/9900k alleen nuttig is bij full-hd op zeer hoge framerates met de snelste gpu’s. Bij hogere resoluties of minder sterke gpu’s is het verschil nihil met een 3700X
Dat is het punt toch niet? Op 1080p is die sneller dus is die sneller. Je kan elke scenario bedenken op de planeet maar sneller is sneller. Een Ferrari is net zo snel in de stad als een golf r32 maar de Ferrari is en blijft sneller.

Scenario’s bedenken kan iedereen. Uiteraard zal op 1440p de resultaten dichter bij elkaar liggen maar je test ipc op 1080p om de snelheid van de processor te meten.

En gebruik van de cpu zegt niets hoor. Je kan ook zeggen dat de Intel efficiënter is ;)

Maar ik zou nog steeds de 3700x verkiezen hoor boven den 9700k :)

[ Voor 7% gewijzigd door OMD op 11-11-2019 23:08 ]

• fraptor
Ik heb best wel wat informatie gekregen. Het verschil tussen de beide processoren vind ik niet noemenswaardig. Uitgaande van dat er mogelijk games zijn waarbij er gebruik gemaakt gaat worden van meerdere threads, is de 3700x toch wat meer future proof! Ik ga toch voor de 3700x.

Ik heb er ook voor gekozen om hem wederom te proberen op mijn huidige mobo en dan wat meer tijd te nemen om het goed werken te krijgen. Mocht het toch niet lukken dan ga ik over naar een andere mobo.

Hackus,ik heb toch je linkje gebruikt om tot een beslissing te komen. Dankjewel

ps. OMD en Mask. Ik snap de frustratie in jullie discussie, maar om eerlijk te zijn, heb ik toch wel wat informatie uit de discussie kunnen halen. in ieder geval bedankt daar voor!

[ Voor 5% gewijzigd door fraptor op 11-11-2019 23:19 ]

• OMD

OMD

fraptor schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:18:
Ik heb best wel wat informatie gekregen. Het verschil tussen de beide processoren vind ik niet noemenswaardig. Uitgaande van dat er mogelijk games zijn waarbij er gebruik gemaakt gaat worden van meerdere threads, is de 3700x toch wat meer future proof! Ik ga toch voor de 3700x.

Ik heb er ook voor gekozen om hem wederom te proberen op mijn huidige mobo en dan wat meer tijd te nemen om het goed werken te krijgen. Mocht het toch niet lukken dan ga ik over naar een andere mobo.

Hackus,ik heb toch je linkje gebruikt om tot een beslissing te komen. Dankjewel

ps. OMD en Mask. Ik snap de frustratie in jullie discussie, maar om eerlijk te zijn, heb ik toch wel wat informatie uit de discussie kunnen halen. in ieder geval bedankt daar voor!
Slimme keus :) . Is gewoon de beste keus nu en voor de toekomst!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 15:16
Gewoon nog snellere AMD cpu erin de rest van de hardware is nou niet bepaald oud.

[ Voor 75% gewijzigd door Bintzak op 12-11-2019 17:25 ]

Pagina: 1