Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stofzuiger motor - fan verwijderen zonder schroef

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Grandshock
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 04-12 09:29
Mijn stofzuiger heeft een kapotte kogellager in de motor. Ik heb de hele motor uit elkaar gehaald en probeer nu tot bij de lager te geraken. Echt krijg ik de fan niet verwijderd van de motor. Is dit een bepaald type schroef?
...

Op het internet vind ik allemaal voorbeelden van een schroef die bovenop de fan zit en het geheel bij elkaar houdt. Deze is bij mij niet aanwezig.
...

Hier is hetzelfde probleem op instructables:
https://www.instructables...leaner-motor-disassembly/
...

Foto's:
https://ibb.co/W217BQV
https://ibb.co/zshnsjT
https://ibb.co/QnvxK2R

Grandshock wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:35 (14%)
Reden: foto's toegevoegd

Beste antwoord (via Grandshock op 11-11-2019 13:03)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 08:43

Damic

Afwezig soms

Als dat een metalen as is op een metalen bus kan het zijn dat die op elkaar gekrimpd zijn door hitte/koude te gebruiken :)

As word afgekoeld en bus word opgewarmd waardoor de as krimpt en de het gat van de bus vergroot. Bij het op warmen afkoelen krimpen ze dus op elkaar en krijg je die niet meer los zonder hetzelfde procede te gebruiken.

Edit: na het zien van de foto's wrs dus een krimp fit.

Damic wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:43 (57%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Als dat een metalen as is op een metalen bus kan het zijn dat die op elkaar gekrimpd zijn door hitte/koude te gebruiken :)

As word afgekoeld en bus word opgewarmd waardoor de as krimpt en de het gat van de bus vergroot. Bij het op warmen afkoelen krimpen ze dus op elkaar en krijg je die niet meer los zonder hetzelfde procede te gebruiken.

Damic wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:43 (57%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:34
Welk merk is dit? Je kan vaak wel iets van een service manual downloaden.

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Motoren van stofzuigers worden doorgaans compleet vervangen. Ik doe het dagelijks 😉

• Grandshock
@Damic Ik vermoed dat je wel eens gelijk kan hebben.
Het is een Philips, reach and clean.
https://cdn.auctionista.c...n&imageId=1386167&itemId=

Wil dit zeggen dat ik dit zelf met HTK werkgerief dit waarschijnlijk nooit zal loskrijgen?

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Damic schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:36:

Jawel hoor, daar hebben ze pulleytrekkers voor uitgevonden. Specifiek voor crimp- en taper-fit onderdelen.

Project Magna
They took my brain, replaced it with petrol and gave me matches.

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Deze ga je niet kunnen reviseren, helaas.
Ik vraag me zelfs of er nog wel een motor voor te bestellen is.

• Damic

Damic

Afwezig soms

McKaamos schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:53:
[...]

Jawel hoor, daar hebben ze pulleytrekkers voor uitgevonden. Specifiek voor crimp- en taper-fit onderdelen.

[...]
Ja maar dat ga je niet kopen voor 1 motor te doen van een toestel dat gemaakt is om weg te smijten ;)

• Grandshock
Bedankt voor jullie antwoorden. Spijtig dat ik deze niet kan repareren. Mijn tweakers hart bloed als ik een heel apparaat moet weggooien voor 1 defecte lager.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je hem toch moet weggooien kijk je toch of je die krimppassing los krijgt? Even een verfstripper of een brander op de fan zetten en er iets onder wrikken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:43

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

McKaamos schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:53:
[...]

[...]
Alleen ga je met een pulleytrekker deze fan er niet af krijgen, de enige plek waar de trekker grip heeft, is het dunne aluminium fan-blad en als je het al lukt om daar de pulleytrekker achter te haken (er is nauwelijks ruimte), ga je die fan krom trekken voor er ook maar iets beweging in komt.

Dit is een klassieke interferentie passing, boordgat van de fan is marginaal kleiner dan de as van de motor. Misschien dat verhitten werkt (ik verwacht het eerlijk gezegd niet) en anders is persen de enige mogelijkheid. Maar daarvoor moet je grip krijgen op het hart, en dat is bij deze fan eigenlijk onmogelijk.

Ik heb zelf afgelopen jaar een soort gelijke fan (luchtpomp) uit elkaar gehaald:

En dat is mij alleen gelukt omdat ik op het hart van de fan (die iets uitsteekt en groef heeft) een op maat gemaakte tool kon zetten waarmee ik de fan van de as kon trekken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True