Infrarood paneel aan het plafond wel of niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:32
Tijdens onze verbouwing beneden alle radiatoren vervangen voor vloerverwarming. Helaas door een toegangsluik tot de kruipruimte deze niet kunnen door trekken tot in het toilet.

Nu is dit toilet aan de straatkant en ik vermoed zelfs zonder spouw. Iedereen kent wel een huis met een toilet dat in de zomer 40 graden is en in de winter -10.

Om het daar toch een beetje aangenamer te maken zijn wij aan het kijken naar een infrarood paneel wat dan aan het plafond moet komen hangen. Plaatsing zou dan zo'n 150mm achter begin toilet pot zijn (net iets achter je als je zit met een stuk boven je).

Iemand hier ervaring met een paneel van +/-300-400 watt (500x500mm)?

Het is een kleine ruimte en we willen deze op zo'n 15-16 graden houden en even knallen als er iemand gebruik van maakt.

Vragen die wij hebben, gaat het voldoende vermogen hebben? Gaat het niet een enorme bak geld kosten om die kleine ruimte op te stoken naar 16 graden? Gaat het wel genoeg stralingswarmte geven dat het comfortabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57
Kun je er niet beter zo'n electrische airco/verwarming in doen? Dan heb je in de zomer ook geen last van die hitte.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Een infrarood paneel verwarmd de ruimte niet, aanzetten als er niemand is heeft geen zin.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Zoals Tsjilp zegt: Infrarood panelen geven alleen een gevoel alsof je in de zon zit. Het verwarmt niet echt de ruimte. Maar daarom is het ook niet nodig om voor te verwarmen, omdat het direct effect heeft.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02
Misschien is een verwarmde bril dan ook fijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kun je niet uit de voeten met zoiets? Zo ja, meer info hier.
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/0/1/1/7/9200000009577110.jpg

Testing, one, two ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tsjilp schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:58:
Een infrarood paneel verwarmd de ruimte niet, aanzetten als er niemand is heeft geen zin.
Waar blijft die energie dan? Als er niemand op de wc-bril zit verwarmt zo'n paneel gewoon de wc-bril toch?

Dat het wellicht niet de meest efficiënte methode is (net als elke andere vorm van elektrisch verwarmen) kan zijn, maar alle energie die dat paneel verbruikt wordt gewoon omgezet in warmte.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 12:34
Jfwiet schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:58:
Nu is dit toilet aan de straatkant en ik vermoed zelfs zonder spouw. Iedereen kent wel een huis met een toilet dat in de zomer 40 graden is en in de winter -10.
Ik zou zeggen; kijk het eerst eens een jaartje aan. Misschien komt er genoeg warmte binnen en blijft het lang genoeg hangen om comfortabel te zijn. Het zou zonde zijn om een oplossing te bedenken voor iets dat misschien helemaal geen probleem is geweest. Zat er überhaupt wel een radiator in de WC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27
Wij zelf hebben in de badkamer een infrarood paneel van 600 Watt hangen. Deze doet het goed, alleen A. voel je deze pas na een aantal minuten en B. de meeste warmte voel je toch op je hoofd. Ik denk dat voor op een WC je er dus te laat en te weinig van voelt, tenzij je deze natuurlijk constant aan laat staan. Zelf zou ik toch kijken naar een elektrische radiator of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
Wij hebben dit in ons toilet. Door de vorige bewoners geïnstalleerd. Op zich werkt het en voel je de warmte. Je moet het paneel wel aan laten staan. Even aanzetten voor 1-2 minuten heeft geen nut. Het paneel moet echt opwarmen daarna voel je de warmte goed en wordt de ruimte echt opgewarmd.
Hierdoor maken wij er geen gebruik van. Wellicht dat nieuwere panelen wel sneller kunnen opwarmen?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Beetje laat voor jullie, maar misschien voro anderne: we hebben ook een kruipluik voor de toilet waardoor VVW lastig werd. Uiteindelijk hebben we gaten voor de kruipluik en NA de kruipluik in de wc geboord, waar de leidingen door de kruipruime naar de wc zijn geleid.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vrYPJ18.png

Hierdoor wordt de WC ook opgewarmd.

(leidingen zijn flink ondergespoten met PUR. Z'n 30cm eromheen)

Maar goed: voor jouw probleem nu: is een elektrische vloerverwarming een optie? Om de ruimte boven vriespunt te houden. Een IR paneel met aanwezigheidssensor kan dan voor instant warmte zorgen.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 11-11-2019 14:40 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
O88088 schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:04:
[...]

Ik zou zeggen; kijk het eerst eens een jaartje aan. Misschien komt er genoeg warmte binnen en blijft het lang genoeg hangen om comfortabel te zijn. Het zou zonde zijn om een oplossing te bedenken voor iets dat misschien helemaal geen probleem is geweest. Zat er überhaupt wel een radiator in de WC?
Dat hebben we nu gedaan en het is gewoon te koud, zelfs nu is het er bijna de buiten temperatuur en dat is gewoon niet aangenaam. Vandaar onze zoektocht en dit zou de makkelijkste optie zijn.
Heb veel van dit soort panelen gezien, maar eigenlijk staat bij allemaal dat ze alleen geschikt zijn voor wandmontage. Kan me maar slecht indenken waarom dit is, mogelijk een te hoge temperatuur opbouw waardoor de thermische beveiliging de boel uit zet.
kmf schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:38:
Beetje laat voor jullie, maar misschien voro anderne: we hebben ook een kruipluik voor de toilet waardoor VVW lastig werd. Uiteindelijk hebben we gaten voor de kruipluik en NA de kruipluik in de wc geboord, waar de leidingen door de kruipruime naar de wc zijn geleid.
[Afbeelding]

Hierdoor wordt de WC ook opgewarmd.

(leidingen zijn flink ondergespoten met PUR. Z'n 30cm eromheen)

Maar goed: voor jouw probleem nu: is een elektrische vloerverwarming een optie? Om de ruimte boven vriespunt te houden. Een IR paneel met aanwezigheidssensor kan dan voor instant warmte zorgen.
We zouden via de kruipruimte nog een reguliere radiator kunnen aansluiten. Maar dat is door verschillende compartimenten heen en zeker een meter of 8 en niet echt efficient. (Heb ook geen zin om in de modder te rollen onder de vloer).

Maar wel leuk dat ik hier dus precies lees wat ik zelf gevonden heb, de ene zegt, zou wel eens kunnen werken en de ander dat het totaal niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Voor een badkamer heeft zo'n ir paneel nog wel zin dat ding is warm als je onder de douche vandaan komt. Bij een toilet lijkt het me zinloos. De deur (gedeeltelijk) altijd open laten staan wanneer het toilet niet gebruikt wordt scheelt wel al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Jfwiet schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:46:
[...]

Maar wel leuk dat ik hier dus precies lees wat ik zelf gevonden heb, de ene zegt, zou wel eens kunnen werken en de ander dat het totaal niet werkt.
"Wel eens" zou ik dan scharen onder categorie "niet"...
Misschien toch even uitzoeken of er wat te isoleren valt? Zelfs met beperkt vloerverwarming werd onze toilet niet echt warm. In de koude vriesdagen werd het daar zelfs 13 graden.
Na spouwisolatie werd het gelijk 5 graden warmer.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
[knip]
Heb veel van dit soort panelen gezien, maar eigenlijk staat bij allemaal dat ze alleen geschikt zijn voor wandmontage. Kan me maar slecht indenken waarom dit is, mogelijk een te hoge temperatuur opbouw waardoor de thermische beveiliging de boel uit zet.
[knip]
Tja? Logischerwijze lijkt mij dat iets wat warmte uitstraalt het best tot zijn recht komt als dit laag is geplaatst, warmte stijgt tenslotte op. Indien warmte van bovenaf moet komen dan zou er eigenlijk iets van een drijvende kracht achter moeten zitten (ventilator oid). Dus wandplaatsing als plaatsingsadvies is niet meer dan logisch, plafond als locatie is zelden ideaal.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hardware-lover schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:18:
[...]

Tja? Logischerwijze lijkt mij dat iets wat warmte uitstraalt het best tot zijn recht komt als dit laag is geplaatst, warmte stijgt tenslotte op. Indien warmte van bovenaf moet komen dan zou er eigenlijk iets van een drijvende kracht achter moeten zitten (ventilator oid). Dus wandplaatsing als plaatsingsadvies is niet meer dan logisch, plafond als locatie is zelden ideaal.
Uhh, straling stijgt niet op, straling beweegt zich gewoon voort in de richting waarin het wordt uitgezonden ;)

Pas als de infraroodstraling die dat paneel uitstuurt wordt opgenomen door de vloer/muren/toiletpot etc. en overgedragen aan de lucht, dan gaat de verwarmde lucht opstijgen.

De reden dat wandplaatsing wordt aangeraden is denk ik eerder dat je als mens vanaf de voorkant/zijkant een veel groter oppervlak hebt om die straling te absorberen. Dus dat je veel meer voelt van die straling, in plaats van wanneer het recht van boven komt.

Edit: oh, wacht die specifieke discussie ging niet over een IR paneel geloof ik? Dan klopt je opmerking wel ja.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 11-11-2019 15:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Orion84 schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:22:
[...]

Uhh, straling stijgt niet op, straling beweegt zich gewoon voort in de richting waarin het wordt uitgezonden ;)

Pas als de infraroodstraling die dat paneel uitstuurt wordt opgenomen door de vloer/muren/toiletpot etc. en overgedragen aan de lucht, dan gaat de verwarmde lucht opstijgen.

De reden dat wandplaatsing wordt aangeraden is denk ik eerder dat je als mens vanaf de voorkant/zijkant een veel groter oppervlak hebt om die straling te absorberen. Dus dat je veel meer voelt van die straling, in plaats van wanneer het recht van boven komt.

Edit: oh, wacht die specifieke discussie ging niet over een IR paneel geloof ik? Dan klopt je opmerking wel ja.
Wat ik gelezen heb worden de panelen zelf goed heet, ~75 graden. Dus vandaar onze interesse en mijn vermoeden dat deze wel zouden kunnen werken als een soort van bijverwarming.

Ik ga volgende week in de gang waar het toilet op uit komt de voordeur voorzien van dubbelglas en nieuwe tochtstrips. Dus ik hoop dat de temperatuur in de gang dan ook flink omhoog gaat waardoor het toilet ook weer meer temperatuur heeft.

En ik heb het wel degelijk alleen over IR panelen (hoewel andere ook met andere oplossingen komen)

[ Voor 4% gewijzigd door Jfwiet op 11-11-2019 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Orion84 schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:22:
[...]

Het gaat ook over de afstand waarover gestraald wordt. Je hoofd zit vlak onder dat paneel bij plafondmontage, je tenen zitten relatief heel ver weg. Je krijgt dan een heel onregelmatige warmteprojectie die niet comfortabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

ASW1 schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:52:
De deur (gedeeltelijk) altijd open laten staan wanneer het toilet niet gebruikt wordt scheelt wel al een hoop.
Dan heb je weer het probleem van stank in je huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Radiant schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:13:
[...]

Dan heb je weer het probleem van stank in je huis :+
Daar heb je als het goed is een ventilator voor. Zolang de luchtstroom van hal naar toilet loopt zal het wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentijn101
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-05-2024
Is elektrische vloerverwarming misschien een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Valentijn101 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:11:
Is elektrische vloerverwarming misschien een oplossing?
Dit is wel een goede opmerking.

Voor zo'n klein oppervlak krijg je er waarschijnlijk maar zo'n 100 Watt aan vermogen in, en dit staat nog niet eens volcontinu aan. Dus kost je in de orde van max 50 ct/dag in de winter. Warm ga je het daar niet mee krijgen, maar met warme voeten zit het toch een stuk fijner op het toilet.

Je kunt deze twee ook prima combineren overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Meeste badkamerwinkels hebben tegenwoordig IR inbouwmodules voor in de douche.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
[...]

Dat hebben we nu gedaan en het is gewoon te koud, zelfs nu is het er bijna de buiten temperatuur en dat is gewoon niet aangenaam. Vandaar onze zoektocht en dit zou de makkelijkste optie zijn.

[...]

[...]

We zouden via de kruipruimte nog een reguliere radiator kunnen aansluiten. Maar dat is door verschillende compartimenten heen en zeker een meter of 8 en niet echt efficient. (Heb ook geen zin om in de modder te rollen onder de vloer).

Ik zou het wel weten, op een zaterdag even op je tanden bijten en het is voor elkaar. Desnoods trommel je wat vrienden op, lijkt me dat het gewoon goed opgelost moet worden. Zeker als je van plan bent hier nog lang te blijven, moet je geen halve oplossingen hebben imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13

Eboman

Ondertitel

in australie gebruiken ze in badkamers vaak deze lampen, geen idee of dit in je stijl past, maar ze geven meteen warmte en licht (wat je meestal toch al nodig hebt).

https://nl.pinterest.com/pin/308567011943706305/?lp=true

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:26
Ik lees hier veel aannames die ik herken bij mezelf, totdat ik het aan den lijve ondervond.

Ik heb ruim een jaar in een kantoorcontainer gewerkt. Daarin werd enkel via IR plafondpanelen verwarmd. Ik vreesde me een kip aan ´t spit te voelen met koude voeten, maar eigenlijk was het er gewoon aangenaam warm.
Die dingen stonden wel aan van 6u tot de laatste vertrok.

[ Voor 5% gewijzigd door cadsite op 17-11-2019 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Wanneer IR panelen in een redelijk geïsoleerde ruimte continu aanstaan zodat de ruimtetemperatuur naar een normaal niveau opgewarmd wordt dan ervaar je ook niet de karakteristiek van IR dan zit je gewoon in een normaal verwarmde kamer.
Waar het om gaat is de ervaring wanneer je in een verder koude ruimte bent waar alleen een paneel is dat van een bepaalde kant straalt. Dat is echt wel een verschil.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:53
Wij hadden dit idee in onze badkamer. We hebben er een van 300W (https://www.polarheat.nl/...-paneel-e300-60x60cm-300w) aan het plafond (2,62 m) gehangen. Deze geeft alleen echt te weinig warmte, je voelt hem niet als je eronder staat. Wel als je met een trapje net iets hoger gaat staan.

Volgens de verkoper moeten we er een van 700W hebben voor het effect te krijgen, maar als ik kijk dan wordt die 2x zo breed dus lijkt het me dat die niet meer stralingswarmte geeft. Moeten we misschien een ander type hebben, is meer vermogen de oplossing of gaat het gewoon niet werken? (sorry dat ik het topic een beetje kaap maar dit ligt wel degelijk in het verlengde van deze discussie denk ik zo)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
Snowhite0901 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:00:
Wij hadden dit idee in onze badkamer. We hebben er een van 300W (https://www.polarheat.nl/...-paneel-e300-60x60cm-300w) aan het plafond (2,62 m) gehangen. Deze geeft alleen echt te weinig warmte, je voelt hem niet als je eronder staat. Wel als je met een trapje net iets hoger gaat staan.

Volgens de verkoper moeten we er een van 700W hebben voor het effect te krijgen, maar als ik kijk dan wordt die 2x zo breed dus lijkt het me dat die niet meer stralingswarmte geeft. Moeten we misschien een ander type hebben, is meer vermogen de oplossing of gaat het gewoon niet werken? (sorry dat ik het topic een beetje kaap maar dit ligt wel degelijk in het verlengde van deze discussie denk ik zo)
Voor mij is het kapen geen enkel probleem, zat met vragen over infrarood en niemand heeft een definitief antwoord. Het is allemaal verwachtingen.

Wij hebben voor hier in huis de beslissing genomen om alsnog met flex pijp de verwarming door te trekken naar het toilet. Dit omdat ik verwacht dat een infrarood paneel de temperatuur van de bijna niet geïsoleerde ruimte (toilet) niet of nauwelijks omhoog gaat brengen en omdat de locatie aan het plafond ook geen extra comfort brengt met stralingswarmte.

Wel denk ik dat het misschien handig is voor referentie voor alle tweakers om informatie te verzamelen over infrarood panelen. Het is namelijk wel een oplossing voor de toekomst als al het gas eraf moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:33
Wilke schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:46:
[...]

Dit is wel een goede opmerking.

Voor zo'n klein oppervlak krijg je er waarschijnlijk maar zo'n 100 Watt aan vermogen in, en dit staat nog niet eens volcontinu aan. Dus kost je in de orde van max 50 ct/dag in de winter. Warm ga je het daar niet mee krijgen, maar met warme voeten zit het toch een stuk fijner op het toilet.

Je kunt deze twee ook prima combineren overigens.
Als het alleen om warme voeten gaat zou ik gewoon een matje neerleggen, dat scheelt al enorm veel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
its_me_ schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:28:
Als het alleen om warme voeten gaat zou ik gewoon een matje neerleggen, dat scheelt al enorm veel! :)
Maar in het toilet niet zo'n fris idee, of het moet
makkelijk uitwasbaar zijn (dan nog IMO). Of je moet je erg Brits voelen en hoogpolig tapijt in je badkamer en toiletruimte leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Je hebt maar 2 keuzes:

1. geld verspillen door gigantisch veel te stoken. (Met elektra COP1 is dat erg duur*)

2. Direct goed doen: isoleren en radiator of vloerverwarming plaatsen

*uitzonderingen zijn er altijd. Of goede usecases waar je kan bijverwarmen (ir bijv)

[ Voor 19% gewijzigd door Stef87 op 01-12-2021 13:24 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:03
Hoe zijn de ervaringen hiermee een jaar later? Nu we (wederom) thuiswerken en de temperaturen weer dalen merk ik bij mezelf een kleine behoefte aan wat extra warmte, op dit moment is het 15 graden in mijn werkkamer.

Situatie:
- Woning van ca. 1910
- Werkkamer op bovenverdieping met plat dak (geïsoleerd), dubbel glas maar geen wand isolatie
- Kleine verwarming, in principe wordt deze op aan/uit gestuurd door de thermostaat in de woonkamer. Staat dus eigenlijk uit.

Wens:
- Fijn werken zonder de hele woonkamer te stoken

Heeft iemand een soortgelijke situatie? En wat zijn de ervaringen nu ca. een jaar verder? Wat is de beste plek? Ik kan hem bijvoorbeeld achter me hangen op de plek waar nu een whiteboard hangt. Of (ik lees dat het ook op schakeldraad van 1.5mm2 kan hier?) in het midden van de kamer met een lamp erbij ter vervanging van de bestaande lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 21:19
einz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:37:
Hoe zijn de ervaringen hiermee een jaar later? Nu we (wederom) thuiswerken en de temperaturen weer dalen merk ik bij mezelf een kleine behoefte aan wat extra warmte, op dit moment is het 15 graden in mijn werkkamer.

Situatie:
- Woning van ca. 1910
- Werkkamer op bovenverdieping met plat dak (geïsoleerd), dubbel glas maar geen wand isolatie
- Kleine verwarming, in principe wordt deze op aan/uit gestuurd door de thermostaat in de woonkamer. Staat dus eigenlijk uit.

Wens:
- Fijn werken zonder de hele woonkamer te stoken

Heeft iemand een soortgelijke situatie? En wat zijn de ervaringen nu ca. een jaar verder? Wat is de beste plek? Ik kan hem bijvoorbeeld achter me hangen op de plek waar nu een whiteboard hangt. Of (ik lees dat het ook op schakeldraad van 1.5mm2 kan hier?) in het midden van de kamer met een lamp erbij ter vervanging van de bestaande lamp.
Ja, wij. Helaas nog geen oplossing.

We hebben een huis uit '59 wat niet geïsoleerd is. Recent een verbouwing gedaan die qua budget wat uitliep waardoor het bedrag dat we hadden gereserveerd voor spouwmuurisolatie en zolder isolatie is opgegaan aan iets anders.

Met als resultaat, nu geen fijne werkplek voor ons allebei in deze lockdown. Heb een bureau nu in de woonkamer gezet, de ander staat op de vide waar het ook echt triest koud is :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:03
De_Bastaard schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:49:
[...]

Ja, wij. Helaas nog geen oplossing.

We hebben een huis uit '59 wat niet geïsoleerd is. Recent een verbouwing gedaan die qua budget wat uitliep waardoor het bedrag dat we hadden gereserveerd voor spouwmuurisolatie en zolder isolatie is opgegaan aan iets anders.

Met als resultaat, nu geen fijne werkplek voor ons allebei in deze lockdown. Heb een bureau nu in de woonkamer gezet, de ander staat op de vide waar het ook echt triest koud is :'(.
Heb je ook geprobeerd het wat te behaaglijker te maken met een IR paneel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
einz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:55:
[...]

Heb je ook geprobeerd het wat te behaaglijker te maken met een IR paneel of niet?
Nah, daarom lees ik hier wel even aandachtig mee. We hebben nu zo'n straalkacheltje aan op de vide maar dat is het dus ook niet (lekker stroom verbruik...).

Aan de andere kant, je hebt ook van die dekens waar je op kunt zitten van Stoov. Weet niet of dat wat is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Wij hebben in de badkamer dit paneel hangen: https://www.thermiq.com/n...fraroodpaneel-th12030-wit en ik moet zeggen dat dat best wel bevalt. Tijdje geleden was hij even gedurende een paar dagen uitgeschakeld en dat was echt wel te merken, best fris ineens.

Ik heb hem geschakeld met een programmeerbare thermostaat, dus hij staat niet de hele dag aan, alleen op de momenten dat we verwachten in Adam's danwel Eva's kostuum daar te zijn. En in andere gevallen is een druk op de Boost-knop van de thermostaat genoeg om het paneel in te schakelen tot een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 15:50
Op onze zolder/bureaukamer is het ook best fris nog ‘s ochtends. Ik heb nu onder mijn bureau een heel simpel elektrisch straalkacheltje. Op stand 1 is dat 600W en je benen etc. Worden lekker aangestraald. Warmte blijft ook nog even hangen onder het blad wat dus ook wat opwarmt.

Op die manier is het goed uit te houden en wordt het na een tijdje echt warm op je benen doordat het relatief intensief is.

Ik wil te zijner tijd gaan experimenteren met een laag vermogen IR (100-200W) direct onder het bureau. Dat is ook de enige toepassing die ik met elektrisch verwarmen wil doen; praktisch direct je lichaam verwarmen.

In de auto merk ik ook dat stoelverwarming een heel groot verschil maakt met dat beetje stroomverbruik. Op die manier zou ik het verkennen, want de luchttemperatuur van de kamer elektrisch verhogen gaat snel erg kostbaar worden.. (of je moet nog teveel pv stroom over hebben op jaarbasis)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Extra isoleren is op die plek is nu zo goed als onmogelijk. Het betreft een buitenmuur met spouw met daar achter een klein toilet, de meterkast en de entree/hal. Schuin dak boven het toilet tot aan het huis. We hadden inderdaad het isoleren beter moeten aanpakken in dat schuine dak stuk. Er zit wel steenwol boven het verlaagde plafond maar we denken dat dit niet goed aangelegd is door de beunhaas/aannemer (kom je helaas te laat achter) en waarschijnlijk de aansluiting tussen woonhuis en deze uitbouw niet goed zit.

Maar wat vermoedelijk nog meer een probleem is, is het enkel steens muurtje waar dus het toilet tegenaan staat. Daar extra isolatie in zetten toen dit toilet geplaatst is, had misschien wel gelukt. Maar dan had ik met mijn lengte waarschijnlijk niet op het toilet kunnen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw9PQLcpunm0BKtFuF0ZXG_SV0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZq4kOyiu23SkGmnqp61K1fj.png?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd, we hebben van de zomer Uponor Flex buis getrokken en ik ben nog aan het bedenken of ik een radiator in de gang of op het toilet plaats (ook weer vanwege ruimte gebrek in het toilet). En we hebben besloten het dak boven het toilet te voorzien van 'groen dak', dat verhoogd de isolatie waarde ook een klein beetje. En dan moet het maar :)
Het is niet de bedoeling om daar hele dagen de krant te lezen, maar een beetje meer temperatuur is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 11:15
De_Bastaard schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:57:
[...]

Nah, daarom lees ik hier wel even aandachtig mee. We hebben nu zo'n straalkacheltje aan op de vide maar dat is het dus ook niet (lekker stroom verbruik...).

Aan de andere kant, je hebt ook van die dekens waar je op kunt zitten van Stoov. Weet niet of dat wat is :+
Ik maakt inderdaad nu gebruik van een stoov (een verwarmde deken voor over de stoel), en heb een ir paneel onder het bureau bevestigd. De stoov gebruik ik bedraad (verbruik ca. 10 Watt), en het paneel (+/- 15 Watt, kan middels dimmer tot 150 Watt, maar bij die stand heb je gegrilde benen). De werkkamer is +/- 17 graden, bij zittend werk is dat wat kil, maar met bovenstaande voorzieningen is het nu zeer comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
toman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:19:
[...]

Ik maakt inderdaad nu gebruik van een stoov (een verwarmde deken voor over de stoel), en heb een ir paneel onder het bureau bevestigd. De stoov gebruik ik bedraad (verbruik ca. 10 Watt), en het paneel (+/- 15 Watt, kan middels dimmer tot 150 Watt, maar bij die stand heb je gegrilde benen). De werkkamer is +/- 17 graden, bij zittend werk is dat wat kil, maar met bovenstaande voorzieningen is het nu zeer comfortabel.
Zou je zo'n Stoov aanraden? Welke heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
De Big Hug (de "Woolly" en de "Original"). De accu's zijn overigens niet zo geweldig, maar aangezien wij hem meestal bedraad gebruiken is dat voor ons geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Als je een paneel onder je bureau gemonteerd hebt wordt het dan niet veel te heet dat het zo dichtbij is?
Of worden je knieën en dijen heet en je voeten blijven koud?
Ik heb hier een ongeïsoleerde vloer en als het koud is leg ik zo'n verwarmingsmat neer, dan worden in ieder geval mijn voeten warm.

Ik zie op de Stoov site geen bedrade elementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daftpunk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 19:09
Wij hadden dezelfde situatie. Toilet met een buitenmuur (spouwisolatie is bij ons niet mogelijk).
Ijskoud in de winter.

Uiteindelijk hier voor gekozen:
https://www.verwarminghan...randloos-serie-f-350.html

Aangesloten op de lichtaansluiting in het plafond met een zender. Die maakt draadloos verbinding met de thermostaat.
https://www.verwarminghan...rbare-rf-thermostaat.html

Hij staat overdag op 18 graden en nu is het erg comfortabel. De toiletruimte is namelijk gewoon 18 graden. Aanrader!

Ik wilde hem eerst op een bewegingsensor aansluiten, maar dat werkt niet. Hij moet eerst enkele minuten opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
daftpunk schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:35:
Wij hadden dezelfde situatie. Toilet met een buitenmuur (spouwisolatie is bij ons niet mogelijk).
Ijskoud in de winter.

Uiteindelijk hier voor gekozen:
https://www.verwarminghan...randloos-serie-f-350.html
Ik weet niets van IR verwarming maar ik kom nu al twee totaal verschillende uitleg tegen:

Stoov
Infraroodverwarming verwarmt dus niet de lucht, maar wel voorwerpen en mensen. Dit is meteen het grootste verschil met een traditionele verwarming, waarbij juist de lucht opgewarmd wordt, en je het direct voelt zodra je daarbij in de buurt staat.
VH Wit Infrarood paneel

I
nfrarood verwarming heeft als voordeel dat de infrarode stralen de omgeving opwarmen. In tegenstelling tot een traditionele radiator, die warme lucht laat circuleren, zal het paneel de ruimte zelf opwarmen en geeft deze de warmte aan de lucht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
linp schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:34:
Als je een paneel onder je bureau gemonteerd hebt wordt het dan niet veel te heet dat het zo dichtbij is?
Of worden je knieën en dijen heet en je voeten blijven koud?
Ik heb hier een ongeïsoleerde vloer en als het koud is leg ik zo'n verwarmingsmat neer, dan worden in ieder geval mijn voeten warm.

Ik zie op de Stoov site geen bedrade elementen.
Als je het ir paneel niet hoog zet, vind ik het prima aanvoelen, maar ik weet niet wat het effect is als je inderdaad een hele koude vloer hebt, wellicht is het temp. verschil dan te groot. Je zou hem natuurlijk ook op een andere plek kunnen monteren. De stoov hangt aan de oplader (deze wordt middel een magneet oplader aan het label bevestigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daftpunk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 19:09
linp schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:43:
[...]

Ik weet niets van IR verwarming maar ik kom nu al twee totaal verschillende uitleg tegen:
Je hebt helemaal gelijk, het is super verwarrend.
Maar mijn ervaring is intussen dat de ruimte wel degelijk opwarmt. Dit komt dus niet door de warme lucht, maar door de verwarmde objecten (vloer, muren, enz) die door de IR straling geraakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmmm zo'n IR paneel van 60x60 is ook niet verkeerd. Gebruikt meer stroom dan zo'n Stoov, maar nog altijd minder dan een electrisch kacheltje.

@toman is die stoov alleen ook voldoende om bijv. geen ijskoude handen te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
@toman
Kan je delen welk model je onder het buro hebt?
@daftpunk
Dus uiteindelijk wordt de ruimte dus wel degelijk verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toman
linp schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:08:
@toman
Kan je delen welk model je onder het buro hebt?
@daftpunk
Dus uiteindelijk wordt de ruimte dus wel degelijk verwarmd.
Ik heb de Fiber plaat: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
De_Bastaard schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:03:
Hmmm zo'n IR paneel van 60x60 is ook niet verkeerd. Gebruikt meer stroom dan zo'n Stoov, maar nog altijd minder dan een electrisch kacheltje.

@toman is die stoov alleen ook voldoende om bijv. geen ijskoude handen te hebben?
Als je snel last van koude handen hebt, vraag ik mij af of je voldoende aan de stoov hebt, het voordeel van het ir paneel onder het bureaublad is dat het bureaublad zelf ook enigszins opwarmt (afhankelijk van het type bureaublad en welke stand je het paneel hebt staan). Mijn werkblad is van eik en is 3,8cm dik (ikea).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Ik heb de Fiber plaat: klik
Bedankt ik ga eens rondkijken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
toman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:10:
[...]

Als je snel last van koude handen hebt, vraag ik mij af of je voldoende aan de stoov hebt, het voordeel van het ir paneel onder het bureaublad is dat het bureaublad zelf ook enigszins opwarmt (afhankelijk van het type bureaublad en welke stand je het paneel hebt staan). Mijn werkblad is van eik en is 3,8cm dik (ikea).
Ja wij hebben ook zo’n IKEA bureau.

Heb je dat paneel dan zo bevestigd dat je benen verwarmd worden of gewoon echt door je bureau heen gemikt zeg maar? Dat het blad warm wordt

[ Voor 12% gewijzigd door De_Bastaard op 01-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toman
De_Bastaard schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:21:
[...]

Ja wij hebben ook zo’n IKEA bureau.

Heb je dat paneel dan zo bevestigd dat je benen verwarmd worden of gewoon echt door je bureau heen gemikt zeg maar? Dat het blad warm wordt
Ik heb onder het bureau twee kleine u-profielen geschroefd, waarin ik het paneel geschoven heb. Volgens de handleiding moet hij eronder geplakt worden (zit een plakfolie op), maar dan krijg je hem nooit meer verwijderd (zonder hem te beschadigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:51
Wilke schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:33:
[...]

Maar in het toilet niet zo'n fris idee, of het moet
makkelijk uitwasbaar zijn (dan nog IMO). Of je moet je erg Brits voelen en hoogpolig tapijt in je badkamer en toiletruimte leggen ;)
Bad/toiletmatten zijn toch heel normale dingen. Af en toe in de was en klaar ermee. Vroeger had men niet anders en de gemiddelde volwassen toiletbezoeker weet het gat van de pot echt wel te vinden hoor of ben je bang dat ze ernaast gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord of Kobol
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 12:35
Ik ben 15 jaar geleden voor de douche wc bril gegaan.
Op een van mijn reizen een Japanse wc bril meegenomen.
Extra stroom en water aansluiting aangelegd , plus nog een 110Volt converter.
Een warme bril en warm water is een genot in dit jaargetijde.

ik zag ze ook staan bij de Hornbach van de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmm ik zie nu ook van die panelen die gewoon voetjes hebben. Eens zien of dat dan voldoende werkt om het bureau ook een beetje op te warmen....
Pagina: 1