Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-11 15:27
Goedemorgen,

Recent heb ik mij ingeschreven voor de zonnepanelen ronde van Vereniging Eigen Huis (VEH). Vandaag heb ik hiervoor mijn aanbod ontvangen.

Situatie:
Schuin dak op het westen zonder schaduwinval van buren / eigen dak.

Aanvraag:
14 panelen op dit dak, rekening houden met regulier dakraam en aanpassen van een lucht afvoerpijpje uit de badkamer. (aanpassen dakpan noodzakelijk).

Aanbod:
Totaal aangeboden verhaal komt neer op 4470 euro in de BTW incl installatie, etc. Dit gaat om 14 blauwe panelen met omvormer, etc. ROI wordt berekend op 6 jaar.
14 panelen van 275 WP = 3850 WP waarbij ik verwacht 2700 kw/h op te gaan wekken.

Op zich een interessante offerte, ik heb eerder van Zon7 een offerte ontvangen welke neerkomt op 5100 euro (dus 700 euro meer).

Nadeel: Je moet je inschrijven bij VEH (23 euro per jaar, niet heel veel).

ZIjn PV panelen nu nog echt interessant om aan te schaffen, rekening houdend met de aanpassing van de saldering in 2023?

Daarnaast weet ik niet welke materialen geleverd worden (wordt wellicht vervolgstadium wel bekend)

Iemand ervaring met dit VEH verhaal?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
nldls schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:20:
(…) 4470 euro in de BTW (…)
Is het nu incl of excl BTW?

Catch a smile out there!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Zijn PV panelen nu nog echt interessant om aan te schaffen, rekening houdend met de aanpassing van de saldering in 2023?
simpel gesteld, ja.

1. salderen word aangepast in stapjes van 2023 tot 2030.
grof weg: in 2022 krijg je nog 0,21€/kWh en in 2030 pas iets rond de 0,08€/kWh.
dus tussen door vele tussen stapjes.
(hell dit is 11 jaar verder, hoever ik de toekomst kan voorspellen mag je dan nog eens aan me vragen. ;) )

2. salderen valt weg, maar je wekt elektra op achter de meter.
dus als de ijskast 1000W vraagt, en de panelen leveren 1000W op dat moment.
dan gaat er 0W door de meter.
veel mensen slobberen al 20% van hun opbrengst gewoon zelf op, zonder maar ook iets aan te passen.
dus 20% van je opbrengst blijf je 100% voor krijgen ook zonder salderen. oOo

VEH, die leggen geen zonnepanelen op jouw dak, maar laten een andere partij dat doen.
zelf offertes aan vragen altijd bij meer partijen, heb je er een schijf minder tussen zitten en is het vaak ook wel wat goedkoper. ;)

275Wp panelen, niks mis mee, maar zijn wel ouderwetse panelen, de techniek is wel iets beter geworden.
je kunt vandaag de dag gewoon ook 325Wp panelen krijgen.
die 12x325Wp=3900Wp dat is niet duurder. ;)
en geeft wel een betere set als 2x7x275Wp.
(door 12x te gebruiken in plaats van 2x7 is de Vmpp op de omvormer beter en dat levert snel een 2-4% extra kWh op, maar dit is een technisch verhaal.)

12x325Wp levert op perfect zuid vaak al een 3900kWh per jaar op. de 2700kWh is wel heel negatief gerekend. :?
3900Wp op mijn dak gaf mij al ruim 3000kWh per jaar, en ik heb geen panelen op zuid, maar heb ze oost en west hangen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• nldls
in de btw is incl BTW.

@migjes ik ben benieuwd of ZON7 mee zou gaan met die prijs. Dan liever rechtstreeks en ik weet vooraf welke materialen er komen. Wellicht minder panelen op hoger rendement wel interessant inderdaad.

Ik heb in het verleden gerekend met 25 procent WP verlies obv te warm, te weinig licht, etc. Dus 75% van de WP als rendement van de panelen. Dat is wat jouw betreft de negatief? In de berekening van VEH staat zelfs 2600 kw/h met deze set panelen.

[ Voor 93% gewijzigd door nldls op 11-11-2019 12:43 ]

• migjes
@nldls
een paar goede tip die ik je kan geven:

1. reken uit wat de kost prijs is van de set in € per Wp in ex BTW.
dus offerte prijs ex BTW delen door het aantal Wp wat ze installeren.
dan hoor je met gemak onder 1€/Wp uit te kunnen komen vandaag de dag.
(de BTW kun je terugvragen, dus die rekenen we hier niet mee.
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen )

2. check ook wat het materiaal kost, zonder installatie.
ik denk dat dit wel aardig vergelijkbaar is met de VEH aanbod.
https://www.sun-solar.nl/...prijs-2774-euro-sunsolar/
ongeveer 2200€ ex BTW dus versus 3500€ ex BTW van de VEH.
de VEH verdiend 1300€ ex BTW, dat is niet slecht voor een dagje werk, dat wil ik ook verdienen. >:)

opbrengst:
vrijwel iedere plek in Nederland die een perfect zuid dak heeft.
(waarbij perfect beteken: vol zuid en iets van een hoek tussen de 15 en 45 graden)
die soort gewoon minimaal 1000kWh per 1000Wp (of 1000kWh/kWp).
de lokatie in het land(welke stad) doet wel een beetje verschillen.
maar zoek je lokatie op in dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G15HpCZrIPEkClaV7ZkjNLqW/full.jpg
wil je dan nog je dak hoek mee nemen, of een afweiking van zuid, gebruik dan na boven staande schema deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
waar kom je dan op uit? ;)

edit:
PVGIS werkt ook vrij redelijk:
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
(mijn mening is dat ze er vaak nog wel een 10% te laag schatten, ach ja perfect is niks.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 11-11-2019 13:03 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:40

Lo_

Materiaalkosten ruim genomen:

14 * 275 Wp poly - 14 * €85 = 1190 (http://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm)
Bevestiging - 14 * €40 = 560
Omvormer 4 kW- €500
Diversen €200

Totaal materiaalkosten €2450 - waarschijnlijk minder excl.. Dit soort poly's zijn echt heel erg goedkoop tegenwoordig.

4470 ex = €3690.

Zie ik het nou verkeerd of wordt er hier (ergens in de keten) waarschijnlijk behoorlijk veel meer dan 1000 euro voor effectief een mandag werk verdiend? Helaas heb ik niet direct een alternatief tenzij je zelf aan de slag zou willen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
migjes schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:39:

dus als de ijskast 1000W vraagt,
Dan is het tijd voor een nieuwe
275Wp panelen, niks mis mee, maar zijn wel ouderwetse panelen,
Zijn denk ik blauwe panelen, die blijven een beetje rond dit vermogen hangen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• migjes
ach het is een voorbeeld, met ronde voorbeeld getallen, om het simpel uit te leggen ;)
had er ook een setop box van kunnen maken, of iets anders.
of een heel ander getal kunnen gebruiken als 1000.
(maar natuurlijk als een ijskast 1000W trekt, dan is kijken naar een nieuwe wel verstandig, >:) )
Zijn denk ik blauwe panelen, die blijven een beetje rond dit vermogen hangen
zullen we ze gewoon poly panelen noemen.
die nu ruim onder de 70€ overal gedumpt worden. ;)

• nldls
Ex BTW is het 3750 euro voor 3850 WP. Totaal dus 0,97 per WP.

@migjes verschil tussen materiaal en totaal prijs is dan 1300 euro die gesplit wordt tussen installateur en VEH ga ik zo vanuit,

De laatste offerte die ik had was 4200 ex BTW voor 3800 WP. Maar dit was begin vorig jaar. Wellicht is er veel gebeurt op prijs gebied in die tijd. Van binnenuit gemeten heeft het dak een hoek van 41 graden wat neerkomt op 79 procent rendement. Dit is dan 845 kwh per 1000 WP (1040*0,79).

Maar wellicht is het goed om nog eens een nieuwe offerte op te vragen bij een reguliere partij om te checken of de VEH offerte wel zo scherp is.

Volgens jouw tekening val ik in regio 1040 wp op 1000 wp panelen (zo moet ik het lezen lijkt me?).

• migjes
nldls schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:55:
Ex BTW is het 3750 euro voor 3850 WP. Totaal dus 0,97 per WP.
mooi, dat is de basis prijs voor jouw om te gaan meten, naar andere offertes.
0,97€/Wp is geen gek begin.
(het is voor ons altijd erg moeilijk om te zeggen of dit een goede prijs is.
maar gezien de ouderwetse panelen die ze aanbieden die eigenlijk erg goedkoop zijn.
is het nog wel wat hoog. ;) )
@migjes verschil tussen materiaal en totaal prijs is dan 1300 euro die gesplit wordt tussen installateur en VEH ga ik zo vanuit,
jep, een 300 voor VEH, die er verder ook geen f... voor gedaan heeft en een 1000€ voor de installateur.
ga je rechtstreeks naar een installateur, dan heb je de 300€ al bespaard. ;)
dus altijd meerdere offertes aanvragen bij meer partijen.

(je hebt een beetje mazzel, we zitten nu tegen de winter aan.
winter opbrengst die zuigt!
de opbrengst van december + januari, die doe ik in 1 week van juni(of julli) ook opwekken.
dus je hebt rustig de tijd om iets te zoeken.
geeft je ergens in eind januari de opdracht aan een installateur, dan heb je het wel liggen in maart en dan begint het seizoen pas een beetje. ;)
je hebt lekker de tijd dus, geen haast. )
De laatste offerte die ik had was 4200 ex BTW voor 3800 WP. Maar dit was begin vorig jaar. Wellicht is er veel gebeurt op prijs gebied in die tijd. Van binnenuit gemeten heeft het dak een hoek van 41 graden wat neerkomt op 79 procent rendement. Dit is dan 845 kwh per 1000 WP (1040*0,79).
prijzen zijn gedaald, maar dat is elk jaar en niet super veel.
(prijzen per paneel blijven vrijwel gelijk rond de 130€ ex BTW hangen, alleen 2 jaar geleden kreeg je daar <300Wp voor, nu krijg je daar >320Wp voor. geen idee of dit precies klopt, maar dit is meer de trend uitleggen als precies een prijs geven. lees relatief.)
Maar wellicht is het goed om nog eens een nieuwe offerte op te vragen bij een reguliere partij om te checken of de VEH offerte wel zo scherp is.

Volgens jouw tekening val ik in regio 1040 wp op 1000 wp panelen (zo moet ik het lezen lijkt me?).
oke, regio 1040, hier zit dan al +/-10% te lage schatting in. ;)
(ik zit in regio 1010 (tilburg) en daar heb ik nu 3 setjes die net 1090 scoren. ;)
in de 1070 zone scoren ze 1200, de boefjes (ja, ik ben jaloers. >:) ) )
neem ik dan nog de 41 graden, dan zie ik in de tabel 100%.
(jij heb het over 79%. :? het zou kunnen maar dan zit je op oost of op west. :?
tabel verkeert gelezen of mij niet verteld dat het oost of west is in plaats van zuid?)

zet ik dit tegen de aanbieding van de VEH.
2x7x275Wp=3850Wp
3850 x 1.040 x 100€ = 4004kWh op jaar basis is wat je wel haalt.

helaas is 2x7x275Wp niet echt effectief voor een omvormer, dit geeft te weinig Vmpp waar door je een 4% verlies hebt.
4004kWh - 4% = +/- 3850kWh.
ga je nu over na de tip die ik je gaf door er 1x12x320Wp van te maken, dan heb je die 4% verlies niet.
dus wek je met gemak met 2 panelen minder meer kWh op. ;)

edit:
grof gezet: je haalt wel 1kWh per 1Wp in 1 jaar tijd.
1kWh kost +/- 0,21€
dus
0,97€/Wp / 0,21€/kWh = 4,6 jaar en je hebt het terugverdiend (TVT)

• nldls
@migjes zie openingstopic
Situatie:
Schuin dak op het westen zonder schaduwinval van buren / eigen dak.
Inderdaad dak op het westen.

Maar goede tip. Ik kan ze zelf ook wel benaderen en kan ook andere partijen vragen om een aanbieding te doen van 12 panelen >300 wp. Ik hoef ook geen 100% op te halen van mijn verbruik. Blijf er liever net onder zitten.

Obv jouw berekening (en de 80 procent die ik toch moet rekenen ivm westen).
Totaal WP: 12x320 = 3840
WP x westfactor = 80% = 3070.
Met die gedachte zou de offerte dus <3800 excl btw mogen zijn.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:22
nldls schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:57:

[...]

[...]Ik hoef ook geen 100% op te halen van mijn verbruik. Blijf er liever net onder zitten. [..]
In technische zin kan ik je niet veel verder helpen, maar hiermee wellicht wel. Waarom zou je niet voor 100% of meer gaan? Vast staat dat je in de nabije toekomst meer elektriciteit zult gaan gebruiken: het wordt goedkoper en gas wordt duurder. Dus welkom warmtepomp, IR panelen, inductieplaat, EV enz. Uitbreiden is altijd duurder dan nu ineens meenemen.
De prijs per Wp is over 5 jaar misschien lager, maar het is de vraag of dat de meerkosten compenseert. Daarbij is het esthetisch mooier om allemaal gelijke panelen op je dak te hebben. Maar dat is persoonlijk.
Dus: als het de centen hebt: gooi je dak vol en laat je verbruik in je PV opbrengt groeien :)

• migjes
nldls schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:57:

[...]

Inderdaad dak op het westen.
knelle, dan ben ik goed suf geweest en zitten slapen. |:(
maar goed je hebt de berekening en kunt hem nu wel voor je zelf maken. ;)
Maar goede tip. Ik kan ze zelf ook wel benaderen en kan ook andere partijen vragen om een aanbieding te doen van 12 panelen >300 wp. Ik hoef ook geen 100% op te halen van mijn verbruik. Blijf er liever net onder zitten.

Obv jouw berekening (en de 80 procent die ik toch moet rekenen ivm westen).
Totaal WP: 12x320 = 3840
WP x westfactor = 80% = 3070.
Met die gedachte zou de offerte dus <3800 excl btw mogen zijn.
je hoeft niet al te bang te zijn voor west.
terug verdienen lukt wel, duurt alleen een 20% langer. ;)

kijk, uit eindelijk is het simpel:
zonnepanelen gaan wel 20+jaar mee. (omvormers vaak dan weer niet, dat is eerder 10+jaar.)
3000kWh x 0,215/kWh x 20 jaar = 15k€.
dus alles goedkoper, is beter. >:)

iets onder de 100%, nee dat is niet handig, echt niet.
een +/-200% van je gebruik doen is een stuk slimmer.
overschot is goed te verkopen, maar net zo als @Marcva ook zegt, gas besparen is dubbele winst, of benzine, het is allemaal mogenlijk.
(ik wek nu een +/-6000kWh op, en gebruik een 4000kWh in huis, die 2000kWh gaat nu de warmtepomp in zodat ik nog maar >300m3 gas koop per jaar.
jep 0kWh + 300m3 gas, het lastigste wat ik nu heb ik elke keer als ik een nieuwe leverancier heb (welkomst bonus scheppen) is het voorschot laag genoeg te krijgen. lol.)

en dit is nog een tip die ik je kan geven:
ik experimenteer als heel wat jaren met west en oost. (+/-9 jaar nu).
hier een voorbeeld dag van mijn (oudere) set:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
tja oost haalt zijn top rond 11:00 in de ochtend en west rond 16:00 in de middag.
hier door kan ik dus 6430Wp op een omvormer van maar 4000W hebben hangen.
(zie onder schrift voor de precieze opstelling)
ruim meer Wp, en als je zo kunt plannen, dan heb je al snel +0,10€/Wp lagere prijs.
en dat verdien je al snel een halfjaar korter terug.

dus maak een goed plan voor je zelf, en ga er voor. ;)

edit:
ik leg het zelf op dak, dus kan wat meer experimenteren.
ook zijn de kosten een stuk lager daar door, de installatie kosten hakken er flink in zo als je al merkt kan dat voor een dak al 1000€ zijn, en dat is 20% op dit soort grote van setjes.

maar goed door de lagere kosten heb ik ook lekker kunnen uitpakken, niet geklungeld met 275Wp panelen.
maar al 4 jaar geleden gewoon 300Wp (was toen erg veel) kunnen kopen.
en gewoon speciale panasonic panelen voor oost kunnen gebruiken.
(245Wp, klink als niet een hoog aantal Wp, maar dit soort panelen zijn wel 20% smaller als gewone panelen.
dus daar door kon ik er flink meer leggen.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 12-11-2019 14:04 ]

• nldls
@migjes jij geeft aan dat 1x12 beter is dan 2x7 panelen. Waar zit die 1 of 2 strings op vast? Wanneer ga je over naar 2 strings en met welke reden is dat?

Als ik nog eens nadenk over mijn verbruik, dan gebruik ik momenteel ca. 3700 kw/h stroom en ca. 1400 m3 gas. Dat was incl gebruik van een luchtwarmtepomp obv mechanische ventilatie. Nu ik een nieuwe CV ketel heb (noodzaak) is de inrichting van de zwaar verouderde warmtepomp boiler (LWA 252) niet meer goed en heb ik deze afgesloten vwb water en warmwater voorziening.

Wat doe ik dan nog op gas, dat is nu dus weer alles, water, koken en verwarmen. Gas zal dus stijgen en elektra zal wat dalen.

Voor een groter rendement zou het wellicht logischer zijn om eerder een zonneboiler te nemen tbv vloerverwarming en eventueel warm water gebruik, zodat gas gelimiteerd wordt tot ca. 300 m3 per jaar voor koken en bij verwarmen als de zonneboiler het niet bijhoudt in de winter. Aan de andere kant is er wellicht te weinig capaciteit in de winter vanuit de zonneboiler en heb je alsnog heel veel gas nodig om dit gat te dichten. In dat geval levert het maar weinig op.

Mijn ervaring is dat in warme maanden, ik ca. 3m3 gas verbruik en aan koken en ca. 12 m3 aan warm water (bijvoorbeeld 15 m3 in September). In December vorig jaar daarentegen gebruikte ik 198 m3 gas (excl 12 m3 voor warm water) voor verwarmen en koken.

Zou het dan slim zijn om eerst het gas fors te verlagen? Of zou electra eerst doen en daarna het gas pakken een logische keuze zijn?

• migjes
nldls schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:11:
@migjes jij geeft aan dat 1x12 beter is dan 2x7 panelen. Waar zit die 1 of 2 strings op vast? Wanneer ga je over naar 2 strings en met welke reden is dat?
vrijwel elke 1 fase TL omvormer (wat dus de goedkope omvormers zijn.) werkt met 350Vdc om daar 230Vac van te maken.

dus laat je de panelen een 350Vmpp aan de omvormer leveren, dan heeft hij minder te converteren en is hij effectiever.

de meeste panelen werken met 60 cellen van 6"groot.
die leveren 32Vmpp per stuk
12 panelen serieel geeft : 12x32Vmpp=384Vmpp

als panelen warm worden (en dat doen ze in de zon) dan zakt de Vmpp een beetje.
dus net iets boven de 350V gaan zitten is wel verstandig.

maar pas ook op: als de Voc van de panelen boven de max van de omvormer komt, dan start die niet op.
(en soms gaat de omvormer ook er kapot van)
14x 40Voc + tempratuur = oei-oei heel erg het grensje.
dus als je die 14x panelen serieel doet, dan zit je wel weer erg in die buurt van niet starten.
(een ander soort omvormer kiezen kan natuurlijk, maar dat is vaak wel duurder.)

maar ook te weinig panelen, dat geeft weer te weinig Vmpp om een omvormer te laten werken.
grof weg zou ik niet onder de 2x6 panelen serieel gaan, met de huidige 60cellen 6" soort.
6x32Vmpp= erg weinig om daar weer 350Vdc van te maken.

dus 2x7x275Wp het kan wel, maar 1x12x320Wp is goedkoper en beter. ;)
(dit vertellen verkopers niet graag, of beter gezegd dat zijn geen techneuten.
die denken verkocht is verkocht. en 14 panelen verkopen klinkt leuker als 12, het boeit de verkoper niks hoeveel kWh het opbrengt. ;) )
Als ik nog eens nadenk over mijn verbruik, dan gebruik ik momenteel ca. 3700 kw/h stroom en ca. 1400 m3 gas. Dat was incl gebruik van een luchtwarmtepomp obv mechanische ventilatie. Nu ik een nieuwe CV ketel heb (noodzaak) is de inrichting van de zwaar verouderde warmtepomp boiler (LWA 252) niet meer goed en heb ik deze afgesloten vwb water en warmwater voorziening.

Wat doe ik dan nog op gas, dat is nu dus weer alles, water, koken en verwarmen. Gas zal dus stijgen en elektra zal wat dalen.

Voor een groter rendement zou het wellicht logischer zijn om eerder een zonneboiler te nemen tbv vloerverwarming en eventueel warm water gebruik, zodat gas gelimiteerd wordt tot ca. 300 m3 per jaar voor koken en bij verwarmen als de zonneboiler het niet bijhoudt in de winter. Aan de andere kant is er wellicht te weinig capaciteit in de winter vanuit de zonneboiler en heb je alsnog heel veel gas nodig om dit gat te dichten. In dat geval levert het maar weinig op.

Mijn ervaring is dat in warme maanden, ik ca. 3m3 gas verbruik en aan koken en ca. 12 m3 aan warm water (bijvoorbeeld 15 m3 in September). In December vorig jaar daarentegen gebruikte ik 198 m3 gas (excl 12 m3 voor warm water) voor verwarmen en koken.

Zou het dan slim zijn om eerst het gas fors te verlagen? Of zou electra eerst doen en daarna het gas pakken een logische keuze zijn?
wat een logische keuzen is dat is zo persoonlijk.
die keuze laat ik aan jouw over. ;)

gas voor koken en voor warm tap water, dat zijn niet de grootste verbruikers van gas in huis.
maar daar was je al aardig achter.
(ik hou zelf een account bij op www.mindergas.nl
het helpt er veel: meten is weten, gokken is brokken. ;)
hier de oude situatie(blauw) zonder warmtepomp, en daar na een jaar met warmtepomp(rood):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/eerste%20jaar%20ecolution.jpg
)

mijn mening is: als je kunt, dan niet te moeilijk doen en probeer meer kWh op te wekken als je nu gebruikt.
probeer zelfs 2x die hoeveelheid te doen.
kun je daar na nog een subsidie scheppen op een warmtepomp:
https://www.rijksoverheid...sidie-voor-een-warmtepomp
en dan ben je wel het heertje. ;)
maar veel dingen zijn persoonlijk, dus doe maar iets.
kan alleen vertellen dat niks doen geen optie is. ;)

Pagina: 1