danik121 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:23:
@
miciel hoe kan ik dan de temp verhogen? Ik zie dat 30 garden in gaat.
Ik heb voorlopig in de badkamer radiator open gelaten.
Nu is de vraag of ik 20 graden binnen krijg. Tot nu toe het is niet gelukt
Ik heb trouwens retour meer open gedraaid en pomp op stand voor radiatoren gezet. Ik ben benieuwd of dat gaat helpen.
Als het niet helpt dan moet ik denk zsm verdeler vervangen want nu is nog niet extreem koud.
Wat denk je hiervan?
1 de witte knop moet je instellen op 40 graden.
(de thermeter/voeler hiervan zit vermoedlijk achter het isolatie materiaal)
2 de thermometer (met wijzer) zit in je retour dus opzich 30 graden retour is niet slecht.
maar je kan nu niet zien of er 40 graden de vloer in gaat. (eventueel kan je een infra rood meter gebruiken)
2a bij een nieuwe verdeler zit de thermometer (met wijzer) in de aanvoer.
(en daarom moet deze dan op 40 graden staan)
2b ook bij een nieuwe verdeler moet de witte knop op 40 graden instellen.
(de voeler zit dan netjes in een dompelbuis in de aanvoer)
3 zijn alle radiatoren ingeregeld ?
4 alles ontlucht ?
5 wat is de aanvoer temperatuur van je cv water ? (kan je zien in de ketel)
(want om bijv 40 graden water te krijgen moet cv water rond de 60/70 graden zijn)
ook bij een nieuwe verdeler is een goede temperatuur nodig.
6 het is goed dat je de radiator in de badkamer open laat echter is deze ook ingeregeld ?
dat er dus afgekoeld water terug komt in je cv ketel ?
7 het vervangen van de verdeler is wel een gokje. (helaas)
kijk natuurlijk is een nieuwe verdeler wat beter wat betreft een wat kortere route naar je cv ketel.
waardoor je cv ketel niet meer dat hele eind hoeft te pompen. (en dat kan net het verschil maken.)
hierdoor komt hij wel in aanmerking om vervangen te worden. echter er zijn een heleboel factoren
welke helaas de vloerverwarming tegen werken. zoals een te lage inkomende temperatuur.
het ontbreken van een bypss ventiel. isolatie van de vloer. hoe het gelegd is etc. etc.
8 welke kamer thermostaat hangt er ? (stook je modulerend of aan/uit)
het nadeel van modulerend stoken is een wat lagere watertemperatuur.
ja je kan je ketel een inregelkraan voorzien om dit te voorkomen en de boel inregelen.
echter als je een inregelkraan onder je cv ketel plaatst heb je wel weer kans dat die oude vloerverwarmings unit niet meer meekomt. (dus ook een reden om hem te vervangen)
je kan bijv ook aan/uit gaan stoken. andere thermostaat en waarschijnlijk ook nog de bedrading aanpassen in je ketel. even de stekker eruit als je de thermostaat wisselt. (ook als ja in de ketel de bedraging moet aanpassen maar dat spreekt voorzich) zie handleiding van je cv ketel wat te doen.
dan moet je ook even de maximale temperatuur van je cv ketel wat lager instellen. op bijv 60/65 graden.
is de ketel begrenst in zijn vermogen ? (dat is meer voor de echte monteurs om te doen)
maar ook dat kan voor een oplossing bieden. (om pendelen te voorkomen.)
edit 1: staat je cv ketel trouwens te pendelen ?
(dus af en toe te branden zonder dat er echt warmte wordt gegenereedt ? )
ook zijn dit vervelende dagen. je cv ketel hoeft niet echt te werken om de woning op temperatuur te houden.
mijn cv water is bijv 30 graden.
edit 2:
het is gewoon lastig om te zeggen van goh dat is het. een monteur ter plekke kan dat beter.
(mits je een goede hebt kan een heleboel dingen nalopen/kijken wat de oorzaak kan zijn.)
misschien dat er zelfs meerdere acties nodig zijn om de boel werkendt te krijgen.
[
Voor 14% gewijzigd door
miciel op 14-11-2019 03:39
]