Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloerverwarming inregelen

Pagina: 1
Acties:

• danik121
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 06-12 20:08
Goedemorgen allemaal,

Ik woon een maand in huis waar vloerverwarming aangelegd is. Ik kan niet de temperatuur boven 19 krijgen. Ik heb gekeken dat mijn cv springt vaak aan/uit. Hoe kan ik het oplossen. Daarna wordt vloer bijna nooit warmer dan 25 graden.

ik heb vannacht thermostaat op 18 graden ingesteld. Vanochtend stond thermostaat aan en binnen temperatuur is 17 graden

CV is ingesteld op 55 graden.

danik121 wijzigde deze reactie 11-11-2019 09:42 (23%)

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 11:42

timovd

Voorsprong door techniek

Hoeveel m2 vloeroppervlakte? hoeveel groepen? welke diameter van de groepen? diameter van aanvoer en retour? aanvoertemperatuur? retourtemperatuur? etc...
Heb je zelf al iets van moeite gedaan?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:51
Verschil tussen 17 en 18 is minimaal? Dat kan net eventjes een moment zijn dat ene plek iets warmer is dan andere. Als je nu de thermostaat altijd 1 graad warmer zet dan je wilt, is het probleem dan opgelost?
Wat gebeurd er met je temperatuur als je hem bij wijze van spreken op 25 graden zet? Blijft het dan nog steeds maar 19 graden?

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:48
Je geeft wel erg weinig info. Dus even wat gokjes:
- is de installatie ontlucht? Zo nee, even doen.
- ketel genoeg druk? Tussen 1-2 bar. Zo niet, bijvullen.
- staat je kamerthermostaat wel hoog genoeg?
- staat de thermostaatknop op de verdeler wel >25? Let op, heel veel hoger hoeft ie niet.
- huur je? Dan verhuurder bellen en het laten regelen.
- gekocht? Verkopers even vragen?

Edit:
Hou je er trouwens ook rekening mee dat vloerverwarming traag is? Als het nu 18 graden is binnen, heb je het over een uur echt niet op >20.

cryptapix wijzigde deze reactie 11-11-2019 09:24 (16%)

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13:16
Het lijkt er op dat je cv op retourtemperatuur uitschakelt. Begin eens met alle groepen max open te zetten en de vloerverwarmingspomp ook naar max. Van daaruit naar beneden terugregelen, per dag een stukje.

• danik121
cryptapix schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:22:
Je geeft wel erg weinig info. Dus even wat gokjes:
- is de installatie ontlucht? Zo nee, even doen.
- ketel genoeg druk? Tussen 1-2 bar. Zo niet, bijvullen.
- staat je kamerthermostaat wel hoog genoeg?
- staat de thermostaatknop op de verdeler wel >25? Let op, heel veel hoger hoeft ie niet.
- huur je? Dan verhuurder bellen en het laten regelen.
- gekocht? Verkopers even vragen?

Edit:
Hou je er trouwens ook rekening mee dat vloerverwarming traag is? Als het nu 18 graden is binnen, heb je het over een uur echt niet op >20.
Ik ben al bekend dat vloerverwarming traag is.
Ik heb de instalatie onlucht en water bijgevuld. Ik heb paar foto's van mij systeem toegevoegd. Misschien help het

danik121 wijzigde deze reactie 11-11-2019 09:38 (3%)

• danik121
Tens schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:24:
Het lijkt er op dat je cv op retourtemperatuur uitschakelt. Begin eens met alle groepen max open te zetten en de vloerverwarmingspomp ook naar max. Van daaruit naar beneden terugregelen, per dag een stukje.
als je kijkt naar de fotos, ik kan groepen niet openen of sluiten

• Tens
danik121 schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:37:
[...]

als je kijkt naar de fotos, ik kan groepen niet openen of sluiten
:?

Ik zie het.......mooi hobby project.
Pomp zal ook niet regelbaar zijn?

Die thermokop eerst maar eens terugzetten.

Tens wijzigde deze reactie 11-11-2019 09:42 (7%)

• danik121
Tens schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:41:
[...]

:?

Ik zie het.......mooi hobby project.
Pomp zal ook niet regelbaar zijn?

Die thermokop eerst maar eens terugzetten.
Ik had zo iets verwacht. De pomp heb ik vervangen. Toen stond pomp van 20 jaar oud. Nu heb DAB pomp.
Ik heb al terug gezet.

• Tens
Even terug naar stap één: Wat krijgt de vloer als aanvoer?

op de hoogte waar de thermokop zit, zit op de andere buis iets wat op een afsluiter lijkt. Kan die verder open?

cv op 55 graden en thermokop niet aangesloten, dan krijgt de vloer toch 55 graden water?
(waar zit de voeler van de thermokop?)

Wat is de aan en afvoer temp?
Hoe reageert het systeem als je alle radiatoren open hebt (voldoende flow en de cv slaat niet meteen uit op retourtemperatuur)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Die thermostaatknop zal het probleem niet zijn. Wellicht dat de retour wat geknepen kan worden, zodat je een lagere flow hebt. Zo te zien kun je die een heel klein stukje draaien met een platte schroevendraaier.
Die flexibele cv-buizen (met blauwe isolatie); welke diameter is dat? Lijkt op 16x2, correct?

• danik121
Tens schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:02:
Even terug naar stap één: Wat krijgt de vloer als aanvoer?

op de hoogte waar de thermokop zit, zit op de andere buis iets wat op een afsluiter lijkt. Kan die verder open?

cv op 55 graden en thermokop niet aangesloten, dan krijgt de vloer toch 55 graden water?
(waar zit de voeler van de thermokop?)

Wat is de aan en afvoer temp?
Hoe reageert het systeem als je alle radiatoren open hebt (voldoende flow en de cv slaat niet meteen uit op retourtemperatuur)
De voeler zit tussen piepschuim en dikke buis. Cv ketel is ingesteld op aanvoer temperatuur. Aan en afvoer temp weet ik omdat ik nergens thermostaat heb Als ik boven alle radiatoren open heb dan springt cv ketel niet zo snel uit.
timovd schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:06:
Die thermostaatknop zal het probleem niet zijn. Wellicht dat de retour wat geknepen kan worden, zodat je een lagere flow hebt. Zo te zien kun je die een heel klein stukje draaien met een platte schroevendraaier.
Die flexibele cv-buizen (met blauwe isolatie); welke diameter is dat? Lijkt op 16x2, correct?
Dat zijn geen cv buizen. het is waterleiding voor buienkraan. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een lagere flow

danik121 wijzigde deze reactie 11-11-2019 11:16 (25%)

• danik121
timovd schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:06:
Dat zijn geen cv buizen. het is waterleiding voor buienkraan. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een lagere flow

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@danik121, twee keer achter elkaar posten is not-done. Je kunt een bericht wijzigen en een tweede quote toevoegen. Met een lagere flow, heb je meer afgifte. Maar gezien jouw constateringen, heb je juist een hogere flow nodig tegen het uit- en aanschakelen van de cv.
waterleidingen hoor je niet te isoleren i.v.m. legionella

• danik121
@timovd Oke ik zal volgende keer in een bericht doen :). Hoe kan ik dan hogere flow krijgen?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Een hogere flow krijg je door minder weerstand in de aanvoer en retour. Aan de foto te zien (maar ik zie niets de foto), denk ik toch dat de twee flexbuizen voor de aanvoer en retour van de vloerverwarming zijn. Hoe lopen de aanvoer en retour? Welke diameter en zitten er veel bochten in?

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:48
danik121 schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:56:
[...]

Dat betwijfel ik. Het staat niet op foto, maar ik neem aan dat op die geisoleerde buizen ook de koperen buizen van je vloerverwarming zijn aangesloten. En de slangen uit de verdeler zijn echt niet voor je buitenkraan.

Zet eerst die thermostaatknop eens terug.

En dan nog een andere test. Als je je thermostaat in woonkamer op 25 graden zet, voelt de koperen leiding waar de thermostaatknop op zit voor die knop warm aan? Dat zou wel moeten. Vervolgens zouden ook de slangen die uit de verdeler komen warm moeten gaan aanvoelen (aanvoer warm, retour wat koeler). Is dat niet het geval, dan is waarschijnlijk of je thermostaatknop kapot, of je pomp werkt niet (die kunnen vastlopen).

cryptapix wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:58 (4%)

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

plaats die thermostaatknop eens terug op de afsluiter.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• Tens
danik121 schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:21:
@timovd Oke ik zal volgende keer in een bericht doen :). Hoe kan ik dan hogere flow krijgen?
pomp harder laten werken, of kijken of die afsluiter Verder open Kan.

Je zult toch wat Moeten gaan meten om een beeld the krijgen wat er gebeurt. Bij de Action light zo'n point & shoot thermometer voor 15 euro. Even richten op de buis en je weet de temp.

Tens wijzigde deze reactie 11-11-2019 14:23 (43%)

• danik121
cryptapix schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:56:
[...]

Dat betwijfel ik. Het staat niet op foto, maar ik neem aan dat op die geisoleerde buizen ook de koperen buizen van je vloerverwarming zijn aangesloten. En de slangen uit de verdeler zijn echt niet voor je buitenkraan.

Zet eerst die thermostaatknop eens terug.

En dan nog een andere test. Als je je thermostaat in woonkamer op 25 graden zet, voelt de koperen leiding waar de thermostaatknop op zit voor die knop warm aan? Dat zou wel moeten. Vervolgens zouden ook de slangen die uit de verdeler komen warm moeten gaan aanvoelen (aanvoer warm, retour wat koeler). Is dat niet het geval, dan is waarschijnlijk of je thermostaatknop kapot, of je pomp werkt niet (die kunnen vastlopen).
@Tens
je had gelijk. er loopt nog een buis voor buitenkran. Ik heb net in en uitvoer gemeten. het is rond 40 en 22.
Het gebeurt allen als ik op de zolder radiator opendraai. Als ik gebruik alleen vloerverwarming dan springt cv weer uit

• Tens
danik121 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:58:
[...]

@Tens
je had gelijk. er loopt nog een buis voor buitenkran. Ik heb net in en uitvoer gemeten. het is rond 40 en 22.
Het gebeurt allen als ik op de zolder radiator opendraai. Als ik gebruik alleen vloerverwarming dan springt cv weer uit
ok, je hebt dus circulatie, alleen te weinig (Als je de delta T vergelijkt met mijn systeem), en een te hoge retour waardoor de cv uitschakelt.

Er van uitgaande dat het ooit een keer goed gewerkt heeft:
Is er verschil in capaciteit tussen de oude en nieuwe pomp? zijn er nog meer veranderingen geweest in het systeem? (nieuwe cv mss?)

• danik121
@Tens nu heb ik dab evosta 2 40-70/180. Oude was grundfos 25-50/180. Nee verder is niets veranderd

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 12:43
Die thermostaatknop moet je terugplaatsen op die klep. Zonder knop zit die klep dicht. Als je dat doet is je probleem opgelost.

B-lex wijzigde deze reactie 11-11-2019 19:55 (19%)

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^dat dus.
danik121 schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:17:
Daarna wordt vloer bijna nooit warmer dan 25 graden.
Op zich zou dat niet mogen als het ventiel dicht is..

Wat betreft 'traagheid', dat verschilt nogal per omgeving en kan je dus niet zomaar stellen.

DukeBox wijzigde deze reactie 11-11-2019 19:53 (17%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Ik heb weinig verstand van vloerverwarmingsverdelers, maar wellicht dat iemand die dat wel heeft aan mij het idee van de verdeler van TS kan uitleggen? :?

Ik ben gewend dat de CV aanvoer en retour op dezelfde rail komen. Zo bijvoorbeeld:

Bij TS komen de aanvoer en retour echter op verschillende rails. Dat ken ik alleen van open verdelers, zonder pomp.

Mis ik iets of staat de vloerverwarmingpomp hier niet alleen de vloerverwarming, maar ook het water in het CV circuit rond te pompen? :? Kan de ketel zoiets wel waarderen??

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tens
danik121 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:45:
@Tens nu heb ik dab evosta 2 40-70/180. Oude was grundfos 25-50/180. Nee verder is niets veranderd
die heeft nogal wat instelmogelijkheden. wat is de instelling nu?

zou iets moeten zijn met hoge m³/h.

• Tens
B-lex schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:49:
Die thermostaatknop moet je terugplaatsen op die klep. Zonder knop zit die klep dicht. Als je dat doet is je probleem opgelost.
..

Tens wijzigde deze reactie 11-11-2019 20:21 (12%)

• danik121
Tens schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:16:
[...]

die heeft nogal wat instelmogelijkheden. wat is de instelling nu?

zou iets moeten zijn met hoge m³/h.
ik heb nu 3 standen
- Constante snelheid
- Constante druk
- Proportionele druk
en 3 snelheiden per stand

Hij stat nu op contante druk snelheid 2

Update: Ik heb vanavond alle radiatoren open gedraaid en het is uiteindelijk boven 18.5 graden geworden. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is.

danik121 wijzigde deze reactie 11-11-2019 22:55 (20%)

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 05:55
danik121 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:30:
[...]

ik heb nu 3 standen
- Constante snelheid
- Constante druk
- Proportionele druk
en 3 snelheiden per stand

Hij stat nu op contante druk snelheid 2

Update: Ik heb vanavond alle radiatoren open gedraaid en het is uiteindelijk boven 18.5 graden geworden. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is.
om deze vraag te beantwoorden is meer informatie nodig.
vraagje waar zitten deze radiatoren en waar zit de vloerverwamring ?

• danik121
miciel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 03:43:
[...]

om deze vraag te beantwoorden is meer informatie nodig.
vraagje waar zitten deze radiatoren en waar zit de vloerverwamring ?
beneden heb ik alleen vloerverwarming en boven radiatoren

• danik121
B-lex schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:49:
Ik heb het al gedaan, maar het helpt niet

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@B-lex, zonder de knop staat 'ie toch juist helemaal open? Hoe verder je 'm dichtdraait, hoe verder het pinnetje naar binnen gaat en de klep beperkt.

• miciel
danik121 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:08:
[...]

beneden heb ik alleen vloerverwarming en boven radiatoren
het kan geen kwaad om boven een paar radiatoren open te hebben de cv ketel moet wel zijn water kwijt kunnen. anders gaat hij staan pendelen en dan wordt je woning niet warm. tevens als bovenliggende ruimte,s koud zijn verdwijnt er een redelijke hoeveelheid naar boven toe. als bijv een deur open gaat etc hierdoor moet je vloerverwarming harder werken.

edit/aanvuling.
dat je cv ketel de woning een halve graad te warm stookt kan gebeuren.
na een bepaalde tijd mag je cv ketel harder branden om de woning op temperatuur te krijgen.
dus als hij eerst een halve dag staat te pendelen en je zet daarna een paar radiatoren open is het niet zo vreemdt. bij vloerverwamring is het aantebevelen om de thermostaat zoveel mogenlijk op dezelfde temperatuur te laten staan. nu moet je cv een koude woning op warmen. ja dat kan wel een paar uur duren

is de aanvoer van de verdeler wel op temperatuur of blijft deze koud ?
je pomp kan je eventueel nog op 3 zetten. de stand waarop hij staat is goed.

miciel wijzigde deze reactie 12-11-2019 11:36 (31%)

• danik121
miciel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:27:
[...]

het kan geen kwaad om boven een paar radiatoren open te hebben de cv ketel moet wel zijn water kwijt kunnen. anders gaat hij staan pendelen en dan wordt je woning niet warm. tevens als bovenliggende ruimte,s koud zijn verdwijnt er een redelijke hoeveelheid naar boven toe. als bijv een deur open gaat etc hierdoor moet je vloerverwarming harder werken.

edit/aanvuling.
dat je cv ketel de woning een halve graad te warm stookt kan gebeuren.
na een bepaalde tijd mag je cv ketel harder branden om de woning op temperatuur te krijgen.
dus als hij eerst een halve dag staat te pendelen en je zet daarna een paar radiatoren open is het niet zo vreemdt. bij vloerverwamring is het aantebevelen om de thermostaat zoveel mogenlijk op dezelfde temperatuur te laten staan. nu moet je cv een koude woning op warmen. ja dat kan wel een paar uur duren

is de aanvoer van de verdeler wel op temperatuur of blijft deze koud ?
je pomp kan je eventueel nog op 3 zetten. de stand waarop hij staat is goed.
Dat is niet handig voor mij. Als radiatoren open staan dan wordt boven veel te warm. Daardoor doe ik radiatoren dicht.
De aanvoer word wel warm.

• miciel
danik121 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:32:
[...]

Dat is niet handig voor mij. Als radiatoren open staan dan wordt boven veel te warm. Daardoor doe ik radiatoren dicht.
De aanvoer word wel warm.
je moet niet je vloerverwarming inregelen maar je radiatoren. ;)
zodat je cv ketel wel zijn water kwijt kan maar het niet te heet wordt boven.
anders dan kan je eventueel nog een veerbelaste klep laten installeren.

• danik121
miciel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:09:
[...]

je moet niet je vloerverwarming inregelen maar je radiatoren. ;)
zodat je cv ketel wel zijn water kwijt kan maar het niet te heet wordt boven.
anders dan kan je eventueel nog een veerbelaste klep laten installeren.
wat voor veerbelaste klep?

• miciel
https://www.vloerverwarmi...ypass-bypass-ventiel-15mm
zoiets bijv.

je kan natuurlijk ook de radiator in je badkamer open zetten, zodat er doorstroming is
https://cvketelkiezen.nl/...vdo-waarom-cv-installatie

edit: ook een verdeler kan er mee ophouden. 1 keertje gehad 3 keer voor langs geweest.
we kregen het niet werkend. nieuwe verdeler ertussen en probleem opgelost.
je kan blijven vogelen maar we konden niets meer verzinnen waar het aan lag. :X

miciel wijzigde deze reactie 12-11-2019 20:33 (22%)

• danik121
Thermostaat staat hele dag op 20 warmer dan 18.5 krijg ik niet

• miciel
danik121 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:15:
Thermostaat staat hele dag op 20 warmer dan 18.5 krijg ik niet
hoeveel vierkante meter is je beneden verdieping ?
gezien het zelfbouw project kwa verdeler (welke opzich geen probleem hoeft te zijn)
twijfel ik of er voldoende groepen liggen.

miciel wijzigde deze reactie 12-11-2019 22:36 (21%)

• danik121
@miciel rond 40 m2

de tegels zijn rond 22-23 graden

danik121 wijzigde deze reactie 12-11-2019 22:54 (68%)

• miciel
4 groepen voor 40 m2. is voldoende voor hoofdverwarming.(volgens de tabellen van de warmteservice)
dus daar ligt het probleem niet.

vraagje kan je de pomp van je cv ketel omhoog zetten ? (zie onderstaande reactie waarom)
en eventueel de pomp van de vloer wat zachter.
welke cv ketel heb je hangen ?
Xander schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:09:
Ik heb weinig verstand van vloerverwarmingsverdelers, maar wellicht dat iemand die dat wel heeft aan mij het idee van de verdeler van TS kan uitleggen? :?

Ik ben gewend dat de CV aanvoer en retour op dezelfde rail komen.

Bij TS komen de aanvoer en retour echter op verschillende rails. Dat ken ik alleen van open verdelers, zonder pomp.
bij de vloerverwarming waarbij de aanvoer en de retour op dezelfde rail zitten.
als de thermostaatkraan water toevoegdt wordt het 'koude' water eenvoudig afgevoerdt via de retour.
het water heeft bij deze verdelers dus een kortere weg.

bij ts is er geen korte route naar de cv ketel. het water moet eerst door de slangen heen en kan daarna terug naar de cv ketel of naar de vloerverwarmingspomp. wth maakt ook van deze verdelers.
er is een nadeel hieraan 1 er is een hoge temperatuur voor nodig om ze te laten werken. (70 graden)
ook is het lastig om de cv ketel het water over zo,n afstand rondt te pompen. de vloerverwamingspomp heeft zijn eigen cirquit en helpt de cv ketel nauwelijks/tot niet.
Mis ik iets of staat de vloerverwarmingpomp hier niet alleen de vloerverwarming, maar ook het water in het CV circuit rond te pompen? :? Kan de ketel zoiets wel waarderen??
de pomp heeft. een eigen circuit. echter het is in deze zaak wel verstandig om een keerklep in de aanvoer te monteren.om te voorkomen dat de pomp de cv instalatie achteruit laat draaien. (tenzij je alles vervangt)

het vervangen van de verdeler voor een normale kan in het geval van ts voor een oplossing zorgen.
echter ik geef geen garantie dat het probleem dan ook is opgelost. er zijn vele male meer factoren welke
de storing kunnen veroorzaken. zoals het ontbreken van een bypass ventiel. etc.
ik ben van mening dat je beter a en b kan doen dan alleen je richten op 1 punt.

edit:
let op: bij vervangen van de unit en krijgt zo,n vierkante pomp gebruik een mangneet filter anders dan gaat uw pomp raar doen. en kies voor een instelbare verdeler ipv een vaste.

wat betreft de onkosten kijk ik snap dat het een hoop geldt is maar als je het nu niet in orde maakt blijf je je eraan ergeren. de moeite om het te verhalen bij de vorige bewoner zou ik achterwege laten. het kost meer dan je het op gaat leveren.

miciel wijzigde deze reactie 13-11-2019 04:00 (19%)

• danik121
@miciel
ik heb een vaillant hrsolide plus vhr nl 18-22/3-5
ik zal vanavond kijken of ik cv pomp kan harder zetten.
Ik was aan kijken naar nieuwe verdelers maar ik wet niet welk is beter. Ik heb net nieuwe pomp geinstalleerd. Daardoor zou ik liever een verdeler kopen zonder nieuwe pomp. Heb jij misschien voorbeeld?
Ik heb zelf nooit verdelers vervangen. Dus ik ben benieuwd hoe lastig is het?

PS. gisteren rond 12 uur 's nachts 19 graden geworden

Edit: Hoe warm moet vloer zijn?

danik121 wijzigde deze reactie 13-11-2019 11:38 (3%)

• miciel
danik121 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:59:
@miciel
ik heb een vaillant hrsolide plus vhr nl 18-22/3-5
ik zal vanavond kijken of ik cv pomp kan harder zetten.
Ik was aan kijken naar nieuwe verdelers maar ik wet niet welk is beter. Ik heb net nieuwe pomp geinstalleerd. Daardoor zou ik liever een verdeler kopen zonder nieuwe pomp. Heb jij misschien voorbeeld?
Ik heb zelf nooit verdelers vervangen. Dus ik ben benieuwd hoe lastig is het?

PS. gisteren rond 12 uur 's nachts 19 graden geworden

Edit: Hoe warm moet vloer zijn?
de vloer mag rond de 35/40 graden water hebben. 40 is de max voor veel vloeren is rond de 35 voldoende.

zo heel erg vaak vervangen we de verdelers ook niet. meestal krijgen we de boel wel weer aan de gang.
tenzij er echt een duidelijke waarom is. zoals in jouw geval dus. het kan hier net het verschil maken of je cv ketel het water nog door de slangen heen moet pompen of niet. (dus alleen door de bovenste balk)
het vervangen is niet ingewikkeld. maar je bent als leek zeker wel een dagje ermee zoet. je moet wel opletten wat je doet. de aanvoer en de retour zetten op zowel de cv leidingen als op de vloerverwarmingsleidingen. (ook de groepen bij elkaar houden)
als alles ertussen zit draai je eerst het inregelventiel helemaal dicht. je zet een paar radiatoren open.
en de kamerthermostaat op 25 graden vervolgens draai je het inregel ventiel 1 slag per keer open en dan 10/15 minuten wachten zodat je weet of er wat gebeurt. bij teveel bijmening slaat je pomp uit. bij te weining blijft je vloer koud. eventueel kan je ook een halve slag doen. natuurlijk zit er ook een thermostaat kraan op deze moet je dan op 40 graden zetten. (en eigenlijk is het gewoon net zolang sleutelen totdat de aanvoertemperatuur meter op 40 graden staat. sleutel wel met beleidt.

het is nog beter als je het opstart protecool volgt. (tot 40 graden.)
je kamer thermostaat moet je dan gewoon op 21 graden zetten ook een paar radiatoren open zetten
de thermostaat knop moet je instellen instellen op 25 graden. en iedere dag er 5 graden bij doen.
ook hier begin je met een dichtstaand inregelventiel. welke je 1 slag open draait.
mocht je de temperatuur niet halen dan kan je het inregelventiel ietsje verder open draaien.
een nieuwe verdeler heeft een pomp beveiliging en een thermostaat dus er kan in principe niet zoveel mis gaan.

ik ben voorstander van de normale therminon verdeler. met dus een onder de aanvoer balk en boven de retour balk welke ook al eerder in dit forum gepost is. maar je moet hem wel kwijt kunnen. en gewoon staal. ook moet je dan een magneet filter plaatsen. ook een bypass ventiel is gewenst.
eventuueel kan je een compact nemen of een robot

ik zou eerst eens een bypass ventiel erin zetten omdat er nergens anders een radiator open staat.
als je vloer dus op temperatuur is kan je cv ketel je water niet meer kwijt.
en even je pompsnelheid opvoeren.

de pomp hergebruiken ? je kan een open verdeler pakken en deze ombouwen naar een gesloten verdeler.
maar je mist de pomp beveliging temperatuur meters etc. dompelbuis voor je voeler ed. losse appendage,s zijn best wel duur. dus uiteindelijk kom je snel in de buurt van de kosten van een nieuwe verdeler.

miciel wijzigde deze reactie 13-11-2019 17:20 (13%)

• danik121
@miciel hoe kan ik dan de temp verhogen? Ik zie dat 30 garden in gaat.
Ik heb voorlopig in de badkamer radiator open gelaten.
Nu is de vraag of ik 20 graden binnen krijg. Tot nu toe het is niet gelukt
Ik heb trouwens retour meer open gedraaid en pomp op stand voor radiatoren gezet. Ik ben benieuwd of dat gaat helpen.
Als het niet helpt dan moet ik denk zsm verdeler vervangen want nu is nog niet extreem koud.
Wat denk je hiervan?

• miciel
danik121 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:23:
@miciel hoe kan ik dan de temp verhogen? Ik zie dat 30 garden in gaat.
Ik heb voorlopig in de badkamer radiator open gelaten.
Nu is de vraag of ik 20 graden binnen krijg. Tot nu toe het is niet gelukt
Ik heb trouwens retour meer open gedraaid en pomp op stand voor radiatoren gezet. Ik ben benieuwd of dat gaat helpen.
Als het niet helpt dan moet ik denk zsm verdeler vervangen want nu is nog niet extreem koud.
Wat denk je hiervan?
1 de witte knop moet je instellen op 40 graden.
(de thermeter/voeler hiervan zit vermoedlijk achter het isolatie materiaal)
2 de thermometer (met wijzer) zit in je retour dus opzich 30 graden retour is niet slecht.
maar je kan nu niet zien of er 40 graden de vloer in gaat. (eventueel kan je een infra rood meter gebruiken)
2a bij een nieuwe verdeler zit de thermometer (met wijzer) in de aanvoer.
(en daarom moet deze dan op 40 graden staan)
2b ook bij een nieuwe verdeler moet de witte knop op 40 graden instellen.
(de voeler zit dan netjes in een dompelbuis in de aanvoer)

3 zijn alle radiatoren ingeregeld ?
4 alles ontlucht ?
5 wat is de aanvoer temperatuur van je cv water ? (kan je zien in de ketel)
(want om bijv 40 graden water te krijgen moet cv water rond de 60/70 graden zijn)
ook bij een nieuwe verdeler is een goede temperatuur nodig.
6 het is goed dat je de radiator in de badkamer open laat echter is deze ook ingeregeld ?
dat er dus afgekoeld water terug komt in je cv ketel ?

7 het vervangen van de verdeler is wel een gokje. (helaas)
kijk natuurlijk is een nieuwe verdeler wat beter wat betreft een wat kortere route naar je cv ketel.
waardoor je cv ketel niet meer dat hele eind hoeft te pompen. (en dat kan net het verschil maken.)
hierdoor komt hij wel in aanmerking om vervangen te worden. echter er zijn een heleboel factoren
welke helaas de vloerverwarming tegen werken. zoals een te lage inkomende temperatuur.
het ontbreken van een bypss ventiel. isolatie van de vloer. hoe het gelegd is etc. etc.

8 welke kamer thermostaat hangt er ? (stook je modulerend of aan/uit)
het nadeel van modulerend stoken is een wat lagere watertemperatuur.
ja je kan je ketel een inregelkraan voorzien om dit te voorkomen en de boel inregelen.
echter als je een inregelkraan onder je cv ketel plaatst heb je wel weer kans dat die oude vloerverwarmings unit niet meer meekomt. (dus ook een reden om hem te vervangen)

je kan bijv ook aan/uit gaan stoken. andere thermostaat en waarschijnlijk ook nog de bedrading aanpassen in je ketel. even de stekker eruit als je de thermostaat wisselt. (ook als ja in de ketel de bedraging moet aanpassen maar dat spreekt voorzich) zie handleiding van je cv ketel wat te doen.

dan moet je ook even de maximale temperatuur van je cv ketel wat lager instellen. op bijv 60/65 graden.
is de ketel begrenst in zijn vermogen ? (dat is meer voor de echte monteurs om te doen)
maar ook dat kan voor een oplossing bieden. (om pendelen te voorkomen.)

edit 1: staat je cv ketel trouwens te pendelen ?
(dus af en toe te branden zonder dat er echt warmte wordt gegenereedt ? )
ook zijn dit vervelende dagen. je cv ketel hoeft niet echt te werken om de woning op temperatuur te houden.
mijn cv water is bijv 30 graden.

edit 2:
het is gewoon lastig om te zeggen van goh dat is het. een monteur ter plekke kan dat beter.
(mits je een goede hebt kan een heleboel dingen nalopen/kijken wat de oorzaak kan zijn.)
misschien dat er zelfs meerdere acties nodig zijn om de boel werkendt te krijgen.

miciel wijzigde deze reactie 14-11-2019 03:39 (14%)

• danik121
@miciel
Ik heb weekje gespeeld nu krijg ik goed warm binnen.
Water die in verdeler komt max 45 graden. infrarood gemeten.
thermometer bij retour geeft max 32 graden.
Ik heb nest v3 thermostaat.
Ik heb nu 2 problemen.
Het lijkt dat vloerverwarming te weinig warmte afgeeft. Om bijvoorbeeld 1 graag meer krijgen duurt het veel te lang. denk ik rond 3 uur. Als ik naar geschiedenis van termostaat kijk dan staat mijn cv bijna hele nacht aan. Wardoor gebruik ik nu rond 10m3 per dag. Ik vind de het te veel is.

Edit: als ik radiatoren zet op lage stand "maan" afbelding op knop, Dan worden radiatoren rond best warm. rond 50 graden. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is.

danik121 wijzigde deze reactie 21-11-2019 23:11 (13%)

• miciel
danik121 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:55:
@miciel
Ik heb weekje gespeeld nu krijg ik goed warm binnen.
Water die in verdeler komt max 45 graden. infrarood gemeten.
thermometer bij retour geeft max 32 graden.
Ik heb nest v3 thermostaat.
Ik heb nu 2 problemen.
Het lijkt dat vloerverwarming te weinig warmte afgeeft. Om bijvoorbeeld 1 graag meer krijgen duurt het veel te lang. denk ik rond 3 uur. Als ik naar geschiedenis van termostaat kijk dan staat mijn cv bijna hele nacht aan. Wardoor gebruik ik nu rond 10m3 per dag. Ik vind de het te veel is.

Edit: als ik radiatoren zet op lage stand "maan" afbelding op knop, Dan worden radiatoren rond best warm. rond 50 graden. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is.
ik wil graag de temperatuur weten van de aanvoerbalk na bijmening van het koude water.
(dus halverwege meten)

en doe ook maar even de aan cv leiding/aanvoer naar de verdeler toe.
als je toch een infra roodt hebt hoe warm is de aanvoer bij je cv ketel ?
want wat heb je nu gemeten je cv aanvoerleiding naar de verdeler toe of halverwege de aanvoerbalk van verdeler ?

3 uur voor 1 graadt is wat lang ja. maar niet heel erg overdreven.

maan ? een sterretje toch ? een sterretje is de vorstbeveiliging.
deze aanduiding is voor rond de 10 afhankelijk van het merk.
dus als er kou op zo,n knop komt gaat hij open.

maar als je boven alleen maar thermostaatkranen hebt en benden een vloerverwarming
waar is die bijpass ? (na je cv gaat vanzelf pendelen als hij zijn water niet kwijt kan)
maximaal thermstaat etc. kan je zien hoelang je cv ketel brandt is dat bijv 30 minunten ?

als de aanvoerbalk halverwege 45 graden is (dus er gaat 45 graden je vloer in) en komt er 32 terug dan is je vloerisolatie niet in orde. groepen zijn te lang etc. groepen zijn verstopt. (2 kanten op doorspuiten)
en dat is dus waarom ik zo scherm met dat er meer factoren zijn.

heb je een kruipruimte kijk daar eens in of er vloerisolatie is toegepast ?
(ja het is een stomme vraag. ik weet het,) logisch antwoordt is ja. maar checken isaltijd beter
voor hetzelfde geldt ben je een kruipruimte warm aan stoken.

hoe oud is de woning ? wat voor spouwmuur isolatie ?
dubbel glas ? (of tripple maakt ook nog welleens een verschil)
wtw unit of afzuigbox.?

zit de thermostaat voeler trouwens echt achter de isolatie bij de pomp ?
(dat is namelijk niet de goede plek. er kan als nog te heet water je vloer inlopen.)
dit is hoe jouw verdeler euit hoort te zien.

na is de jouwe weer net andersom maar het idee klopt wel.
(echter overeind blijft dat die nieuwe wat efficienter zijn)

miciel wijzigde deze reactie 22-11-2019 22:29 (17%)

• danik121
miciel schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 02:43:
[...]

ik wil graag de temperatuur weten van de aanvoerbalk na bijmening van het koude water.
(dus halverwege meten)

en doe ook maar even de aan cv leiding/aanvoer naar de verdeler toe.
als je toch een infra roodt hebt hoe warm is de aanvoer bij je cv ketel ?
want wat heb je nu gemeten je cv aanvoerleiding naar de verdeler toe of halverwege de aanvoerbalk van verdeler ?

3 uur voor 1 graadt is wat lang ja. maar niet heel erg overdreven.

maan ? een sterretje toch ? een sterretje is de vorstbeveiliging.
deze aanduiding is voor rond de 10 afhankelijk van het merk.
dus als er kou op zo,n knop komt gaat hij open.

maar als je boven alleen maar thermostaatkranen hebt en benden een vloerverwarming
waar is die bijpass ? (na je cv gaat vanzelf pendelen als hij zijn water niet kwijt kan)
maximaal thermstaat etc. kan je zien hoelang je cv ketel brandt is dat bijv 30 minunten ?

als de aanvoerbalk halverwege 45 graden is (dus er gaat 45 graden je vloer in) en komt er 32 terug dan is je vloerisolatie niet in orde. groepen zijn te lang etc. groepen zijn verstopt. (2 kanten op doorspuiten)
en dat is dus waarom ik zo scherm met dat er meer factoren zijn.

heb je een kruipruimte kijk daar eens in of er vloerisolatie is toegepast ?
(ja het is een stomme vraag. ik weet het,) logisch antwoordt is ja. maar checken isaltijd beter
voor hetzelfde geldt ben je een kruipruimte warm aan stoken.

hoe oud is de woning ? wat voor spouwmuur isolatie ?
dubbel glas ? (of tripple maakt ook nog welleens een verschil)
wtw unit of afzuigbox.?

zit de thermostaat voeler trouwens echt achter de isolatie bij de pomp ?
(dat is namelijk niet de goede plek. er kan als nog te heet water je vloer inlopen.)
dit is hoe jouw verdeler euit hoort te zien. https://i.ebayimg.com/00/...yAYAAOSwX5hd0Qg~/$_86.JPG
na is de jouwe weer net andersom maar het idee klopt wel.
(echter overeind blijft dat die nieuwe wat efficienter zijn)
ik heb aanvoer voor de verdeler gemeten. De aanvoerbalk is rond 30 graden. Dat is dezelfde temereatuur die in de vloer gaat.
Ik kon nergens vinden waar ik naar de kruipruimte kan kijken. Tijdens taxatie en bouwtechnische keuring werdt aangegeven dat de vloerisloatie aanwezig is.
Het huis is uit 1966. Beneden heb ik overaal hr ++. Boven heb ik hr++ en gewoon dubbelglas. De spouwmuur isolatie wordt binnenkort aangebracht.
De ventialtie heb ik in wc en badkamer.

• miciel
de toegang tot de kruipruimte is meestal onder de mat/vloerbedekking bij de voordeur.
(er bestaan ook huizen zonder kruipruimte. maar de meeste oudere huizen hebben wel een kruipruimte.)
is de vloerisolatie van 1966 ? of recenter ? (de r waarde was toen namelijk vrij laag)
maar isolatie is niet helemaal mijn vak/specialiteit. daar zijn andere tweakers die je daar meer over kunnen vertellen.

je aanvoerbalk is de rond de 30 graden. (hoe kan het dat de retour dan 32 graden is ?)
nee de buiten temperatuur wijkt altijd wat af ten opzicht van de water temperatuur
(daarom gebruiken we dompel voeler/thermostaten met een voeler)
eventueel kan je de vloerverdeler inpakken met bijv een handoek en dan later uitpakken nog een keertje meten. (zodat de buitenkant wat warmer is) maar lang verhaal kort. je aanvoertemperatuur is wat aan de lage kant. (maar dat hoeft niet per definitie het probleem te zijn. immers het wordt warm in je woning.)
als je dat eruit wilt halen. de boel inregelenen. een nieuwe verdeler. een bypass plaatsen.
een inregelkraan plaatsen in de aanvoer bij je cv ketel zodat je cv ketel wat heter water afgeeft.
(of de pompsnelheid aan laten passen en het cv vermogen) ook moet je dan nog je maximaal temperatuur van je cv ketel instellen op 65 graden om te voorkomen dat het cv water te heet wordt. ik kan er weining aan doen dat het zo,n waslijst is.
(alles beinvloedt namelijk elkaar.)

en als het dan nog allemaal niet werkt dan kan je nog aan/uit gaan stoken.
(cv ketel temperatuur instellen 60/65 graden en een andere kamerthermostaat)
ook moet je dan de cv ketel laten begrenzen in zijn kw waarde. ook heb je dan een hoger verbruik.

aangezien er binnnekort geisoleert gaat worden zou ik even de resultaten hiervan afwachten.
je praat dan namelijk over een kleinere warmte behoefte. maar ik zou wel even kijken waar de voeler van je verdeler zit. en of er een maximaal thermostaat op zit. (dus wat er onder de isolatie schuil gaat.) zodat je zeker weet dat je safe zit.ook als de voeler namelijk niet op de goede plek zit kan dit tot schade leiden.
(zie foto uit vorige post waar hij hoort.) en dan zou ik hem wel vervangen.

normaal zou ik vragen wat er gebeurt als je de thermostaat op 25 graden zet.
om uit te sluiten of cv pendelt of niet. maar vanwege het waarschijnlijk ontbreken/niet goedt zitten van de beveiligingen vindt ik dit geen goed idee. ik wil namelijk niet dat jij je vloer sloopt.
(plus je hebt boven wel wat open staan dus ik vermoedt niet dat je cv pendelt.)

ook na het plaatsen van een bypasvetiel is het van belang om wat open hebben staan je cv ketel moet wel zijn warmte kwijt kunnen. (ook moet je de cv ketel instellen op 60/65 om te voorkomen dat het water te heet wordt als hij het niet kwijt kan. te heet water kost namelijk veel gas en is eigenlijk nergens goed voor.)
zelfs slecht voor je slangen ed.

miciel wijzigde deze reactie 23-11-2019 19:09 (17%)

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:22
Zitten de aanvoer en retour niet verkeerd om op de verdeler?

• miciel
edsandje schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:56:
Zitten de aanvoer en retour niet verkeerd om op de verdeler?
het thermostaatventiel zit op de goede plek.
maar de blauwe slangen zouden weleens door elkaar haald kunnen worden.
ts is is de cv aanvoer leiding warmer dan de retour. (gewoon voelen met de hand te controle.)
ik verwacht dat het gewoon goed zit.

de verdeler van ts is gespeigeld ten opzichte van de onderstaande verdeler.

miciel wijzigde deze reactie 22-11-2019 20:51 (25%)

• BadConnection
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 03-12 22:30
Je kan deze verdeler ombouwen. Als je de retouraansluitimg verplaatst naar de achterste balk waar nu de aftapkraan zit. Op deze manier zitten de aanvoer en retour op de zelfde balk en is deze hydraulisch neutraal. Wel een voetventiel hiervoor gebruiken om eventueel te kunnen inregenen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True