Het is tijd om mijn oude, maar ontzettend trouwe bakbeestje te vervangen na jaren (7? 8?) dienst.
De oorspronkelijke GPU is inmiddels een keer vervangen met een tijdelijke oplossing, maar de 2600K draait nog altijd op 4Ghz en overstappen op AMD voelt haast als verraad aan. Het systeem is niet exact meer stabiel, en gewoon oud.
Ik ben allereerst opzoek naar een nieuw werkstation, maar als er tijd is game ik ook graag en ik ben het zo spuugzat om de settings zo laag te moeten zetten op enkel een 60hz 1080p schermpje..
De PC wordt voornamelijk gebruikt om mee te ontwikkelen, er zouden soms meerdere IDE's open moeten staan en meerdere node omgevingen. Daarnaast werk ik met plezier aan HPC problemen, en is soms lokaal even wat draaien prettig, maar cuda cores zijn niet per se een must.
Hier dan ook mijn 1e opzetje (de 3900x heb ik al liggen):
Qua prijs is er speling, voornamelijk om net wat stiller, stabieler en langer mee te gaan. Daarnaast om qua gamen de frames te verhogen kan, maar wel overwogen. RGB en de look van de case doen me weinig. Ik ga net zo lief omhoog als omlaag als het maar met een goede reden is.
Monitor voor gamen wordt met het systeem mee aangeschaft (Quad HD 144hz), en ook daar sta ik graag voor feedback open. Daarnaast wordt dit systeem wel eens aangesloten op een W2700 beamer (60hz semi 4K), voor gamen op de bank.
Hier ook twee monitors welke ik overweeg:
Ik vermoed enkel te tweaken als ik obvious gains misloop, maar verder niet.
Alle feedback is welkom! Kan ik op het systeem makkelijk wat stiller/zuiniger krijgen of duidelijk ergens bezuinigen? Een 3900x in combinatie met een 5700XT zo ongebalanceerd bah, hiermee haal je je gewenste doelen niet, ik hoor het graag. Toch kleinere storage en slomere maar grotere secondaire schijf?
Daarnaast is input over de monitor keuze meer dan welkom.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7 2600K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | MSI P67A-GD65 (B3) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 | € 43,63 | € 43,63 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 43,63 | ||
De oorspronkelijke GPU is inmiddels een keer vervangen met een tijdelijke oplossing, maar de 2600K draait nog altijd op 4Ghz en overstappen op AMD voelt haast als verraad aan. Het systeem is niet exact meer stabiel, en gewoon oud.
Ik ben allereerst opzoek naar een nieuw werkstation, maar als er tijd is game ik ook graag en ik ben het zo spuugzat om de settings zo laag te moeten zetten op enkel een 60hz 1080p schermpje..
De PC wordt voornamelijk gebruikt om mee te ontwikkelen, er zouden soms meerdere IDE's open moeten staan en meerdere node omgevingen. Daarnaast werk ik met plezier aan HPC problemen, en is soms lokaal even wat draaien prettig, maar cuda cores zijn niet per se een must.
Hier dan ook mijn 1e opzetje (de 3900x heb ik al liggen):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X Boxed | € 589,- | € 589,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Phantom Black | € 29,95 | € 29,95 |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Videokaarten | XFX Radeon RX 5700 XT | € 419,- | € 419,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify S2 | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 157,- | € 157,- |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M V2 | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 2TB | € 213,48 | € 213,48 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.682,28 | ||
Qua prijs is er speling, voornamelijk om net wat stiller, stabieler en langer mee te gaan. Daarnaast om qua gamen de frames te verhogen kan, maar wel overwogen. RGB en de look van de case doen me weinig. Ik ga net zo lief omhoog als omlaag als het maar met een goede reden is.
Monitor voor gamen wordt met het systeem mee aangeschaft (Quad HD 144hz), en ook daar sta ik graag voor feedback open. Daarnaast wordt dit systeem wel eens aangesloten op een W2700 beamer (60hz semi 4K), voor gamen op de bank.
Hier ook twee monitors welke ik overweeg:
| 1 | Monitoren | Acer XZ321QU Zwart | € 358,50 | € 358,50 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 32GK650F Zwart | € 359,- | € 359,- |
Ik vermoed enkel te tweaken als ik obvious gains misloop, maar verder niet.
Alle feedback is welkom! Kan ik op het systeem makkelijk wat stiller/zuiniger krijgen of duidelijk ergens bezuinigen? Een 3900x in combinatie met een 5700XT zo ongebalanceerd bah, hiermee haal je je gewenste doelen niet, ik hoor het graag. Toch kleinere storage en slomere maar grotere secondaire schijf?
Daarnaast is input over de monitor keuze meer dan welkom.