Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Click of death gerepareerd maar werkt helaas nog niet? Tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Hoi allen, Ik heb een Seagate 1tb schijfje die de beroemde en beruchte click of death heeft.
Nu heb ik al wel vaker met dit bijltje gehakt en ook dit keer:

Openschroeven met een T6 en ja, de header / reader (hoe je het ook noemt) zat op de schijf.
Met heel veel beleid teruggezet naar de juiste positie en jawel de schijf zelf: --> Puntgaaf, geen krasje, geen streepje en helemaal 100% in tact (op het oog)

So far so good.

Nu bij het aansluiten schiet de header een keer of 6 heen en weer, en schiet vervolgens weer terug in de normale positie (in het houdertje). De schijf word door mijn PC niet herkend en na de 6 keer stopt hij ook met draaien. Hij geeft het als het ware op.

Nu is mijn vraag wat jullie mij adviseren om te doen? Mijn doel is om eenmalig de data terug te halen maar ik ben zelf een beetje in twijfel. Is de header kapot? Is er een soort van bypass die ik kan gebruiken om hem eenmalig aan te sluiten? Is er wellicht een ander idee waar ik nog niet aan gedacht heb?

De data is geen 300 euro waard (voor recovery) ;)

Alle reacties

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 19:52
Hoi,

De kans is toch wel vrij groot dat je koppen naar de kl*te zijn. Ze horen gewoon niet daar op de schijf te liggen als de schijf uit staat.

Maar nu je toch in de situatie zit, kan ik me drie dingen indenken:
  1. Defect in de printplaat. Oplossing is dan een gelijk model schijf te vinden als donor die qua productie in ieder geval uit dezelfde fabriek gemaakt is en qua productiedatum zo dicht mogelijk bij de kapotte schijf ligt. Dan de printplaat vervangen. Let wel, gaat niet altijd goed, omdat veel schijven afhankelijk zijn van info op de BIOS chip op die print. In dat geval zul je die ook nog over moeten solderen.
  2. Koppen kapot (waarschijnlijk door de crash). Hier is wellicht een platter transplantatie het gemakkelijkst, van je kapotte schijf naar de donor. Verwissel de electronica en je zou weer moeten kunnen lezen.
  3. Een combinatie van bovenstaande. Kan natuurlijk ook. Dan een platter transplantatie zonder de electronica te verwisselen. Alleen het BIOS indien nodig.
Voor beide bovenstaande info is genoeg goede info op youtube te vinden. En needless to say, zodra je schijf aan is gegevens eraf kopiëren.

[ Voor 1% gewijzigd door NaliXL op 11-11-2019 09:59 . Reden: Nette formatting is beter ]

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• hansheem
Dankjewel voor je reactie!

ik ga er eens naar kijken, had natuurlijk gehoopt dat er nog een makkelijkere tweak was maar het is niet anders.

Ik denk dat ik eerst eens ga proberen om een platter transplantatie proberen.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Als je hem opengeschroefd hebt is de kans hoedanook groot dat hij niet meer gaat werken.
Die dingen worden zowel in de fabriek als in recovery centers geässembleerd in clean rooms, waar nog geen molecuul vuil door de lucht zweeft. De toleranties zijn wel zo ontiegelijk klein dat je meer kwaad dan goed doet als je zelf met schijven gaat rommelen, gewoon niet aan beginnen.

Je enige hoop hier is proberen de data er af te halen, desnoods met Recuva of andere recovery software, als hij nog wil draaien, anders zou ik het gewoon als verloren beschouwen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• hansheem
Wintervacht schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:22:
Als je hem opengeschroefd hebt is de kans hoedanook groot dat hij niet meer gaat werken.
Die dingen worden zowel in de fabriek als in recovery centers geässembleerd in clean rooms, waar nog geen molecuul vuil door de lucht zweeft. De toleranties zijn wel zo ontiegelijk klein dat je meer kwaad dan goed doet als je zelf met schijven gaat rommelen, gewoon niet aan beginnen.

Je enige hoop hier is proberen de data er af te halen, desnoods met Recuva of andere recovery software, als hij nog wil draaien, anders zou ik het gewoon als verloren beschouwen.
Hij draait nog wel, maar loopt na 6 keer dus dood en de PC herkent hem niet meer. Dat deed hij overigens voor de crash ook al niet. Helaas.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Als een head (leeskop) defect is door contact met een platter, helpt een softwarematige datarecovery ook niet meer, want die leest nog steeds via die defecte head.
Een head zweeft op een luchtlaagje en als hij stil ligt op de platter is het over en uit ermee, ze kunnen niks hebben qua mechanisch contact.

Gelukkig heeft TS ruim ervaring met deze situaties (lees ik) dus hij maakt ongetwijfeld ook prima backups van zijn (in recoverykosten gerekend) kostbare data.
Backupje terugzetten: klaar.
Geen backup en geen geld? Klaar.

Gezien de "ervaring" met click of death:
Als dit allemaal je eigen harddisks waren, zou ik eens verder kijken naar de gemeenschappelijke oorzaak ervoor.
Éen click of death hoop je nooit mee te maken, meerdere is "méér dan toeval" en m.i. een onderzoek waard.

[ Voor 20% gewijzigd door Renault op 11-11-2019 21:28 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Renault schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:25:
Gezien de "ervaring" met click of death:
Als dit allemaal je eigen harddisks waren, zou ik eens verder kijken naar de gemeenschappelijke oorzaak ervoor.
Éen click of death hoop je nooit mee te maken, meerdere is "méér dan toeval" en m.i. een onderzoek waard.
Vermoeden rijst dat de APM van de Seagate disks wel eens een oorzaak zou kunnen zijn.
Ik weet de precieze serie van TS niet, maar sommige series hebben een ernstig aggressief power management, met name wat betreft het parkeren van de heads. Ze zijn berekend op 300.000 bewegingen als m.t.b.f. (of minimale levensduur), toen ik een Seagate schijf net 24 uur in mijn PC had hangen was de head al 1100 (!) keer geparkeerd. Daar gaat 0.3% van de berekende levensduur al. Extrapoleer dit naar iedere dag en de schijf is binnen 300 dagen al aan de limiet van veilige bewegingen geraakt.
Ook haalde de schijf met die APM maar 90MB/s overdracht, waar 140-150MB/s beloofd is.

Dus gelijk de firmware aangepast, head parking zo goed als helemaal uit gezet, dat hij alleen nog parkeerde bij in- en uitschakeling en ja hoor, nog slechts 2 keer per dag een beweging.
Ik besef dat het de levensduur van de motor niet zo zeer ten goede komt, maar ik ben er wel van overtuigd dat die véél meer uren mee kan dan de o zo gevoelige heads. Als die stuk zijn ben je gewoon klaar in de meeste gevallen, tenzij je honderden euro's over hebt voor recovery.

Overigens haalde de disk daarna met CrystalDiskMark gewoon 160MB/s stabiel :9

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Pagina: 1