Gasleiding verroest?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Goedemorgen,

Ik wil over een tijdje mn kruipruimte isoleren, maar nu kwam ik op het volgende puntje : de gasleiding.

Ik heb er weinig verstand van, maar is deze nou helemaal verroest? Hij loopt zo mijn grond in, in de kruipruimte. Huis uit 1975, hoor graag jullie kijk erop.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1ipdvvgnx9j7.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h45o7h7m9zd.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:24
Ziet er niet heel jofel uit. Dat lijkt mij idd roest. Wellicht even contact opnemen met je netbeheerder en de foto's voorleggen. Kijken wat zij te zeggen hebben...

Nu ik de foto's nog eens goed bekijk.....is die gele buis aan de rechterkant niet je gasleiding?

[ Voor 23% gewijzigd door Panzer_V op 11-11-2019 07:31 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geel zou idd de gasleiding moeten zijn.

Maar dan is de verroeste leiding de waterleiding...? Rare bocht ligt daar sowieso in.

Kun je een foto maken vanuit de meterkast?

Beetje isolatie tegen de onderkant kan ook geen kwaad trouwens ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 11-11-2019 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Denk ook dat de gele buis gas het huis in is. Al kan dit ook een retourbuis zijn. Binnen vandaan volgen waar deze uitkomt?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Snelle reacties, bedankt. Ik heb in de meterkast gekeken, en het lijkt alsof die 2 gele inderdaad de gasleidingen zijn, zie foto 1 hieronder. Die zijn er nog redelijk goed uit.

Foto 2 is het ‘kastje’ waar dus de (hele) verroeste leiding uitkomt. Altijd gedacht dat dat de gasleiding was, maar wat is dat kastje? Die ‘leiding’ loopt tot in mn kruipruimte in de grond..

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rvs59y01t.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/euyplmp43o4r.jpeg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dat is je elektrakabel... niet je waterleiding of gasleiding.

Zolang die gewoon werkt niks aan doen dit is de buitenmantel en daar zitten nog tig lagen isolatie in.

@bombadil
Retourbuis voor gas????

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:16

Rmg

Babel10 schreef op maandag 11 november 2019 @ 07:40:

Foto 2 is het ‘kastje’ waar dus de (hele) verroeste leiding uitkomt. Altijd gedacht dat dat de gasleiding was, maar wat is dat kastje? Die ‘leiding’ loopt tot in mn kruipruimte in de grond..

[Afbeelding]
Daar zit je hoofdzekering in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Dat is je elektra toevoer, buitenste lagen is vaak gevlochten pantsering van ijzerdraad die is gaan roesten. Vaak zat er ook nog een soort bitumen coating op die oude kabels. Gaskabels buigen ook niet zoals deze "flexibele"leidingen, deze zijn zoals je ziet haaks horizontaal en verticaal. Die oude elektra kabels zijn echt hele zware kabels qua gewicht en zit helemaal ingewikkeld in allerlei wikkels/lagen met isolatie.

Waarschijnlijk zit er achter je gasmeter (dat rode stuk metaal op de wand) een steun waar die elektrakabel omhoog gaat en op dat zwarte kastje uitkomt waar de hoofdzekeringen inzitten van de netbeheerder.

[ Voor 20% gewijzigd door Breezers op 11-11-2019 08:34 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
Hallo allen,

Bedankt voor de snelle reacties, allemaal duidelijk. Nooit geweten dat het zo was. Maar alles lijkt dus in orde, denk dat de gasleidingen al een keer vervangen zijn - anders zien ze er wel aardig goed uit voor 45jaar.

Ga ik maar meer verder kijken naar de isolatie inderdaad! En die verroeste elektriciteitskabel lekker laten liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Dat zwarte kastje is de hoofdaansluiting van de elektra. De elektrakabel heeft een stalen buitenmantel als bescherming, die is gaan roesten.

Maarre: foei, haal je meterkast eens snel leeg. Een meterkast is geen bergruimte. De gebruikte materialen in een meterkast zijn brandwerend en/of vlamvertragend. Dit zodat bij een eventuele kortsluiting/meterkastbrand niet meteen je hele huis afbrand, maar de brandweer een goede kans heeft om de schade tot de meterkast en gang/hal te beperken. Met al die houten plankjes en brandbare materialen zal een brandje in jouw meterkast zich echter snel kunnen ontwikkelen tot een inferno.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo in orde ziet die kabel er niet uit en ik zou hier toch wel een stuk van laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Ivow85 schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:17:
Maarre: foei, haal je meterkast eens snel leeg. Een meterkast is geen bergruimte. De gebruikte materialen in een meterkast zijn brandwerend en/of vlamvertragend
In veel nieuwbouwhuizen wordt alles gewoon op een plaat hout geschroefd. Weet je zeker dat daar voorschriften voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ernemmer schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:28:
Zo in orde ziet die kabel er niet uit en ik zou hier toch wel een stuk van laten vervangen.
want?

Dit is de stalen buitenmantel... daar zitten nog meerdere lagen papier/ teer / staal en vinyl mantel onder.. dit stalen scherm is veiligheid tegen doorgraven wat hier niet aan de orde is...

Normaal is dit bedekt door grond en roest het niet zo omdat het hier in vochtige zuurstofrijke omgeving zit roest het..

Je netbeheerder zal hier niks aan doen en zelf moet je eraf blijven want niet jou...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxtrot3309
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:55
Breezers schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:31:
Gaskabels buigen ook niet zoals deze "flexibele"leidingen, deze zijn zoals je ziet haaks horizontaal en verticaal.
er bestaan tegenwoordig wel buigbare gasbuizen (bijvoorbeeld henco-gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Anoniem: 310408 schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:24:
[...]

In veel nieuwbouwhuizen wordt alles gewoon op een plaat hout geschroefd. Weet je zeker dat daar voorschriften voor zijn?
Ja voor mijn gevoel is het ook gewoon hout in de meterkast bij mij. Ik kan met niet voorstellen dat dit heel brandwerend is. Daarnaast als je wil dat het vuur niet verspreid, dan mag het luchtrooster ook wel uit de deur, want nu komt er lekker zuurstof bij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05 11:38
garriej schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:45:
[...]

Ja voor mijn gevoel is het ook gewoon hout in de meterkast bij mij. Ik kan met niet voorstellen dat dit heel brandwerend is. Daarnaast als je wil dat het vuur niet verspreid, dan mag het luchtrooster ook wel uit de deur, want nu komt er lekker zuurstof bij :+
luchtrooster is zelfs verplicht in de meterkast als je de gasmeter er in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Anoniem: 310408 schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:24:
[...]

Ja, daar zijn absoluut voorschriften voor. En wanneer bij nieuwbouw de meterkast niet aan die voorschriften voldoet op moment dat de netbeheerder komt aansluiten, dan komt de aansluiting er niet.

18mm multiplex vat niet zo makkelijk vlam wanneer op het midden de vlamvertragende meterkast een klein beetje brand.

Ik daag je uit om zo'n 18mm dikke plaat aan te steken met een gewone gasaansteker. Vervolgens daag ik je uit om ook even die gympen op de foto aan te steken, of dat doosje Alabastine. Wat zou eerder/makkelijker branden?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Foxtrot3309 schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:41:
[...]

er bestaan tegenwoordig wel buigbare gasbuizen (bijvoorbeeld henco-gas)
Die roesten alleen zo lastig :+

Maar je hebt gelijk dat er ook flexibele kunstig gasleidingen bestaan tegenwoordig ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:06
Bij mij ziet de elektraleiding er precies hetzelfde uit. Heb er toen een belletje naar de netleverancier aan gewaagd. Binnen de stalen rommel die er vanaf valt zit een dichte loden afscherming. Er was niets om me zorgen over te maken werd gemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• papafrank99
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05 10:02
Dat is een gplk kabel. Gepantserd papier lood kabel. Bestaat uit van buiten naar binnen; jute( is al weg opde foto), staalmantelomwikkeling,jute,lood,papier in een laag vet en dan de aders ook weer in papier gewikkeld. De papier laag zit in een laag vet en op de foto lijkt dat vet naar buiten te komen. Ik zou toch even de Nuts leverancier hier naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29
Babel10 schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:14:
Hallo allen,

Bedankt voor de snelle reacties, allemaal duidelijk. Nooit geweten dat het zo was. Maar alles lijkt dus in orde, denk dat de gasleidingen al een keer vervangen zijn - anders zien ze er wel aardig goed uit voor 45jaar.

Ga ik maar meer verder kijken naar de isolatie inderdaad! En die verroeste elektriciteitskabel lekker laten liggen.
Ik heb mijn gasleiding moeten laten vervangen want die was in een aantal bochten verroest, en heb nu inderdaad zo'n leiding liggen. Scheelt je weer een bak geld ;)

Mijn huis is ook halverwege 70 en ziet er verder echt hetzelfde uit als bij jou. Ik zoek nog naar de juiste vloerisolatie, maar lijkt lastig omdat mijn kruipruimte in 1 deel maar heel ondiep is.
Pagina: 1