Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Videokaart raar geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JackyZhou
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 21:50

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
Hoi tweakers,

Heb een probleempje met mij display en videokaart, vandaag had ik een wat oudere videokaart op een PCIe slot geplaatst en opeens krijg ik geen beeld meer maar een raar geluid van beide videokaarten, ik heb individueel de videokaarten uitgetest of dit aan de kaart zelf lag of aan het moederbord. Ik heb getest of dit geluid ook daadwerkelijk van de videokaart kwam. Maak niet uit of ik van PCIe slot wissel, maakt hetzelfde zoem geluid. Zie link voor video.
Edit: ik probeerde 3 monitoren aan te sluiten via DVI, VGA en HDMI

Specs:
Videokaarten: MSI R7 250 2GB, ATI Radeon HD 3650 512MB DDR2 PCI Express (PCIe)
Moederbord: AsRock A320 Pro4
CPU: Ryzen 3 1200
RAM: Patriot Viper Elite 2x 4 GB DDR4
PSU: Corsair VS450 80plus white 450 watt

JackyZhou wijzigde deze reactie 11-11-2019 08:16 (26%)

Jacky

Alle reacties

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:49
Heel even de fans tegenhouden en dan weet je of het de fans zijn.
Verder zit er een dikke laag stof in dus hoog tijd voor een grote interne schoonmaak.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Welke videokaarten?
Specs van het systeem? Moederbord, voeding etc merk en type.

Met zoveel stof tussen de koelribben moet de fan harder draaien om de boel nog enigszins te kunnen koelen. Een sneller draaiende fan = meer geluid.

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:33:
Welke videokaarten?
Specs van het systeem? Moederbord, voeding etc merk en type.

Met zoveel stof tussen de koelribben moet de fan harder draaien om de boel nog enigszins te kunnen koelen. Een sneller draaiende fan = meer geluid.
Heb het stof een beetje verwijderd, heeft niet gewerkt, maakt nog steeds een raar geluid heb de MSI R7 2GD3 OCV1 en heb een oudere videokaart: HD3650 512M DDR2 erin gestopt.

Jacky

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
Edit: beter geluid bij videokaart #2 Sapphire graphics. YouTube: Tweakers: Videokaart #2 raar fan geluid

Jacky

• Uszka
  • Nu online
De fan draait voluit omdat de juiste driver mist voor dat oude, aftandse videokaartje.
Kijk ook eens of de juiste driver van je R7 is geïnstalleerd. Welke R7 eigenlijk? R7 230, 240 of 250?
Welk moederbord, cpu en voeding?

Edit: moederbord kon ik aflezen is de video pricewatch: ASRock A320M Pro4 (geheugen zit in de verkeerde sloten voor dualchannel btw)
Nu de rest nog.

Uszka wijzigde deze reactie 10-11-2019 22:40 (18%)

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is heel goed mogelijk dat beide kaarten niet door dezelfde driver aangestuurd kunnen worden, maar zoals al eens opgemerkt wees eens concreet in jouw informatie. Geef eens de exacte type op en eventueel de rest van de specificities van jouw systeem, anders blijven we gissen. :)

MSI R7 2GD3 blijkt namelijk een MSI Radeon R7 250 2GD3 OC bijvoorbeeld...

_Dune_ wijzigde deze reactie 10-11-2019 22:41 (62%)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:34:
[mbr]Het is heel goed mogelijk dat beide kaarten niet door dezelfde driver aangestuurd kunnen worden, maar zoals al eens opgemerkt wees eens concreet in jouw informatie. Geef eens de exacte type op en eventueel de rest van de specificities van jouw systeem, anders blijven we gissen. :)

MSI R7 2GD3 blijkt namelijk een MSI Radeon R7 250 2GD3 OC bijvoorbeeld...[/mbr]
Edited 😉

Jacky

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:34:
[mbr]Het is heel goed mogelijk dat beide kaarten niet door dezelfde driver aangestuurd kunnen worden, maar zoals al eens opgemerkt wees eens concreet in jouw informatie. Geef eens de exacte type op en eventueel de rest van de specificities van jouw systeem, anders blijven we gissen. :)

MSI R7 2GD3 blijkt namelijk een MSI Radeon R7 250 2GD3 OC bijvoorbeeld...[/mbr]
Maar hoe kan ik trouwens zonder beeld een driver installeren, beide videokaarten maken een raar geluid desondanks ik ze allebei een keer individueel heb laten draaien.

Jacky

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Pardon lees ik dat goed is die HD 3650 512M DDR2 Dual DVI AGP kaart nog een AGP kaart, dat gaat helemaal niet werken. Geen wonder dat het systeem vreemd doet, jij stopt een oude AGP kaart in een PCI-e slot, je mag hopen dat je nu geen kortsluiting hebt gemaakt... kaart ONMIDDELIJK verwijderen!

edit: Net even de kaarten en moederbord opgezocht, jij probeert inderdaad een oude AGP kaart op een AM4 bord te prikken. Er bestaat geen enkel AM4 moederbord die een AGP kaart ondersteund. :)

_Dune_ wijzigde deze reactie 10-11-2019 23:03 (28%)

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:59:
Pardon lees ik dat goed is die HD 3650 512M DDR2 Dual DVI AGP kaart nog een AGP kaart, dat gaat helemaal niet werken. Geen wonder dat het systeem vreemd doet, jij stopt een oude AGP kaart in een PCI-e slot, je mag hopen dat je nu geen kortsluiting hebt gemaakt... kaart ONMIDDELIJK verwijderen!

edit: Net even de kaarten en moederbord opgezocht, jij probeert inderdaad een oude AGP kaart op een AM4 bord te prikken. Er bestaat geen enkel AM4 moederbord die een AGP kaart ondersteund.
Sorry, ben een beginnende bouwer, kreeg deze kaart van iemand. En dacht zelfde slots etc. Hoe kan ik zien dat er een kortsluiting is?

Jacky

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
Zet je systeem UIT, verwijder het netsnoer en haal de kaart eruit. En kijk dan of het een AGP kaart is , of dat je de verkeerde info postte. Al ben ik bang dat we aan de vorm van de fans op die kaart kunnen zien dat het idd een AGP kaart is ... !

biomass wijzigde deze reactie 10-11-2019 23:09 (27%)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit,
biomass schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:06:
Zet je systeem UIT, verwijder het netsnoer en haal de kaart eruit. En kijk dan of het een AGP kaart is , of dat je de verkeerde info postte. Al ben ik bang dat we aan de vorm van de fans op die kaart kunnen zien dat het idd een AGP kaart is ... !
Ga eerst eens heel goed na of alle informatie klopt, als de informatie klopt. Zorg ervoor dat je alleen de R7 kaart in het bovenste PCE-e slot hebt gestoken. Controleer verder of alle kabels juist zijn aangesloten. Doe dit alles zonder dat de voedingsterkker is ingestoken, dus volledige spanningloos.

_Dune_ wijzigde deze reactie 10-11-2019 23:12 (8%)

• Uszka
  • Nu online
JackyZhou schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:56:
[...]
beide videokaarten maken een raar geluid desondanks ik ze allebei een keer individueel heb laten draaien.
De fan van een videokaart maakt een zoemgeluid als deze voluit draait. Is niets vreemds aan. Haal de 3650 eruit en doe de R7 erin en kijk of je nog beeld krijgt.

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
@JackyZhou Bedankt dat je m'n post nog even als beste antwoorde markeerde, maar een AGP kaart uit een PCIe slot halen als er nog spanning in het spel is, is niet grappig O-)

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar goede kans dat je dat PCIe slot kunt afschrijven als het echt een AGP kaart is die we daar zien..

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
biomass schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:21:
@JackyZhou Bedankt dat je m'n post nog even als beste antwoorde markeerde, maar een AGP kaart uit een PCIe slot halen als er nog spanning in het spel is, is niet grappig O-)

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar goede kans dat je dat PCIe slot kunt afschrijven als het echt een AGP kaart is die we daar zien..
Wordt dan maar een nieuwe moederbord. Want heb die oude videokaart in beide PCIe slots gestopt.

Jacky

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
JackyZhou schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:30:
[...]

Wordt dan maar een nieuwe moederbord. Want heb die oude videokaart in beide PCIe slots gestopt.
Nou ja, heb toch wel iets geleerd vandaag, nooit zomaar een oude videokaart in je moederbord doen.

Jacky

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
JackyZhou schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:33:
[...]

Nou ja, heb toch wel iets geleerd vandaag, nooit zomaar een oude videokaart in je moederbord doen.
Gewoon voor de zekerheid kijken of het past :)

Het verschil is nogal groot:

Je kan prima aan de sloten zien of het er voor bedoelt is. Zelfde verhaal met DDR geheugen en of de inkeping wel op de juiste plek zit. Alles in de computerwereld is gemaakt om maar op 1 manier te passen. Als iets niet overeen komt dan is het er niet voor gemaakt. Daar tegenover staat dat als het wel overeen komt het ook moet werken.

• Uszka
  • Nu online
Post eens een foto van de HD 3650 want het lijkt mij namelijk sterk dat het een AGP kaart is. Fysiek past dat niet eens in een PCI-e slot laat staan dat het stroom krijgt om de fan te laten draaien.

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 11 november 2019 @ 06:59:
Post eens een foto van de HD 3650 want het lijkt mij namelijk sterk dat het een AGP kaart is. Fysiek past dat niet eens in een PCI-e slot laat staan dat het stroom krijgt om de fan te laten draaien.
Deze heb ik, is een PCIe kaart.
https://ibb.co/Xkh91y0

Jacky

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:49:
[...]

Gewoon voor de zekerheid kijken of het past :)

Het verschil is nogal groot:

[Afbeelding]

Je kan prima aan de sloten zien of het er voor bedoelt is. Zelfde verhaal met DDR geheugen en of de inkeping wel op de juiste plek zit. Alles in de computerwereld is gemaakt om maar op 1 manier te passen. Als iets niet overeen komt dan is het er niet voor gemaakt. Daar tegenover staat dat als het wel overeen komt het ook moet werken.
Ah ik zag het net, verkeerde info inderdaad geplaatst, excuus nu zou het goed moeten zijn.

Jacky

• Uszka
  • Nu online
JackyZhou schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:13:
[...]

Deze heb ik, is een PCIe kaart.
[Afbeelding]
Juist. Niets aan de hand dus.

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:28:
[...]

Juist. Niets aan de hand dus.
Toppie, het zou dan niet aan de videokaarten liggen, maar aan de drivers dan? Hoe kan ik drivers installeeren zonder beeld, of wat zou anders het probleem kunnen zijn?

Mvg,
Jacky

Jacky

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:30

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat die 3650 gewoon te oud is. Die dingen maken gebruik van een legacy vidoebios, en moderne videokaarten gebruiken een ander systeem (GOP), en ook de BIOS van het moederbord is totaal anders dan wat gangbaar was in de tijd toen die Radeon 3000 serie uitkwam (ouderwetse BIOS tegenover moderne UEFI).

Dikke kans dat je moederbord niet weet wat die met die Radeon 3650 aanmoet, en die 3650 weet niet wat die met het moederbord aan moet.

Als ik kijk bij de specs van de R7 250, heeft die gewoon 3 video uitgangen, dus daar zou je in principe 3 schermen aan moeten kunnen hangen (zie nergens een melding dat 1 vd 3 poorten niet bruikbaar zou zijn als je bijv HDMI of DVI gebruikt).

• JackyZhou

JackyZhou

Expert in slapen

Topicstarter
Maar als ik die oude eruit haal en die R7 erin hou dan krijg ik nog steeds geen beeld. Ondanks het switchen naar HDMI naar VGA en DVI.

Jacky

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True