Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouke1010
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-10-2022
Hallo,

Ik heb een Acer Aspire XC-704 met een Kingston A400 (240GB), 8GB RAM en een Intel Celeron N3050. Nu heb ik dus al een aantal upgrades gedaan om mijn pc te upgraden, maar mijn pc is nog steeds niet fantastisch snel. Ik wil de processor gaan vervangen of een videokaart aan mijn systeem gaan toevoegen, alleen ik ben bang dat de processor niet makkelijk tot niet te vervangen is, dus ik ga waarschijnlijk eerst voor een videokaart. Nu heb ik al even op internet rond zitten te kijken, maar ik kan niet echt een geschikte vinden. Ik heb namelijk nog de standaard voeding erin zitten van 19v en 3,42A, dus 64,98W, maar ik zag dat je voor de meeste videokaarten een minimale voeding van 300W moet hebben. Ik heb al gedacht aan een nieuwe voeding, maar volgens mij is daar geen plek voor in mijn pc, dus ik moet een videokaart vinden met een lage wattage. Ook zou het fijn zijn dat er op de videokaart 2x hdmi of 1x hdmi en 1x vga zit. Dus hebben jullie misschien nog tips voor wat ik zou kunnen doen, een andere processor (als dat mogelijk is) of een videokaart (met de goede wattage).

Alvast Bedankt!

Beste antwoord (via sjouke1010 op 13-11-2019 20:26)

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:13

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

sjouke1010 schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:49:
Bedankt voor jullie reactie's en tips! Ik was er zelf ook al achter gekomen dat dat inderdaad niet gaat, haha. Ik gebruik de pc niet voor hele spannende dingen, maar eerst was 'ie echt enorm traag en ik vind het op zich wel leuk om een pc een beetje te upgraden. De pc wordt in een werkplaats gebruikt voor muziek of voor video's op een beamer en dat gaat soms niet echt, dus daarom had ik eerst het idee om de videokaart of processor te vervangen. Maar na jullie tips ga ik misschien wel een andere pc kopen en deze verkopen. Maar is er dan echt geen mogelijkheid om een videokaart toe te voegen aan het systeem?
er zit een pcie slot op. maar dan mag je alleen kaarten gebruiken die geen externe power vereisen en bovendien is elke kaart teveel gevraagd in combinatie met die cpu. Maar geen nood, voor 150 euro (of minder) vind je al een zakelijke hp/lenovo/optiplex waar je de ssd in kunt zetten en ook aanzienelijk beter gaat werken dan zo'n atom gevalletje bv. V&A aangeboden: 2x Lenovo M92p: i5 3470, 8GB, 500GB

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 10:34
Wat wil je er ΓΌberhaupt mee gaan doen is de belangrijkste vraag?

Want praktisch alles wat je wil kan niet of wordt ongelofelijk lastig, en levert je prijs prestatie gewijs weinig op..
Dus afhankelijk van wat je ermee wil is het wellicht verstandiger om gewoon een hele nieuwe pc te bouwen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Volgens mij is de N3050 een mobiele chip en is vast gesoldeerd aan het moederbord. Een N3050 is wel erg low-end.

Je kunt, zoals hierboven al gezegd wordt, het beste een nieuwe PC in elkaar zetten. Zo blijf je tegen limitaties aanlopen... Een videokaart gaat echt niet helpen met prestaties.

Als voorbeeld: een AMD Athlon 200GE Boxed is al 355% (3,5x dus) sneller dan een Celeron N3050 (https://cpu.userbenchmark...lon-200GE/m31154vsm592714)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Als je AAA games wil gaan spelen dan kan je beter stoppen met deze pc en een nieuwe bouwen.
De kast is niet geschikt voor een upgrade.
de voeding niet en je CPU is veels te traag om fatsoenlijk te kunnen gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

@sjouke1010 wat wil je ermee gaan doen? Het is sowieso een enorme budget chip die alleen goed is als klein servertje. Indien je wilt upgraden blijft de boel nog steeds TRAAAAAAAG...
om je een idee te geven van de traagheid
https://www.cpubenchmark....tium-G640/2541vs937vs1111
ronduit dramatisch ;( ......

[ Voor 34% gewijzigd door Ludwig005 op 10-11-2019 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
sjouke1010 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:43:
Intel Celeron N3050.maar mijn pc is nog steeds niet fantastisch snel.
Dat gaat ie nooit worden met die cpu.
Ik wil de processor gaan vervangen
Gaat niet want zit op het moederbord gesoldeerd.
of een videokaart aan mijn systeem gaan toevoegen, alleen ik ben bang dat de processor niet makkelijk tot niet te vervangen is, dus ik ga waarschijnlijk eerst voor een videokaart.
Weggegooid geld in een systeem waarbij je de cpu niet kunt upgraden.
Nu heb ik al even op internet rond zitten te kijken, maar ik kan niet echt een geschikte vinden. Ik heb namelijk nog de standaard voeding erin zitten van 19v en 3,42A, dus 64,98W, maar ik zag dat je voor de meeste videokaarten een minimale voeding van 300W moet hebben. Ik heb al gedacht aan een nieuwe voeding, maar volgens mij is daar geen plek voor in mijn pc, dus ik moet een videokaart vinden met een lage wattage. Ook zou het fijn zijn dat er op de videokaart 2x hdmi of 1x hdmi en 1x vga zit. Dus hebben jullie misschien nog tips voor wat ik zou kunnen doen, een andere processor (als dat mogelijk is) of een videokaart
Ga sparen voor een echte pc. Alles wat je aan dit systeem uitgeeft is zonde van je geld (behalve de ssd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Ik zou sparen voor een ECHTE pc. geen brol N-series celeron die zelfs voor office traag is. Verkoop dit ding en sparen maar voor een volwaardige pc. Dat zelfs socket 775 dualcores sneller zijn zegt toch wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouke1010
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-10-2022
Bedankt voor jullie reactie's en tips! Ik was er zelf ook al achter gekomen dat dat inderdaad niet gaat, haha. Ik gebruik de pc niet voor hele spannende dingen, maar eerst was 'ie echt enorm traag en ik vind het op zich wel leuk om een pc een beetje te upgraden. De pc wordt in een werkplaats gebruikt voor muziek of voor video's op een beamer en dat gaat soms niet echt, dus daarom had ik eerst het idee om de videokaart of processor te vervangen. Maar na jullie tips ga ik misschien wel een andere pc kopen en deze verkopen. Maar is er dan echt geen mogelijkheid om een videokaart toe te voegen aan het systeem?

Acties:
  • Beste antwoord βœ“
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

er zit een pcie slot op. maar dan mag je alleen kaarten gebruiken die geen externe power vereisen en bovendien is elke kaart teveel gevraagd in combinatie met die cpu. Maar geen nood, voor 150 euro (of minder) vind je al een zakelijke hp/lenovo/optiplex waar je de ssd in kunt zetten en ook aanzienelijk beter gaat werken dan zo'n atom gevalletje bv. V&A aangeboden: 2x Lenovo M92p: i5 3470, 8GB, 500GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 733707

Er is een verschil tussen mogelijkheid en nuttigheid. Je PC wordt sowieso niet sneller met een videokaart, puur omdat wat je doet er geen nut aan heeft. De ingebouwde graphics van die processor kunnen filmpjes afspelen prima zelf. En zelfs voor dingen waar een videokaart wel snelheid biedt, zoals games en andere 3D applicaties, zal die processor een bottleneck zijn, en er dus voor zorgen dat die videokaart zijn volle prestaties niet kan leveren.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Anoniem: 733707 schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:20:
[...]

Er is een verschil tussen mogelijkheid en nuttigheid. Je PC wordt sowieso niet sneller met een videokaart, puur omdat wat je doet er geen nut aan heeft. De ingebouwde graphics van die processor kunnen filmpjes afspelen prima zelf. En zelfs voor dingen waar een videokaart wel snelheid biedt, zoals games en andere 3D applicaties, zal die processor een bottleneck zijn, en er dus voor zorgen dat die videokaart zijn volle prestaties niet kan leveren.
Dat dus^^

Sterker nog, in een pre-build is het maar de vraag welke videokaart werkt. Waarschijnlijk dus sowieso geen realistische oplossing.

Z'n celeron is hartstikke leuk voor simpel gebruik als het niet zo snel hoeft. Maar als je een beetje snelheid wilt, heb je gewoon een i3 nodig. Om niet direct een nieuwe PC te moeten kopen, kun je eerst een clean install proberen of een Linux distro. Een Linux distro is vaak lichter. Ik kon 4 jaar geleden zelfs op een single core p4 redelijk werken.
Pagina: 1