Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

iMac lijkt het te begeven. "Spontane" Freezes met reboots

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11:24

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

Topicstarter
Okay, dit is een lang verhaal geworden. TL:DR op het einde :)

Mijn iMac (Late 2013, MacOS Catalina) lijkt het te begeven. Hij heeft regelmatig spontaan last van een complete freeze waarna hij na een seconde of 30 reboot.

Terugdenkend is dit nu een jaartje aan de gang, waarbij hij ongeveer een jaar terug tijdens het spelen van Rise of the Tomb Raider een keer of 3 uitgevallen is in een tijd van 2 weken. Dat leek me een issue in de game en daar maakte ik me verder geen zorgen over. In de tijd erna is het een enkele keer voorgekomen, maar de afgelopen twee maanden kwam het één of twee keer per week voor, en de afgelopen week is het gewoon onwerkbaar geworden.

In eerste instantie viel het dus tijdens een spel op. Verder geen last gehad. Tot ik een tijd terug een vreemde (ongerelateerde?) issue had waarbij de Foto’s app spontaan alle content kwijt was en opnieuw ging downloaden. Tijdens dat downloaden had hij na 2 minuten al een freeze en reboot te pakken. Deed ik zelf niets dan hield hij die loop in stand, na de reboot starte de Foto’s app weer en vloog hij weer uit :P
Na wat gepruts heb ik toen een app geïnstalleerd waarmee per app de CPU gelimiteerd kan worden, dit heb ik voor de Foto’s app gedaan (tot de held van wat het systeem heeft) en toen maakte hij het hele proces netjes zonder problemen af. Ik ging er vanuit dat de CPU een probleem heeft en dat bij volle belasting (game en foto’s/video’s die wellicht geconverteerd werden?) uit vloog.
Na het limiteren niet heel veel bijzonders meer gemerkt tot een paar maanden terug toen het probleem vaker voor ging komen.

Het probleem deed zich in verschillende situaties voor, bij het kopiëren van een paar dozijn foto’s en video’s vanuit de Foto’s app naar m’n desktop (dit is inmiddels een 100% guarantee dat hij vastloopt nu), maar ook bij het bezoeken van websites met veel afbeeldingen, zoals imgur bijvoorbeeld. De frontpage doorscrollen en/of tegelijk wat pics in nieuwe tabs in Safari openen levert een freeze en reboot op.
In deze gevallen heb ik meerdere keren via de Activiteitenweergave bekeken wat er gebeurt, maar ik zie daar niet bijzonder veel CPU of RAM gebruik, wel de Fusion drive is daar actief.
De logs in Console geven geen nuttige info, dus op de iMac zelf kwam ik niet veel verder.

Begin deze week werd het vervelender, er verdween spontaan een werk file, alsof die nooit bestaan had. Safari wilde geen files meer downloaden. PDFs opslaan lukte niet meer, de files waren steeds maar een paar kb groot en dus niet leesbaar, en Mail wilde niet meer draaien omdat ”de thuismap onvoldoende vrije ruimte beschikbaar heeft”. Na een reboot zeurde Mail nog steeds, maar na een tweede reboot leken die issues verholpen. Maar dit deed me wel vermoeden dat de SSD of HDD wellicht aan het sterven waren. Deze issues gingen gepaard met spontane freezes en reboots, nu ook als het systeem verder niets deed.
Opmerking bij dit stukje, deze issues heb ik voorheen niet gehad en deze week verder ook niet, de kans is aanwezig dat dit een eenmalige fluke was die los staat van het probleem, maar dat lijkt me eerlijk gezegd sterk

Ik heb afgelopen week alle 4 de RAM modules er één voor één uit gehaald en wat foto’s uit de app gekopieerd, in alle vier de situaties had dat een freeze en reboot tot gevolg, conclusie: RAM zal het niet zijn (tijdens het typen van deze post ben ik dezelfde test aan het doen maar dan met 1 stick per keer ipv 3, who knows, misschien zijn er 2 brak).

Ik heb MacOS opnieuw geïnstalleerd, schone install op de Fusion Drive, maar dat heeft 0 effect.
Ik heb de Fusion Drive gesplitst naar de SSD en HDD, beide los geformatteerd als APFS.
MacOS op de SSD geïnstalleerd en de HDD met rust gelaten, schone/lege install, AppleID gekoppeld, foto’s uit de Foto’s app naar de desktop en jawel, freeze en reboot.
Beide schijven nog een keer gewist, APFS en deze keer de SSD met rust gelaten en een lege MacOS install op de HDD. AppleID gekoppeld, Foto’s app geopend en wat naar de desktop gesleept, en wat denk je? Freeze en reboot.

Aan de HDD en SSD lijkt het dus niet te liggen. De S.M.A.R.T. waardes waren volgens DriveDx overigens ook prima in orde. En de Apple DiskUtility ziet uiteraard ook niets bijzonders. Net als de Apple hardware test, maar ik vraag me af wat we daarvan van een test van 2 minuten mogen verwachten :P

[TL:DR:]
- iMac freezed en reboot spontaan. Vaker als er wat gedaan wordt, maar tegenwoordig ook in ”rust”.
- iMac freezed en reboot 100% als er een dozijn of wat foto’s en video’s in de Foto’s app geselecteerd worden en naar de desktop gekopieerd worden.
- Lege MacOS Catalina install op de Fusion drive gaf geen verschil.
- Fusion Drive gesplitst en lege MacOS op de SSD gaf geen verschil.
- lege MacOS install op de HDD gaf geen verschil.
- RAM modules los getest, geen verschil.
[/TL:DR]

Ik ben een beetje aan het einde van mijn Latijn hier. Ik heb geen idee wat ik nog zou kunnen testen, maar ik ben bang dat het probleem in het moederbord gezocht moet worden.
Hebben jullie nog tips? De iMac open maken en het mobo vervangen om te testen zit er uiteraard niet in :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Star Wars Awakens | Instagram | Shapeways

Alle reacties

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Koeling? Heb je al eens gekeken of die goed koelt? Misschien zit ie vol met stof, is toch alweer 6 jaar verder. Bij rust is er altijd wel iets bezig en bij limiteren van CPU minder warmte.

Voeding? Instabiel bij taken, onvoldoende vermogen.

HDD connector? (Of was dat een ander model?)

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Topicstarter
De temperatuur zit prima in orde. Hij voelt nooit warm aan en ik heb nu tijdens het testen van het RAM de daadwerkelijke temperatuur even in de gaten gehouden.

Bij het kopiëren van een lading video’s uit de Foto’s app (worden gedownload uit iCloud) zit de CPU gemiddeld op 15% load.

De CPU en GPU gaan van idle +- 45ºC naar min of meer constant rond de 50ºC tijdens het kopiëren.
RAM zit constant rond de 40ºC.

De iMac is twee jaar terug bij Apple gerepareerd, het scharnier was defect (fabricage fout waar een actie voor liep) en toen is hij dus open en min of meer helemaal leeg geweest (scharnier zit achter het moederbord), dus heel smerig zal hij van binnen niet zijn. Het rooster achterop is ook vrij schoon.

Onvoldoende vermogen lijkt me ook niet echt aan de orde, het systeem zit op een vrij lege groep in de woning, en zoals boven gemeld, de CPU trekt bij deze taken niet veel meer dan 15% usage. Hij is regelmatig intensiever bezig dan met enkel wat foto's kopiëren zonder problemen. Maar ik kan hem straks eens naar een andere ruimte slepen en op een andere groep aansluiten om dat uit te sluiten. Verder valt er qua voeding niet veel te testen.

Over een HDD connector issue kom ik op Google zo 1-2-3 niet veel tegen. Is dat een grootschalig probleem geweest?

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:17

Geronimous

Moderator Spielerij
Kan vanalles zijn; logic board inderdaad, de videokaart, kabeltje of connector van de HDD, etc. Hardware lijkt me bewezen, gezien je softwarematig al alles hebt geprobeerd.

HDD connector recall was geloof ik voor 2012 modellen...

FT-17 FTW!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Topicstarter
RAM tests inmiddels afgerond en enkel 1 module per keer maakt ook geen verschil, daar zal het probleem dus inderdaad niet liggen.

Voor de compleetheid ook maar even melden dat ik uiteraard ook alle randapparatuur los gehaald heb aan het begin van dit proces. De afgelopen week zit er enkel een USB toetsenbord aan en een Bluetooth muis :)

Het enige dat ik zelf nog zou kunnen proberen is hem dus open maken en alle connectoren even nalopen in de hoop dat daar iets niet helemaal okay zit?
Dat is nog een nare klus met deze dunnen modellen. Bij de vorige kon je het scherm er zo uit tillen, deze zit vast geplakt :P

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Topicstarter
Updateje voor wie het interesseert:

Ik heb de iMac net bij Amac afgegeven, thuis viel er niets meer te testen, op hem open maken en random parts van eBay trekken en proberen, maar dat leek me geen handige zet.

Bij Amac waren ze blij met mijn voorwerk, in de winkel konden ze niets doen dat ik niet al geprobeerd had dus wordt hij opgestuurd. Ik ben benieuwd.
Nadeel is wel dat de tijdsindicatie 4(!) weken is -O-

Tot die tijd er dus maar het beste van maken met m'n 13" macbook :P

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Topicstarter
Updateje voor wie het interesseert.

Okay. iMac was dus weg naar een reparatie centrum (Niet van Apple, de wachttijd voor een afspraak was erg lang, had gehoopt dat deze winkel sneller was).

In de winkel heb ik het probleem haarfijn uitgelegd en verteld over de 100% zekerheid om het probleem te reproduceren door foto's/video's uit de Foto's app naar het bureaublad te slepen.
Twee weken radio stilte, tot ik halverwege deze week een mailtje kreeg met de mededeling dat ze geen probleem konden vinden. Wel hadden ze een ander probleem geconstateerd en of ze daar een offerte voor mochten opstellen (daarover later meer).
Ze konden het probleem dus niet reproduceren, vreemd want ik kan dat binnen 2 minuten met de voorgenoemde procedure. Dat heb ik in de mail nog een keer uitgelegd. Weer een paar dagen niets. Tot ik gisteren een mail kreeg dat ze de case gesloten hadden want ook met mijn instructies konden ze het probleem niet reproduceren. Ik kon hem vandaag weer in de winkel ophalen.

Dus ik heb hem vanmiddag opgehaald, thuis weer aangezet, Foto's app geopend, foto's en video's naar het bureaublad gesleept en wat denk je? Na 1 minuut en 23 seconden zat hij vast en herstartte hij ... }:|

Like ... hoe moeilijk is het om die paar simpele stappen te volgen???
Het enige verzachtende dat ik me in deze kan indenken is dat ze een AppleID gekoppeld hebben dat enkel JPG voor foto's gebruikte terwijl ik High Efficiency aan het staan voor foto's en video's, daarbij kopieert hij niet alleen maar moet hij ook het een en ander converteren, wellicht dat hier het verschil zit. Maar ik ben op zijn zachts gezegd not amused.

Okay, volgend puntje over dat andere probleem dat ze geconstateerd hebben. Ze hebben dode pixels in het scherm gevonden en wilde dus een offerte opmaken om het scherm te vervangen.
Er zat inderdaad een verticale lijn (meestal) paarse pixels door het scherm, MAAR... dit zijn geen dode pixels, dit is een vaker voorkomend probleem bij deze modellen, het is de beeldscherm connector die niet helemaal lekker contact maakt, volgens internet boards wordt dit in ruim 90% (natte vinger werk) van de gevallen verholpen door de connector aan te drukken of los te maken en opnieuw te verbinden. In een enkel geval is de connector beschadigd en moet vervangen worden.

Dit heb ik bij het inleveren in de winkel vermeldt, lijn zit er, is dit probleem, als jullie hem toch open maken kun je die misschien weer even aanduwen om te zien of dat helpt, zo niet jammer dan.
Die gozer kende het probleem, ging hij doorgeven. Mooi.

Maar de reparatiedesk zag het dus als dode pixels, lol. In die mail heb ik dus ook geantwoord dat dit niet het geval is, waarschijnlijk die connector, again, als hij toch open is mag je er even naar kijken, helpt het niet jammer dan.

Toen ik hem ophaalde werd vermeld dat dit niet opgelost was, dus helaas. Okay.

Toen ik de iMac thuis aanzette werd ik begroet door een KNIPPEREND SCHERM! Iedere 3-4 seconden ging het scherm een seconde of 2 uit, daarna weer aan O_o Dit duurde een goede 10 minuten, sindsdien gaat het scherm elke paar minuten een seconde uit en weer aan.
Ze zullen dus inderdaad aan die connector gerommeld hebben maar hem LOSSER gemaakt hebben dan hij was ofzo. Die streep zit er inderdaad nog in.
De iMac is wel open geweest want ik kan langs het scherm sporen zien waar ze hem los gewricht hebben :X

Maar samengevat hebben ze een simpel reproduceerbaar probleem dus niet kunnen vinden en hebben ze mijn iMac in slechtere staat geretourneerd dan ik hem afgegeven heb :/

Dat was de eerste en laatste keer dat ik een device bij die toko inlever voor reparatie.

Volgende stap is toch maar een afspraak bij Apple zien te regelen om te zien wat zij zeggen en een hele duidelijke brief opstellen naar die toko dat ik dit niet pik en ik in ieder geval die onderzoekskosten asap teruggestort wil hebben :(

• sonyfreakje
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Tip aangezien ik ook lang heb zitten klooien met vreemde fouten , ik weet niet waar je woont maar in Eindhoven zit een bedrijf Startgoed-Computers.nl die repareren alleen maar iMacs en MacBooks en hebben naar mijn idee behoorlijk veel kennis in huis. Mijn iMac is bij 2 bedrijven geweest maar daar kwamen ze er niet uit, Had ook het probleem dat het scherm continu uit viel. Net toen ik hem naar Amac wilde brengen kreeg ik van iemand de tip van Startgoed Computers. iMac is wel een weekje weg geweest maar probleem is helemaal verholpen met een bord reparatie. Bord reparatie zat rond de 300 euro.
website weet niet of dat mag maar www.startgoed-computers.nl
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True