Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[RPi]12*12 LED individueel aansturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paultje3181
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:18
Ik heb een oude RPi over en een idee met 144 individuele ledlampjes. Probleem is dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen. Ik kom op YouTube wel een aantal filmpjes tegen met 1 of 2 ledlampjes, maar ik heb er dus 12*12 nodig.

Kan dit überhaupt? Heb ik daar genoeg pins voor op de GPIO header? Ik kom dingen tegen als een breadboard, maar ook ledstrings met individueel aanstuurbare leds.

Uiteraard mag het als hobby project wel iets kosten, maar ook weer niet teveel. Een led-string is dan dus het makkelijkst denk ik. Maar ik heb geen flauw idee op welke termen ik moet zoeken. Led raspberry pi en how tot geeft vooral 100000 hits met kant en klare kits voor 1-8 ledjes.

Wie kan me een voorzetje geven?

Alle reacties

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
12*12 leds individueel aansturen heb je 144 uitgangen voor nodig, en die heb je inderdaad niet. Wat over het algemeen gedaan wordt bij dergelijke led-matrices is dat ze de aansturing multiplexen. Ik denk dat als je daar op gaat zoeken, je een heel eind kan komen. Als je nog een extra zetje nodig hebt, hoor ik het graag. ;)

Edit: Als je een 12*12 RGB matrix wilt maken, is het misschien interessanter te kijken naar leds met een driver. Een goed artikel daarover is hier te vinden: https://www.tweaking4all....duino/arduino-ws2812-led/

naarden 4ever wijzigde deze reactie 10-11-2019 19:34 (25%)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij heb je 2 (logische) opties:
Schuifregisters (eventueel in matrix), of seriële led strips.

Edit: er zijn ook kant en klare RGB matrixen te koop en bijbehorende controllers die zo op de Pi passen. Misschien ook interessant mits dat voldoet aan je eisen.

_ferry_ wijzigde deze reactie 11-11-2019 08:47 (44%)

• EHelmond
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 04-12 09:09
Ik zou gaan voor WS2812B LED's
Die kan je in serie schakelen maar wel individueel aansturen.
Hier heb je voor de aansturing maar 1 pin nodig

• jomas
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:01
Als je je eigen losse leds wil aansturen dan kan je volgens mij het beste een MAX7219
kopen (of een module en de ledmatrix eraf halen). Met 3 van zulke modulen kan je 192 leds individueel aansturen. Deze modules kosten rond de 1 Euro bij AliExpress.
Voordeel is ook dat je totaal maar 3 output pinnen nodig hebt.

jomas wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:57 (12%)

• Genius-General
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 05-12 22:18

Genius-General

Expect the Unexpected

Makkelijkst is een WS2812B strip zoals Ehelmond al zei, hier zijn kant en klare libary’s en tutorials voor. Wil je het doen met 5mm leds dan heb je zoals jomas al aangaf een MAX7219 nodig.. Wat ga je maken? Een matrix?

• Paultje3181
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:18
Ik wil een 12*12 matrix maken die achter een semi-transparante plaat zitten. Deze moeten regelmatig aan of uit geschakeld worden. RGB is leuk, maar hoeft niet.

Deze plaat moet rond de 40*40cm worden. Er moet dus wat ruimte tussen de leds zitten. Hierdoor is een standaard matrix niet echt je van het. En een led-string zitten ze ook al gauw te dicht op elkaar (al zou een 30 leds/m wel kunnen denk ik.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:50

Damic

Afwezig soms

Kubus met 144 leds :) 5x5x5 =125 leds

Damic wijzigde deze reactie 11-11-2019 18:10 (27%)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Liquid-Man
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 04-12 17:45
@Paultje3181 Je hebt WS2812B leds ook in string vorm (denk aan kerstverlichting). Dan heb je niet de limitatie van de vaste afstand tussen de leds.

Voorbeelden:
https://nl.aliexpress.com/item/32908527935.html
of
https://nl.aliexpress.com/item/32625011824.html

Dan is het een kwestie van even zoeken naar een oplossing die voor jou het beste past.

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:32
Charlieplexing is misschien ook nog wel een optie:
https://www.westfloridaco...rlieplexing-raspberry-pi/
Dan heb je een stuk minder pinnen nodig. (24 denk ik)

Maar WS2812 is natuurlijk ook wel handig.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 05-12 14:36
Paultje3181 schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:42:
Ik wil een 12*12 matrix maken die achter een semi-transparante plaat zitten. Deze moeten regelmatig aan of uit geschakeld worden. RGB is leuk, maar hoeft niet.

Deze plaat moet rond de 40*40cm worden. Er moet dus wat ruimte tussen de leds zitten. Hierdoor is een standaard matrix niet echt je van het. En een led-string zitten ze ook al gauw te dicht op elkaar (al zou een 30 leds/m wel kunnen denk ik.
1728 stuks .... :P
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True