Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus X99-A bord. Dit bord ondersteunt 8 geheugen dimms en met 4 dimms kun je al quad channel mode draaien. Ik heb er 8 dimms van 8GB op zitten, allemaal van hetzelfde type en dezelfde individuele snelheid van 1066Mhz. In een kit op dual mode snelheid heb je dan een 2133Mhz configuratie.

Misschien een n00b vraag hoor, maar als dit geheugen in quad channel mode draait, draait het dan op 4266Mhz? Of is dat te simpel gesteld? Het ligt wel in het verlengde van single naar dual mode snelheid. Twee dimms van 1066Mhz die samen 2133Mhz halen. 4 of 8 dimms zouden dan theoretisch 4266Mhz moeten doen. Ik weet dat de modules in quad channel mode draaien.

Alleen dat lees ik bv. hier:
https://www.hardwaresecrets.com/asus-x99-a-motherboard/3/
weer niet echt terug.
Wat ik daar lees is het volgende, en ik begrijp het niet helemaal eigenlijk:
"One of the most important features of the socket LGA2011-v3 processors is the support for the quad-channel memory architecture, which allows the memory to be accessed in 256-bit mode for higher performance..
Van wat ik ervan begrijp is dat de data communicatie tussen de CPU en het geheugen sneller zou gaan.

Kan iemand mij in leken taal vertellen wat in deze situatie een praktisch voordeel is van quad channel tov dual channel? Ik speel het spel Cities Skylines erg veel en over dit spel wordt gesproken over ram, des te meer des te beter, maar ik vraag me af of quad channel geheugen in dit voorbeeld een boost is voor dit spel? Even theoretisch: Ik heb 2 dimms van 16GB op Dual Channel of 4 dimms van 8GB op Quad Channel. Merk ik dat verschil in een spel als Cities Skylines?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:50

Nemesizz

Untouchable

Met quad-channel gaan je Mhz niet omhoog (niet van je RAM), je bandbreedte word meer. Geheugen blijft gewoon op een bepaalde snelheid draaien.

Je moet dual/quad channel niet verwarren met double data rate.

*edit*
Kleine toevoeging om het (te proberen) iets duidelijker te maken.

Je hebt geheugen dat draait op een bepaalde snelheid in Mhz, met die snelheid heb je een bepaalde bandbreedte (1 module, single channel). Als je naar dual channel gaat, draai je nog steeds op diezelfde Mhz (ter voorbeeld, die 2133Mhz), maar je bandbreedte in MT/s (vaak aangeduid als MB/s of GB/s ) verdubbeld, met quad channel, draai je nog steeds op die 2133Mhz, maar is je bandbreedte 4x zoveel als met single channel. Je Mhz word niet meer, maar je bandbreedte wel.

*edit 2*
Dit is even een hele simpele uitleg, en betreft die MT/s volgens mij ook niet helemaal correct, maar dat komt vaak door de verkeerde marketing die fabrikanten gebruiken. MT/s is de effectieve snelheid wat fabrikanten vaak (foutief) in Mhz aanduiden, de double data rate zeg maar. Bandbreedte is gewoon in GB/s (gezien MB/s zulke grote getallen geeft met modern geheugen :P ).

*edit 3 (ja ben lekker bezig, net gegeten, wat duf in de kop :P )
Even weer naar dat 2133Mhz DDR3.
Die 2133Mhz is eigenlijk geen Mhz maar foutieve marketing, het is eigenlijk 2133MT/s, de snelheid is 1066 in Mhz (double data rate, kom je daarmee op 2133MT/s, wat de marketing dan 2133Mhz noemt).
Goed, met die 1066Mhz, en 2133MT/s heb je ~17GB/s (single channel),
dus dual channel word die 17GB/s 34GB/s, en met quad channel word die 17GB/s 64GB/s.
Maar je Mhz, en MT/s per module blijft hetzelfde.

[ Voor 94% gewijzigd door Nemesizz op 10-11-2019 18:34 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm, oke dus als bij het spel Cities Skylines een heleboel 'assets' het geheugen worden ingeladen dan is de snelheid van dit geheugen in elk geval niet de bottleneck. Ik gebruik nu een Samsung EVO 860, een reguliere Sata ssd die maximaal 6Gbit/s over de sata poort kan jagen. Dat is een theoretische maximale snelheid vam 750MB/s, maar die drive haalt volgens de specs 'slechts' 550MB/s en 98.000 IOPS. De m.2. samsung EVO variant haalt 500.000 IOPS en de Plus versie zelfs 600.000. Uitgaande van het feit dat er veel kleine bestanden gelezen moeten worden zou je denken dat een m.2. ssd een betere optie is dan een sata versie. Het geheugen zal zelfs met deze m.2. dan nog steeds niet de bottleneck zijn, immers pci-e x4 haalt maximaal ~4GB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24
De maximaal theoretische snelheid van een Sata ssd is 6 Gbit of te wel 600 MB/s (vandaar de Sata-600 benaming).

Bij iedere 8 databits zitten er namelijk 2 extra, totaal 10 dus. Vandaar 6 Gbit/ 10 = 600 MB/s.

Dat je ram vele malen sneller is dan welke ssd dan ook, wil niet zeggen dat de ssd de bottleneck is.

Ik kom diverse topics tegen dat er geen verschil is tussen laden vanaf een hdd of vanaf een ssd. Sommige geven juist aan dat het wel uitmaakt. En dan nog, dat laden zal alleen aan het begin zijn en je zal er verder geen profijt van hebben. Een snellere sad heeft dus echt geen zin.

Het is de vraag of het spel zo veel data verstouwd dat het nuttig is om 4 channels te hebben versus 2.

Dat doen namelijk weinig programma’s/games: Test single vs dual en dual vs quad channel: https://nl.hardware.info/...snelheid#benchmarks-games

Van single naar dual channel kan het verschil zelfs tot 60% zijn, maar van daar naar quad scheelt niets.

Bottleneck is ram en cpu. Ram moet simpelweg genoeg zijn (zie je taskmanager) en hoe sneller de cpu hoe beter. Meer dan 8 threads heeft geen zin, dus met een quad core met SMT ben je er al. Vooral coresnelheid is van belang.

[ Voor 15% gewijzigd door White Feather op 13-11-2019 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
De i7-5820k heeft 6 cores, 12 threads, maar is niet de meest snelste processor met z'n standaard clockspeed van 3,3Ghz. Met wat overclock werk en iets meer prik op de cpu kan hij zonder problemen op 4Ghz draaien, multiplier op x40, voltage op 1,2v en het werkt prima. Ik heb em een keer naar 5Ghz getild maar dat hield ie niet lang uit, hij is immer enkel lucht gekoeld. Noctua tower cooler dan wel, maar geen water koeling :-) 4,5 tot 4,6Ghz is voor mij wel wel de grens van deze processor, maar ik wil liever ook niet de processor tot het uiterste belasten dus ben ik op 4Ghz blijven hangen. Ik wist niet eens dat Cities Skylines maximaal 8 threads gebruikte.

Dus theoretisch heb ik bij dat spel meer aan een snellere quad core per core dan mijn huidige 5 jaar oude i7-5820 6 core op 3,3Ghz (stock) (4.0Ghz OC)?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2019 00:57 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Yep. Cities draaide bij mij ook beter op een i5 2500K op 4.7GHz dan een i7 4930K op 4GHz.

Maar goed, een systeem met 64GB is niet alleen voor gamen mag ik hopen, want dat is wel extreem veel als je een oud platform draait.

I reject your reality and substitute my own

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op donderdag 14 november 2019 @ 06:23:
Yep. Cities draaide bij mij ook beter op een i5 2500K op 4.7GHz dan een i7 4930K op 4GHz.

Maar goed, een systeem met 64GB is niet alleen voor gamen mag ik hopen, want dat is wel extreem veel als je een oud platform draait.
Voor jaren terug (2016) waren die 16GB setjes 'slechts' 50 euro per setje, het geheugen was toen belachelijk goedkoop. Ik dacht, kopen maar (rode pijl), en vol zetten dat moederbord. 2,5 jaar later was datzelfde geheugen bijna verviervoudigd in prijs.(paarse cirkel).
Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/ram.jpg
Overigens moet je niet vergeten dat Cities Skylines een spel uit 2015 is en niet optimaal gebruik maakt van meerdere processoren. Mijn i7-5820k met de 64GB ram die ik heb kan nog wel 5 jaar mee. In combinatie met de GTX 1080ti draait dit machientje supervlot, alles wil wel op Ultra op 4k60FPS. Het ligt ook aan je eigen gedrag natuurlijk, hoe netjes je je Windows houdt en regelmatig controleert op spy -en malware, en elke keer, maar dan ook elke keer, als je een nieuwe installatie doet, ongeacht het programma, altijd een 'aangepaste' installatie doen, om software van derden te vermijden, en altijd weer na die tijd (via CCleaner) in het opstartgedeelte kijken of er weer een systemtray, service of taak is toegevoegd. En die weer uitschakelen. Er hoeven geen constante services op de achtergrond te draaien die Adobe Flash, Java, Google, CCleaner, Nvidia, Silverlight, Macrium, NordVPN, SpyBot, K-Lite Codec en nog zoveel meer constant in de gaten houden of ze up-to-date zijn. Ik update ze wel zelf handmatig 1x in de maand of zo. En mochten er problemen komen dan update ik ze wat eerder. Totaal geen problemen mee. Misschien iets voor sommigen om over na te denken. Er gebeurt meer op de achtergrond op je pc dan je denkt.
Pagina: 1