Atheros AR9485 wifi-problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Mijn vraag
Ik heb een probleem met wifi op de laptop van mijn moeder: een paar keer per minuut gaat de snelheid terug naar 0 bits/seconde voor ~10 seconden. Dit is vrij storend in de browser en in de mailclient, die steeds foutmeldingen over verbindingsproblemen geven. Vandaag zag ik verder een BSOD "KERNEL_MODE_HEAP_CORRUPTION" waarbij Blue Screen View het bestand athw8x.sys aanwijst. (Verder heeft de laptop de laatste tijd soms een BSOD "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" gegeven, die niet aan een specifieke driver verwant lijken te zijn.)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo G500 type 20236, Windows 10 Home versie 1903
Wifi-adapter: Qualcomm Atheros AR9485WB-EG

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via Ethernet is er niets aan de hand.

Ik heb voor wifi de volgende twee drivers geprobeerd:
versie 3.0.2.201 uit Windows Update
versie 10.0.0.260 van de Lenovo website (voor Windows 8.1)
Beiden geven hetzelfde resultaat.

Het probleem bestaat ook in veilige modus. Met Linux (live usb-stick) werkt de wifi zonder problemen, dus de hardware lijkt niet stuk te zijn. Ik wil nog een keer een andere wifi-adapter in de laptop steken om te proberen of dat wel werkt, maar die was ik helaas vergeten mee te nemen vanaf huis vandaag.

[ Voor 6% gewijzigd door AlbertJP op 10-11-2019 17:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

10.0.3.456 is de laatste driver van 11-2017

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
In ieder geval bedankt voor de link, ik wist niet of ik die website kon vertrouwen. Ik ben de driver nu aan het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
Driver geïnstalleerd, maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Al je drivers updaten en de lijst langs gaan.
https://support.microsoft...windows-10-update-drivers

[ Voor 48% gewijzigd door Berlinetta op 12-11-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
Drivers updaten leverde niet zo veel op, kwam verder alleen een update voor de AMD GPU-driver uit (en die update zorgde voor een foutmelding bij het opstarten, maar daar zal ik jullie verder niet mee lastigvallen.)

Ik ben er net achter dat het probleem alleen speelt in de woonkamer en niet in andere kamers. De wifi-ontvangst (router staat op 1e verdieping) was daar dus toch minder dan ik had gedacht. Alsnog kunnen mijn eigen laptop en telefoon zonder problemen internet krijgen in de woonkamer. Dat dat met <10Mbit/s ging heb ik nooit door gehad omdat het internet hier tot voor kort 8 down/1 up ADSL2+ was.

Voor nu heeft het wisselen van het kanaal van de router (FritzBox 7360) het probleem 'opgelost', maar ik ga nog wel kijken of ik ergens een access point kan plaatsen.
Pagina: 1