Mijn vraag
Ik heb een probleem met wifi op de laptop van mijn moeder: een paar keer per minuut gaat de snelheid terug naar 0 bits/seconde voor ~10 seconden. Dit is vrij storend in de browser en in de mailclient, die steeds foutmeldingen over verbindingsproblemen geven. Vandaag zag ik verder een BSOD "KERNEL_MODE_HEAP_CORRUPTION" waarbij Blue Screen View het bestand athw8x.sys aanwijst. (Verder heeft de laptop de laatste tijd soms een BSOD "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" gegeven, die niet aan een specifieke driver verwant lijken te zijn.)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo G500 type 20236, Windows 10 Home versie 1903
Wifi-adapter: Qualcomm Atheros AR9485WB-EG
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via Ethernet is er niets aan de hand.
Ik heb voor wifi de volgende twee drivers geprobeerd:
versie 3.0.2.201 uit Windows Update
versie 10.0.0.260 van de Lenovo website (voor Windows 8.1)
Beiden geven hetzelfde resultaat.
Het probleem bestaat ook in veilige modus. Met Linux (live usb-stick) werkt de wifi zonder problemen, dus de hardware lijkt niet stuk te zijn. Ik wil nog een keer een andere wifi-adapter in de laptop steken om te proberen of dat wel werkt, maar die was ik helaas vergeten mee te nemen vanaf huis vandaag.
Ik heb een probleem met wifi op de laptop van mijn moeder: een paar keer per minuut gaat de snelheid terug naar 0 bits/seconde voor ~10 seconden. Dit is vrij storend in de browser en in de mailclient, die steeds foutmeldingen over verbindingsproblemen geven. Vandaag zag ik verder een BSOD "KERNEL_MODE_HEAP_CORRUPTION" waarbij Blue Screen View het bestand athw8x.sys aanwijst. (Verder heeft de laptop de laatste tijd soms een BSOD "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" gegeven, die niet aan een specifieke driver verwant lijken te zijn.)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo G500 type 20236, Windows 10 Home versie 1903
Wifi-adapter: Qualcomm Atheros AR9485WB-EG
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via Ethernet is er niets aan de hand.
Ik heb voor wifi de volgende twee drivers geprobeerd:
versie 3.0.2.201 uit Windows Update
versie 10.0.0.260 van de Lenovo website (voor Windows 8.1)
Beiden geven hetzelfde resultaat.
Het probleem bestaat ook in veilige modus. Met Linux (live usb-stick) werkt de wifi zonder problemen, dus de hardware lijkt niet stuk te zijn. Ik wil nog een keer een andere wifi-adapter in de laptop steken om te proberen of dat wel werkt, maar die was ik helaas vergeten mee te nemen vanaf huis vandaag.
[ Voor 6% gewijzigd door AlbertJP op 10-11-2019 17:11 ]