Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen offerte plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BDB_046
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21:48
N.a.v. een discussie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" met @Tsurany , @Andre1973, @jacovn, @AUijtdehaag, @Niek_ over mogelijk brandgevaar bij het plaatsen van zonnepanelen in serie op het platte dak, hierbij de gehele offerte.

Het gaat om een plat dak zonder schaduw en obstakels gericht op het zuid/zuid-oosten van 11.80 bij 5.35, de 5.35 wijst naar het zuid/zuid-oosten. We willen het oppervlak zo goed mogelijk benutten, waarbij totale vermogen en prijs per wp de belangrijkste punten zijn. Het dak ligt niet in het zicht, zwarte panelen zijn een pre maar geen must have.

Ik had verwacht dat men zou kiezen voor een oost/west opstelling, qua maximaal vermogen van het dak, maar ook met het oog op het afbouwen van de salderingsregeling, waarbij piekvermogen minder belangrijk wordt.

21 x Bauer 310 wp glas - glas bi-facial full black, 3 rijen van 7 panelen met dakrichting mee
SolarEdge SE 5000H HD Wave incl. Power Optimizers
BTW teruggave service
€10274 incl. BTW

Hierin zit €1400 aan meerkosten verwerkt om de opstelling niet in serie te plaatsen, met als argument brandgevaar, kindveiligheid en het direct kunnen opladen van een elektrische auto in de toekomst. In het hoofdtopic werden hier al vraagtekens bij gezet.

Zouden jullie je mening over deze configuratie kunnen geven? Daarnaast ben ik vooral nieuwsgierig welk legplan jullie zouden voorstellen met daarbij de afweging max capaciteit met laagste prijs per wp en of oost/west niet beter zou zijn.

Alle reacties

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

IK zou sowieso voor O-W gaan. Dat geeft het meeste vermogen per m2, ongeveer 160% t.o.v. ideaal zuid. Als het toch niet in zicht ligt dan geen zwarte panelen, dat drukt je rendement alleen maar.
Het is me nu niet duidelijk of die 21 nu een O-W is of zuid (west).

O-W en laagte prijs per kWh zitten elkaar altijd in de weg, maar omdat je eigen verbruik bij O-W hoger zal zijn, heb je waarschijnlijk een beter financieel plaatje als salderen afloopt.

Andre1973 wijzigde deze reactie 10-11-2019 13:44 (26%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Heb je er ook een foto bij?
Je zegt dat men via een raam op het platdak kan komen, dat betekent dat er een huis achter staat?
Die eventueel schaduw geeft?
Voor de beeldvorming is het handig een foto te plaatsen (desnoods via google maps)
https://www.mupload.nl/

Prijs aan de hoge kant. Kan vast goedkoper (en meer WP panelen)

Edit: Welke optimizers waren er aangeboden?
6510 Wp op een 5 KW 1-fase omvormer is ook een beetje aan de krappe kant. (tenzij je in Belgie woont ;) )
Heb je 3-fase in huis, of ga je naar 3-fase?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-11-2019 14:19 (28%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• BDB_046
@Andre1973 Deze offerte is op basis van ligging dak, oftewel zuid / zuid-oost. Ik dacht zelf ook aan een oost/west oplossing, waarbij het opwekken van stroom meer verspreid is over de dag. Op de lange termijn gunstig qua salderen inderdaad én meer vermogen, vreemd dat dit niet is voorgesteld. Weet je of er een reden is waarom dit niet wordt aangeboden, zeker als de klant vraagt om het dak maximaal te benutten?

@AUijtdehaag Een foto kan je hier vinden: https://www.mupload.nl/img/fv066x.jpg
Het platte dak grenst aan ons (toekomstige) huis, gezien de ligging komt er geen schaduw van het huis op het platte dak. Er is verder geen specificatie gegeven m.b.t. de optimizers, alleen dat er 25-jaar garantie op zit :) We hebben een 3-fase aansluiting.

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Bedragen ex BTW even van een willekeurige website geplukt:
21 * 325Wp (21*114) €2394,-
onderconstructie plat dak 3 rijen van 7 €912,-
optimizers P370 (21*37,2) €781,20
omvormer SE5000h €781
BTW-teruggave €70
Totaal materiaal net geen €5000,- ex.
Voor die 10k kom ik het ook wel leggen :)

@BDB_046 Zie vaak dat O-W compleet vergeten wordt door installateurs. Wel slordig, vooral als er naar maximale benutting wordt gevraagd. oost-west kan je er 30 panelen op kwijt. Wel echt tot aan het randen. Dan combineren met een 3-fase omvormer en gaan.

Niek_ wijzigde deze reactie 10-11-2019 14:54 (29%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ga er dan gemakshalve er vanuit, dat de 11.80 mtr richting het zuid/zuidoosten ligt.

Het is eigenlijk simpel.
10 x 3 = 30 panelen = 15 panelen per string in oost/west. /\ /\ /\ /\ /\
30x Jasolar 335 Wp of deze
SMA tripower 8.0
https://tweakers.net/ext/f/eG7lZxbhtMOCs61D03pxvBU4/thumb.jpg

Maar. Ik krijg bijna een deja vu, als ik het huis dak zelf zie.
Ook mooi:
https://tweakers.net/ext/f/mhTT1XxXzMMOwHXOmb9htRki/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/2MtPcs7IQZPQPdWXghpY42s1/thumb.jpg
Panelen zijn van Sunpower (wel duur)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:07 (41%)

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:48:
@Andre1973 Deze offerte is op basis van ligging dak, oftewel zuid / zuid-oost. Ik dacht zelf ook aan een oost/west oplossing, waarbij het opwekken van stroom meer verspreid is over de dag. Op de lange termijn gunstig qua salderen inderdaad én meer vermogen, vreemd dat dit niet is voorgesteld. Weet je of er een reden is waarom dit niet wordt aangeboden, zeker als de klant vraagt om het dak maximaal te benutten?
Ik ga ervan uit dat dat gedaan is om de "beste" offerte te maken. Dus meeste kWh/Y/Euro.
Vaak vragen mensen 6 offertes aan en gaan de duurste 4 meteen naar de prullenbak. Soms worden er 1 fase 5kW omvormers aangeboden terwijl er 3 fasen in huis is, alleen omdat een 1 fase omvormer goedkoper is.

Een paneel op O of W doet typisch op een graad op13 helling ongeveer 80% van een paneel op Zuid.
Maar daar waar een Z schaduw geeft, kan je een 2e paneel leggen als je het geheel draait naar O-W.
Wij leggen bijna niets meer op Zuid op platdak. dan heb je ook veel sneller dat je tegen de max AC spanning aan loopt.

Andre1973 wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:03 (16%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• BDB_046
@AUijtdehaag

Ik vind het lastig uit te leggen welke richting het zuid/zuid-oosten is.
Als dit het platte dak is, met 0 iemand die recht uit het raam kijkt vanuit het huis, dan kijkt hij naar het zuid/zuid-oosten :)

------0-------
|.............. |
--------------

Zitten we dan op één lijn?

Op het schuine dak komen nog dakramen, dus daar willen we voorlopig geen panelen :)

BDB_046 wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:08 (15%)

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:34
BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:06:
Op het schuine dak komen nog dakramen, dus daar willen we voorlopig geen panelen :)
maps.google.nl zoek je huis op (of de straat) -> maak screenshot (teken eventueel het huis er zelf in) en post het hier inclusief de windroos (cq dat we weten waar het Noorden is).

• BDB_046
_Arthur schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:19:
[...]

maps.google.nl zoek je huis op (of de straat) -> maak screenshot (teken eventueel het huis er zelf in) en post het hier inclusief de windroos (cq dat we weten waar het Noorden is).
Hopelijk maakt dit alles duidelijk, het rode vlak is de nieuw aangelegde aanbouw die nog niet op de sattelietfoto staat.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:33

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

Met de obstakels aan de oost- en westkant op onderstaande foto zou ik never-nooit voor een oost/west opstelling gaan. Een zuid(zuidoost)opstelling levert verreweg het meeste op. Wil je meer zelf verbruik hebben, dan zou ik een steile hellingshoek adviseren, zodat je in de winter ook nog wat opbrengst hebt.

antonboonstra wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:36 (12%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• BDB_046
@antonboonstra Op basis van deze foto heb je helemaal gelijk, maar de bomen staan er inmiddels niet meer, die zijn door de vorige eigenaar allemaal verwijderd. Excuses, dat had ik moeten vermelden. Er valt geen schaduw op het dak door de huizen ernaast, dat heb vaker gecontroleerd.

BDB_046 wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:38 (17%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:48:

@AUijtdehaag Een foto kan je hier vinden: https://www.mupload.nl/img/fv066x.jpg
Het platte dak grenst aan ons (toekomstige) huis, gezien de ligging komt er geen schaduw van het huis op het platte dak. Er is verder geen specificatie gegeven m.b.t. de optimizers, alleen dat er 25-jaar garantie op zit :) We hebben een 3-fase aansluiting.
Is dit nederland?
Houd er wel rekening mee dat een paneel 20kg weegt plus de constructie en eventueel wat ballast aan de dakranden.
Vraag de constructeur even of dat allemaal geen probleem is. Toch al snel 700 kg voor 30 panelen.

Ik zou een mooie set passend op dat schuine dak laten leggen, later misschien het platte dak zelf doen? Is niet heel moeilijk.

Rol-Co wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:52 (5%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:36
Ik zou even kijken om welke tijd je nu in november in de ochtend licht op het complete dak hebt. Dat is dan de tijd dat de zaak op een string omvormer normaal opstarten kan.
Zelfde hoe laat er nog licht op het hele dak valt als het einde middag is.

Als dat zeg nu 09:00 en 16:00 is dan moet oost/west wel kunnen denk ik
Op de lucht foto lijkt er best wel een dak op oost in de weg te staan.

• BDB_046
Rol-Co schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:44:
[...]

Is dit nederland?
Houd er wel rekening mee dat een paneel 20kg weegt plus de constructie en eventueel wat ballast aan de dakranden.
Vraag de constructeur even of dat allemaal geen probleem is. Toch al snel 700 kg voor 30 panelen.

Ik zou een mooie set passend op dat schuine dak laten leggen, later misschien het platte dak zelf doen? Is niet heel moeilijk.
Het is Limburg, maar nog net Nederland ;)
De constructeur verwacht geen problemen, volgens het zonnepanelenbedrijf zou het ook moeten lukken, omdat het gewicht verspreid wordt over het dak. Je brengt me toch weer aan het twijfelen... Welk gewicht acht jij acceptabel? Er komt aan de voorkant in ieder geval een glazen pui.

• BDB_046
jacovn schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:46:
Ik zou even kijken om welke tijd je nu in november in de ochtend licht op het complete dak hebt. Dat is dan de tijd dat de zaak op een string omvormer normaal opstarten kan.
Zelfde hoe laat er nog licht op het hele dak valt als het einde middag is.

Als dat zeg nu 09:00 en 16:00 is dan moet oost/west wel kunnen denk ik
Op de lucht foto lijkt er best wel een dak op oost in de weg te staan.
Bedankt voor de tip, ik zal dat in de gaten houden. Ik heb nooit schaduw gezien aan einde van de middag, maar zal het ook vroeg in de ochtend checken.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:36
BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:48:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zal dat in de gaten houden. Ik heb nooit schaduw gezien aan einde van de middag, maar zal het ook vroeg in de ochtend checken.
Ik heb plat dak op 2 hoog dus niet echt schaduw van naast gelegen pand (klein puntje van de nok buren)
Systeem ging vanmorgen aan om 08:05 en uit net om 16:40.
Maar met string omvormers zou dat wellicht nog beter gaan dan mijn Solaredge systeem, te veel panelen in de schaduw om eerder en later te produceren, (schaduw op zijdak van dat platte dak op 2 hoog)

• cville
  • Laatst online: 20:46
BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:38:
N.a.v. een discussie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" met @Tsurany , @Andre1973, @jacovn, @AUijtdehaag, @Niek_ over mogelijk brandgevaar bij het plaatsen van zonnepanelen in serie op het platte dak, hierbij de gehele offerte.

Het gaat om een plat dak zonder schaduw en obstakels gericht op het zuid/zuid-oosten van 11.80 bij 5.35, de 5.35 wijst naar het zuid/zuid-oosten. We willen het oppervlak zo goed mogelijk benutten, waarbij totale vermogen en prijs per wp de belangrijkste punten zijn. Het dak ligt niet in het zicht, zwarte panelen zijn een pre maar geen must have.

Ik had verwacht dat men zou kiezen voor een oost/west opstelling, qua maximaal vermogen van het dak, maar ook met het oog op het afbouwen van de salderingsregeling, waarbij piekvermogen minder belangrijk wordt.

21 x Bauer 310 wp glas - glas bi-facial full black, 3 rijen van 7 panelen met dakrichting mee
SolarEdge SE 5000H HD Wave incl. Power Optimizers
BTW teruggave service
€10274 incl. BTW

Hierin zit €1400 aan meerkosten verwerkt om de opstelling niet in serie te plaatsen, met als argument brandgevaar, kindveiligheid en het direct kunnen opladen van een elektrische auto in de toekomst. In het hoofdtopic werden hier al vraagtekens bij gezet.

Zouden jullie je mening over deze configuratie kunnen geven? Daarnaast ben ik vooral nieuwsgierig welk legplan jullie zouden voorstellen met daarbij de afweging max capaciteit met laagste prijs per wp en of oost/west niet beter zou zijn.
Uitsluitend over de prijs: je offerte komt neer op EUR1.30 EX BTW per Wp. Dat is zeer fors aan de prijs. Het kan ook voor EUR0.75 EX BTW met eerste klas componenten. Ik heb me verder niet verdiept in je eisen maar het bedrag viel me wel op.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:44:
[...]

De constructeur verwacht geen problemen, volgens het zonnepanelenbedrijf zou het ook moeten lukken, omdat het gewicht verspreid wordt over het dak. Je brengt me toch weer aan het twijfelen... Welk gewicht acht jij acceptabel? Er komt aan de voorkant in ieder geval een glazen pui.
Dat kan ik toch niet bepalen vanaf hier, een constructeur of bouwer/ontwerper van dat gebouw/dak kan dat berekenen toch?
Er wordt ook rekening gehouden met water en sneeuw, daar komt nu nog 700kg bij.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Andre1973
  • Nu online

Andre1973

Als je een systeem gaat plaatsen met stevige doorlopende liggers, (zoals van der Valk, in tegenstelling tot Fusion) dan kan je vaak met minder ballast af. Ook omdat t in zuid limburg ligt kan het met veel minder ballast af dan gemiddeld. Maar voor alle duidelijkheid, er is nooit schaduw op het dak door wat dan ook?! ook niet van je eigen schuine dak dat ten noorden ligt?
Door n systeem te kiezen met doorlopende liggers kan je de ballast dan plaatsen (door de installateur laten berekenen) waar veel draagkracht is. Op die manier hebben wij ook wel systemen geplaatst op daken die best hoog waren, en elke 5 meter ofzo een spant had.
Kijk eens naar een systeem als Koppelflex Oost-West.
https://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/#koppelfix
Geen aandelen ofzo hoor. en ik woon te ver van je vandaan om wat te betekenen.

Zelf zou ik eerst die dakramen in dat schuine dak maken, het schuine dak vol leggen, en daarna dat platte dak er achteraan, dan kan je nog makkelijk bij je schuine dak lijkt me.

Andre1973 wijzigde deze reactie 10-11-2019 17:47 (23%)

• deheij1
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 10-11 23:19
Waarom leg je het niet zelf ?
Plat dak is erg makkelijk leggen. Indien je kiest voor enphase micro is de klus zo geklaard

• AUijtdehaag
  • Niet online
BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:44:
[...]
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/

Eigenlijk ook wel eens met @Andre1973
Maak eerst je schuindak gereed met panelen.
Plaats de dakramen zo, dat de panelen passen. (mijn noord en zuid 8) )
Dat schuindak levert het meeste op in de winter/najaar.

Daarna plaats je de "uitbreiding" op je platdak.
Platdak is natuurlijk veel makkelijker, maar levert wat minder op in de winter/najaar.
Vooral handig als je nog aan een warmtepomp wilt gaan.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-11-2019 21:03 (65%)

• BDB_046
Bedankt weer voor alle feedback!

@cville Prijs is inderdaad hoog, mede door de parallelle schakeling van 1400 euro, daarnaast zou de opbrengst hoger moeten liggen, aangezien de achterkant ook zou renderen. Maar dan nog zou het geen prijsknaller worden :)

@Rol-Co de aannemer waagt zich niet aan concrete uitspraken helaas. Wel ligt er om de 1.5 meter een balk ter ondersteuning. Lijkt me verstandig om deze punten te gebruiken om het meeste gewicht te dragen als dat mogelijk is.

@Andre1973 Bedankt voor de tip, ik ga nog eens goed na of er echt geen schaduw is, elke keer als ik ga kijken bij de bouw is er totaal geen schaduw, maar zal de uitersten (ochtend, avond) ook eens gaan bekijken.

@deheij1 Hier ga ik me niet aan wagen, daarvoor ben ik simpelweg te onhandig :)

@AUijtdehaag Thanks, ik zal deze firma ook benaderen, al zitten ze wel een stukje zuidelijker. Ken je ze?

• cville
BDB_046 schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:08:
Bedankt weer voor alle feedback!

@cville Prijs is inderdaad hoog, mede door de parallelle schakeling van 1400 euro, daarnaast zou de opbrengst hoger moeten liggen, aangezien de achterkant ook zou renderen. Maar dan nog zou het geen prijsknaller worden :)
Vul je gegevens eens in in de terugverdientijd calculator die ik een aantal dagen geleden hier gepost heb. Ik denk dat je zult schrikken van de TVT.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:02
cville schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:13:
[...]

Vul je gegevens eens in in de terugverdientijd calculator die ik een aantal dagen geleden hier gepost heb. Ik denk dat je zult schrikken van de TVT.
Welke calculator? Wat is de URL ik kan deze niet vinden.

• cville
traders schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:35:
[...]

Welke calculator? Wat is de URL ik kan deze niet vinden.
Hier

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True