Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Halve bol schroef?

Pagina: 1
Acties:

• joland9
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 12-12 15:19
Beste Tweakers,
Een broodrooster die ik een langer leven wil geven heeft enkele aanpassingen nodig. Daarbij stuit ik op een schroef dit ik nog niet eerder ben tegengekomen. Een halve bol met 6 inkepingen die ik op foto heb proberen te zetten. De vraag, hoe heet zo'n schroef zodat ik een passende schroevendraaier kan kopen.

Mss. moeilijk te zien maar de schroef zit 1,5 cm diep in de behuizing.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:57
Foei! zomaar proberen een apparaat te maken, je weet toch dat het niet mag van de fabrikant?

het lijkt op veiligheids- torx, maar die heeft volgens mij meer een puntje in het midden en geen bolletje

https://www.toolstation.n...9892e38cfbab53e309b666361

• nachtnet
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
met een boormachine een klein deukje in de schroef boren en de rest van de schroef er dan zo uitdraaien?

nachtnet zonder hoofdletter

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12-12 17:01
Ik zou hier een goed passen platte schroevendraaier inzetten. Of met tangetje aan de buitenkant. Helemaal als eenmalig is.

Sethro wijzigde deze reactie 10-11-2019 13:09 (16%)

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:26

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Even voor de duidelijkheid, het is een bol kop variant dat je hem aan de buitenkant moet pakken?
Je kan dus geen platte schroevendraaier 'erin' steken? (lijkt andersom op de foto's?)

Lijkt een beetje op een polydrive, alleen steek je daar een schroevendraaier / bit / sleutel in i.p.v. erop.

thijsco19 wijzigde deze reactie 10-11-2019 13:08 (5%)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12-12 19:33
Het lijkt wel een beetje op E-Torx (external), maar het is het net niet :?
Misschien is het zoiets: https://us.misumi-ec.com/vona2/detail/221005019998/

Zie ook: http://w3.uwyo.edu/~jimkirk/sfast.html :)

Puch-Maxi wijzigde deze reactie 10-11-2019 13:20 (66%)
Reden: Plaatje

My favorite programming language is solder.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Is het zeker dat het een boutje is en niet een of andere (exotische) popnagel?

A smile a day.... [The end is there]

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:09
Het lijkt inderdaad wel een beetje op de veiligheidsschroeven die Nintendo gebruikte:

https://www.bol.com/nl/p/...gamebit/9200000117618613/

https://nl.aliexpress.com/item/32833433618.html

Breezers wijzigde deze reactie 10-11-2019 13:44 (19%)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Ik zou een ufork bit voor pakken, of een platte schroevendraaier opofferen en daar een u fork in slijpen.

De juiste bit vinden gaat duurder zijn dan een schroevendraaier uit de eurobak aanpassen :Y)

Rmg wijzigde deze reactie 10-11-2019 13:50 (31%)

• Muttley
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:13
Past een torx-tr bitje niet?

https://ibb.co/g4krddW

Muttley wijzigde deze reactie 10-11-2019 19:28 (48%)
Reden: foto-linkje

An 11 is a 10 that swallows

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Dergelijke schroeven staan bekend onder de naam "asshole design", en zijn bedoeld om te verhinderen wat jij nu met je broodrooster wilt doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
.

evilution wijzigde deze reactie 10-11-2019 16:42 (99%)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Monkeydancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11-12 21:21
Dremel pakken, streepje inslijpen en dan platte schroevendraaier erin.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:57
Monkeydancer schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:45:
Dremel pakken, streepje inslijpen en dan platte schroevendraaier erin.
Mss. moeilijk te zien maar de schroef zit 1,5 cm diep in de behuizing.
lastig dremelen ;)

• michiel_
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Oude plastic pen, vulling eruit. Warm maken tot het zacht wordt, in het gat drukken, laten afkoelen en draaien. Is een trucje om een SNES uit elkaar te halen zonder speciale dingen aan te hoeven schaffen, werkt best goed.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ik zou een slijptol pakken en het ding er af zagen. Heb persoonlijk weinig zin om voor zulke dingen moeite te doen. Als ie er uit is dan daarna weer een ander schroefje er in.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Alternatief.

Boutje van geschikte dikte (iets dunner dan gat) van klein kloddertje tweecomponentenlijm voorzien aan het uiteinde en op de schroef laten zakken. Zo weinig dat het niet tegen de randen van het gat aankomt. Evt. eerst klein stukje papier oprollen en in het gat steken en uit laten rollen tegen de wand zodat lijm daar evt. tegenaan komt en niet tegen de wand zelf.

Uit laten harden en schroef losdraaien.

Schroefkop (en uiteinde boutje) evt. eerst ontvetten met wattenstaafje en wat alcohol (spiritus) of wasbenzine.

CaptJackSparrow wijzigde deze reactie 10-11-2019 17:04 (11%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True