Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[macOS Catalina] Kan macOS niet installeren

Pagina: 1
Acties:

• RBH
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07-04 15:48
Ha Tweakers,

Beetje een vreemd probleem hier. Vanochtend besloot de Macbook Pro van mijn vriendin uit zichzelf een update van macOS Catalina te gaan installeren. Nu is dat opzich niet een probleem, echter tijdens het installatieproces gaf hij aan dat er onvoldoende ruimte beschikbaar is om het te installeren.

Vervolgens heb ik gekozen voor 'stop installatieprogramma' om zo maar terug te keren naar de huidige macOS versie. Na het inloggen springt de Macbook op zwart en valt dus uit. Na dit een aantal keer geprobeerd te hebben maar besloten om de Macbook op te starten met cmd-R en vervolgens de optie 'macOS opnieuw installeren' gekozen. Maar ook dan geeft hij aan dat er onvoldoende ruimte beschikbaar is.

Hoe kan ik nu ruimte vrijmaken als ik niet meer in het OS kom?

Heeft iemand hier wellicht een oplossing voor me?

Heb al flink wat Gegoogled en ook op dit forum, maar kan niets vinden wat er op lijkt.

6D | 35 1.4 ART | 70-200 L | Apple Watch 5 | PSN: Robin_NL90

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 07-04 19:50

TommieW

Numa numa.

In de recovery (CMD+R), kan je disks mounten met de Disk Utility.
Daarna kan je die weer sluiten en bovenaan onder Utilities een terminal starten. Je SSD is dan gemount binnen de directory /Volumes. Vanuit daar kan je dan het een en ander opruimen.

Heb je een time machine backup? Die zou je ook nog terug kunnen zetten.

[Voor 66% gewijzigd door TommieW op 10-11-2019 11:59]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• RBH
TommieW schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:49:
In de recovery (CMD+R), kan je disks mounten met de Disk Utility. Als het goed is, kan je die dan openen in Finder om ruimte vrij te maken.

Heb je een time machine backup? Die zou je ook nog terug kunnen zetten.
Dat klinkt als een prima optie. Hoe kan ik zo'n schijf mounten? Zie wel de normale HDD er staan iig.

• TommieW

TommieW

Numa numa.

RBH schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:59:
[...]

Dat klinkt als een prima optie. Hoe kan ik zo'n schijf mounten? Zie wel de normale HDD er staan iig.
Ik heb net even gekeken op mijn laptop. Je moet moet rechtsklik op de disk doen, vervolgens "Mount" kiezen. Show in Finder blijft grijs. Dus bestanden verwijderen zou je dan via de terminal moeten doen. Daarvoor moet je na het mounten de Disk Utility sluiten en bovenaan bij Utilities kiezen voor Terminal.,

Xiaomi Mi 9T Pro

• RBH
TommieW schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:00:
[...]

Ik heb net even gekeken op mijn laptop. Je moet moet rechtsklik op de disk doen, vervolgens "Mount" kiezen. Show in Finder blijft grijs. Dus bestanden verwijderen zou je dan via de terminal moeten doen. Daarvoor moet je na het mounten de Disk Utility sluiten en bovenaan bij Utilities kiezen voor Terminal.,
Welke optie is 'Mount' in het Nederlands? (Macbook staat in het Nederlands ingesteld)

Via Google vond ik de optie 'schijf-EHBO' ook, bedoel je dat?

Geen verstand van deze dingen. :P

• TommieW

TommieW

Numa numa.

RBH schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:02:
[...]

Welke optie is 'Mount' in het Nederlands? (Macbook staat in het Nederlands ingesteld)

Ehm.... "Disk Utility" zou wel eens "Schijf-EHBO" kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. "Koppelen" misschien?

Xiaomi Mi 9T Pro

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 04:33

Geronimous

Moderator Spielerij
RBH schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:02:
[...]

'Activeer'

Maar dat maakt niet uit, je zou het opstartvolume niet hoeven te activeren om em te kunnen wissen.
Dat ga je namelijk wel moeten doen in dit geval... ik hoop dat je een backup hebt?

Wat je waarschijnlijk gaat moeten doen is d ehele schijf wissen vanuit Internet Recovery (option+cmd+r). Dan in disk utility bij Weergave > Toon alle apparaten. Dan de SSD wissen (naam: Macintosh HD, APFS, GUID).
Daarna kun je macOS herinstalleren of de backup terugezetten.

FT-17 FTW!

• RBH
Bedankt voor de reacties nog.

Ik had er uiteindelijk schoon genoeg van, en heb de SSD helemaal gewist en macOS Mojave terug geïnstalleerd. Vervolgens een paar maanden oude Time Machine back-up teruggezet, en nu doet alles het weer iig. 99% van de documenten behouden, thank god for iCloud. ;)

Nu maar wel even op zoek naar een manier om automatisch (draadloos) Time Machine backups te laten maken.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:32

nelizmastr

Goed wies kapot

RBH schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:46:

Nu maar wel even op zoek naar een manier om automatisch (draadloos) Time Machine backups te laten maken.
Kan op meerdere manieren:

1. Time Capsule halen
2. Externe HDD halen indien je router die via het netwerk toegankelijk kan maken
3. Een NAS halen en die instellen als doel voor Time Machine

:)

I reject your reality and substitute my own

• RBH
nelizmastr schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:45:
[...]

Kan op meerdere manieren:

1. Time Capsule halen
2. Externe HDD halen indien je router die via het netwerk toegankelijk kan maken
3. Een NAS halen en die instellen als doel voor Time Machine

:)
Optie 3 zat ik aan te denken inderdaad. Alleen nu nog een goede vinden en uitzoeken hoe het precies moet. :P

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True