Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 08-04 21:00

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Misschien is een geschil nog te voorbarig, maar het gaat om de volgende situatie.

Een paar maanden terug heb ik bij bedrijf X een opdracht geplaatst voor een product.
Bedrijf X maakt alleen dit product en het betreft dus geen specifiek iets dat alleen voor mij geproduceerd
wordt. Het is dus geen tailor made order. Ook hoeft dit bedrijf dus geen speciale grondstoffen aan te schaffen die zij specifiek voor mijn product moeten aanschaffen.

De order is geplaatst en betaald, echter moet door omstandigheden dit specifieke project van mijn kant uitgesteld worden. Het bedrijf heeft dus ook nog nul handelingen voor mijn order gedaan. Behalve misschien een stukje administratie.

Omdat het onbekend is hoe lang deze vertraging gaat duren (ik ben zelf hierin weer afhankelijk van een ander bedrijf), wil ik graag de order voor nu annuleren en mijn geld terug. Heb ook aangegeven bij bedrijf X dat ik het niet erg vind als er administratiekosten in rekening gebracht worden.

Nu zegt bedrijf X; Jammer de Bammer, dat doen wij niet. Order = order en annuleren doen wij niet aan.

Los van het feit dat ik dit nergens gespecificeerd zie staan in hun AV (er staat alleen een bevestigde order is definitief), vraag ik mij bij deze af of het überhaupt wettelijk wel mag om deze houding aan te nemen. Wet gaat namelijk nog altijd boven AV.

Belangrijk in deze discussie is dus: A. het bedrijf hoeft geen aparte grondstoffen in te kopen, het is een grondstof die zij standaard op voorraad hebben.
B. het bedrijf heeft ook geen voorbereidend werk of andere handelingen verricht behalve dus het verwerken van de administratie
C. het gaat om een bedrag van rond de 2500 euro
D. het gaat om een aantoonbare gegronde reden dat deze order (voor nu) niet door kan gaan

Koos Signatureloos

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:42
Er ontbreekt wat informatie:

- via welk kanaal heb je de order geplaatst?
- er hoeven geen grondstoffen besteld te worden, maar is het op een of andere manier op maat?
- wat is de reden dat je enkele maanden geleden besteld hebt? Een lange levertijd?

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
orf schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:08:
Er ontbreekt wat informatie:

- via welk kanaal heb je de order geplaatst?
Online, ja er is gewezen op de AV en deze moet je ook akkoord geven.
- er hoeven geen grondstoffen besteld te worden, maar is het op een of andere manier op maat?
geen maatwerk, betreft standaard drukwerk,
- wat is de reden dat je enkele maanden geleden besteld hebt? Een lange levertijd?
Omdat de kwestie inmiddels een paar maanden speelt. Ik wil dus al een tijdje dat geld terug, zij zeggen steeds nee.

Aanvulling; het definitief akkoord geven voor de opdracht, kan pas geschieden nadat ik de samples heb goedgekeurd. Echter zijn de samples dus ook nog nooit aangemaakt, laat staan voorwerk voor gedaan.

[Voor 13% gewijzigd door Naboo op 10-11-2019 11:20]

Koos Signatureloos

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:52
Zakelijk sta je een stuk minder sterk, in principe is de AV dan leidend tenzij daar dingen in staan die onredelijk bezwarend zijn.
Afwijken van de AV mag, maar hoeft niet. Heb ook ooit wel eens wat bij Beatit besteld op rekening, werd afgewezen, moest maar vooruit betalen. Uiteindelijk geannuleerd, maar volgens hun AV kon dat ook niet. Dan is het voor zo'n winkel makkelijker om de order weg te gooien dan met de klant in discussie te gaan.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:42
Naboo schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:19:
[...]

Online, ja er is gewezen op de AV en deze moet je ook akkoord geven.

[...]

[...]

Omdat de kwestie inmiddels een paar maanden speelt. Ik wil dus al een tijdje dat geld terug, zij zeggen steeds nee.

Aanvulling; het definitief akkoord geven voor de opdracht, kan pas geschieden nadat ik de samples heb goedgekeurd. Echter zijn de samples dus ook nog nooit aangemaakt, laat staan voorwerk voor gedaan.
Drukwerk klinkt als een zakelijke bestelling. Dat had je er wel even bij mogen vertellen (als dat zo is). Zakelijk kun je niet terugvallen op consumentenrecht en is een overeenkomst niet zomaar te verbreken. Bovendien klinkt drukwerk wel degelijk als maatwerk.

• MikeN
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 08-04 20:37
IANAL, maar je hebt een overeenkomst gesloten en tenzij er in de AV iets staat over annuleren kun je hier niet zomaar vanaf. De wet heeft een lijst van redenen om een overeenkomst te kunnen ontbinden (voornamelijk als de andere partij niet levert) of vernietigen (bijv. bij dwaling of handelingsonbekwaamheid). Gezien het er hier niet op lijkt dat het andere bedrijf niet levert denk ik dat je wettelijk gezien weinig kans.

Je kan zeggen dat ze nog niets hebben gedaan, maar dat is geen argument. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat het bedrijf o.a. op basis van jouw opdracht een financiering bij een derde partij rond hebben gekregen, om maar een voorbeeld te geven.

Het beste is om in overleg te gaan met het bedrijf om te kijken of er iets te splitten valt en zo nog een deel terug te krijgen.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Niet zo’n slimme houding van dat bedrijf. Zo weet je zeker dat die klant nooit meer terug komt. En ze zouden er potentieel juist meer aan kunnen verdienen. Vraag 10% van de koopsom om te annuleren en dan hebben ze er waarschijnlijk meer aan verdiend dan als ze de opdracht wel zouden uitvoeren.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Naboo schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:19:
Drukwerk, dan drukken ze wel door jou aangeleverde content neem ik aan? Da's zo'n beetje de definitie van maatwerk.

Verder heb je zakelijk niet zoveel mogelijkheden om onder die overeenkomst uit te komen. Misschien dat ze met je willen meedenken of dat je voor een kleine meerprijs de opdracht kunt uitstellen (i.p.v. annuleren).
orf schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:01:
[...]

Drukwerk klinkt als een zakelijke bestelling. Dat had je er wel even bij mogen vertellen (als dat zo is).
Kijk eens naar de topictitel? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Zakelijk maakt hier niet eens uit, een overeenkomst is een overeenkomst. Alles wat ze meegeven is meegenomen, dus probeer op uitstel of een tegoedbon aan te sturen.

jij ook?

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
GlowMouse schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:22:
Zakelijk maakt hier niet eens uit, een overeenkomst is een overeenkomst.
Wellicht is de overeenkomst op afstand gesloten, dan heb je als consument meer mogelijkheden.

Tenzij het dus maatwerk betreft, wat me bij drukwerk best wel waarschijnlijk lijkt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• VeeGee
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:47
Drukwerk klinkt als een overeenkomst van opdracht (art. 7:400 BW e.v.). Van belang is ook of het een zakelijke opdracht is en wat hierover is bepaald in de algemene voorwaarden waarmee je (kennelijk) hebt ingestemd.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:52

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Maar er is nog niks gedrukt, nog geen proefdrukken zelfs. Dus idd, het bedrijf heeft nog geen kosten hoeven maken.

Maar idd: het is een zakelijke overeenkomst, de koop is gesloten en kan, tenzij dat is overeengekomen, niet ontbonden worden zonder instemming van beide partijen.

Note to self: being good is often more important than being right.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:22:
Maar er is nog niks gedrukt, nog geen proefdrukken zelfs. Dus idd, het bedrijf heeft nog geen kosten hoeven maken.

Maar idd: het is een zakelijke overeenkomst, de koop is gesloten en kan, tenzij dat is overeengekomen, niet ontbonden worden zonder instemming van beide partijen.
Kun je niet zo eenvoudig stellen. Wie weet hebben zij bv ook alvast hun materialen besteld of iemand ingehuurd om de opdracht uit te gaan voeren.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
orf schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:01:
[...]

Drukwerk klinkt als een zakelijke bestelling. Dat had je er wel even bij mogen vertellen (als dat zo is). Zakelijk kun je niet terugvallen op consumentenrecht en is een overeenkomst niet zomaar te verbreken. Bovendien klinkt drukwerk wel degelijk als maatwerk.
Uhm, het staat in de titel dat het om een zakelijk geschil gaat ;)

Koos Signatureloos

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
toolkist schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:58:
[...]

Kun je niet zo eenvoudig stellen. Wie weet hebben zij bv ook alvast hun materialen besteld of iemand ingehuurd om de opdracht uit te gaan voeren.
Wat al benoemd is in de OP, dit is niet het geval. ;)

Koos Signatureloos

• leto001
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:12
Los daarvan kan het ook gewoon al ingepland staan en is er tijd gereserveerd. Het is een overeenkomst en die moeten beide partijen respecteren.

Je kan hooguit vragen om goodwill bij de leverancier en vragen om latere levering. Geld terug klinkt een beetje als een definitieve afbestelling imho.

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online
downtime schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:05:
Niet zo’n slimme houding van dat bedrijf. Zo weet je zeker dat die klant nooit meer terug komt. En ze zouden er potentieel juist meer aan kunnen verdienen. Vraag 10% van de koopsom om te annuleren en dan hebben ze er waarschijnlijk meer aan verdiend dan als ze de opdracht wel zouden uitvoeren.
Want als je 10% moet betalen voor niks ga je daar wel graag naar terug? Dan zoek je de volgende keer echt wel een ander bedrijf op. Als je 100% kan krijgen, ga je niet 10% aanbieden in de hoop dat je daarna alsnog een order krijgt.

Wat TS er niet bij verteld is waarom de order uitgesteld moet worden. Staat er een datum op zijn drukwerk? Als het sowieso de bedoeling is dat het drukwerk er komt, maakt het dan uit of hij dat al in december heeft in plaats van maart? Waarschijnlijk heeft TS een flyertje gemaakt voor een lokale shoarmaboer, maar Ali wil TS niet betalen, dus TS wil/kan het drukwerk niet betalen.

• Mythio
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08-04 09:59
Naboo schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:38:
[...]

Wat al benoemd is in de OP, dit is niet het geval. ;)
Dat kan TS toch nooit weten? Er is een aanname van zijn kant dat er geen kosten zijn gemaakt, maar zeker weten doet hij dat niet.

• Druganov
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:14

Druganov

F#ck IT, te veel prutsers...

Naboo schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:05:

Omdat het onbekend is hoe lang deze vertraging gaat duren (ik ben zelf hierin weer afhankelijk van een ander bedrijf), wil ik graag de order voor nu annuleren en mijn geld terug.
Tsja, bot gezegd, dat is niet hun probleem maar de jouwe.
Nu zegt bedrijf X; Jammer de Bammer, dat doen wij niet. Order = order en annuleren doen wij niet aan.
Dat bedrijf X zegt dat ze niet aan annuleren doen is inderdaad een beetje apart. echter, wat niet duidelijk is, in welk tijdsbestek heb je dit gedaan?

Als ik b.v., ik noem maar wat, een bestelling doe bij Conrad.nl en ik mail daar gelijk achterna van hee oeps, foutje, krijg ik geen kosten. als ik die bestelling een week laat staan en het komt naar mijn deur en ik weiger het omdat ik het niet meer nodig heb, kan ik wel gewoon dokken.

Sowieso lees ik alleen maar "maar hun dit, en hun dat" om je jezelf van alle schuld kwijt probeert te schelden.
D. het gaat om een aantoonbare gegronde reden dat deze order (voor nu) niet door kan gaan
Wat denk je dat dat voor hun uitmaakt?

Penny Arcade! - ..Gimme a bullet to bite on, and I'll make believe it's you!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Droefsnoet schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:35:
[...]

Want als je 10% moet betalen voor niks ga je daar wel graag naar terug? Dan zoek je de volgende keer echt wel een ander bedrijf op.
Naar wie ga je liever terug? Iemand die je 100% laat betalen voor iets wat je niet (meer) wilt of iemand die 90% van dat bedrag terug stort? Die laatste heeft zich tenminste enigszins constructief opgesteld.
Als je 100% kan krijgen, ga je niet 10% aanbieden in de hoop dat je daarna alsnog een order krijgt.
Ze kunnen geen 100% krijgen. Ze kunnen wel weigeren om te annuleren maar dan laat TS hun het werk ook doen en moeten ze voor materiaal en uren betalen en er uiteindelijk een paar procent winst op zien te maken (zo geweldig veel winst per transactie maken bedrijven vaak niet). Als ze annuleren voor 10% is dat haast pure winst want ze hoeven er niks voor te doen.
Wat TS er niet bij verteld is waarom de order uitgesteld moet worden. Staat er een datum op zijn drukwerk? Als het sowieso de bedoeling is dat het drukwerk er komt, maakt het dan uit of hij dat al in december heeft in plaats van maart?
Een gepland evenement dat uitgesteld is maar de nieuwe datum is nog niet bekend?
Waarschijnlijk heeft TS een flyertje gemaakt voor een lokale shoarmaboer, maar Ali wil TS niet betalen, dus TS wil/kan het drukwerk niet betalen.
Zoals de waard is?

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:45
Hoe weet je zeker dat ze nog geen voorbereidingen hebben getroffen? Aangezien het om drukwerk blijkt te gaan, zit er wellicht al een aantal uren voorbereiding in een (specifiek) ontwerp of het voorbereiden van drukwerkplaten. Dat ze het nog niet besteld / afgeroepen hebben is een tweede, maar staat niet gelijk aan dat ze nog geen voorbereidingen (lees kosten) hebben gemaakt.

Afhankelijk wat er in hun AV staat, kan je wellicht de opdracht niet annuleren maar uitstellen zoals al eerder is aangegeven. Waarschijnlijk krijg je daar niet je geld mee terug (als het je daar om te doen is).

En wat is de "aantoonbaar gegronde rede" dat de opdracht niet door kan gaan? Jij hebt toch een opdracht uitgegeven? Dat jij vervolgens afhankelijk bent van een andere partij, daar heeft het drukwerkbedrijf geen boodschap aan, aangezien ze geen zaken daarmee doen.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Ze kunnen nog niks voorbereid hebben, omdat ik nog niks had aangeleverd.

Maar goed, zal je altijd zien, open je een topic over een dilemma, lost het zich vanzelf op door eindelijk het verlossende woord van de partij te krijgen waar ikzelf dan weer afhankelijk van was (ivm licentie rechten en dergelijke) is dat nu eindelijk geregeld. Dus ik kan mijn spullen gaan aanleveren en de leverancier kan aan de slag.

Had ik dit topic nou maar eerder geopend, zou ik haast gaan denken. _O-

Vraagstuk is dus opgelost bij deze. Bedankt in ieder geval voor alle input.

Koos Signatureloos

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True