Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hECANATOR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:16
Hallo iedereen.

Enkele dagen geleden heb ik mijn systeem vernieuwd. Momenteel zit ik met huidige configuratie:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Super Windforce OC 8G€ 759,50€ 759,50
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 37,49€ 37,49
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart Window€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,85€ 67,85
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,95€ 129,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.392,69

Echter, na samenstellen zat ik meteen met het probleem dat de computer slechts voor 1seconde opstart en dan weer stilvalt... Ik heb elke component getest en het bleek dat opstarten niet lukte wanneer ik de Crucial SSD inplugde in de SATA slots..
Aangezien ik Windows op deze SSD heb staan, wil ik natuurlijk dat deze nog gebruikt kan worden. Het zou me raar lijken dat deze plots niet meer werkt, aangezien hij donderdag in de oude setup nog werkte en nu plots niet meer..

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar in de BIOS wordt hij niet herkend bij de SATA aansluitingen..
Wanneer ik de aansluitingen van de HDD uit trek en deze in de SSD steek, start de pc wel op, maar wordt hij nog steeds niet herkend..

Ik ben echt ten einde raad.. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Maar begrijp ik dat je de SSD met Windows van je oude systeem in je nieuwe systeem hebt gestoken zonder Windows opnieuw te installeren?

Dat zal in de meeste gevallen niet echt goed werken.

Zou een Windows ISO downloaden en dan kijken of je met systeem herstel iets verder komt.

Maar kan dus ook zijn dat je SSD een statische opdonder heeft gekregen bij het uitbouwen. Dan is ie kaputt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hECANATOR
Beste,

Ik heb in feite alles veranderd van het oude systeem, maar de case, SSD en HDD behouden.
Ik heb hierna gewoon alles in elkaar gestoken en geprobeerd de pc op te starten.

Windows was geïnstalleerd op de SSD en werd zo gebruikt in de oude configuratie. Had ik dit anders moeten doen? Ik dacht dat ik gewoon de SSD met windows geïnstalleerd gewoon in een nieuw systeem kon steken en dat dit zou werken?

Het probleem is echter dat de pc niet opstart wanneer ik de SSD in het moederbord steek

[ Voor 17% gewijzigd door hECANATOR op 10-11-2019 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:43
hECANATOR schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:02:

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar in de BIOS wordt hij niet herkend bij de SATA aansluitingen..
Wanneer ik de aansluitingen van de HDD uit trek en deze in de SSD steek, start de pc wel op, maar wordt hij nog steeds niet herkend..
probeer de schijf eens in een andere pc of vervang de sata kabel eens

@Barrycade En wat betreft dat er een windows opstaat, dat moet kunnen, windows zal een error geven in het slechtste geval, en dat betekent dat de ssd dan wel werkt iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 10-11-2019 11:25 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hECANATOR
Mel33 schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:20:
[...]

probeer de schijf eens in een andere pc of vervang de sata kabel eens

@Barrycade En wat betreft dat er een windows opstaat, dat moet kunnen hij zal een error geven in het slechtste geval.
Ik zal eens proberen het vorige systeem terug in elkaar te steken en zien of dit problemen geeft.

Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
Het hangt er een beetje om of in de bovenbeschreven situatie de BIOS nog opstart met aangesloten SSD.
Als de BIOS dan niet wil opstarten, is er sprake van een hardwarefout rondom de SSD. Zelfs als er een opstartconflict ontstaat tussen verschillende media, zal je BIOS nog willen opstarten.
Mijn vermoeden op grond van "na 1 seconde vanzelf uitvallen van de PC" is dus dat er iets niet goed is aangesloten.

Sowieso had je nog in je oude systeem moeten zorgen voor een databackup van alles wat op de SSD staat en wat je niet kwijt wil.

- Heb je (als je vrije kabels hebt) al eens de SSD aangesloten op een andere kabelbundel die uit je voeding komt? Het kan namelijk zijn dat 1 voedingssectie wordt overbelast met de SSD erbij.
- of neem anders eens de kabels van andere randapparatuur los (DVD-spelers, enz.) en kijk of de SSD dan wel werkt.
- maar de beste test is om de SSD even in een andere PC te hangen en kijken of hij daar normaal te benaderen is.

Het is niet fraai (en niet legaal) om je SSD met een bestaande windows in een nieuwe PC te hangen:
- sowieso is de HCL anders en krijg je waarschijnlijk vroeger of later problemen met je Windows als je geen nieuwe installatie uitvoert
- en je krijgt je installatie niet gelegaliseerd bij de volgende grote Windows update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:43
@Renault nuanceer het laatste even. Want windows zal gewoon om een key vragen, of het evt niet activeren als het nieuwe hardware krijgt.
Niets illegaals aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 10-11-2019 12:50 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hECANATOR
Zou het kunnen zijn dat de Crucial MX100 niet compatibel is met de MSI B450 Tomahawk Max mobo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:14
Je hebt 6 SATA poorten, welke gebruik je op je nieuwe bord?

Verzeker je zelf eerst dat de SSD niet overleden is door je oude configuratie op te bouwen als dat kan?

Als je nieuwe kabels kortsluiting hebben gemaakt op je SSD, kan het einde verhaal zijn. Of het bord is zelf niet goed.

@hECANATOR Gokje, je hebt SATA5 of SATA6 gebruikt?

2 x SATA 6Gb/s ports1
1 x M.2 slot (Key M)1
Supports PCIe 3.0 x4 (1st, 2nd and 3rd Gen AMD Ryzen™/ Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics and 2nd Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics) or PCIe 3.0 x2 (Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics) and SATA 6Gb/s
Supports 2242/ 2260 /2280/ 22110 storage devices

AMD® B450

4 x SATA 6Gb/s ports

SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a M.2 device in M.2 slot.

[ Voor 48% gewijzigd door biomass op 10-11-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
Beetje tegenstrijdig allemaal:
start maar één seconde op, maar je komt met de ssd aangesloten wel in het bios?????
Bootvolgorde aanpassen gaat niet?
Nog HDD in oude pc waar ooit de Windowsinstallatie op stond?

Wat al eerder gezegd is: maak een rescue usb en kijk of opstartherstel mogelijk is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
Renault schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:45:
...
Het is niet fraai (en niet legaal) om je SSD met een bestaande windows in een nieuwe PC te hangen:
- sowieso is de HCL anders en krijg je waarschijnlijk vroeger of later problemen met je Windows als je geen nieuwe installatie uitvoert
- en je krijgt je installatie niet gelegaliseerd bij de volgende grote Windows update.
Toelichting:
TS is niet duidelijk in hoeverre hij de SSD in nieuwe hardware (moederbord, geheugen, videokaart enz.) hangt, vandaar mijn opmerking.
- bij installatie van Windows wordt de Hardware Compatibility Layer van Windows (= de "driverset voor het moederbord") samengesteld. Als je van moederbord verandert, behoor je voor een betrouwbaar functionerend OS de HCL opnieuw te genereren en dat doe je via een verse install van Windows.
- bij de installatie van Windows 10 wordt door Windows een code gegenereerd die bij het valideren van Windows bij Microsoft wordt opgeslagen. In die code zit het OS en alle essentiële hardware verwerkt (moederbord, geheugen, opslagmedium, videokaart enz.). Op het moment dat validatie aan de orde is (bv. bij de recente grote upgrade van versie 1803 naar 1903) wordt het validatieproces overgedaan en de code-waarde vergeleken met de bij eerste validatie opgeslagen waarde. Er is een bepaalde tolerantie toegestaan (bv. het vervangen van een harddisk door een SSD), maar bij te veel afwijking (bv. een moederbord vervanging) kan validatie worden geweigerd. In dat geval moet je contact opnemen met Microsoft en uitleggen welke omstandigheden zo'n afwijking veroorzaakt. Bij één defect (bv. moederbord) wordt meestal geen probleem gemaakt en validatie alsnog toegestaan.
Als TS een volledig nieuwe PC heeft gebouwd en daarin de bestaande SSD gebruikt, valt dat niet onder de licentievoorwaarden van Microsoft: de verleende Windows licentie hoort bij de oude PC, niet bij de nieuwe.
Voor de nieuwe PC behoor je een nieuwe Windows aan te schaffen.
Pagina: 1