Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gisteren was ik bij mijn schoonmoeder om de Digitenne in te regelen (alles werkte voorheen, dus KPN vond dat de frequenties gehusseld moeten worden. Zucht).

De frequenties opnieuw toe laten wijzen was een eitje, maar vervolgens bleken alleen de FTA zenders te werken, de rest gaf een 'dit abonnement is nog niet geactiveerd' foutmelding. Google vertelde dat dat mogelijk kwam door een fout in de CAS administratie van de KPN, dus ik bellen.
De CAS bij de KPN was in orde, dus de helpdesk 'gaf hem nog een dreun'. Vrijwel ogenblikkelijk begon de TV te spelen, die daarvoor op de foutmelding had gestaan.

De helpdesk vertelde dat ik dit effect zelf ook had kunnen krijgen door het Digitenne doosje te resetten, met een bepaalde knop combinatie. (5 seconden links ingedrukt houden, gevolgt door 5 seconden rechts ingedrukt houden, meen ik)

Nou denk ik dat het digitenne doosje alleen een ontvanger is, en ik neem ook aan dat op de een of andere manier de abonnementstatus van alle CAS codes wordt gebroadcast, zodat alle doosjes weten wat wat ze mogen laten zien. De 'dreun' zorgde dan dat mijn CAS direct werd uitgezonden.

Maar hoe kan een reset hetzelfde doen? Het doosjes heeft toch geen zender, en kan dat niet upstream laten weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijzelf schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:29:

Maar hoe kan een reset hetzelfde doen? Het doosjes heeft toch geen zender, en kan dat niet upstream laten weten?
Reset gooi de cache leeg en apparaatje krijgt dan licenties opnieuw binnen krijgen?

[ Voor 72% gewijzigd door _eLMo_ op 10-11-2019 08:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
De CAS gegevens van alle abonnees worden in batches verstuurd via de ether zodat de datum wordt verlengd of er een activering kan worden gedaan. Als jou ontvanger de activering of verlenging heeft gemist (geen ontvangst of van de stroom) kan KPN dit opnieuw versturen en kan het in principe instant verwerkt worden. De verlenging wordt overigens meerdere keren verstuurd op verschillende momenten dus dat kan bijna niet mis gaan tenzij je het amper gebruikt. Het blijft echter broadcast, dus eenrichtingsverkeer.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dus een reset van de ontvanger had niets uitgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Mijzelf schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:22:
[...]

Dus een reset van de ontvanger had niets uitgemaakt?
Naar mijn mening had dit niet uitgemaakt.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.