Scroll in notificaties is laggy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het scrollen met een touchpad in de notificaties is laggy, en dat komt doordat er een geforceerde smooth scroll animatie in zit. Als ik met een muiswieltje erdoorheen scroll, dan is het smooth, terwijl ik dat uit heb gezet. Graag mijn instellingen respecteren dus.

Los daarvan zorgt dit scriptsel dus voor laggy scrolling.

Ik kan me voorstellen dat je misschien denkt dat het aan m'n touchpad ligt, maar scrollen op de pagina zelf werkt perfect, dus daar ligt het niet aan. Just saying ;)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het ligt deels wel aan je touchpad, omdat die wat andere fancy dingen kan doen zoals doorscrollen als je veegt. Kijk daar toch eens naar, want je zegt zelf dat een aparte muis geen probleem geeft.

Maar sites die zelf smooth scrolling maken via scripting zijn voor mij vreselijk irritant. Ik zet zelf ook altijd smooth scrolling uit. Als mensen dat willen, dan zetten ze 't wel aan. Daar hoeft een script niet voor te zorgen.
Bij de notificaties was het mij nog niet opgevallen eigenlijk. Het stoort mij niet, omdat het zo klein is. En ik er zelden doorheen hoef te scrollen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:40

crisp

Devver

Pixelated

Voor zover ik weet is er geen manier om te detecteren of een gebruiker 'smooth scrolling' aan of uit heeft staan, dus is het lastig daar rekening mee te houden. De reden dat we een eigen scrollimplementatie gebruiken is vanwege het feit dat sommige browsers dikke fugly scrollbars renderen. Wel komt dat ondertussen steeds minder voor, dus we zouden wellicht kunnen overwegen om de custom implementatie te ditchen en over te stappen op native scroll.

Dit is echter geen bug, dus ik verplaats dit topic even naar Mooie Features

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:57:
Het ligt deels wel aan je touchpad, omdat die wat andere fancy dingen kan doen zoals doorscrollen als je veegt. Kijk daar toch eens naar, want je zegt zelf dat een aparte muis geen probleem geeft.
Dat komt doordat ik muizen gebruik met een clicky scrollwheel. Dat is een hele directe en fysieke actie, die in mijn hoofd moet corresponderen met een directe en evenzo instantane actie op het scherm. Zo niet, dan krijg ik last van bewegingsziekte. Vandaar mijn advies om instellingen te respecteren.

Het touchpad doet zelf smooth scrolling, en dat klopt dan ook in mijn hoofd. Maar er is niets mis mee, en ik hoef daar niet naar te kijken. Er is niets fancy aan.

Sterker nog, het bestaat toch al geruime tijd, en met Precision Touchpads is fatsoenlijk touchpad-gebruik naar veel meer mensen gekomen, dus ik vind het eerder bijzonder dat het een T.net dev nog niet opgevallen was.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
crisp schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:38:
Voor zover ik weet is er geen manier om te detecteren of een gebruiker 'smooth scrolling' aan of uit heeft staan, dus is het lastig daar rekening mee te houden.
U vraagt, wij draaien :)
Dit bestaat al een tijdje, en is een prima manier om het te detecteren.

Maar om je als mede-webdev een advies te geven: doe gewoon geen dingen die de browser zelf al kan. Het scheelt je gewoon een hoop hoofdpijn. Ik ben zelf ook een paar keer in zo'n val getrapt, en vroeg of laat (vroeg meestal) pakt het je keihard terug.

Als je écht niet anders kan, gebruik je bovenstaande query om te detecteren of smooth scrolling AAN staat, anders krijg je false positives op browsers die het niet ondersteunen.
Dit is echter geen bug
Daarover verschillen we dan van mening. Dit is iets dat niet correct werkt toch? Of is laggy scrolling de intentie? :?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Thanatos_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:07:
Zo niet, dan krijg ik last van bewegingsziekte. Vandaar mijn advies om instellingen te respecteren.
Daar heb ik gelukkig geen last van. Het zien van smooth scrolling vind ik al irritant genoeg. MS heeft iets vergelijkbaars gedaan met tekstinvoer in hun laatste Office releases (vanaf 2016) waar de cursor niet fatsoenlijk mee beweegt. Blegh.
Het touchpad doet zelf smooth scrolling, en dat klopt dan ook in mijn hoofd. Maar er is niets mis mee, en ik hoef daar niet naar te kijken. Er is niets fancy aan.

Sterker nog, het bestaat toch al geruime tijd, en met Precision Touchpads is fatsoenlijk touchpad-gebruik naar veel meer mensen gekomen, dus ik vind het eerder bijzonder dat het een T.net dev nog niet opgevallen was.
Dat precision scrolling wat je noemt vind ik 'fancy'. Vroeger was het hetzelfde als een tik van het scrollwiel op de muis. Als het uit kan zetten, test het er eens mee. Weet je gelijk wat conflicteert (wat natuurlijk niet hoort, zolang men geen eigen scroll functie implementeert).

Ik ben gelukkig geen ontwikkelaar, dus mijn gebruikers zullen mij hier nooit over lastigvallen. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

_Thanatos_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:13:
[...]

U vraagt, wij draaien :)
Dit bestaat al een tijdje, en is een prima manier om het te detecteren.
Als je CSS animaties gebruikt wel ja, om daar in puur JS iets mee te kunnen doen moet je wel weer extra moeite doen.
Maar om je als mede-webdev een advies te geven: doe gewoon geen dingen die de browser zelf al kan. Het scheelt je gewoon een hoop hoofdpijn. Ik ben zelf ook een paar keer in zo'n val getrapt, en vroeg of laat (vroeg meestal) pakt het je keihard terug.
I agree. De hele reden dat we een custom scrollbar hebben gebruikt is vanwege het feit dat sommige browsers alleen dikke scrollbars hadden, en dat voor een klein scrollvlak enorm lelijk is. Tegenwoordig gebruiken de meeste browsers wel subtielere scrollbars of is het in te stellen. Zoals gezegd denk ik dat het dan ook te overwegen is de custom scrollbar te laten vallen en gebruik te maken van native scrolling.
[...]

Daarover verschillen we dan van mening. Dit is iets dat niet correct werkt toch? Of is laggy scrolling de intentie? :?
Het werkt in de meeste gevallen naar behoren en voldoet voor de primaire reden dat we een custom scrollbar zijn gaan gebruiken (blend-in met de layout). Heel veel beter ga je JS-based scrolling gewoon niet krijgen...

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
crisp schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:44:
[...]

Als je CSS animaties gebruikt wel ja, om daar in puur JS iets mee te kunnen doen moet je wel weer extra moeite doen.
Je kunt die query ook uitvragen met javascript ;)
I agree. De hele reden dat we een custom scrollbar hebben gebruikt is vanwege het feit dat sommige browsers alleen dikke scrollbars hadden, en dat voor een klein scrollvlak enorm lelijk is.
Dat is niet eens relevant. Je doet af aan accessibility, en bent functionaliteit opnieuw aan het uitvinden (en niet op de meest elegante manier, to put it lightly) die gewoon native bestaat. Dat de scrollbars lelijk zijn, is dan jammer, maar het zijn wel de scrollbars die horen bij wat de gebruiker gewend, is en herkent als zodanig.
Tegenwoordig gebruiken de meeste browsers wel subtielere scrollbars of is het in te stellen. Zoals gezegd denk ik dat het dan ook te overwegen is de custom scrollbar te laten vallen en gebruik te maken van native scrolling.
Dat zou een flinke improvement zijn. Ik verzeker je dat scrollen dan ook niet meer laggy is met touchpads ;)
Het werkt in de meeste gevallen naar behoren en voldoet voor de primaire reden dat we een custom scrollbar zijn gaan gebruiken (blend-in met de layout). Heel veel beter ga je JS-based scrolling gewoon niet krijgen...
Wat voldoet, is zeer subjectief. Ik vind nml dat het absoluut niet voldoet. Ik zou het ook nooit zo bouwen. De klant heeft gewoon pech als ie een mooie scrollbar op alle browsers wil. Veel beter wordt JS-based scrolling inderdaad niet, en ik vind het jammer dat je juist daarom niet inziet dat dit nooit gebouwd had moeten worden. Het is zo zonde van de effort...

Om een analoog te trekken: custom mouse cursors doe je ook niet. Ik hoop dat we allemaal wel weten waarom we dat niet doen :)
Hero of Time schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:52:
[...]

Dat precision scrolling wat je noemt vind ik 'fancy'. Vroeger was het hetzelfde als een tik van het scrollwiel op de muis. Als het uit kan zetten, test het er eens mee. Weet je gelijk wat conflicteert (wat natuurlijk niet hoort, zolang men geen eigen scroll functie implementeert).
Ik vind dat juist niet fancy. Ik vind het het enige dat verdraagbaar is, als het op scrollen met touchpad aankomt. De beweging met m'n twee vingers komt precies overeen met wat er op het scherm gebeurt, dus ik krijg nergens last van.

Het is (gelukkig) niet uit te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door _Thanatos_ op 12-11-2019 09:16 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik deel de mening van @_Thanatos_ volledig. Al dat fancy gehack vind ik als bezoeker alleen maar irritant. Mijn browser werkt zoals ik dat wil en doet dat prima. Daar hoef je je als web developer niet mee te bemoeien. :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Mja, we gebruiken dit al jaren en tot dusver zijn er nog niet echt veel klachten over geweest.

Maar ik deel de mening dat gewoon gebruik maken van native browserfunctionaliteit gewoon beter is, en er op dit moment niet echt meer argumenten zijn om dat niet te doen. Dit mag dus wat mij betreft wel een keer aangepast worden. Ik denk echter niet dat dit echt high-prio is...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:22:
Dit mag dus wat mij betreft wel een keer aangepast worden. Ik denk echter niet dat dit echt high-prio is...
Maar ook niet high-effort. Hopelijk maak je die afweging ook ;)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

_Thanatos_ schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:20:
[...]

Maar ook niet high-effort. Hopelijk maak je die afweging ook ;)
Uiteindelijk is die afweging niet aan mij om te maken, maar het is inderdaad ook geen high-effort. Voor ons als devvers heeft het zelfs ook voordelen aangezien het code-technisch een versimpeling is :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:45

ikloon

Product Owner
Ik heb meegelezen en kan wel meegaan in de mening dat dit tegenwoordig niet meer/of minder nodig is dan toen het geïmplementeerd werd. Dus ik ga er een ticket voor maken. En mochten we dan nog ergens een gaatje hebben (lees: tijd over) ... ;)

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Pagina: 1