Zolderkast maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
In een vlaag van overmoedigheid heb ik vanmorgen besloten zelf eens te proberen een kast te maken voor op zolder. Overmoedig omdat ik in principe nog geen schilderij aan de muur weet te krijgen. Recent nog heb ik mijn plafond een paar gaten rijker gemaakt bij het ophangen van een beamer. Laat staan dat ik ooit heb nagedacht over het maken van een kast.

Vandaar ook dit topic. Om eens te testen of wat ik heb uitgedacht ook daadwerkelijk kan en welke beginnersfouten ik heb gemaakt.

De situatie:
Een laag deel van de zolder, waar je niet kan staan. Ongeveer 5,5 meter breed en bij 1 meter diep ongeveer 1,17meter hoogte. Bij zestig centimeter zit een vervelende balk. Het dak heeft meerdere hellingspercentage.
(Een van de zijmuren heb ik even weggelaten voor de duidelijkheid)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6PmTC1h/Screenshot-2019-11-09-at-20-53-38.png

Uiteindelijk doel:
Een kastenwand van muur tot muur. Met acht op gezicht identieke kasten.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wpDRcpG/Screenshot-2019-11-09-at-22-42-40.png

Hoe ik de kasten heb gebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ryXDn8X/Screenshot-2019-11-09-at-22-49-39.png
Alle planken zijn nu 16mm MDF, behalve de achterkant wat 3mm hardboard is. Als scharnieren heb ik, na wat Google, bedacht dat ik potscharnieren/keukenscharnieren nodig heb om de deuren. Daar zal ik dan ook nog ergens een bijpassend boortje voor moeten vinden.

De reden waarom de kasten niet strak het plafond volgen is drieledig:
  1. Het is een huis uit 1900. Niks is echt meer recht en strak. Nu heb ik genoeg speling zodat het altijd past.
  2. 1x een hoek van 45 graden leek me makkelijker dan meerdere hoeken op maat krijgen.
  3. De websites waar ik de MDF platen kan kopen en kan laten zagen, lijken geen andere hoeken dan 45% te doen
Nu de grote vraag; wat gaat hier allemaal mis :). Verkeerd materiaal? Deuren die nooit meer open kunnen? Plinten vergeten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-05 18:37
ik heb geen antwoord / ben geen expert maar ik heb de volgende overdenkingen (en ga hetzelfde doen, op zolder aan beide zijden knieschotten plaatsen en op de 1e ook in 1 kamer.

Ik zou onder alle kasten een plint maken van een centimeter of 2 hoog, hooguit. Dit zodat deuren bij eventuele hobbel in de vloer / schuin afgesteld, gewoon nog open gaan en over de vloer heen kunnen. Minimale speling hoef je maar te hebben. Zelfde geldt voor bovenaan.
Daarnaast zou ik helemaal op de zijkanten ook een plintje aanhouden (verticaal) zodat je deurtje 90 graden open kan zonder dat het handvat tegen een muur aan komt.

één vraag, waarin heb je dit getekend? Daar ben ik hard naar opzoek omdat ik nogal wat kasten moet ontwerpen en dat op papier wel lukt maar minder leesbaar blijkt achteraf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 22:47
Als je het goed uit kan tekenen kun je ook bij een lokale meubelmaker langs gaan. Zij kunnen het ook op maat zagen. En je kunt hun meteen de gaten voor de scharnieren erin laten boren want daar hebben ze of een mal voor of ze doen het even snel op de cnc. En eventueel lijnboren zodat je plankdragers kunt gebruiken om je schappen in hoogte te verstellen.

Zoals gezegd zorg ook voor een pint. Hiermee kun je wat meer stellen. Ook aan de zijkant. En kit deze ook even af zodat er geen troep tussen komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:47

krvabo

MATERIALISE!

Wat @MisterEagle zegt is inderdaad goed advies.
Zelf zou ik nog willen aanraden na te denken over het lager maken van je kastdeuren, en desnoods een plint of exrta plank bovenop je kasten te maken. Je deuren steken nu een goed eind boven het hoogste bevestigingspunt uit, en ik heb het vermoeden dat dit nog wel eens een probleem kan worden over een paar jaar. Je doet de kastdeur niet dicht met het handvat, maar duwt tegen de bovenzijde van het deurtje. Daardoor komt er (wat) meer spanning op de scharnieren (niet lineair met de normale scharnierfunctie). Let overigens wel op dat je een klein beetje ruimte tussen de kastdeurtjes houdt (net zoals bij keukenkastjes ;) )

Verder een redelijk solide design, en hoewel je het misschien "makkelijker" kan doen (met minder hout) is dit wel een design waar je nog een beetje mee kunt smokkelen.

Je dak staat overigens wel onder een hoek, en je kastdeuren zullen recht zijn, dus daar zou je ook nog een plint kunnen overwegen (of dus je kastdeurtjes ook wat schuin afschuren)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Kleinigheidje wat voor grote problemen kan zorgen met de maatvoering, MDF (en andere houtsoorten) zijn veelal 18mm dik ipv 16mm.

Als je wat op die kastjes legt dan valt het er achter, deur is hoger dan de kastjes die je er achter maakt? Of ik snap de tekening niet helemaal goed.

Met een huis dat aan alle kanten scheef is, is het (zeker voor iemand zonder ervaring) haast geen doen om alles van te voren netjes op maat te laten zagen. Zou dus eerder zelf een invalzaag kopen en dat zelf doen (Scheppach heeft er 1 van iets over de €100 dacht ik, je bespaard geld door het weer zelf te doen).

@MisterEagle programma lijkt op SketchUp, is gratis te gebruiken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Dank allen!
@MisterEagle Programma is inderdaad de gratis webversie van SketchUp. Ik ga terug naar de tekentafel om plinten toe te voegen (onder en aan de zijkant) en te kijken of ik nog iets kan verzinnen op de overhang aan de bovenkant!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:51

Illusion

(the art of)

Denk goed na wat je wilt met een vak van minder dan 30cm hoog en 90cm diep.
Maak van karton zo’n vak, zet het op de grond, en probeer iets te pakken dat helemaal achteraan ligt. Is dat handig?
Zijn je armen uberhaupt zo lang? Lig je al op je buik?
Past er een multomap rechtop in? Of een verhuisdoos?

Je kan ook overwegen om bakken op wielen te maken. Die trek je naar voren, en dan kan je er vanaf de bovenkant bij.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mijn hok is voor de kerstboom, kerst spullen, dozen, etc. Weet je zeker dat je planken wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:11

DeZzL

Rocket surgeon

Illusion schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:04:
Denk goed na wat je wilt met een vak van minder dan 30cm hoog en 90cm diep.
Maak van karton zo’n vak, zet het op de grond, en probeer iets te pakken dat helemaal achteraan ligt. Is dat handig?
Zijn je armen uberhaupt zo lang? Lig je al op je buik?
Past er een multomap rechtop in? Of een verhuisdoos?

Je kan ook overwegen om bakken op wielen te maken. Die trek je naar voren, en dan kan je er vanaf de bovenkant bij.
Eens! Een oplossing die wij hiervoor gebruiken is een kunststof bak die goed op het onderste schap past. Die schuif je er eenvoudig in en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:08
In mijn vorige woning had ik deze Ikea Kallax met wielen. Daar heb ik een achterwand ingemaakt. Ik legde e.e.a. tegen de schuine wand en reed de kasten ervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je zou ook kunnen overwegen om geen planken/ kastjes te maken maar alleen een paar grote schuifdeuren. Dat is echt een stuk makkelijker te realiseren, oogt wat rustiger en dan ben je wat flexibeler met de ruimte erachter. Met stapelbare bakken of toch een enkel kastje voor klein spul kun je dan netjes organiseren.

Schuifdeuren kun je op maat bestellen of gewoon zelf maken van een mdf plaat, boven/onderbalk en setje geleiders (rail en wielen). Hebben ze in iedere bouwmarkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 10-11-2019 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Ik ben het eens met wat Sethro zegt, schuifdeuren zijn echt eenvoudiger te maken en dan in combinatie met een standaard ikea product hou je het redelijk simpel, zeker gezien je klus-skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 19:36

_Arthur

blub

Don Quijote schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:19:
De situatie:
Een laag deel van de zolder, waar je niet kan staan.
Is er uberhaupt wel sta-hoogte op de zolder?

Verder al eens met wat hier boven is gezegd; ik zou geen kleine vakjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik zou idd ook schuifdeuren maken. Hier zijn gewoon kant en klare spullen voor in de bouwmarkt.
Het scheelt veel geld, gedoe en tijd. Gezien je klusskills verstandiger denk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:23
Twijfels schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:33:
Kleinigheidje wat voor grote problemen kan zorgen met de maatvoering, MDF (en andere houtsoorten) zijn veelal 18mm dik ipv 16mm.
MDF heb je in zowat elke dikte, ook 16 mm is perfect courant.
https://i.imgur.com/gNV4je0.png

18 wordt wel vaker gebruikt.

De achterwand in 3mm vind ik persoonlijk heel mager. Ook zeker voorzien om de opening boven je kast te sluiten, anders ben je gegarandeerd dingen kwijt achter je kast.

Je kan er voor opteren om de handel op te delen in een aantal modules die je op maakt kan laten zagen en boren. Je monteert ze dan op je zolder en schuift ze op hun plek.
Hoe zou je anders de achterwand bevestigen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Nogmaals dank voor alle hele verhelderende reacties. Eigenlijk allemaal goede punten, waardoor ik de invulling van plan nog eens ga heroverwegen. Als ik tzt helder heb wat het wel moet gaan worden, zal ik dat hier weer toetsen! Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
Het valt mij ook op dat de vrouw die erbij staat behoorlijk klein is,
Volgens de maatlijn is ze 1.17 tot oksel hoogte,
Van oksels tot hoofd komt er nog ongeveet 1/3 bij, dat maakt haar +/- 1.56m.
Nu weet ik niet hoe groot jij en je vrouw zijn, maar de kasten zien er zo wel een stuk groter uit dan ze werkelijk zijn. Zo krijg je ook een vertrkend beeld van hoe praktisch het daadwerkelijk is als je 1.80m bent en veel verder moet bukken

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Laatst online: 09:57
Ga vooral na wat je erin wilt stallen. Grote zaken, geen planken. kleinere zaken, lades?
Voordeel van lades is dat je optimaal gebruik maakt van de ruimte die je hebt en er ook makkelijk bij kan.
Een combi van grote en kleine zaken kan je natuurlijk ook gewoon op die manier maken zoals je voorstaat.

Hoe vlak is je vloer trouwens? En is deze vlak? Ook om rekening mee te houden dat de naad niet steeds groter wordt aan de bovenkant van je deurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:47
Zit daar nu een raam? Wat ga je daarmee doen? Komen de kasten daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvDalen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-05 22:53
Is je dak al geïsoleerd?

Misschien handig om dat eerst te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:59
Het is echt af te raden om de deuren te laten oversteken zodat ze aansluiten bij het dak, zeker bij zo'n oud huis. Dat wordt zelfs bij een strak en recht dak een soort vreemde spleet, maar bij zo'n oud huis krijg je gegarandeerd ook nog dat ie van smal naar breed loopt zodat er veel nadruk op komt hoe scheef het is.

Verder: je kunt het! Goed nadenken en tekenen is het halve werk. Ik ben menig klusje zonder goed plan begonnen |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Gentry op 10-11-2019 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 09:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ben je bekend met de opbergboxenwand klustip van Gamma?

Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/7k5qhlbm8iou/1Ce64GWSOBfqjmHmTXscrb/50c97c35c3f82f44211918902d9be829/image.png?fm=jpg&fl=progressive&q=50

Al zou ik zelf de voorkant laten doorlopen tot over de wieltjes, zodat je die niet in het zicht hebt...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 10:23
Thijsmans schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:47:

[Afbeelding]

Al zou ik zelf de voorkant laten doorlopen tot over de wieltjes, zodat je die niet in het zicht hebt...
Leuk idee.
Misschien aan de zijkant een alu lat monteren, dan glijden ze mooi tegen elkaar en beschadig je de lak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 09:22
Vrienden van me hebben het gedaan door 2 ikea kasten achter elkaar te zetten.
De achterste kast is laag, de voorste wat hoger en daar maak je voor een deel de achterkant niet in, zodat je door dat gat in de achterste kast komt.
De planken van de kasten kun je op dezelfde hoogte leggen.

Als je 8 kasten naast elkaar kwijt kunt, heb je dus 8 hoge en 8 lage nodig. Het enige is dat je niet 100% efficient om gaat met de ruimte, omdat de lage kast recht is aan de achterkant er er achter deze kast dus nog wat 'lucht' blijft waar je niet bij kunt.

Als je zelf niet zo handig bent, is dit misschien een idee.

Ik denk eerlijk gezegd dat je nog voordeliger uit bent dan zelf het juiste gereedschap regelen, MDF kopen, Verf, kwasten, scharnieren etc....

[ Voor 14% gewijzigd door sj0ertum op 10-11-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:59
Thijsmans schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:47:

[Afbeelding]

Ziet er mooi uit! Weet iemand waar je dit kant en klaar kan kopen? Iets soortgelijks is ook prima.
Ik heb geen zin om een week bezig te zijn met 6-8 van die dingen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:54
Wij hadden thuis eenzelfde situatie en hebben het opgelost met zo'n soort systeem: https://www.praxis.nl/voordemakers/schuifdeur-plaatsen/

geleider op de grond en plafond met 2 gleuven waarin je houten platen kan zetten als deuren. Je kan dan de houten platen langs elkaar schuiven om de kast te openen.

Lijkt me wel een stuk makkelijkere en efficientere oplossing maar dan heb je geen losse units, moet je echt gaan inbouwen als je planken wil enzo.

Waarom heb je gekozen voor 16mm MDF? 18mm is de standaard maat voor plaatmateriaal.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 11:55
Nog een tip; bereken even grofweg wat dit aan hout weegt. Mdf heeft een soortelijk gewicht van 750kg/m3.
Een plaat van 2,44x1,22 weegt dan;
6 mm: circa 13,40 kg
9 mm: circa 20,09 kg
12 mm: circa 26,79 kg
16 mm: circa 35,72kg
18 mm: circa 40,19 kg ( bron: https://www.vanaarlehoutbedrijf.nl/plaatmateriaal/mdf )

Zeker een kast van ruim 5m lang, kan flink oplopen. Het zou ook handig zijn als je weet wat voor belasting je op je vloer mag toepassen (zeker uit een huis van 1900). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-05 14:52
Mijn vader, ook type geen schroef in de muur krijgen, heeft iets soortgelijks gedaan.
Hij had bij de lokale houthandel een balk op maat laten maken zodat wanneer deze tegen het (scheve) plafond/dak zat er een horizontaal oppervlakte ontstond. Daar schuifdeuren tegenaan en een planken systeem erachter.

Edit: en houd rekening met de dikte van je planken ivm doorhangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Purzelbaum op 12-11-2019 16:44 ]

Pagina: 1