In een vlaag van overmoedigheid heb ik vanmorgen besloten zelf eens te proberen een kast te maken voor op zolder. Overmoedig omdat ik in principe nog geen schilderij aan de muur weet te krijgen. Recent nog heb ik mijn plafond een paar gaten rijker gemaakt bij het ophangen van een beamer. Laat staan dat ik ooit heb nagedacht over het maken van een kast.
Vandaar ook dit topic. Om eens te testen of wat ik heb uitgedacht ook daadwerkelijk kan en welke beginnersfouten ik heb gemaakt.
De situatie:
Een laag deel van de zolder, waar je niet kan staan. Ongeveer 5,5 meter breed en bij 1 meter diep ongeveer 1,17meter hoogte. Bij zestig centimeter zit een vervelende balk. Het dak heeft meerdere hellingspercentage.
(Een van de zijmuren heb ik even weggelaten voor de duidelijkheid)

Uiteindelijk doel:
Een kastenwand van muur tot muur. Met acht op gezicht identieke kasten.

Hoe ik de kasten heb gebouwd.

Alle planken zijn nu 16mm MDF, behalve de achterkant wat 3mm hardboard is. Als scharnieren heb ik, na wat Google, bedacht dat ik potscharnieren/keukenscharnieren nodig heb om de deuren. Daar zal ik dan ook nog ergens een bijpassend boortje voor moeten vinden.
De reden waarom de kasten niet strak het plafond volgen is drieledig:
. Verkeerd materiaal? Deuren die nooit meer open kunnen? Plinten vergeten?
Vandaar ook dit topic. Om eens te testen of wat ik heb uitgedacht ook daadwerkelijk kan en welke beginnersfouten ik heb gemaakt.
De situatie:
Een laag deel van de zolder, waar je niet kan staan. Ongeveer 5,5 meter breed en bij 1 meter diep ongeveer 1,17meter hoogte. Bij zestig centimeter zit een vervelende balk. Het dak heeft meerdere hellingspercentage.
(Een van de zijmuren heb ik even weggelaten voor de duidelijkheid)

Uiteindelijk doel:
Een kastenwand van muur tot muur. Met acht op gezicht identieke kasten.

Hoe ik de kasten heb gebouwd.

Alle planken zijn nu 16mm MDF, behalve de achterkant wat 3mm hardboard is. Als scharnieren heb ik, na wat Google, bedacht dat ik potscharnieren/keukenscharnieren nodig heb om de deuren. Daar zal ik dan ook nog ergens een bijpassend boortje voor moeten vinden.
De reden waarom de kasten niet strak het plafond volgen is drieledig:
- Het is een huis uit 1900. Niks is echt meer recht en strak. Nu heb ik genoeg speling zodat het altijd past.
- 1x een hoek van 45 graden leek me makkelijker dan meerdere hoeken op maat krijgen.
- De websites waar ik de MDF platen kan kopen en kan laten zagen, lijken geen andere hoeken dan 45% te doen