Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniGeus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 19:54
Beste medetweakers,

Ik hou het simpel maar toch in detail.

Mijn project/vraag

Ik ben bezig met een custom Windows 10 iso (nee ik ben geen piraat) zonder de Windows apps zoals Edge en de standaard meuk waar Windows mee komt dus helemaal clean is de bedoeling net als LTSC maar
goed, dan kan ik wel een LTSC kopie gaan kopen maar dat kost te veel dus maak ik liever mijn eigen key en iso ik heb heel Google afgezocht en bekeken

Relevante software en hardware die ik gebruik,

NTlite
Virtualbox

Wat ik al geprobeerd heb,

NTlite werkt prima maar edge en de office apps blijven staan.. weet iemand een oplossing? en of een ander programma?

Ik probeer ook scripts uit te voeren nadat een account is gemaakt (SetupComplete.bat) alleen die worden of niet uitgevoerd of half geïnstalleerd..

Met chocolatey, een package manager voor windows die ik gelijk weer gebruik om de nieuwste versies van de programma's installeren

dit is wat ik tot nu in het script heb staan:

https://pastebin.com/2cHzFZ7p

Mijn doel,

Windows 10, Zonder alle apps behalve de Windows Store en de Xbox App

Alvast bedankt! :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaniGeus op 09-11-2019 21:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik gebruik zelf deze: https://gist.github.com/alirobe/7f3b34ad89a159e6daa1 om veel meuk uit mijn Windows 10 installaties te halen, je moet je wel even inlezen en kijken wat je wilt hebben (of eigenlijk juist niet ;)) hiermee maak je overigens geen installatie(-iso) maar dit is post-installatie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
True schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:40:
Ik gebruik zelf deze: https://gist.github.com/alirobe/7f3b34ad89a159e6daa1 om veel meuk uit mijn Windows 10 installaties te halen, je moet je wel even inlezen en kijken wat je wilt hebben (of eigenlijk juist niet ;)) hiermee maak je overigens geen installatie(-iso) maar dit is post-installatie.
Zo.. maar dat is zeker wel een leuk scriptje, hoe gebruik ik dit? ik snap het idee maar waar laat ik het? :)

de bedoeling zal zijn dat dat script post Windows installatie en na het account gemaakt is automatisch runt zodat de apps voordat ik mijn desktop zie weg zijn. daarvoor zou ik NTlite of Setupcomplete.bat weer kunnen gebruiken lijkt mij?

De services tweaks zijn ook mooi meegenomen.. hoef ik dat niet meer 1 voor 1 bij langs in NTlite

Edit: ik snap hem al alleen ff intregreren :)

[ Voor 26% gewijzigd door DaniGeus op 09-11-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het is een .ps1 dus een Powershell script. Je slaat de code op als .ps1 bestand en draait dit met (elevated) Powershell.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:49
Ik zou met dism aan de slag gaan dan sloop je direct de troep uit de install.wim

https://community.spicewo...-win10-appx-apps-from-wim

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
HKLM_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:32:
Ik zou met dism aan de slag gaan dan sloop je direct de troep uit de install.wim

https://community.spicewo...-win10-appx-apps-from-wim
Ohja dat heb ik ook nog gelezen heb alleen niet helemaal door hoe ik de install.wim mount met dism, iso uitpakken install wim apart zetten, cmd op die locatie openen en dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:20:
[...]

Ohja dat heb ik ook nog gelezen heb alleen niet helemaal door hoe ik de install.wim mount met dism, iso uitpakken install wim apart zetten, cmd op die locatie openen en dan?
Ja dat is lastig zo ff uit te leggen in een post

Ik heb wat dingen op de blog staan

HKLM_: Windows installatie file install.esd to install.wim

HKLM_: Add windows updates to install.wim

Google eens op how to open install.wim with dism of zoek een filmpje op YouTube welke het laat zien.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 10-11-2019 11:44 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
HKLM_ schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:43:
[...]

Ja dat is lastig zo ff uit te leggen in een post

Ik heb wat dingen op de blog staan

HKLM_: Windows installatie file install.esd to install.wim

HKLM_: Add windows updates to install.wim

Google eens op how to open install.wim with dism of zoek een filmpje op YouTube welke het laat zien.
probeer hem nu te mounten :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniGeus op 10-11-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook Windows 8.1 installeren, stuk non meuk vriendelijker en nog support tot 2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniGeus
Verwijderd schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:17:
Je kunt ook Windows 8.1 installeren, stuk non meuk vriendelijker en nog support tot 2023.
Nee dat ga ik dus niet doen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt de kale Windows installaties in ISO formaat bij Microsoft downloaden. Heb ik zojuist ook gedaan. :) Het enige wat je nodig hebt in de browser is een user agent switcher, die zet je op iets zodat Microsoft denkt dat je op Linux zit en dan bieden ze je de ISO's gewoon aan.

Wellicht werken deze links nog:
Engels (internationaal)
Nederlands

Beide ISO images bevatten enkel de 64 bits varianten van Windows. Uit deze ISO images kun je vervolgens de .wim bestanden oppikken, zonder dat je eerst nog van .esd naar .wim hoeft. :)

Met O&O shutup oid schakel je dan de dingen uit die je niet wilt. :) Of begrijp ik je nu verkeerd in wat je zoekt?

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 10-11-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
CH4OS schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:42:
Je kunt de kale Windows installaties in ISO formaat bij Microsoft downloaden. Heb ik zojuist ook gedaan. :) Het enige wat je nodig hebt in de browser is een user agent switcher, die zet je op iets zodat Microsoft denkt dat je op Linux zit en dan bieden ze je de ISO's gewoon aan.

Engels (internationaal)
Nederlands

Beide ISO images bevatten enkel de 64 bits varianten van Windows. Uit deze ISO images kun je vervolgens de .wim bestanden oppikken, zonder dat je eerst nog van .esd naar .wim hoeft. :)
bedoel je nou dat alle meuk daar al uit is? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:13
DaniGeus schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:43:
[...]

Zo.. maar dat is zeker wel een leuk scriptje, hoe gebruik ik dit? ik snap het idee maar waar laat ik het?
Dat script voer je uit in audit modus. Dat kun je daarna weer als image pakken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:45:
bedoel je nou dat alle meuk daar al uit is? :X
Definieer even wat je bedoelt met 'meuk'? Aan bloatware denk ik de zooi die de fabrikant toevoegt, maar als ik dit zo lees, bedoel je de apps die standaard met elke Windows 10 installatie meekomen, of zie ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
CH4OS schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:47:
[...]
Definieer even wat je bedoelt met meuk? Aan bloatware denk ik de zooi die de fabrikant toevoegt, maar als ik dit zo lees, bedoel je de apps die standaard met elke Windows 10 installatie meekomen, of zie ik dat nu verkeerd?
Inderdaad, met meuk bedoel ik dat alle apps er uit zijn zodat ik een kale windows over hou met enkel de Windows Store en de XBOX App, zie het als de 1809 Enterprise LTSC build maar dan met alle feature updates.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniGeus op 10-11-2019 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah check, dat zit allemaal nog wel in de bovenstaande ISO's. Maar kun je dan toch met het script van HKLM_ in "Custom Windows 10 ISO zonder bloatware" er uit slopen? :)

Ik wist niet eens dat dat kon! Ik bookmark dit topic even, want dit is echt golden info voor mij, hahaha!

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 10-11-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
CH4OS schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:51:
Ah check, dat zit allemaal nog wel in de bovenstaande ISO's. Maar kun je dan toch met het script van github (tweede reactie) er uit slopen? :)

Ik wist niet eens dat dat kon! Ik bookmark dit topic even, want dit is echt golden info voor mij, hahaha!
Zou kunnen maar als ik het zo in een ISO kan krijgen kan ik de windows zelf verder tweaken, wist niet eens dat zo iets bestond. is er ook een manier om de de languagepack appx uit de iso te extracten en toe te voegen aan de nederlandse ISO zodat ik in het OOBE menu Engels en nederlands als optie krijg? (heb je ook even een ivite gedaan op steam)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniGeus op 10-11-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:28
DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:49:
[...]

Inderdaad, met meuk bedoel ik dat alle apps er uit zijn zodat ik een kale windows over hou met enkel de Windows Store en de XBOX App, zie het als de 1809 Enterprise LTSC build maar dan met alle feature updates.
Wat voor winst moet dat voor jou opleveren? Hoeveel MB minder op ssd, en hoeveel MB minder in werkgeheugen? Of is het alleen een 'omdat het kan' projectje?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:53:
Zou kunnen maar als ik het zo in een ISO kan krijgen kan ik de windows zelf verder tweaken, wist niet eens dat zo iets bestond. is er ook een manier om de de languagepack appx uit de iso te extracten en toe te voegen aan de nederlandse ISO zodat ik in het OOBE menu Engels en nederlands als optie krijg? (heb je ook even een ivite gedaan op steam)
Dan moet je volgens mij een multilang ISO downloaden. :) Al is Windows 10 Pro sowieso al multilangual (of hoe je dat ook spelt). Ik zou dat dan eerder met een post install script doen, dergelijke personalisatie.
Tens schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:59:
Wat voor winst moet dat voor jou opleveren? Hoeveel MB minder op ssd, en hoeveel MB minder in werkgeheugen? Of is het alleen een 'omdat het kan' projectje?
Het is voor mij geen probleem voor het verbruik in MB oid, maar wat moet je met apps en programma's die je toch niet gebruikt? Ik heb dan liever een zo licht mogelijke Windows installatie, dat scheelt op meer vlakken dan enkel 'die paar MB'. Denk ook aan een minder groot Windows register en, laten we wel wezen, minder tools van Microsoft die ons in de gaten kunnen houden in wat we wel/niet doen op onze computers.

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 10-11-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Tens schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:59:
[...]

Omdat het kan projectje zodat ik niet altijd en steeds maat weer een windows moet debloaten als ik voor iemand een pc repareer bijvoorbeeld het kan zo'n anderhalve GB schelen, en je start gewoon clean.ik heb dit atm. maar dat wil ik zegmaar standaard na een installatie:

https://prnt.sc/puxl6c

[ Voor 17% gewijzigd door DaniGeus op 10-11-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniGeus
CH4OS schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:42:

Engels (internationaal)
Nederlands

Met O&O shutup oid schakel je dan de dingen uit die je niet wilt. :) Of begrijp ik je nu verkeerd in wat je zoekt?
https://www.majorgeeks.com/files/details/msmg_toolkit.html

''MSMG ToolKit creates a slimmed down, or bloat free Windows by customizing, adding or removing features and components as well as enabling or disabling features to Microsoft Windows 7, 8 and 10.

Everything is done through a DOS command prompt but done with typing in letters to get where you want meaning no complicated DOS commands or DOS knowledge is needed. The entire goal here is something we have always loved here at MajorGeeks; creating a lightweight, bloat-free version of Windows. Expect to spend a small amount of time getting everything you want the way you want it. You can also restore most things that you remove, should you change your mind later.''

Ik vind dat dus net en het lijkt super uitgebreid! Ik ga het even uit proberen. :X

[ Voor 20% gewijzigd door DaniGeus op 10-11-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Vroegah in de tijd dat opslag en werkgeheugen nog een dingetje was was het wellicht nuttig. Maar nu; 1.5 GB is minder dan 1% van een gemiddelde bootdisk, en de winst op installatietijd is misschien 10 sec?

Desalniettemin leuk om te proberen. Ga het ook eens proberen denk ik, Ben bang dat na tig Windows updates alles er toch weer op staat, of niet?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Tens schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:19:
Vroegah in de tijd dat opslag en werkgeheugen nog een dingetje was was het wellicht nuttig. Maar nu; 1.5 GB is minder dan 1% van een gemiddelde bootdisk, en de winst op installatietijd is misschien 10 sec?

Desalniettemin leuk om te proberen. Ga het ook eens proberen denk ik, Ben bang dat na tig Windows updates alles er toch weer op staat, of niet?
Nee hoor, weg is weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniGeus
http://prntscr.com/puxuio

So far so good...

[ Voor 3% gewijzigd door DaniGeus op 10-11-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tens schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:19:
Tja, ik heb dingen liever niet op de PC als ik het toch niet gebruik, daar lijkt mij niets mis mee. Daarnaast heb je dan ook minder meekijkende apps op de PC staan, alleen maar voordelen dus naar mijn idee, los van de MB's en RAM die het bespaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniGeus
CH4OS schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:37:
[...]
Tja, ik heb dingen liever niet op de PC als ik het toch niet gebruik, daar lijkt mij niets mis mee. Daarnaast heb je dan ook minder meekijkende apps op de PC staan, alleen maar voordelen dus naar mijn idee, los van de MB's en RAM die het bespaart.
Heb het inmiddels voorelkaar gekregen met die MSMG Tool _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:56:
Heb het inmiddels voorelkaar gekregen met die MSMG Tool _/-\o_
Ik ga binnenkort ook echt even aan de slag hiermee, de installatie op mijn PC staat er ook al een 1,5 jaar op of zo, dan pak ik gelijk de nieuwste Windows 10-versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniGeus
CH4OS schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:57:
[...]
Ik ga binnenkort ook echt even aan de slag hiermee, de installatie op mijn PC staat er ook al een 1,5 jaar op of zo, dan pak ik gelijk de nieuwste Windows 10-versie.
Wat mij betreft kan je mijn ISO wel krijgen, bespaar jezelf de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:58:
Wat mij betreft kan je mijn ISO wel krijgen, bespaar jezelf de moeite :)
Klinkt interessant, al gebruik ik altijd de Engelstalige Windows 10 Pro N, daar is dus al eea uit, moet er dan ook weer wat in stoppen (de Windows Media Feature pack bijvoorbeeld) en dan de overige shizz er tussenuit. Ik kan dan denk ik beter zelf even klussen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniGeus
CH4OS schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:01:
[...]
Klinkt interessant, al gebruik ik altijd de Engelstalige Windows 10 Pro N, daar is dus al eea uit, moet er dan ook weer wat in stoppen (de Windows Media Feature pack bijvoorbeeld) en dan de overige shizz er tussenuit. Ik kan dan denk ik beter zelf even klussen. ;)
Heb de mijne ook op de Engelse build gemaakt, alle apps zijn er niet meer behalve de store ne de xbox apps, de oude calculator zit er weer in en de oude photoviewer, het is echt weer alsof ik een verse windows 7 heb geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat sloop je er dan uit? Wordpad, kladblok, paint en patience?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jorgen schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:04:
Wel meer, maar dergelijke apps inderdaad, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Jorgen schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:04:
Alle apps behalve de
CH4OS schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:19:
[...]
Wel meer, maar dergelijke apps inderdaad, ja.
Heb inmiddels de ISO klaar :) het is nu echt zoal ik hem wilde, hijs is momenteel aan het installeren in Virtualbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@DaniGeus Alles behalve de..?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniGeus
Alles behalve de windows store en xbox app verder heb ik een custom achtergrond, na de installatie staat chrome al geïnstalleerd, alle visual C++ versies staan er op, verder niks.

een aantal registery tweaks, services uitgezet, alle privacy opties die MS can tracken zijn ook allemaal disabled

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 11-11-2019 09:22 . Reden: M$. Linsux. CrApple. Poople. Zo trollen is niet nodig en zooo 1995;) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniGeus
DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:29:
[...]

Alles behalve de windows store en xbox app verder heb ik een custom achtergrond, na de installatie staat chrome al geïnstalleerd, alle visual C++ versies staan er op, verder niks.

een aantal registery tweaks, services uitgezet, alle privacy opties die m$ can tracken zijn ook allemaal disabled
Kleine update, ik heb mezelf zo'n 2,5 GB bespaard en de installatietijd is zo'n 10 minuten korter dankzij

MSMG Toolkit:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:29:
[...]

een aantal registery tweaks, services uitgezet, alle privacy opties die m$ can tracken zijn ook allemaal disabled
Dus je sloopt (onder meer) Edge uit Windows, om vervolgens Chrome te installeren... en dat mede vanwege privacy-issues? Volgens mij kun je dan echt beter naar de nieuwe Edge gaan kijken. Helemaal Chromium, maar door Microsoft ook helemaal ont-Googled (dus ook alle Google-meuk die nog wel in Chromium zit is eruit).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Jester-NL schreef op maandag 11 november 2019 @ 07:54:
[...]

Dus je sloopt (onder meer) Edge uit Windows, om vervolgens Chrome te installeren... en dat mede vanwege privacy-issues? Volgens mij kun je dan echt beter naar de nieuwe Edge gaan kijken. Helemaal Chromium, maar door Microsoft ook helemaal ont-Googled (dus ook alle Google-meuk die nog wel in Chromium zit is eruit).
Hmm ou ik inderdaad kunnen proberen, alleen de stable release is nog niet uit, die zou ik later nog toe kunnen voegen in de plaats van chrome.

[ Voor 22% gewijzigd door DaniGeus op 11-11-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

https://mspoweruser.com/m...browser-nears-the-launch/
Bovenstaand artikel bevat anders deze link:
https://go.microsoft.com/...hannel=Stable&language=en

Afgaande op de URL, is dat toch de stable (en vervolgens loopt 'ie gewoon mee in de updates ;) )

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Jester-NL schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:23:
https://mspoweruser.com/m...browser-nears-the-launch/
Bovenstaand artikel bevat anders deze link:
https://go.microsoft.com/...hannel=Stable&language=en

Afgaande op de URL, is dat toch de stable (en vervolgens loopt 'ie gewoon mee in de updates ;) )
het enige wat ik in de laatste build van edge op chromium niet kan doen is inloggen met een google account zodat al mijn wachtwoorden mee gaan.

Tenzei ik het uit chrome exporteer maar dat heb je natuurlijk niet op een clean install.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniGeus op 11-11-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15

TheVMaster

Moderator WOS
DaniGeus schreef op Monday 11 November 2019 @ 15:24:
[...]

het enige wat ik in de laatste build van edge op chromium niet kan doen is inloggen met een google account zodat al mijn wachtwoorden mee gaan.

Tenzei ik het uit chrome exporteer maar dat heb je natuurlijk niet op een clean install.
Dan 'migreer'je die van Chrome naar Edge en dan ben je er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
@DaniGeus Interessant topic! Welke versie van windows 10 gebruik je? en wil je jou ISO misschien delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

DaniGeus schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:24:
[...]

Persoonlijk vindt ik het niet een heel fijn idee dat Google, Microsoft of Mozilla op enige manier bij mijn wachtwoorden of gebruikersnamen kunnen.
Mijn keus is wat dat betreft is Keepass met een database op mijn NAS (en de nodige backups)... en voor zover ik kan zien, zijn er ook opties voor ChromiumEdge.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
sammyZ schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:19:
@DaniGeus Interessant topic! Welke versie van windows 10 gebruik je? en wil je jou ISO misschien delen?
Heb er geen problemen mee om hem te delen :)

Ik heb voor een vriend van mij een HWID (Hardware ID) Activation ingebouwd weet niet of iemand die er bij wilt of dat je een eigen key hebt... (wel zo legaal!!)

Hier wat info:

Versie: 1909 (incl. de updates van October.)
Taal: Engels (Nederlands is te downloaden uit de Windows Store.)

Pre-installed:

- Chocolatey Package Manager (Sudo, apt-get etc.. het Linux achtige verhaal zeg maar.)
- Windows Store.
- Xbox App.
- Alle C++ Packages tot 2019
- Corsair iCue.
- 7zip.
- CPU-Z.
- GPU-Z.
- Google Chrome. (Chromium Edge is ook een optie.)
- Windows Photoviewer zoals iedereen hem kent uit Windows 7. (je kunt altijd de photoviewer metro app
installeren uit de store, net als de Calculator App indien je die nodig hebt.)
- Custom achtergrond.

Tweaks:

- Kleurenpallet wordt automatisch aangepast aan je achtergrond.

- Ultimate Performance powerplan unlocked.

- Registery tweaks.

- Services uitgezet zodat MS je niet meer tracken kan en voor minder achtergrond activiteit.

- Custom dark mode icons (past heel mooi bij de darkmode van windows die automatisch is ingeschakeld
na de installatie.)

- En nog een aantal context menu tweaks. (rechter muisknop op je bureaublad.)

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 11-11-2019 19:17 . Reden: kap nu met dat M$ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
DaniGeus schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:39:
[...]

Heb er geen problemen mee om hem te delen :)

Ik heb voor een vriend van mij een HWID (Hardware ID) Activation ingebouwd weet niet of iemand die er bij wilt of dat je een eigen key hebt... (wel zo legaal!!)

Hier wat info:

Versie: 1909 (incl. de updates van October.)
Taal: Engels (Nederlands is te downloaden uit de Windows Store.)

Pre-installed:

- Chocolatey Package Manager (Sudo, apt-get etc.. het Linux achtige verhaal zeg maar.)
- Windows Store.
- Xbox App.
- Alle C++ Packages tot 2019
- Corsair iCue.
- 7zip.
- CPU-Z.
- GPU-Z.
- Google Chrome. (Chromium Edge is ook een optie.)
- Windows Photoviewer zoals iedereen hem kent uit Windows 7. (je kunt altijd de photoviewer metro app
installeren uit de store, net als de Calculator App indien je die nodig hebt.)
- Custom achtergrond.

Tweaks:

- Kleurenpallet wordt automatisch aangepast aan je achtergrond.

- Ultimate Performance powerplan unlocked.

- Registery tweaks.

- Services uitgezet zodat M[mbr]S[/mbr] je niet meer tracken kan en voor minder achtergrond activiteit.

- Custom dark mode icons (past heel mooi bij de darkmode van windows die automatisch is ingeschakeld
na de installatie.)

- En nog een aantal context menu tweaks. (rechter muisknop op je bureaublad.)
Welke registery tweaks heb je doorgevoerd dan? Bedoel het totaal niet bot ofzo hoor maar ik heb voor mijn systeem nog nooit registery tweaks hoeven uitvoeren :P Ben dus stiekem wel benieuwt wat je veranderd en wat de voordelen zijn.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
HKLM_ schreef op Monday 11 November 2019 @ 19:21:
[...]

Welke registery tweaks heb je doorgevoerd dan? Bedoel het totaal niet bot ofzo hoor maar ik heb voor mijn systeem nog nooit registery tweaks hoeven uitvoeren :P Ben dus stiekem wel benieuwt wat je veranderd en wat de voordelen zijn.
Begrijp het ook niet helemaal. Wat voor registry tweaks zou je aan Windows 10 willen doorvoeren zodat het nog sneller werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
JackSparrow schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:28:
[...]

Begrijp het ook niet helemaal. Wat voor registry tweaks zou je aan Windows 10 willen doorvoeren zodat het nog sneller werkt?
https://www.maketecheasier.com/windows-10-registry-hacks/

Dat soort tweaks.. beetje googlen en je komt vanzelf handige tweaks tegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DaniGeus schreef op Monday 11 November 2019 @ 20:02:
[...]

https://www.maketecheasier.com/windows-10-registry-hacks/

Dat soort tweaks.. beetje googlen en je komt vanzelf handige tweaks tegen :)
Tja.... 'hacks' waar ik niet echt het nut van in zie. Maar duidelijk wat voor soort hacks het zijn nu.

En zou je misschien het M$ gebeuren achterwege willen laten een volgende keer ;-) Het bedrijf kort je af met MS...of gewoon Microsoft of MSFT i don't care, maar die andere variant willen we hier niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
DaniGeus schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:12:
[...]

Kleine update, ik heb mezelf zo'n 2,5 GB bespaard en de installatietijd is zo'n 10 minuten korter dankzij

MSMG Toolkit:

10 minuten korter? hoe lang duurde je install dan normaal gesproken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
JackSparrow schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:22:
[...]

Tja.... 'hacks' waar ik niet echt het nut van in zie. Maar duidelijk wat voor soort hacks het zijn nu.

En zou je misschien het M$ gebeuren achterwege willen laten een volgende keer ;-) Het bedrijf kort je af met MS...of gewoon Microsoft of MSFT i don't care, maar die andere variant willen we hier niet meer zien.
Excuses :)

de tweaks zijn meer om het mezelf makkelijker te maken in het gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Tens schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:25:
[...]

10 minuten korter? hoe lang duurde je install dan normaal gesproken??
In een virtual machine hahah, dus weet nog niet hoe snel hij op mijn desktop gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Ik zal van de week een aantal screenshots posten hoe de windows er nu uit ziet..

oh en @JackSparrow Is er een mogelijkheid dat dit topic geen vraag meer is maar een discussie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Heb je er ook rekening mee gehouden dat misschien al je werk weer ongedaan wordt gemaakt als Microsoft misschien straks een update wil doorvoeren en ALLES weer 'standaard' wil maken.

>> Beetje vreemd om Edge uit Windows te slopen, om vervolgens Chrome te installeren vanwege privacy-issues?

Als je echt serieus voor privacy wil gaan is er maar een browser en dat is Firefox :-)

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
clogie886 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 01:19:
Heb je er ook rekening mee gehouden dat misschien al je werk weer ongedaan wordt gemaakt als Microsoft misschien straks een update wil doorvoeren en ALLES weer 'standaard' wil maken.

>> Beetje vreemd om Edge uit Windows te slopen, om vervolgens Chrome te installeren vanwege privacy-issues?

Als je echt serieus voor privacy wil gaan is er maar een browser en dat is Firefox :-)
Weg is Weg toch? of word dat gewoon genegeerd en als de update "ziet" dat je geen apps hebt dat hij ze dan doodleuk weer installeert?

Hmm zat te denken aan Firefox of Edge op Chromium.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniGeus op 12-11-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DaniGeus schreef op Monday 11 November 2019 @ 22:47:
[...]

Excuses :)

de tweaks zijn meer om het mezelf makkelijker te maken in het gebruik
Oohw...makkelijker maken :+ Op zich is het wel fijn om dat soort zaken te doen inderdaad, maar zorg er wel voor dat hetgeen je hier bespreekt allemaal legaal blijft. Overigens zou ik zaken als de browser er niet uit slopen, just saying...zou hem overigens gewoon vervangen door de nieuwe Edge, dan heb je andere browsers (zoals Chrome niet meer nodig).
DaniGeus schreef op Monday 11 November 2019 @ 22:49:
[...]

In een virtual machine hahah, dus weet nog niet hoe snel hij op mijn desktop gaat
De installatie op mijn desktop is in total al ongeveer 10 minuten...dus hoezo kan daar dan nog weer 10 minuten vanaf gehaald worden? :?

[ Voor 45% gewijzigd door TheVMaster op 12-11-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
JackSparrow schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:22:
[...]

De installatie op mijn desktop is in total al ongeveer 10 minuten...dus hoezo kan daar dan nog weer 10 minuten vanaf gehaald worden? :?
Of mijn virtualbox is gewoon traag 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DaniGeus schreef op Tuesday 12 November 2019 @ 10:23:
[...]

Of mijn virtualbox is gewoon traag 8)7
Dat denk ik, of ik weet gewoon hoe je Windows snel moet installeren...ow wacht het is mijn dagelijkse werk om werkplekdeployments te bouwen :+

Nee, ff serieus....in een VM is het altijd trager en ook de specs van je machine (SSD versus HDD) werken natuurlijk wel mee. Al zou het in een VM (waarom gebruik je virtualbox en niet Hyper-V?) ook wel snel moeten kunnen gaan. Ik deploy regelmatig in VM's en dat gaat eigenlijk allemaal ook best snel.

Nog 1 opmerking...please stop de dubbel/tripple posts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
JackSparrow schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:25:
[...]

Dat denk ik, of ik weet gewoon hoe je Windows snel moet installeren...ow wacht het is mijn dagelijkse werk om werkplekdeployments te bouwen :+

Nee, ff serieus....in een VM is het altijd trager en ook de specs van je machine (SSD versus HDD) werken natuurlijk wel mee. Al zou het in een VM (waarom gebruik je virtualbox en niet Hyper-V?) ook wel snel moeten kunnen gaan. Ik deploy regelmatig in VM's en dat gaat eigenlijk allemaal ook best snel.

Nog 1 opmerking...please stop de dubbel/tripple posts...
Soms denk ik dat er over een weiziging heen gelezen word ofzo, maar nee, is goed en Hyper-V werkt bij mij niet veel beter daar had ik toevallig al naar gekeken maar als ik hem installeer op mijn daadwerkelijke OS test/crap pctje duurt het inderdaad ongeveer 10 minuten op een verouderde SSD (200mb/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
DaniGeus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:20:
[...]

Weg is Weg toch? of word dat gewoon genegeerd en als de update "ziet" dat je geen apps hebt dat hij ze dan doodleuk weer installeert?

Hmm zat te denken aan Firefox of Edge op Chromium.
Ik weet niet wat ze bij Microsoft met jouw 'configuratie' gaan doen als er weer updates / upgrades worden geïnstalleerd. Ik kan me goed indenken dat ze alles herinstalleren als Windows constateert dat het een en ander ontbreekt, laat ik dat maar even opnieuw installeren....

Als je echt alles ZELF wil bepalen wat er wel en niet geïnstalleerd moet worden, zou ik eens kijken naar Arch Linux, niet de meest eenvoudigste distributie maar wel een waar je als eindgebruiker zelf bepaald wat er allemaal wel en niet geïnstalleerd wordt. Dit even ter informatie - heeft verder niets met jou topic te maken :-)

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniGeus
clogie886 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:24:
[...]

Ik weet niet wat ze bij Microsoft met jouw 'configuratie' gaan doen als er weer updates / upgrades worden geïnstalleerd. Ik kan me goed indenken dat ze alles herinstalleren als Windows constateert dat het een en ander ontbreekt, laat ik dat maar even opnieuw installeren....

Als je echt alles ZELF wil bepalen wat er wel en niet geïnstalleerd moet worden, zou ik eens kijken naar Arch Linux, niet de meest eenvoudigste distributie maar wel een waar je als eindgebruiker zelf bepaald wat er allemaal wel en niet geïnstalleerd wordt. Dit even ter informatie - heeft verder niets met jou topic te maken :-)
Linux is zeker wel goed alleen ja, games. ben ook niet zo van Wine etc.. maar dat is weer iets voor het volgende topic.. ook interessant..

mijn iso was al gebaseerd op de november update dus we gaan wel zien wat de toekomst met de iso gaat doen :) anders doe ik gewoon geen dikke feature update en verwerk ik het weer in een nieuwe ISO aangezien ik alles zo ingedeeld heb dat ik et zo in een nieuwe iso kan kopieren en plakken :)
Pagina: 1