Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

Welke weerstand nodig om LED te laten werken op halogeen tra

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-01 22:02
Hi

Ik heb 3 * 12 volt spots van 35 watt.

Deze wil ik vervangen door 5 watt LEDs. Echter dit leidt tot flikkeren.

Ik weet dat 3 spots van 5.6 watt wel werken.

Welke weerstand moet ik op 1 fitting toevoegen op het totaal vermogen met 1 watt te laten stijgen. En hoeveel met 2 watt, 3 watt etc?

Moet deze weerstand parallel aan een van de LEDs of in serieel zo het totaal vermogen met 1, 2, 3 watt te laten stijgen.

Uiteraard kan ik ook de trafo vervangen maar ik denk dat dit goedkoper is.

Bedankt

Alle reacties

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:12
1W bij 12V is 144 Ohm. Let wel op dat de weerstand vrij heel zal worden, je hebt een aardig grote weerstand nodig voor dat vermogen. Dat moet dan parallel.

Er is absoluut geen garantie dat het gaat werken/helpen. De interactie tussen de LED en de transformator is vrij complex, dus alleen naar de vermogens kijken geeft niet het hele plaatje.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 02:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Loop je niet tegen een AC / DC probleem aan ? En anders kan je dat prima uitrekenen met p=u*i en u=i*r

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 4e spot erbij?

memphis wijzigde deze reactie 09-11-2019 17:58 (94%)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• BladeSlayer1000
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 22:46
Het is goedkoper om inderdaad een weerstand te pakken, maar bedenk wel dat je onnodig energie loopt te verstoken, Eltako heeft al een weerstand die dit probleem oplost; https://www.elektrobode.n...-ptc-compensator-70000008 Mocht je gaan voor de weerstand, houd er rekening mee dat de weerstand de warmte kwijt kan.

Een betere oplossing is om een spot erbij te plaatsen of zoals je hebt gezegd een trafo erbij te zetten.

BladeSlayer1000 wijzigde deze reactie 09-11-2019 18:53 (5%)

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:24
traders schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:07:

Moet deze weerstand parallel aan een van de LEDs of in serieel zo het totaal vermogen met 1, 2, 3 watt te laten stijgen.
Een weerstand om het vermogen te doen stijgen kan alleen parallel. Een weerstand in serie met een led last het vermogen juist dalen, nét wat je nu niet wil.
Een weerstand van 144 Ohm bestaat echter niet, of je moet er enkele in serie schakelen tot je die waarde bereikt.
Maar neem een 120 Ohm weerstand die 2 Watt kan hebben. Dan voer je 1,2 Watt af via die weerstand, genoeg om de LEDs correct te laten branden. Let op het vermogen dat de weerstand kan voeren, daarom stel ik ook dat je 120 Ohm 2 Watt nodig hebt voor deze weerstand. Of 5 Watt, nog beter: https://www.conrad.nl/p/w...raad-5-w-5-1-stuks-402028

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-01 14:40
Mijn advies: niet klooien met weerstandjes, maar gewoon een juiste voeding kopen welke geschikt is voor led-verlichting (dit hoeft zeker niet heel duur te zijn).

• Ramon 73
iMars schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:08:
Mijn advies: niet klooien met weerstandjes, maar gewoon een juiste voeding kopen welke geschikt is voor led-verlichting (dit hoeft zeker niet heel duur te zijn).
Weerstand kost €0,85 en als het goed gemaakt wordt, op warmtehuishouding gelet wordt is er 0 gevaar. En stukken goedkoper dan een nieuwe voeding.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-01 14:40
Ramon 73 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:26:
[...]

Weerstand kost €0,85 en als het goed gemaakt wordt, op warmtehuishouding gelet wordt is er 0 gevaar. En stukken goedkoper dan een nieuwe voeding.
Ik heb het ook niet over gevaar o.i.d. Ik persoonlijk zou gewoon een voeding nemen die daarvoor gemaakt is i.p.v. (zoals ik al zei) klooien met weerstanden. Maar dat is mijn persoonlijk advies/mening, @traders moet zelf kiezen wat voor hem/haar de beste keuze is.

• Tonne
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:43
Het kan ook zo zijn dat de lampjes van 5,6W een andere interactie met de trafo hebben. Dus ik weet niet of de conclusie dat er te weinig vermogen aanwezig is wel de juiste is. Zoals al gezegd is de interactie tussen de trafo en de lampjes vrij complex.

• Ramon 73
Tonne schreef op zondag 10 november 2019 @ 05:41:
Het kan ook zo zijn dat de lampjes van 5,6W een andere interactie met de trafo hebben. Dus ik weet niet of de conclusie dat er te weinig vermogen aanwezig is wel de juiste is. Zoals al gezegd is de interactie tussen de trafo en de lampjes vrij complex.
Vrij complex? Een simpele gewikkelde trafo met LEDs? Niet echt hoor, het 'complexe' werk gebeurt in de LEDs zelf, de trafo levert alleen maar een wisselspanning.
En zelfs als er een elektronische voeding zit, dan nog is het geen rocket science. Die dingen hebben vaak een minimale belasting nodig om goed te werken, dus zet je extra vermogen erbij om de belasting op te vijzelen.
Wat verwacht je door 1 à 2 watt extra belasting toe te voegen? Er gaat echt niks geks gebeuren, het werkt of niet en als het wel werkt is er maximaal het risico dat de extra weerstand niet goed gemonteerd is vanwege de warmte afvoer en er iets kan smeulen. Dat is het enige risico en is makkelijk te voorkomen.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:12
Ramon 73 schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:35:
[...]

Vrij complex? Een simpele gewikkelde trafo met LEDs? Niet echt hoor, het 'complexe' werk gebeurt in de LEDs zelf, de trafo levert alleen maar een wisselspanning.
Dan is de interactie toch vrij complex? De trafo is simpel, maar wat de LEDs doen is ingewikkeld. Het punt is dat als het wel werkt met 3 spots van 5.6W en niet werkt met 3 spots van 5W, dat het dan niet automatisch wel gaat werken als je voor 1.8W aan extra belasting in de vorm van weerstanden toevoegt (en ik zie eigenlijk niet in waarom de extra weerstand enig verschil zou kunnen maken voor hoe de lampjes reageren op de wisselstroom die uit de trafo komt).

• Tonne
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:43
[...]
Ik zei niet dat de trafo complex was. Maar wat de LEDs doen zoals je zelf ook aangeeft.
Ik denk niet dat het toevoegen van een weerstand problemen oplevert. Maar ik denk dat het probleem niet opgelost wordt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:52

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]

Vrij complex? Een simpele gewikkelde trafo met LEDs?....
Dat is maar zeer de vraag. Moderne LED "trafo's" zijn constante stroombronnen. Een weerstand toevoegen betekent alleen maar dat de uitgangsspanning stijgt en het probleem blijft

Met "trafo" wordt hier niet een klassieke transformator bedoeld, maar het kastje tusen de netstekker en de LED lamp

Brahiewahiewa wijzigde deze reactie 10-11-2019 11:52 (14%)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ramon 73
Brahiewahiewa schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:47:
[...]

Dat is maar zeer de vraag. Moderne LED "trafo's" zijn constante stroombronnen. Een weerstand toevoegen betekent alleen maar dat de uitgangsspanning stijgt en het probleem blijft
Dat is juist de bedoeling, dat de uitgangsspanning stijgt. Nu knipperen de LEDs omdat er te weinig vermogen wordt afgenomen. Door een extra weerstand parallel over de LEDs te zetten, daalt de weerstandswaarde aan de secundaire zijde en ontstaat er dus een hogere uitgansspanning.
Voor < € 1,- materiaalkosten zou ik de gok nemen en een testje doen.

• Valen_76
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-01 14:51
Geen enkele weerstand gaat het probleem van wisselspanning oplossen, de meest waarschijnlijke oorzaak van het knipperen. Een LED is 1-richtings verkeer. Als de sinus in de andere richting loopt is de led uit. Dus een led-driver, die AC omzet in DC, en als een constante stroombron functioneert zal de best passende oplossing zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True