Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-74
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-12-2019
Ik heb een probleem. Heb een Seagate BlackArmour 4 bay NAS met 4 HDD van 2TB elk. Het geheel is geconfigureerd in RAID 5. Data is niet meer te benaderen, schijven zijn echter OK volgens de NAS. Seagate gecontacteerd. Eind van het verhaal: recovery van > €3.000,-

Je raadt het al: dat is wel een beetje heel veel. Maar er stonden (hopelijk staan) foto's op de HDD's van onder andere de inmiddels overleden vader van mijn vriendin.

Wie kan mij helpen? Is er software waarmee ik files van NAS schijven kan herstellen? Het OS van de NAS is Linux, dus ik heb maar niet geprobeerd om de schijven aan mijn PC te hangen. Moet ik een linux configuratie maken en kan ik de data dan wel recoveren wanneer ik de schijven aan die linux configuratie hang? Moeten alle 4 de schijven tegelijkertijd aan de linux hangen of kan ik ze een voor een proberen te herstellen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want die foto's zijn heel waardevol, maar €3.000,- is wel heel veel geld...

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
Helaas zo simpel is het niet. De 4 schijven in RAID5 moeten samen bljven. Op 1 disk staat slechts 1/3 van de gegevens (of een pariteitsblokje om herstelling mogelijk te maken bij uitval van 1 disk)
Grote bestanden worden "uitgesmeerd" over de verschillende disken net zoals de pariteits-controle

Geen idee of je naar die Seagate spullen met SSH een verbinding kan maken zodat je rustig op OS-niveau de zaak kan onderzoeken. De schijven eruit gaan halen is een slecht plan.
Je zegt : DATA is niet meer te benaderen, maar de GUI/Webinterface dan wel prima werkend ?
Hoe benader je de data ? Vanaf andere PC ?
Heb je op de NAS-webinterface ook zoiets als een "volume-verkenner" ofzo om te browsen door de files ?

EDIT : Blijkbaar kan je SSH aanzetten als ik het zo lees

https://www.seagate.com/b...w-to-enable-ssh-006006en/

Dan zal je iemand moeten vinden met goede Linux kennis om wat te gaan onderzoeken...

[ Voor 13% gewijzigd door jvanhambelgium op 09-11-2019 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ga voorlopig niets doen met die NAS of de schijven die erin zitten: elke wijziging maakt recovery lastiger/duurder.
Markeer in elk geval met een stickertje de schijven op de plek in de NAS waar ze nu zitten (welke zit waar) en probeer de exacte RAID5 configuratiedata te achterhalen.
(Wellicht is er een forumlid met ervaring / een gelijksoortige NAS die je tijdelijk mag gebruiken om de data te backuppen.)

Wat ik mis: heb je geen backup van zo belangrijke data?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:49
Wat ik nu zou doen is 4 nieuwe schijven halen en een 1 op 1 kopie van alle schijven maken. Met deze kopie zou ik gaan proberen/testen onder linux.
De originele schijven zoveel mogelijk links laten liggen totdat je of alles gerestored hebt, of zeker weet dat er niets meer te redden is.