Dus. Ik ga m'n eerste PC bouwen, tot nu toe altijd laptops gehad. Vroeger redelijk veel gegamed, nu wat minder. Speel daardoor vooral oudere titels en zo nu en dan een korte periode wat nieuwers. Ik doe een communicatiegerichte studie waarbij ik zo nu en dan eens met Adobe-programma's moet knutselen (voornamelijk Première, After Effects, Photoshop) maar voorlopig niet op professioneel niveau. Ik ben vooral opzoek naar een PC waar ik alles redelijk goed op kan doen én die een beetje futureproof is, mocht ik toch opeens heel veel tijd over hebben om te gamen/creatief bezig te gaan.
Ik ga shoppen met black friday/cyber monday, hopen dat er iets van onderstaand in een sale beland. Monitorkeuze wordt sowieso pas gemaakt op dag van aankoop, afhankelijk van aanbiedingen. Ik heb net als jullie geen glazen bol dus als er niks in de aanbieding is, so be it
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen (Skyrim, LoL, Runescape) op 1080p 144hz (1440p is nog iets te hoog gegrepen denk ik), in de toekomst mogelijk nieuwere games
- Foto/Video-editing op amateurniveau (dus geen 4K, de camera's van de uni leggen met moeite een 1080p-filmpje vast
)
- Standaard kantoor- en studierommel (Word, Excel, R, etc)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst blijf ik onder de €1000 (inclusief beeldscherm), maar m'n voorgestelde build komt daar al boven uit oeps
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een muis
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de build die ik zelf voor ogen had:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta overal voor open
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Eisen voor grootte heb ik niet echt. Compact zou fijn zijn maar als ik daardoor futureproofness opoffer dan liever niet
- Geluid boeit me niet zoveel, staat in een studeerkamer en heb er zelf sowieso geen last van
- Energiezuinig zou een plus zijn maar geen prioriteit
Ga je overklokken?
Neuh
Wat verwacht je van ons?
Een paar vragen:
Ik ga shoppen met black friday/cyber monday, hopen dat er iets van onderstaand in een sale beland. Monitorkeuze wordt sowieso pas gemaakt op dag van aankoop, afhankelijk van aanbiedingen. Ik heb net als jullie geen glazen bol dus als er niks in de aanbieding is, so be it
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen (Skyrim, LoL, Runescape) op 1080p 144hz (1440p is nog iets te hoog gegrepen denk ik), in de toekomst mogelijk nieuwere games
- Foto/Video-editing op amateurniveau (dus geen 4K, de camera's van de uni leggen met moeite een 1080p-filmpje vast
- Standaard kantoor- en studierommel (Word, Excel, R, etc)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst blijf ik onder de €1000 (inclusief beeldscherm), maar m'n voorgestelde build komt daar al boven uit oeps
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een muis
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de build die ik zelf voor ogen had:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 195,- | € 195,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4 | € 74,46 | € 74,46 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC | € 243,99 | € 243,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Monitoren | AOC 24G2U/BK Rood, Zilver | € 185,13 | € 185,13 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 67,90 | € 67,90 |
| 1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 450W | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 1TB | € 120,- | € 120,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.022,33 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta overal voor open
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Eisen voor grootte heb ik niet echt. Compact zou fijn zijn maar als ik daardoor futureproofness opoffer dan liever niet
- Geluid boeit me niet zoveel, staat in een studeerkamer en heb er zelf sowieso geen last van
- Energiezuinig zou een plus zijn maar geen prioriteit
Ga je overklokken?
Neuh
Wat verwacht je van ons?
Een paar vragen:
- Ik heb gekozen voor de 1660 Super om de prijs een beetje te drukken tov een rx5700 bijv, betekent dat dat die 1660 in de toekomst gauw een bottleneck zal zijn?
- Ik besef dat ik wss een BIOS-update nodig heb voor de CPU-MOBO combi, maar dat lijkt me niet al teveel moeite om de webshop te laten doen, toch? Of zeggen jullie, koop gewoon die MSI Tomahawk Max om van het gezeur af te zijn?
- Gekozen voor de Define S-kast omdat grootte geen topprioriteit is en ik dacht dat dit wat meer futureproof zou zijn tov een micro-ATX kast zoals de Focus G mini, klopt dat?
- 450W lijkt me genoeg, ook volgens calculators, of is het kiele kiele?
- De gekozen SSD is niet gereviewd door Tweakers oid maar komt wel goed uit andere tests en is gekozen vanwege slechte beschikbaarheid van de Kingston A2000. Goede keuze of alternatieven?
- Als ik dan toch nog ergens op zou moeten bezuinigen om onder die €1000-grens te belanden, waarop zou dat dan zijn?