Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

All-round PC, < 1000€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kazeykazeman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-11 11:46
Dus. Ik ga m'n eerste PC bouwen, tot nu toe altijd laptops gehad. Vroeger redelijk veel gegamed, nu wat minder. Speel daardoor vooral oudere titels en zo nu en dan een korte periode wat nieuwers. Ik doe een communicatiegerichte studie waarbij ik zo nu en dan eens met Adobe-programma's moet knutselen (voornamelijk Première, After Effects, Photoshop) maar voorlopig niet op professioneel niveau. Ik ben vooral opzoek naar een PC waar ik alles redelijk goed op kan doen én die een beetje futureproof is, mocht ik toch opeens heel veel tijd over hebben om te gamen/creatief bezig te gaan.

Ik ga shoppen met black friday/cyber monday, hopen dat er iets van onderstaand in een sale beland. Monitorkeuze wordt sowieso pas gemaakt op dag van aankoop, afhankelijk van aanbiedingen. Ik heb net als jullie geen glazen bol dus als er niks in de aanbieding is, so be it

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen (Skyrim, LoL, Runescape) op 1080p 144hz (1440p is nog iets te hoog gegrepen denk ik), in de toekomst mogelijk nieuwere games
- Foto/Video-editing op amateurniveau (dus geen 4K, de camera's van de uni leggen met moeite een 1080p-filmpje vast :P )
- Standaard kantoor- en studierommel (Word, Excel, R, etc)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst blijf ik onder de €1000 (inclusief beeldscherm), maar m'n voorgestelde build komt daar al boven uit oeps

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een muis :D

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de build die ik zelf voor ogen had:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,46€ 74,46
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 243,99€ 243,99
1BehuizingenFractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1MonitorenAOC 24G2U/BK Rood, Zilver€ 185,13€ 185,13
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.022,33

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta overal voor open

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Eisen voor grootte heb ik niet echt. Compact zou fijn zijn maar als ik daardoor futureproofness opoffer dan liever niet
- Geluid boeit me niet zoveel, staat in een studeerkamer en heb er zelf sowieso geen last van
- Energiezuinig zou een plus zijn maar geen prioriteit

Ga je overklokken?
Neuh

Wat verwacht je van ons?
Een paar vragen:
  • Ik heb gekozen voor de 1660 Super om de prijs een beetje te drukken tov een rx5700 bijv, betekent dat dat die 1660 in de toekomst gauw een bottleneck zal zijn?
  • Ik besef dat ik wss een BIOS-update nodig heb voor de CPU-MOBO combi, maar dat lijkt me niet al teveel moeite om de webshop te laten doen, toch? Of zeggen jullie, koop gewoon die MSI Tomahawk Max om van het gezeur af te zijn?
  • Gekozen voor de Define S-kast omdat grootte geen topprioriteit is en ik dacht dat dit wat meer futureproof zou zijn tov een micro-ATX kast zoals de Focus G mini, klopt dat?
  • 450W lijkt me genoeg, ook volgens calculators, of is het kiele kiele?
  • De gekozen SSD is niet gereviewd door Tweakers oid maar komt wel goed uit andere tests en is gekozen vanwege slechte beschikbaarheid van de Kingston A2000. Goede keuze of alternatieven?
  • Als ik dan toch nog ergens op zou moeten bezuinigen om onder die €1000-grens te belanden, waarop zou dat dan zijn?
Alle andere tips zijn uiteraard ook welkom :*)

Beste antwoord (via kazeykazeman op 09-11-2019 15:33)

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 14:45
Het ziet eruit als een goede build waar ik niet echt een andere keuze in zou maken voor het budget.

- Ik heb gekozen voor de 1660 Super om de prijs een beetje te drukken tov een rx5700 bijv, betekent dat dat die 1660 in de toekomst gauw een bottleneck zal zijn?
Dat is altijd lastig te beandwoorden, over een jaar komen de nieuwe consoles eraan en meestal worden er dan snel grote stappen gemaakt in de games kwa graphics en dus ook in system requirements. Echter denk ik nog steeds dat de 1660 super ruim voldoende is om de komende paar jaar goed te kunnen gamen. De games die je aangeeft te willen spelen moeten gewoon op de 144hz kunnen. Als je ook wat AAA games wilt spelen zal je de 144fps niet halen.

-Ik besef dat ik wss een BIOS-update nodig heb voor de CPU-MOBO combi, maar dat lijkt me niet al teveel moeite om de webshop te laten doen, toch? Of zeggen jullie, koop gewoon die MSI Tomahawk Max om van het gezeur af te zijn?
Moederborden worden over het algemeen met de meest recente bios uit de fabriek gestuurd en aangezien de launch van de 3000 series nu al ruim een paar maanden geleden is kan je ervan uit gaan dat er al een werkende bios voor de 3600 op zit. Zo niet kunnen de meeste webshops dit achteraf nog wel voor je doen, maar dat is wel vervelend omdat je er pas achter komt na het in elkaar zetten van je pc. Maar die kans lijkt mij zeer klein zeker met zo populair moederboard als de Asrock B450M PRO4 die gekozen hebt dat je een 4 maanden oude vooraad te pakken krijgt.

-Gekozen voor de Define S-kast omdat grootte geen topprioriteit is en ik dacht dat dit wat meer futureproof zou zijn tov een micro-ATX kast zoals de Focus G mini, klopt dat?
Als de grote niet heel veel uitmaakt zou ik inderdaad een normale ATX kast aanraden omdat nou eenmaal de meeste moederborden / videokaarten hiervoor gemaakt worden en je hiermee in de toekomst dus niet in de problemen komt.

-450W lijkt me genoeg, ook volgens calculators, of is het kiele kiele?
Dit zou gewoon voldoende moeten zijn ja.

De gekozen SSD is niet gereviewd door Tweakers oid maar komt wel goed uit andere tests en is gekozen vanwege slechte beschikbaarheid van de Kingston A2000. Goede keuze of alternatieven?
Dit lijkt mij een goede keuze, als alternatief zou je voor een normale sata ssd kunnen gaan om hier wat geld op te besparen maar dan zijn de maximale read en write snelheden wel gelimiteerd aan de sata standaard.

Als ik dan toch nog ergens op zou moeten bezuinigen om onder die €1000-grens te belanden, waarop zou dat dan zijn?
Je zou een goedkopere monitor kunnen kiezen, maar ik weet niet was je eisen ervan zijn. Zo heeft het door jou gekozen een usb hub en speakers. Als je deze niet wilt gebruiken zou je bijvoorbeeld 16 euro kunnen besparen met deze monitor: pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart

Daarnaast zou het zoals ik hierboven had aangegeven mogelijk zijn om wat te besparen op je ssd door een sata ssd te halen zoals deze: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Echter zou ik dat niet doen voor die besparing van 10 euro.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 14:45
Het ziet eruit als een goede build waar ik niet echt een andere keuze in zou maken voor het budget.

- Ik heb gekozen voor de 1660 Super om de prijs een beetje te drukken tov een rx5700 bijv, betekent dat dat die 1660 in de toekomst gauw een bottleneck zal zijn?
Dat is altijd lastig te beandwoorden, over een jaar komen de nieuwe consoles eraan en meestal worden er dan snel grote stappen gemaakt in de games kwa graphics en dus ook in system requirements. Echter denk ik nog steeds dat de 1660 super ruim voldoende is om de komende paar jaar goed te kunnen gamen. De games die je aangeeft te willen spelen moeten gewoon op de 144hz kunnen. Als je ook wat AAA games wilt spelen zal je de 144fps niet halen.

-Ik besef dat ik wss een BIOS-update nodig heb voor de CPU-MOBO combi, maar dat lijkt me niet al teveel moeite om de webshop te laten doen, toch? Of zeggen jullie, koop gewoon die MSI Tomahawk Max om van het gezeur af te zijn?
Moederborden worden over het algemeen met de meest recente bios uit de fabriek gestuurd en aangezien de launch van de 3000 series nu al ruim een paar maanden geleden is kan je ervan uit gaan dat er al een werkende bios voor de 3600 op zit. Zo niet kunnen de meeste webshops dit achteraf nog wel voor je doen, maar dat is wel vervelend omdat je er pas achter komt na het in elkaar zetten van je pc. Maar die kans lijkt mij zeer klein zeker met zo populair moederboard als de Asrock B450M PRO4 die gekozen hebt dat je een 4 maanden oude vooraad te pakken krijgt.

-Gekozen voor de Define S-kast omdat grootte geen topprioriteit is en ik dacht dat dit wat meer futureproof zou zijn tov een micro-ATX kast zoals de Focus G mini, klopt dat?
Als de grote niet heel veel uitmaakt zou ik inderdaad een normale ATX kast aanraden omdat nou eenmaal de meeste moederborden / videokaarten hiervoor gemaakt worden en je hiermee in de toekomst dus niet in de problemen komt.

-450W lijkt me genoeg, ook volgens calculators, of is het kiele kiele?
Dit zou gewoon voldoende moeten zijn ja.

De gekozen SSD is niet gereviewd door Tweakers oid maar komt wel goed uit andere tests en is gekozen vanwege slechte beschikbaarheid van de Kingston A2000. Goede keuze of alternatieven?
Dit lijkt mij een goede keuze, als alternatief zou je voor een normale sata ssd kunnen gaan om hier wat geld op te besparen maar dan zijn de maximale read en write snelheden wel gelimiteerd aan de sata standaard.

Als ik dan toch nog ergens op zou moeten bezuinigen om onder die €1000-grens te belanden, waarop zou dat dan zijn?
Je zou een goedkopere monitor kunnen kiezen, maar ik weet niet was je eisen ervan zijn. Zo heeft het door jou gekozen een usb hub en speakers. Als je deze niet wilt gebruiken zou je bijvoorbeeld 16 euro kunnen besparen met deze monitor: pricewatch: AOC C24G1 Rood, Zwart

Daarnaast zou het zoals ik hierboven had aangegeven mogelijk zijn om wat te besparen op je ssd door een sata ssd te halen zoals deze: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Echter zou ik dat niet doen voor die besparing van 10 euro.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:41
Een paar onderdelen gewijzigd omdat ze nog beter zijn compatibel (geheugen), uit de doos compatibel (moederbord) of nodig om binnen budget te blijven (behuizing). De Abkoncore is een uitstekende budgetbehuizing die qua demping niet onderdoet voor een Define. Je moet er geen 3900x met 2080 Ti in hangen want dan kom je met de temperatuur in de problemen maar voor een systeem als dit zou het een zeer goede keuze zijn.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 75,-€ 75,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 243,99€ 243,99
1BehuizingenAbkoncore Cronos Zero Noise Mini€ 35,82€ 35,82
1MonitorenAOC 24G2U/BK Rood, Zilver€ 185,13€ 185,13
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 74,99€ 74,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 995,88

• kazeykazeman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-11 11:46
Uszka schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:49:
Een paar onderdelen gewijzigd omdat ze nog beter zijn compatibel (geheugen)
Even voor mijn beeldvorming; wat is het verschil precies tussen beide RAM-units?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:41
Het Crucial geheugen heeft Micron E-die chips wat nog beter werkt met Ryzen dan Samsung en zeker Hynix. Bij Corsair LPX is het altijd maar afwachten welke chips gebruikt zijn. Meestal Samsung B-die maar ben ze ook tegen gekomen met Hynix.