Oude game desktop valt uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiterazer
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-12-2024
Mijn oude game systeem met i7 950, gigabyte x58a-ud3r, 6GB corsair triple channel en GTX 960 valt geregeld uit op willekeurige momenten, vaak zonder specifieke belasting. De computer valt uit en start zichzelf dan opnieuw op, zonder blauw scherm of melding. In de windows logboeken verschijnt een kritische fout met betrekking tot kernel power. In het verleden gebeurde dit ook regelmatig, maar dan vooral tijdens het gamen. Dit had ik opgelost met een nieuwe 600W Seasonic voeding. Ik verwacht dan ook dat deze voeding gewoon goed zou moeten zijn.

Gezien de leeftijd van het systeem wil ik natuurlijk geen dagen bezig met met analyse. Heeft iemand goede tips om het probleem te vinden?

Ik het het systeem in het verleden vaak ge'memtest'. Nooit een probleem gevonden. Ik betwijfel of het moederbord ook zomaar stuk kan gaan.

Nog een belangrijk detail: Het viel me op dat het systeem een keer uitviel toen ik tegen mijn bureau / subwoofer stootte. Ik kon dit echter niet repliceren door expres er tegen te stoten, dus het kan op toeval berusten. Wellicht kan randapparatuur computers ook stroom doen verliezen? Verder hangen er verschillende harde schijven aan, maar het OS draait vanaf een SSD dus zou schokbestendig moeten zijn.

Bij voorbaat dank voor jullie bijdragen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
Wat is het exacte type van de 600w Seasonic en hoe oud is deze?

Alles wat stroom krijgt via het systeem (USB, sata, molex, PEG) kan abrupte uitval veroorzaken, meestal door kortsluiting. Onderdelen één voor één loskoppelen kan uitsluitsel geven.

Moederbord sluit ik ook niet geheel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiterazer
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-12-2024
Uszka schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:20:
Wat is het exacte type van de 600w Seasonic en hoe oud is deze?

Alles wat stroom krijgt via het systeem (USB, sata, molex, PEG) kan abrupte uitval veroorzaken, meestal door kortsluiting. Onderdelen één voor één loskoppelen kan uitsluitsel geven.

Moederbord sluit ik ook niet geheel uit.
Het gaat om een Seasonic M12II-620 Bronze. Ongeveer 2 jaar oud en niet echt veel gebruikt. Onderdelen loskoppelen gaat lastig worden, aangezien het uitvallen willekeurig voorkomt en het zomaar een dag kan duren voordat het gebeurt (of 10 minuten). Ik hoop wel dat ik mijn oude coolermaster voeding destijds niet voor niets weg heb gegooid. Desondanks was er wel onmiddelijk verbetering toen ik deze Seasonic plaatste, en ik heb ook lang tijd geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet precies wat ik van Seasonic moet denken. Heb er 3 van. Eentje kon mijn i5 4670k met 680 geforce niet meer starten. Maar doet het nog prima in mijn htpc i3 systeem met onboard video.

Denk dan toch voeding issue.