Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wij zijn van plan om de komende jaren wat te investeren in modernisering/verduurzaming van onze woning. Ik hoop door middel van dit topic gaandeweg wat adviezen en tips te mogen krijgen.

Allereerst de situatie.

De woning. Het betreft een woning uit 1976/1977 waarvan de isolatie naar huidige maatstaven waarschijnlijk als matig kan worden gekwalificeerd. Er is een geringe mate van dakisolatie dat destijds is aangebracht. De vloer is vanuit de kruipruimte geïsoleerd (10 cm PIR tegenaan gespoten), er is dubbel glas (waarschijnlijk zeker geen HR++ ofzo). Geen spouwmuurisolatie. Geen vloerverwarming.

Wat volgend jaar op het programma staat is modernisering van de meterkast, en aanleg van zonnepanelen.

Vraag 1: is het zinvol om de meterkast te vernieuwen vóórdat we beginnen aan zonnepanelen, of liever dit geheel combineren?

Op dit moment ziet onze meterkast er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/l0ch45g86pwuey1/2019-11-08%2017.14.33.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/czjneuj4f3j3aso/2019-11-08%2017.15.07.jpg?raw=1

Kortom een installatie die (waarschijnlijk later) is aangepast naar drie fasen waar de inductiekookplaat op is aangesloten. Op dit moment slechts vijf groepen (excl. het deel waar de kookplaat op zit).

Onze wens is een moderne groepenkast met méér groepen. Op dit moment zit bijvoorbeeld op de keukengroep zowel de combimagnetron, oven (aansluitwaarde 3500W), vaatwasser, quooker en wat stopcontacten. De bedoeling is de groepenkast aan te laten passen, en later zelf de bedrading vanuit de keuken naar de meterkast aan te passen.

Dan de zonnepanelen.

De situatie van ons dak is als volgt. De voorzijde van ons dak is gericht op West Zuid West (circa 65 graden tov Zuid). De achterzijde is dus gericht op Oost Noord Oost (115 graden tov Zuid).

De achterzijde is volledig ongehinderd door schaduw en heeft ruimte (slechts 1 dakraam).

De voorzijde ziet er als volgt uit. Ik denk dat deze Google Streetview foto ergens rond het middaguur is genomen, in april.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ozh135hk9fq8ltz/dak.jpg?raw=1

Hier nog een Streetview opname, in augustus, eind van de ochtend denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/3qypapxjbrsdxa8/dak%204.jpg?raw=1

En deze, genomen in de maand mei, zal ook ergens eind van de ochtend zijn denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/plx00ptz6z9ptxk/dak%203.jpg?raw=1

Laat in de middag/begin van de avond is het feest helaas over, want dan krijgen we de schaduw van de boom van de buren. Ik schat in dat dit een opname is van een uur of 18.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/v4yyx62dlsinonz/dak%202.jpg?raw=1

Ons jaarverbruik is circa 3500W. Tweepersoonshuishouden (en dat blijft ook zo). Beide werkend dus meeste feitelijke elektraverbruik is 's avonds en de weekenden (al zouden natuurlijk apparaten als vaatwasser en wasmachine ingesteld kunnen worden om te draaien als de zonne-opbrengst het hoogst is).

Wat is nu wijsheid:

- het dak zo vol als mogelijk gooien met zonnepanelen? Of is een beperkter aantal panelen rendabeler tov de investering in meer panelen?
- panelen aan beide kanten?
- aan beide kanten dezelfde soort panelen?
- meer panelen aan de WZW-kant dan aan de ONO kant?
- enkelfase of driefasen? Ik heb begrepen dat driefasen gunstiger kan uitpakken als de salderingsregeling verdwijnt, als je stroomverbruikers in huis ook een beetje verdeeld zijn over die drie fasen. Is de concrete verdeling van de groepen over de fasen ook nog iets om expliciet rekening mee te houden bij de aanleg van de nieuwe groepenkast?
- wat voor omvormer?
- optimizers of mini-optimizers?

Hoe meer ik er over lees, des te meer ik door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn gewoon zó vreselijk veel typen en merken zonnepanelen en omvormers dat ik er echt helemaal in vast loop 8)7

Ik zou er reuze blij mee zijn als er wat mensen met ons mee willen denken! _/-\o_

Catch a smile out there!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou als eerste de meterkast aanpakken.
Je kan (eventueel) zelf een dubbele samenstellen via Elektramat
Kies 3-fase en 440 x 390.

Ik heb hem zelf gemonteerd (maar heb ook elektra ervaring en opleiding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uYM0BwlDFMAiwIKwYXda0VBd/medium.jpg
Soms is zelf helemaal samenstellen beter, omdat je meer keuze(s) hebt. Aardlekautomaten of aardlekschakelaars enz.

Dan duidelijkere fotos maken met de maten erin en hier posten
Zodat je weet welke panelen er interessanter zijn. 60 cell (standaard), 72 cell (2x1 mtr), 96 cell (hoger voltage, 1590 x 1053)

Kwestie van pannen tellen (en van pan tot pan ff meten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ai3RldVApepe7ZXvr4IjHqID/medium.jpg

Het mooiste is een 3-fase omvormer met een 3-fase aansluiting, echter is dat niet persee noodzakelijk.
De slimme meter kijkt enkel naar het totaal kWh wat er in of uit gaat.
Ik heb zelf 3x 1-fase omvormer, omdat het kan. (Vmpp spanningen waren mooier op een 1-fase omvormer)
Met andere woorden, de keuze van de omvormer hangt af van je panelen (en hoeveel)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2019 14:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:58:

Dan duidelijkere fotos maken met de maten erin en hier posten
Zodat je weet welke panelen er interessanter zijn. 60 cell (standaard), 72 cell (2x1 mtr), 96 cell (hoger voltage, 1590 x 1053)

Kwestie van pannen tellen (en van pan tot pan ff meten)
Dat is inderdaad wel nuttige info om hier te plaatsen. Ik ga morgen even het dak opmeten en uittekenen, en zal dat hier in dit topic bijplaatsen!

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Inmiddels voor zover mogelijk het dak opgemeten. Daarbij kom ik tot de volgende mogelijkheden om zonnepanelen te leggen aan de voorzijde.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/idicvqwplru9zrd/legplannen.jpg?raw=1

In plan 1 kan ik meer zonnepanelen kwijt, maar liggen de onderste twee blokken horizontaal. Dit terwijl de schaduw van de boom van de buren eind van de middag/begin van de avond van links naar rechts trekt over het dak (zie ook foto in de openingspost).

Plan 2 levert minder zonnepanelen op, maar dan liggen de onderste twee blokken verticaal (wat misschien beter is ivm schaduw van de boom die van links naar rechts trekt eind van de middag/begin van de avond).

Naast het bovenstaande zou ik ook nog een rijtje panelen aan de achterkant (oost-noord-oost) neer kunnen leggen, bijvoorbeeld een stuk of 6.

Oostzijde hebben we dus ongehinderd zon, maar het is wel oost-noord-oost dus niet optimaal.
Westzijde is 65 graden tov Zuid, dus redelijk efficiënt. Echter de avondzon missen we compleet door die rotboom. Verder trekt er nog een schaduwtje van de schoorsteen rond.

Wat is nu wijsheid qua aantal en type panelen, optimizers en omvormer? En qua plaatsing (liggend of staand), en qua verdeling tussen west en oostkant?

[ Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 10-11-2019 12:46 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Zoveel mogelijk Jinko maxims 305 op west (16) op dergelijke 2 mppt omvormer die 600 volt vDc max heeft en rond de 4200 watt AC zit. Vervolgens ook maximaal 16 op oost. Gaat lekker aftoppen maar ik ken geen setup die meer vermogen kwijt kan op 1 fase 20 ampère afgezekerd. De maxims zijn begrensd op 35 volt open klem per paneel , vandaar 16 als Max aantal.

Succes!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou niet te hard nadenken over de gevolgen van de schaduw.
En er passen dus ook 2x 1 mtr (72 cell) panelen zo te zien.
72 cell is wat "lekkerder" voor de 3-fase stringomvormer met 16 panelen in 1 string dan de 60 cell.
De 3 bovenste panelen voorzien van een tigo optimizer ivm schoorsteen en cv afvoer
De andere panelen hebben daar minder last van, dus het schaduwmanagement vd omvormer is genoeg.

En op de andere kant plaats je 6x panasonic hit kuro 330 Wp, (96 cell) ivm hoger voltage.

De schaduw van de boom.......dat is jammer dan. Die schaduw komt ook best snel lijkt me
Maar solaredge maakt daar ook geen zon van, dus onzin om daar veel geld aan optimizers op alle panelen aan te besteden. .

Dus ik kom op deze:
16x Phono solar 370 Wp (of vergelijkbaar) op zuidwest
6x Panasonic hit kuro 330 Wp op noordoost
1x SMA tripower 5.0 of 6.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lw37yx0EIX26srlGYXNuSvFx/thumb.jpg
Sunnydesignweb. Kies nieuw project, vul lokatiegegevens in en ga naar de configuratie van de pv

Chapeau voor de tekening en de maten. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Lardman schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:17:
Zoveel mogelijk Jinko maxims 305 op west (16) op dergelijke 2 mppt omvormer die 600 volt vDc max heeft en rond de 4200 watt AC zit. Vervolgens ook maximaal 16 op oost. Gaat lekker aftoppen maar ik ken geen setup die meer vermogen kwijt kan op 1 fase 20 ampère afgezekerd. De maxims zijn begrensd op 35 volt open klem per paneel , vandaar 16 als Max aantal.

Succes!
Maar ik heb een driefasen aansluiting, maakt dat nog verschil?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Onze wens is een moderne groepenkast met méér groepen. Op dit moment zit bijvoorbeeld op de keukengroep zowel de combimagnetron, oven (aansluitwaarde 3500W), vaatwasser, quooker en wat stopcontacten. De bedoeling is de groepenkast aan te laten passen, en later zelf de bedrading vanuit de keuken naar de meterkast aan te passen.
En die keukengroep gaat er nog wel eens uit zo te zien, beter die MK aanpassen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:19:
Ik zou niet te hard nadenken over de gevolgen van de schaduw.
En er passen dus ook 2x 1 mtr (72 cell) panelen zo te zien.
72 cell is wat "lekkerder" voor de 3-fase stringomvormer met 16 panelen in 1 string dan de 60 cell.
De 3 bovenste panelen voorzien van een tigo optimizer ivm schoorsteen en cv afvoer
De andere panelen hebben daar minder last van, dus het schaduwmanagement vd omvormer is genoeg.

En op de andere kant plaats je 6x panasonic hit kuro 330 Wp, (96 cell) ivm hoger voltage.

De schaduw van de boom.......dat is jammer dan. Die schaduw komt ook best snel lijkt me
Maar solaredge maakt daar ook geen zon van, dus onzin om daar veel geld aan optimizers op alle panelen aan te besteden. .

Dus ik kom op deze:
16x Phono solar 370 Wp (of vergelijkbaar) op zuidwest
6x Panasonic hit kuro 330 Wp op noordoost
1x SMA tripower 5.0 of 6.0
[Afbeelding]
Sunnydesignweb. Kies nieuw project, vul lokatiegegevens in en ga naar de configuratie van de pv

Chapeau voor de tekening en de maten. ;)
Ik denk dat 2 bij 1-meter panelen niet gaat passen in de opstelling met 16 panelen. Dan kan ik op het onderste blok niet meer 20cm uit de dakranden blijven.

Van die 2x1 panelen kan ik er aan de westkant hooguit 13 kwijt volgens onderstaande opstelling. Ik heb het nog even goed nagemeten en de schoorstenen stonden niet helemaal juist op de tekening gepositioneerd. Op de bovenste rij drie stuks panelen van 2 meter horizontaal naast elkaar past net niet. Drie stuks verticaal past wel.

Op de middelste rij passen er wel zeven horizontaal. Op de tekening lijkt hij tegen de schoorsteen aan te komen, maar in werkelijkheid gaat hij onder de schoorsteen langs.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/9xrwhn9z2vapm0w/legplan%202.jpg?raw=1

(de eerste tekeningen waren door mijn partner gemaakt, die is tekenaar, de tekening hierboven is een bewerking van mij met Paint, want mijn partner is nu niet thuis).

Overigens denk ik dat bovenstaande indeling straks keihard door mijn partner afgeschoten gaat worden om esthetische redenen :P
Sowieso ziet hij dat paneel rechtsonder in het middelste blok al niet zitten. En waarschijnlijk heeft hij liever een blokje van twee aaneengesloten panelen bovenin dan drie losse.

Geldt jouw advies nog steeds als er in die configuratie maar 11 tot 13 panelen aan de voorzijde komen te liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 10-11-2019 14:34 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat schiet niet op dan met die 2x1 mtr panelen.

Dan een andere opstelling, met 16x 1,70x 1 mtr panelen.
Is dit wat? Of te duur?
En 6x panasonic kuro op de andere kant.

Ik kan een en ander even invoeren in sunnydesignweb als je wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:40:
Dat schiet niet op dan met die 2x1 mtr panelen.

Dan een andere opstelling, met 16x 1,70x 1 mtr panelen.
Is dit wat? Of te duur?
En 6x panasonic kuro op de andere kant.

Ik kan een en ander even invoeren in sunnydesignweb als je wilt.
Heel graag, bedankt! _/-\o_

Ik wil vooral een goed systeem dat goed presteert en dat veilig is aangelegd, we hebben het "voordeel" dat we wat erkende aardbevingsschade hebben waardoor we aanspraak kunnen maken op 4000 euro subsidie voor zonnepanelen (nog los van BTW voordeel). We willen er naast die subsidie zelf ongeveer datzelfde bedrag bijleggen waardoor je dus op een budget van 8000 euro zit. Minder mag natuurlijk ook, maar als er een heel goed systeem is dat 1000 euro meer kost waarmee we ineens relatief meer rendement kunnen halen dan is het budget wat rekbaar hoor. Die subsidie doet natuurlijk al een hoop goed voor de terugverdientijd :P

Maar met 13 panelen zouden die 2x1 meter panelen niet zinvol meer zijn? 13 panelen van 2 m2 is natuurlijk 26m2 oppervlak aan panelen, en 16 panelen van 1,7m bij 1 levert 27,2m2 oppervlak aan panelen op. Dat is redelijk vergelijkbaar, en je zei iets over dat 72 cell "lekkerder" is voor de omvormer dan 60 cell? Wat betekent dat precies voor het rendement?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die 13 panelen van 2x 1 mtr kan ook, maar je hebt dan minder opbrengst (is minder Wp) en het rendement is ietsjes minder vanwege een lager string voltage. (zie plaatjes)

Met 13x phono 370 en 6 kuro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3BR5Sm32CUy5o8eGpQ60Amwk/thumb.jpg

Met 16x LG 325 en 6 kuro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fO8HqnRjRlk1H2gJvsfDfWX8/thumb.jpg

Anyway. De boom zal vroegtijdig het licht doen verdwijnen, dus de totaal opbrengst zal lager uitvallen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Dank je!

Ik zit nu een beetje te spelen met die Sunny Design website, en als ik de verhoudingen in aantal panelen tussen west en oost wat aanpas, dan kom ik met hetzelfde aantal panelen (22) hier op een enigzins vergelijkbare opbrengst (bij 4 van west "verplaatsen" naar oost 200 Kwh lager). Zou dat desondanks zinvol zijn omdat ik daar de opbrengst waarschijnlijk wél haal (want hele dag géén schaduw), terwijl de opbrengst aan de westzijde zeker wat tegen gaat vallen omdat daar vroegtijdig schaduw op valt?

Of weegt de opbrengst in het deel van de dag dat er géén schaduw is aan de westkant wel op tegen het verlies aan direct zonlicht door die boom?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/p32vb846f6xgbnn/panelen%206%20om%2016.jpg?raw=1
6 om 16

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/3ac005v34skq5xw/panelen%2010%20om%2012.jpg?raw=1
10 om 12

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Inmiddels besloten om eerst de meterkast aan te laten pakken alvorens we verder gaan kijken naar zonnepanelen. Ben nu een beetje aan het nadenken hoe ik het verdeeld wil hebben qua extra groepen. Ik wil niet het hele huis overhoop halen, maar het moet toch betrekkelijk eenvoudig zijn om een paar extra groepen in de keuken aan te leggen. Daarnaast moet "buiten" een aparte groep gaan worden, maar dat hebben we van de zomer al aangelegd (nieuwe YMVK kabel via de kruipruimte, komt uit in de meterkast).

Nu heb ik ook even in kaart gebracht wat we nu hebben, en viel me op dat er uit het kastje van de aardlekschakelaar van de (kracht?)groep waar de inductiekookplaat op zit, een tweetal draden steekt die zijn "afgedopt". Wat zou dat kunnen zijn?

Zie onderstaande foto, linksonder.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/l0ch45g86pwuey1/2019-11-08%2017.14.33.jpg?raw=1

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:23
Wellicht is het mogelijk om over een deel van de nieuwe groepenkast de BTW terug te vragen als je het tegelijk doet. Ik ken de details echter niet, maar zie bijvoorbeeld Nieuws: Zonnepanelen en de btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Intussen ben ik aan het nadenken over hoe de nieuwe groepenkast er uit moet gaan zien.

Op dit moment is de indeling als volgt, waarbij ik aangeef wat er zoal aan gebruikers op de groep zitten.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ybg4bmyv49yqr4z/meterkast%20indeling%201.jpg?raw=1

Dit is waar ik aan zit te denken als toekomstige verdeling, met verdeling over de fasen erbij vermeld (dit ivm toekomstige zonnepanelen op 3fasen).

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/niqw10ih6aogfpj/meterkast%20indeling%202.jpg?raw=1

Alsdan ga ik naar 1 driefasengroep voor de inductieplaat, en 10 enkelfasegroepen.

Het inbouwen van een nieuwe groepenkast ga ik niet zelf doen, ik ga daar een elektricien voor inschakelen, maar ik zit natuurlijk wel alvast wat na te denken over wat er ongeveer zou moeten komen.

In de beschikbare ruimte in de meterkast zou ik zoiets kwijt kunnen:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/pdhgrqv48y45fz9/meterkast%20indeling%203.jpg?raw=1

Mijn vragen:
- Ben ik er hiermee? Of ontbreekt er nog wat? Zijn aardlekautomaten voldoende, of moeten er altijd nog een paar losse aardlekschakelaars geplaatst?
- Is de C-karakteristiek een toegestane/verstandige keuze voor de buiten-groep? Dit mocht ik een keer buiten de cirkelzaag gebruiken of een compressor oid. Vanaf de meterkast naar buiten is volledig in 2,5mm YMVK-AS uitgevoerd.
- Is dit een zinnige verdeling qua aantal groepen en verdeling over de fasen?
- Is er hiermee voldoende ruimte vrij voor wat er in de meterkast geplaatst moet worden voor de zonnepanelen die nog komen?
- Is er daarnaast voldoende ruimte vrij voor wat er in de meterkast geplaatst moet worden voor in de toekomst mogelijk een laadpaal tbv een elektrische auto?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Een aardlekautomaat is een combinatie van een een stroombeveiliging en een aardlekschakelaar. Je hebt dan geen losse aardlekschakelaars meer nodig. Ik zou echter geen 1-DIN aardlekautomaten nemen, de 2-DIN varianten schijnen langer mee te gaan ivm meer ademruimte. Verder zou ik voor een van de bekende merken te kiezen, ik hoor nog wel eens wat over problemen met (vooral) EMAT en Gacia. Denk aan hoe broos het kunststof is of hoe de kwaliteit van de schroefklemmen is. Kies liever voor Hager, Eaton, Schneider of ABB.

Een C-karakteristiek is op zich prima toegestaan, als de weerstand van de kabel maar laag genoeg is. Anders zou de kabel kunnen smelten voordat de automaat afslaat (en dat wil je uiteraard niet). Bij een C16 en 2,5mm2 is dat volgens de NEN 61 meter. Zelfs bij C20 blijft er een zeer bruikbare 43,5M over. Dus dat is ook in de meeste huisinstallaties geen enkel probleem.

Voor wat betreft de faseverdeling; die ziet er prima uit, ik zou echter de Quooker op L1 zetten (oven-magnetron-boiler zijn dingen die je regelmatig samen gebruikt). Verder niks meer aan doen.

Qua ruimte zit je (ook met 2-DIN aardlekautomaten) meer dan prima; er is voor elk nog hooguit 8-DIN benodigd (namelijk in het ergste geval voor beide een aparte aardlekschakelaar en krachtgroep). En qua overige groepen zit je hiermee zo ruim dat ik niet verwacht dat je er daar überhaupt nog meer van nodig gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
@Glenfiddich van welke website komt die visuele groepenkast designer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
traders schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:22:
@Glenfiddich van welke website komt die visuele groepenkast designer?
elektramat.nl

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Steyn_E schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:31:
Een aardlekautomaat is een combinatie van een een stroombeveiliging en een aardlekschakelaar. Je hebt dan geen losse aardlekschakelaars meer nodig. Ik zou echter geen 1-DIN aardlekautomaten nemen, de 2-DIN varianten schijnen langer mee te gaan ivm meer ademruimte. Verder zou ik voor een van de bekende merken te kiezen, ik hoor nog wel eens wat over problemen met (vooral) EMAT en Gacia. Denk aan hoe broos het kunststof is of hoe de kwaliteit van de schroefklemmen is. Kies liever voor Hager, Eaton, Schneider of ABB.

Een C-karakteristiek is op zich prima toegestaan, als de weerstand van de kabel maar laag genoeg is. Anders zou de kabel kunnen smelten voordat de automaat afslaat (en dat wil je uiteraard niet). Bij een C16 en 2,5mm2 is dat volgens de NEN 61 meter. Zelfs bij C20 blijft er een zeer bruikbare 43,5M over. Dus dat is ook in de meeste huisinstallaties geen enkel probleem.

Voor wat betreft de faseverdeling; die ziet er prima uit, ik zou echter de Quooker op L1 zetten (oven-magnetron-boiler zijn dingen die je regelmatig samen gebruikt). Verder niks meer aan doen.

Qua ruimte zit je (ook met 2-DIN aardlekautomaten) meer dan prima; er is voor elk nog hooguit 8-DIN benodigd (namelijk in het ergste geval voor beide een aparte aardlekschakelaar en krachtgroep). En qua overige groepen zit je hiermee zo ruim dat ik niet verwacht dat je er daar überhaupt nog meer van nodig gaat hebben.
Dank voor je reactie! _/-\o_

Als ik gebruik maak van 2-DIN alamats, dan kom ik ongeveer zo uit (in twee plaatjes aangezien ik op de site niet in één keer een dubbele kast kan uitkiezen):

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/vz7drg3la6v3smg/meterkast%20indeling%205a.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/pnwxhxy59vc0kd6/meterkast%20indeling%205b.jpg?raw=1

Alsdan heb ik 18 modules over voor aansluiting van zonnepanelen volgend jaar, en voor in de verdere toekomst een laadpaal.

Een alternatief is "gewoon" 10 installatieautomaten en drie aardlekschakelaars:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/yupfj8e543530mi/meterkast%20indeling%204.jpg?raw=1

Dan hou ik 22 modules vrij. Scheelt ook nog wat geld, maar besparingen in deze orde van grootte zijn niet echt relevant.

Eventueel kan ik ook de beltrafo achterwege laten en de oude blijven gebruiken die los bovenin de meterkast zit, dat scheelt weer twee modules, maar het ding integreren in de groepenkast leek me wel zo netjes/overzichtelijk ipv al die losse meuk.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:05

ericplan

5180 Wp PV

@Glenfiddich Ik zou het kleine Holec-kastje (22x11) handhaven en daar je hoofdschakelaar in plaatsen. Dat is overzichtelijk, later handig werken en bovendien kom je waarschijnlijk beter uit met draadlengtes van de bestaande groepen als je nieuwe groepenkast iets hoger komt. Ook handiger met het omzetten van huidige aardlek naar nieuwe hoofdschakelaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 25 november 2019 @ 10:01:
@Glenfiddich Ik zou het kleine Holec-kastje (22x11) handhaven en daar je hoofdschakelaar in plaatsen. Dat is overzichtelijk, later handig werken en bovendien kom je waarschijnlijk beter uit met draadlengtes van de bestaande groepen als je nieuwe groepenkast iets hoger komt. Ook handiger met het omzetten van huidige aardlek naar nieuwe hoofdschakelaar.
Welk Holec kastje bedoel je precies?

Want als ik één van die kastjes laat zitten waar hij nu zit, dan kost het me ruimte voor toekomstige modules. Want dan kan ik geen nieuwe groepenkast van 440x330 kwijt.

Als ik een nieuwe 440x330 eaton groepenkast (bestaande uit 2 stuks 220x330) zou installeren dan past dat precies in de ruimte die ontstaat als de huidige Holec kastjes verdwijnen. En als ik dan hoofdschakelaar en groepen in de rechter kast doe, en de krachtgroep in de kast links, dan zit alles ook op ongeveer dezelfde plek als waar het nu zit. De ruimte voor de uitgaande buizen van de extra groepen komen dan waar nu de beltrafo zit, en de kabels voor teruglevering van zonnepanelen komt dan van linksboven binnen, waar ook ruimte genoeg is.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/286kl6edrewlnr4/2019-11-25%2010.10.26.jpg?raw=1

Toekomstige situatie gevisualiseerd:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/p6n4ld291f8wxwd/meterkast%20indeling%205c.jpg?raw=1

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 25-11-2019 10:22 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Glenfiddich Help het je hopen met draadlengtes, vooral met de hoofdschakelaar. Meest waarschijnlijke is, gelet op de leeftijd van de kast, VD (dus stug) van 4 of 6 mm2, keurig op lengte afgemonteerd. Die krijg je dan niet op jouw voorgestelde plek. Hoofdschakelaar past wel 1 op 1 in het oude kastje. En dan de plank opofferen en dubbele kast monteren. Dan heb je aan de bovenkant bij de bestaande groepen nog ruimte om opnieuw af te strippen.

Ik ben een voorstander van een apart kastje met hoofdschakelaar omdat het een heldere en veilige situatie geeft als je in de groepenkast moet klussen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:41:
@Glenfiddich Help het je hopen met draadlengtes, vooral met de hoofdschakelaar. Meest waarschijnlijke is, gelet op de leeftijd van de kast, VD (dus stug) van 4 of 6 mm2, keurig op lengte afgemonteerd. Die krijg je dan niet op jouw voorgestelde plek. Hoofdschakelaar past wel 1 op 1 in het oude kastje. En dan de plank opofferen en dubbele kast monteren. Dan heb je aan de bovenkant bij de bestaande groepen nog ruimte om opnieuw af te strippen.

Ik ben een voorstander van een apart kastje met hoofdschakelaar omdat het een heldere en veilige situatie geeft als je in de groepenkast moet klussen.
Aan de planken ben ik niet gehecht, die mogen opgeofferd.

Maar het stuk draad dat keurig op maat zal zijn afgeknipt, dat is dan toch de bedrading na de meter (die zit immers tussen hoofdzekeringen en aardlek in) ? Als die qua lengte niet uitkomt dan doe je er toch gewoon een nieuw stukje bedrading in?

Volgens mij hoeft er pas boven de meter wat veranderd te worden, toch?

Evengoed zou het best te realiseren zijn denk ik, een hoofdschakelaar op de plek waar nu die rechter aardlekschakelaar zit, en daar weer boven de groepenkasten.
Ik heb het nagemeten, en ik zou nog 40 centimeter omhoog kunnen. Dat is de afstand tussen de buisingangen van de huidige groepenkast en de onderkant van de stukjes zwarte flexibele VD-buizen. Het vergt wel een aanpassing aan de behuizing van de meterkast, want die moet dan wat hoger worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/xsbc680pxvsk4f4/2019-11-25%2013.58.04.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/61p9ra8pagl4taf/2019-11-25%2013.58.19.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/6mq706rdq7nyzev/2019-11-25%2013.33.36.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ylqlkz5clpijh26/2019-11-25%2013.33.29.jpg?raw=1

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Glenfiddich schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:02:
[...]
Aan de planken ben ik niet gehecht, die mogen opgeofferd.
Mooi!
Maar het stuk draad dat keurig op maat zal zijn afgeknipt, dat is dan toch de bedrading na de meter (die zit immers tussen hoofdzekeringen en aardlek in) ? Als die qua lengte niet uitkomt dan doe je er toch gewoon een nieuw stukje bedrading in?

Volgens mij hoeft er pas boven de meter wat veranderd te worden, toch?
Stukje draad is niet moeilijk, maar wel wie het mag doen. Daarvoor moet de netbeheerder aan de slag. Daar mag en kan jij niet aan sleutelen. Is allemaal verzegeld.
Evengoed zou het best te realiseren zijn denk ik, een hoofdschakelaar op de plek waar nu die rechter aardlekschakelaar zit, en daar weer boven de groepenkasten.
Een hoofdschakelaar past prima in dat kleine kastje en omdat de draden één op één overgezet kunnen worden wil een elektricien dit meestal wel onder spanning doen, ook al mag het niet.
Ik heb het nagemeten, en ik zou nog 40 centimeter omhoog kunnen. Dat is de afstand tussen de buisingangen van de huidige groepenkast en de onderkant van de stukjes zwarte flexibele VD-buizen. Het vergt wel een aanpassing aan de behuizing van de meterkast, want die moet dan wat hoger worden.
Deze snap ik niet. Je hebt 33 cm. nodig boven het kleine kastje. Dat past toch gewoon binnen de huidige meterkast?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:22:
[...]

Mooi!

[...]

Stukje draad is niet moeilijk, maar wel wie het mag doen. Daarvoor moet de netbeheerder aan de slag. Daar mag en kan jij niet aan sleutelen. Is allemaal verzegeld.

[...]

Een hoofdschakelaar past prima in dat kleine kastje en omdat de draden één op één overgezet kunnen worden wil een elektricien dit meestal wel onder spanning doen, ook al mag het niet.

[...]

Deze snap ik niet. Je hebt 33 cm. nodig boven het kleine kastje. Dat past toch gewoon binnen de huidige meterkast?
Is een beetje electriciën niet bevoegd zo'n zegel opnieuw aan te brengen?

En inderdaad, als je die gele stukjes buis wegtrekt is er ruimte om de groepenkast boven dat kleine kastje te monteren.

Ik zou dan ook bijvoorbeeld Schneider groepenkasten kunnen nemen (die staan nog beter aangeschreven dacht ik?)

Dat zou er dan zo uit kunnen gaan zien (kan evt ook met alamats, maar ben er nog niet over uit of ik dat wil):

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/fzom7m38q77v1bz/meterkast%20indeling%206.jpg?raw=1

Dat is toch wat jij bedoelt?

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 25-11-2019 14:32 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Glenfiddich
Inderdaad zoals ik het voor me zie.

Meeste elektriciens hebben geen zegelrecht. Vandaar deze oplossing, waarbij de draden vrijwel op hun plaats blijven. Tweede voordeel is wanneer je zelf iets wil doen in je groepenkast. Met een simpele schakelaar is alles in je nieuwe kast stroomloos. Bij je eerste oplossing moet je altijd blijven oppassen voor hoogspanning rondom de hoofdschakelaar.

Wat betreft alamats zijn die van Hager wel handig. Die geven bij uitschakeling aan of het aardlek of sluiting is geweest. Daarmee kan je sneller het probleem analyseren. Die zijn 2U breed.

Verder dan Hager en Eaton gaat mijn merkenkennis niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Bedankt @ericplan !

Ook iets om na te vragen dus bij een elektricien, of deze zegelrecht heeft en hoe hij/zij aankijkt tegen het aansluiten van de hoofdschakelaar!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Schneider is een 're-brander' plakt overal hun naam op, maar wél goede kwaliteit hoor, wordt ook in de industrie gebruikt.
Er zijn ook groepenkasten die 18 units breed zijn, met 2, 3, of 4 rijen: https://www.groepenkastco...ager-vega-verdeler-VB318P dit is een luxe uitvoering, zelf verder zoeken bijvoorbeeld hier: https://www.elektramat.nl/
of hier: https://www.groepenkastbestellen.nl/

Soms kun je de draden die van uit de KWh meter komen nog een stuk aantrekken er zit dan een lus achter de meter, gaat soms zwaar.
Alamat of aardlek automaten van 'Emat zijn 1 unit breed, ik gebruik deze alleen voor algemene groepen zoals verlichting en stopcontacten, overige apparaten die op een aparte groep komen zoals oven, kookplaat, wasmachine doe ik achter een aardelekschakelaar met (maximaal 4) installatieautomaten.
Een droger met warmtepomp hoeft niet op een aparte groep.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als we toch namen gaan noemen :) Ik heb goede ervaringen met Sander Vunderink. Hou bij de groep van de zonnepanelen ook ruimte voor een kWh-meter, zodat je altijd kan zien wat je zonnepanelen opleveren. De meeste omvormers hebben wel iets van opbrengstmeting, maar niet altijd even handig.

De bedoeling van mijn oplossing is dat je juist niet aan draden hoeft te trekken, met soms onbedoelde gevolgen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Even een weekendje er tussenuit geweest, en vandaag ook nog eens even de huidige groepenkast geopend. Ik wilde namelijk even bekijken hoe de verdeling van de fasen over de huidige groepen is.

Wat moet ik hier nu weer van denken?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/kx4fuelwcqrj2oz/2019-12-02%2009.43.05.jpg?raw=1

Bij de eerste twee groepen zijn doodleuk bij de uitgaande buizen de fase en nul verwisseld. In de rest van het huis weet je dus nooit wat fase is en wat en nul is.

Verder hing een van de aardedraden los tegen de aarderail aan. De betreffende schroef was gewoon helemaal niet aangedraaid.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 06:58

Yucon

*broem*

bokaal schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:40:
Wellicht is het mogelijk om over een deel van de nieuwe groepenkast de BTW terug te vragen als je het tegelijk doet. Ik ken de details echter niet, maar zie bijvoorbeeld Nieuws: Zonnepanelen en de btw.
Dit is wel een goed punt, en eigenlijk ook wel terecht aangezien TS volgens mij niet zomaar een paar groepen netjes toe kan voegen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nog een reden dus om het aan te pakken. Vreemd dat er in het lage kastje geen DIN-rail zit. Normaal gesproken wel, maar er is meer gehobbyd, dus het verbaast me niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Gisteren het eerste bedrijf of bezoek gehad, zij gaan een offerte maken voor zonnepanelen (diverse scenario's) en het vernieuwen van de groepenkast conform mijn wensen. Ik ben benieuwd!

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28
ericplan schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:12:
Nog een reden dus om het aan te pakken. Vreemd dat er in het lage kastje geen DIN-rail zit. Normaal gesproken wel, maar er is meer gehobbyd, dus het verbaast me niet.
Dat is wel normaal volgens mij, sommige oude componenten moet je schroeven ipv klikken. Zit wel een stuk steviger.
Vandaar ook die enorme hoeveelheid gaatjes in dat kastje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Vanwege de feestdagen en verjaardagen etc heeft het een tijdje stilgelegen, binnenkort maar weer eens wat offertes gaan opvragen voor zonnepanelen en me richten op het vernieuwen van de meterkast.

Heel bijzonder trouwens, een maand terug is het eerste bedrijf (Buist Solar in Stadskanaal) langs geweest voor een offerte voor zonnepanelen voor ons en de buren naast ons. Vervolgens nooit meer wat van ze gehoord (wij niet en de buren niet).

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Inmiddels is de groepenkast vernieuwd. Hieronder een before en after foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/qefyzw1gg401tpo/2020-01-18%2014.37.22.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/of8b39ofju86c0m/2020-01-26%2013.19.18.jpg?raw=1

Alleen nog even de labeltjes invullen en kloppend maken qua kleurcodes (welke aardlek bij welke automaten hoort).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Inmiddels hebben we ook een eerste offerte binnen voor de zonnepanelen. Dit bedrijf heeft de volgende twee opties gepresenteerd:

20x LG NeON2 325Wp black, waarvan 7 op West (WZW) en 13 op Oost (ONO).
Dit met SolarEdge SE5k en 20x P370 optimizers. Incl montage.
€ 9843 incl BTW

20x Heckert Solar Nemo2.0 320Wp black, waarvan 7 op West (WZW) en 13 op Oost (ONO).
Dit met SolarEdge SE5k en 20x P370 optimizers. Incl montage.
€ 8754 incl BTW

Schiet er maar op AUB! _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door Glenfiddich op 26-01-2020 14:35 . Reden: per abuis vermeld dat de prijzen ex BTW zijn, maar is incl BTW ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

6500Wp voor 9800,- of de 6400Wp voor 8700,- is nou niet bepaald een koopje vind je wel? Heb je SE nodig denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:19:
6500Wp voor 9800,- of de 6400Wp voor 8700,- is nou niet bepaald een koopje vind je wel? Heb je SE nodig denk je?
Ik heb zelf ook niet de indruk dat het erg goedkoop is nee.

Of SE nodig is kan ik lastig inschatten.

Aan de oostzijde hebben we eigenlijk geen hinder van schaduw.

Aan de westzijde zit een schoorsteen en grote boom van onze buren aan onze noordkant, die alle zon wegneemt vanaf begin van de avond. Aan dat laatste doen optimizers natuurlijk ook maar voor een beperkte tijd wat aan, namelijk de tijd die de schaduw er over doet om over die 7 panelen heen te schuiven.

Verder staan er aan de westkant aan de overzijde van de straat nog een paar bomen maar dat doet volgens mij niet zo veel in de zomer als de zon hoog staat. Volgens mij blijft de zon daar wel boven tot het moment dat de boom van de buren toch al roet in het eten gaat gooien. Het zal vooral om de schoorsteen gaan, maar dat zijn feitelijk misschien maar drie panelen die echt optimizers nodig hebben. Wellicht dat de linker rij panelen aan de oostzijde ook nog enige baat hebben van optimizers vanwege de dakkapel van de buren aan onze zuidkant, maar volgens mij valt de schaduw van die dakkapel wel mee.

Oh, de prijzen zijn trouwens incl BTW, had aanvankelijk per abuis vermeld dat ze excl BTW waren 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 26-01-2020 14:36 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Glenfiddich
De neons zijn wel dure paneeltjes dus dan kan het hoger uitvallen, de heckert is mij onbekend van prijs.

Ik zou nog een paar opvragen, ik denk dat je anno 2020 wel 1,- per Wp kan vinden incl btw. En dan beter 2 omvormers dan 1 SE met een vlak van 7 panelen, dacht dat dat slecht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:42:
@Glenfiddich
De neons zijn wel dure paneeltjes dus dan kan het hoger uitvallen, de heckert is mij onbekend van prijs.

Ik zou nog een paar opvragen, ik denk dat je anno 2020 wel 1,- per Wp kan vinden incl btw. En dan beter 2 omvormers dan 1 SE met een vlak van 7 panelen, dacht dat dat slecht werkt.
We gaan zeker nog meer offertes opvragen inderdaad.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mijn idee: GEEN SE. Eventueel op gevoelige plaatsen Tigo, bijde dakkanten zo vol mogelijk, op verschillende MPPT's van een 4/5kVA omvormer. Zie mijn .sig, 14 panelen op wzw en 14 op ono.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Inmiddels heb ik weer een offerte; iets heel anders dan de vorige offerte.

Kort samengevat: 16x JA Solar 320Wp. 8 oost, 8 west. 1 fase Goodwe omvormer. € 4188 ex BTW incl montage.

Qua prijs klinkt dat redelijk. Maar: gaat dat werken op een oost/west opstelling met deze omvormer?

Zie voor de details de foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ujb46xqikdwo6ci/2020-02-24%2019.02.02.jpg?raw=1

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Ik krijg van dit bedrijf trouwens als het goed is ook nog een offerte op basis van solaredge, ook 1 fase.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Glenfiddich schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:38:
Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Ik krijg van dit bedrijf trouwens als het goed is ook nog een offerte op basis van solaredge, ook 1 fase.
Voor belgie perfect, voor groningen wat aan de lage kant, zou een 3000 pakken.
Heb je schaduw? Zo nee geen SE

Moet het all black zijn? Anders is er ook nog 340Wp van ja-solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:53:
[...]

Voor belgie perfect, voor groningen wat aan de lage kant, zou een 3000 pakken.
Heb je schaduw? Zo nee geen SE

Moet het all black zijn? Anders is er ook nog 340Wp van ja-solar.
Wij wonen in Groningen. Dus die omvormer is dan een slagje te licht?

Ik heb aan de voorkant (west) wel wat langstrekkende schaduw van een schoorsteen. Aan de oostkant is nog wel een dakkapel van de buren, maar ik denk dat de schaduw daarvan de panelen niet zal raken.

Maar wat ik mij afvroeg, hoe sluiten ze dit nu aan dan? Heb ik dan één string waar zowel de oost- als de westpanelen op zitten? Want die omvormer heeft maar één ingang toch? Ik dacht dat je juist maar één dakrichting per string mocht gebruiken?

Wij willen inderdaad wel all black.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Ik heb vorig jaar de hele meterkast trouwens vervangen door een Hager. Wij moesten hem ook vervangen als we naar 3 fasen wilde. Ik heb alles besteld bij een duitse webshop (want we wonen in Duitsland). Vond de prijs nog wel meevallen, 4-500 piek voor de hele kast met alles erbij van Hager & ABB.

Wel zelf moeten installeren, dus de afwerking moet nog gebeuren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:00
Glenfiddich schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:03:
[...]
Maar wat ik mij afvroeg, hoe sluiten ze dit nu aan dan? Heb ik dan één string waar zowel de oost- als de westpanelen op zitten? Want die omvormer heeft maar één ingang toch? Ik dacht dat je juist maar één dakrichting per string mocht gebruiken?

Wij willen inderdaad wel all black.
2 stringen, oost en west string, maar dan parallel met Y-splitters op 1 ingang, zie je offerte.

Als je de 2 stringen apart wilt hebben dan een GW3000DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Rouske schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:29:
[...]

2 stringen, oost en west string, maar dan parallel met Y-splitters op 1 ingang, zie je offerte.

Als je de 2 stringen apart wilt hebben dan een GW3000DNS.
Twee stringen van verschillende zonkanten parallel op 1 ingang zal geen probleem geven dus?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je schaduw hebt zou ik voor 2x mppt ingang gaan. Kost net wat meer maar wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:46:
Als je schaduw hebt zou ik voor 2x mppt ingang gaan. Kost net wat meer maar wel beter.
Als ik een omvormer met 2x mppt ingang neem, dan heb ik dus twee strings van 8. Dat zijn wel genoeg panelen per string voor een goed werkend systeem?

Of ik moet gaan voor Solaredge met optimizers, maar dat laatste zal uiteindelijk duurder uitpakken dan een omvormer met 2 ingangen neem ik aan. Met name omdat ik die optimizers eigenlijk alleen aan de westkant nodig heb, en ze dan overbodig ook aan de oostkant moet leggen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Spanning blijft gelijk met 2x 8 parallel, dus dat maakt weinig uit.
Maar is voldoende spanning voor een stringomvormer.
Beter is panasonic, maar ook duurder.

Solaredge is geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:25:
Spanning blijft gelijk met 2x 8 parallel, dus dat maakt weinig uit.
Maar is voldoende spanning voor een stringomvormer.
Beter is panasonic, maar ook duurder.

Solaredge is geen verschil
Beter is Panasonic, omdat het ook beter functioneert (meer oplevert)? Of vooral omdat het panelen zijn met meer garantie etc?

Het elegante is dat de oplossing die nu wordt geboden circa 4200 ex BTW is. Met een andere omvormer met 2 mppt ingangen misschien nog een paar honderd duurder.

Nu krijgen wij 4000 euro subsidie omdat wij aardbevingsschade hebben. Dat betekent dus dat deze oplossing ons na aftrek van BTW teruggave en die subsidie dus netto misschien 500 euro zou kosten, dát is nog eens een prettige terugverdientijd :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Inmiddels heb ik ook de offerte op basis van SolarEdge. Die sluit op een bedrag van € 5.356,06 ex BTW. Oftewel circa 1.000 euro duurder dan de GoodWe.

Zie de foto hieronder voor de offerte.

Wat vinden jullie hier van? Dat het duurder is snap ik, daar zal ik zelf een afweging in moeten maken. Maar zal dit technisch een goed functionerende installatie opleveren, of is er nog wat op aan te merken?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/bj1atpd3qwqx75h/2020-02-26%2013.38.15.png?raw=1

[ Voor 10% gewijzigd door Glenfiddich op 26-02-2020 13:46 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat heet je doen besluiten om 8 panelen per kant te leggen?
In de vorige post kwam je met meer panelen op de oost kant aan?

Ik denk dat je een hogere opwek hebt, om voor die 1000 euro, in panelen te investeren ipv optimizers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:07:
Wat heet je doen besluiten om 8 panelen per kant te leggen?
In de vorige post kwam je met meer panelen op de oost kant aan?

Ik denk dat je een hogere opwek hebt, om voor die 1000 euro, in panelen te investeren ipv optimizers
Minder panelen was vooral advies van de zonnepanelenboer. Die zei heel veel meer panelen dan eigen verbruik heeft niet zo veel zin want krijg je maar weinig voor terug. Hij wilde aanvankelijk 14 panelen offreren, toen zei ik “doe dan maar 16”.

Ons eigen verbruik afgelopen jaar was 3000 KWh.

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 26-02-2020 14:13 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die weet dus ook niet waar hij over praat. (no offence)

Salderen gaat eraf -> jaar opwek en jaar verbruik kun je niet meer wegstrepen.
Dus kijk naar het "direkte" verbruik. En dus niet naar jaarverbruik.
Ik heb hier inmiddels een traploos regelbaar heaterelement in mijn buffervat zitten, die mijn volledige teruglevering in warm water omzet. Totdat het 450 ltr vat warm is, dan lever ik weer volledig terug.
Batterijen is me nog te duur, maar dat gaat ook geen jaren meer duren.
(tweaker)

Hopelijk snap je hem. Ik wou dat ik meer dak had.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:18:
Die weet dus ook niet waar hij over praat. (no offence)

Salderen gaat eraf -> jaar opwek en jaar verbruik kun je niet meer wegstrepen.
Ik heb hier inmiddels een traploos regelbaar heaterelement in mijn buffervat zitten, die mijn volledige teruglevering in warm water omzet. Totdat het 450 ltr vat warm is, dan lever ik weer volledig terug.
Batterijen is me nog te duur, maar dat gaat ook geen jaren meer duren.
(tweaker)

Hopelijk snap je hem. Ik wou dat ik meer dak had.
Ik snap wat je bedoelt, maar jij bent gasloos en dat maakt het voor jou wel een compleet ander verhaal. Wil ik gasloos worden, dan vergt dat eerst nog een enorme investering in isolatie en elektrische apparatuur ter vervanging van de CV-ketel, vóórdat ik pas echt rendement zou hebben van wat ik méér met PV opwek dan wat ik zelf (direct) verbruik.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:18:

Dit is hoe een typische doordeweekse dag er uit ziet in Huize Glenfiddich:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/iemaztu05eam0sk/2020-02-26%2015.11.59.jpg?raw=1

Het verbruik dat direct van PV te betrekken is, dat is dus vrij beperkt. Het meeste verbruik is in de avond als de zon niet schijnt. Wil ik dat rechtstreeks van PV betrekken dan is een batterij de enige optie. Maar het enige dat een batterij doet is de situatie van salderen “herstellen”. Wat ik niet zelf verbruik wordt teruggeleverd tegen een gering tarief. Dan nog heeft meer PV capaciteit dan eigen verbruik maar beperkt waarde.

Wil méér PV wat opleveren in direkt verbruik dan moet ik méér elektriciteit gaan verbruiken; ofwel gasverbruik vervangen door elektrisch verbruik. De vraag is of dat uit kan, met de bijbehorende extra investeringen.

Of mis ik wat?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zo een PV warm water batterij, heeft eigenlijk niets met een warmtepomp of gasloos te maken.

Zet zo een buffervat op zijn kop. En plaats daar het element in.
https://www.djg.com/stand...ten/warmtepomp-200-300-l/
En sluit de spiraal aan, op de sww van de cv ketel als hygienespiraal. (eventueel de cv ketel uitvoeren met een zonneboiler regeling set, zodat deze niet vroegtijdig aanspringt)

Dan douche jij al gratis als de boom zijn schaduw gaat werpen.
Je kan dan ook nog de cv inhoud van het buffervat in serie zetten met je verwarming.

Uiteraard, alles kost geld...Maar je bespaart ook geld uit op je gas.

En met zo een buffervat (met een hygienespiraal dus) is een warmtepomp ook maar een kleine stap meer.
Die sluit je er op aan ipv de cv ketel. En plaatst dan een doorstroomverwarmer na de spiraal (dan ben je net zo ver als ik)

Vandaag ziet het er zo uit:
https://snapshot.raintank...guMk2YeKV0dSDb7zROOx4nL42
Donker, regen, maar ook veel zonnige momenten.
Heater(L2) + warmtepomp (L3) en praktisch niks terugleveren. (power total is mijn verbruik/teruglevering, dus wat slimme meter ziet)
En een warm huis.

Maar ik mag hopen dat de investering van de panelen er over 5 jaar al uit is. Dan pas wordt salderen echt afgebouwd.
Ik loop met mijn PV-heater regeling al 10 jaar voorruit op de feiten.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:45:
Zo een PV warm water batterij, heeft eigenlijk niets met een warmtepomp of gasloos te maken.

Zet zo een buffervat op zijn kop. En plaats daar het element in.
https://www.djg.com/stand...ten/warmtepomp-200-300-l/
En sluit de spiraal aan, op de sww van de cv ketel als hygienespiraal. (eventueel de cv ketel uitvoeren met een zonneboiler regeling set, zodat deze niet vroegtijdig aanspringt)

Dan douche jij al gratis als de boom zijn schaduw gaat werpen.
Je kan dan ook nog de cv inhoud van het buffervat in serie zetten met je verwarming.

Uiteraard, alles kost geld...Maar je bespaart ook geld uit op je gas.

En met zo een buffervat (met een hygienespiraal dus) is een warmtepomp ook maar een kleine stap meer.
Die sluit je er op aan ipv de cv ketel. En plaatst dan een doorstroomverwarmer na de spiraal (dan ben je net zo ver als ik)

Vandaag ziet het er zo uit:
https://snapshot.raintank...guMk2YeKV0dSDb7zROOx4nL42
Donker, regen, maar ook veel zonnige momenten.
Heater(L2) + warmtepomp (L3) en praktisch niks terugleveren. (power total is mijn verbruik/teruglevering, dus wat slimme meter ziet)
En een warm huis.

Maar ik mag hopen dat de investering van de panelen er over 5 jaar al uit is. Dan pas wordt salderen echt afgebouwd.
Ik loop met mijn PV-heater regeling al 10 jaar voorruit op de feiten.
Even samenvatten of ik het goed begrijp.

Als ik zoiets zou installeren, dan zou dat dus in eerste instantie dienen ter vervanging van het gas dat ik nu verbruik voor mijn warm water? Da's circa 150 m3 per jaar. Oftewel.. een € 100,00 per jaar?

De investering die er voor nodig is, is dus als ik het goed begrijp zo'n vat en zo'n traploos verwarmingselement. Waar heb je het dan ongeveer over in termen van € ?

Daar zijn dan ook extra panelen voor nodig, eigenlijk alleen maar om mijn capaciteit in de winter te vergroten om dat systeem overdag live van genoeg stroom te voorzien om niet van het net te hoeven trekken? Want in de zomer zal ik zelfs met 16 panelen al een flinke overcapaciteit hebben als je het hebt over direct verbruik.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Buffervat 200 ltr: 1350
(dure winkel, maar wel hollands kwaliteitsprodukt)
En aton power to heat in bovenstaand bericht.

Dus je had ook geen zonnepanelen genomen zonder de subsidie als ik je goed begrijp?
Want dat rendeert op termijn ook niet?

Alles is investering....Maar die maandlasten van 5 euro en aan het eind vh jaar 500 terug is ook lekker...
En winter = tekort en zomer = teveel. Maar er zit heel veel tussen.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:34:
Buffervat 200 ltr: 1350
(dure winkel, maar wel hollands kwaliteitsprodukt)
En aton power to heat in bovenstaand bericht.

Dus je had ook geen zonnepanelen genomen zonder de subsidie als ik je goed begrijp?
Want dat rendeert op termijn ook niet?

Alles is investering....Maar die maandlasten van 5 euro en aan het eind vh jaar 500 terug is ook lekker...
En winter = tekort en zomer = teveel. Maar er zit heel veel tussen.
De waarheid is dat ik waarschijnlijk niet dit jaar aan zonnepanelen was begonnen als ik niet die subsidie zou krijgen. Waarschijnlijk was ik er dan later naar gaan kijken. Die subsidie is dus wel de directe aanleiding om de aanleg van zonnepanelen naar voren te halen. Niet omdat ik anders had gemeend dat het niet rendeert, maar simpelweg omwille van de grote investering. De subsidie en BTW teruggave maken het nu mede mogelijk, en bevorderen de terugverdientijd natuurlijk enorm.

Daarom twijfel ik ook tussen flinke overcapaciteit, en een systeem met die 16 panelen. Dat eerste kost nog wel een hoop geld en verplicht mij in feite om ook verder te kijken met investeren (want daar doe je het dan immers toch voor, want teruglevering alleen is maar een mager rendement?), dat tweede kan ik voor weinig geld neerleggen vanwege die subsidie, en levert me gewoon een vrijwel gratis vermindering van mijn maandlasten op.

Die knoop zal ik moeten doorhakken, wat we de komende jaren misschien nog meer willen.

Resteert nog wel de vraag of het 1 fase SolarEdge systeem uit de offerte een paar posts geleden technisch een goed werkende oplossing oplevert. Dan weet ik gewoon of het de prullenmand in kan of dat het één van de alternatieven is die ik zou kunnen overwegen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk, zodra de boom op west tevoorschijn komt, dat het ook net zo snel is gedaan als met een veel goedkopere string omvormer.
Anoniem: 1173316 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Daarom zei ik al, neem ipv die 1000 euro extra aan optimizer kosten, gewoon een paar panelen meer.
Vraag in dat topic even hoe ze erover denken met een minimum van 8x P370 (=aantal panelen in de zon?)

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:08:
Ik denk, zodra de boom op west tevoorschijn komt, dat het ook net zo snel is gedaan als met een veel goedkopere string omvormer.
Anoniem: 1173316 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Daarom zei ik al, neem ipv die 1000 euro extra aan optimizer kosten, gewoon een paar panelen meer.
Vraag in dat topic even hoe ze erover denken met een minimum van 8x P370 (=aantal panelen in de zon?)
Ik heb een en ander wat ruw uitgewerkt in Solar Edge designer, en daar de diverse bomen etc wat dramatisch in getekend als blokken, om te simuleren wat de schaduw zou kunnen doen (die paarse vlakken).

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/g8zk8rfmr2alg6m/dak2.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/pth6nrqwfuflnub/dak1.jpg?raw=1

Ik blijf het toch lastig vinden om in te schatten of optimizers nu nodig zijn of niet.

Het huis rechts is van de buren, die ook zonnepanelen gaan nemen (we vragen gezamenlijk offertes op).

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
  • Nu online
Voortbordurend op de plaatjes hierboven heb ik zelf ook eens wat bij elkaar geklikt.

Ik ben eerst nog even uit gegaan van solaredge+optimizers voor onszelf, en van een sma stringomvormer voor de buren (die hebben geen boom en geen schoorsteen).

Wat te denken van deze opties?

Voor onszelf 17 panelen, 9 oost en 8 west:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/r8lu7kgi0837313/2020-02-27%2010.20.49.jpg?raw=1

Voor de buren 16 op west:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/dsjmats24vzyi1d/2020-02-27%2010.20.49-1.jpg?raw=1

Catch a smile out there!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Passen er hier niet 4 van in landscape naast elkaar op je west dak?
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
Is net zo duur als Qcell + optimizer, maar je kan wel meer panelen kwijt.
En 10 stuks = ideaal voor op een 3-fase string omvormer.

Ik ben nog steeds niet overtuigd van SE.
Je legt je panelen nu al zo, dat je geen noemenswaardige schaduw hebt. (behalve de boom, maar dat komt op allemaal tegelijk)
Wat voor meerwaarde hebben die optimizers dan nog?
Maar goed, doe waar je, je het beste bij voelt.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2020 11:00 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Paar tips:
- Voor oost-west kun je een omvormer pakken voor 70-75% van het vermogen.
- Een paneel met meer wp kost hetzelfde aan montage en bevestigingssysteem, dus kies zo hoog mogelijk aantal wp. Nu dus rond de 340wp voor een standaard maat paneel.
- 16x340=5440wp. Dus omvormer van 4000W.
- Panelen in de schaduw leveren niets op, bij voldoende panelen blijft de rest gewoon produceren. Dus steek geld in extra panelen, niet in SE.
- Paar panelen extra zijn in verhouding niet duur.
- 3-fase stringomvormer wil graag iets meer voltage hebben, dus liever iets meer panelen.

Conclusie: Kijk of je meer panelen kwijt kunt (ik zie mogelijkheden voor 6 extra aan de voorkant en 2 extra aan de achterkant)
Dan kom je op 24x340=8160wp, dus omvormer van 6KW.
Daarmee blijf je binnen je budget en heb je maximale opbrengst om in de toekomst naar een warmtepomp en/of E-auto te gaan.

Gaat dit een stap te ver?
Pak dan 11 of 12 panelen van 1x2m op de voorkant (conform je eerste schets zou dat moeten passen) op een 3.6KW 1-fase of 4KW 3-fase omvormer. Dan dek je nu je volledige verbruik voor relatief weinig geld.
In de toekomst kun je dan uitbreiden op de achterkant met een tweede omvormer, als dat dan gewenst is.

• Glenfiddich
  • Nu online
Dank jullie allen!

Allereerst de suggestie van @AUijtdehaag om nog een rij links er naast te leggen (landscape). Ik moet even narekenen of dat past. Met de Q cells ik elk geval niet. Panasonic wel. Bij veel andere merken spant het er om.

Echter we hebben met de buren afgesproken om de voorkant dezelfde panelen te leggen en óf beiden landscape óf beiden portrait. Ik denk niet dat zij blij worden als ik dure panasonics aan de voorkant wil leggen. Voor hun is dat ook wat overbodig.

Dan @KifArU: ik kán er aan de voorkan meer kwijt, mogelijk links ernaast nog drie (kom ik op terug na rekenwerk). Onderin kan een blokje, maar dat is precies onder een boom waar altijd veel troep af komt. Dak is daar nu ook altijd al mossig. Bovenin kan een rijtje van drie, maar dan leg ik het wel tussen de schoorstenen in. Achter kan ik makkelijk meer kwijt.

Dit zou een mogelijkheid zijn obv 21 panelen. Hierbij dus geen opptimizers, en ik vermijd alle schaduw-risicogebieden.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/a9ju8vqqkiyljt8/2020-02-27%2013.10.44-1-1.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/7lnm6i83uvk6hdp/2020-02-27%2013.30.09.jpg?raw=1

Dat is dan 500 euro duurder dan 17 panelen obv SE.

Zou ik ongeveer hetzelfde extra investeren in SE zou ik dus 19 panelen hebben ipv 21. Veel van de winst door geen optimizers te nemen lijkt dan weer op te gaan in de duurdere 3 fasen SMA omvormer?

Om het interessant te maken zou ik dus eigenlijk nog meer panelen moeten hebben, die ik dan wel in wat “risicovoller” gebied (schaduw) moet neerleggen?

Catch a smile out there!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor schaduw kun je het beste focussen op de andere panelen in de string.
Heel simpel: Een paneel met harde schaduw levert niets meer op. Maar als de andere panelen in diezelfde string blijven produceren boven het minimum voltage van de omvormer, is er niets aan de hand.
(uiteraard minder opbrengst van de hele string, maar daar kan geen enkele omvormer of optimizer iets aan doen)
Dus het is de afweging of je accepteert dat de panelen in de schaduw een paar uur per dag minder produceren bij volle zon.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Winkelman is goedkoper
https://www.winkelman-zon...5/?display=tiles&merk=SMA
Maar installeren niet in je gebied.

Ook wel van tigo gehoord?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/tigo/
https://www.mcelectrical....y-solar-panel-optimisers/

8x 60 cell vind ik weinig Vmpp voor op een 3-fase omvormer. Helaas zou panasonic daar wel prima kunnen. (590 Vmpp)
Heb je het ook al in sunnydesignweb ingevoerd?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2020 13:51 ]

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:48:
Winkelman is goedkoper
https://www.winkelman-zon...5/?display=tiles&merk=SMA
Maar installeren niet in je gebied.

Ook wel van tigo gehoord?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/tigo/
https://www.mcelectrical....y-solar-panel-optimisers/

8x 60 cell vind ik weinig Vmpp voor op een 3-fase omvormer. Helaas zou panasonic daar wel prima kunnen. (590 Vmpp)
Heb je het ook al in sunnydesignweb ingevoerd?
Ja, dit is wat daar uit komt:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/omdjmizsyluygtc/2020-02-27%2013.59.08.jpg?raw=1

Dit geheel is zeker te zwaar voor 1 fase?

Catch a smile out there!

• Glenfiddich
  • Nu online
Configuratie met 23 panelen, met volgens mij relatief gering schaduw effect?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/1wm6iz9imzvjygi/2020-02-27%2015.28.56.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/7p5hw7jrvdvfvhf/2020-02-27%2015.24.01.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/u5d7fl6kumwx9rz/2020-02-27%2015.28.55.jpg?raw=1

Verschil tussen 17 stuks met SE en deze set met 23 panelen is dan (ex btw) ongeveer 900 euro.

Catch a smile out there!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou, en je nog even verdiepen in https://github.com/SBFspot/SBFspot/releases
Ik zeg doen. https://snapshot.raintank...lPe8A5gw1FFqmk89T?orgId=2

(Tigo optimizer toevoegen kan altijd nog)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Thanks! _/-\o_

Uiteindelijk vind ik de meerprijs voor die zes panelen (900 euro) inderdaad nog meevallen, en ik denk dat het op deze manier zo goed mogelijk uit de schaduw blijft. Ook lijkt het zo aardig "harmonisch" met de buren te leggen qua uiterlijk.

Nu binnenkort verder uitmeten of dit inderdaad gaat passen (de uitwerking in Solar Edge designer is wat ruw en niet helemaal accuraat), dan een ontwerpje maken voor de buren. Maar dat zal het probleem niet zijn. Zij hebben geen enkele last van schaduw (zij halen hun schoorsteen weg) dus het enige dat er aan hun kant te beslissen valt is 1 fase of 3 fasen. Zij hebben nu een offerte liggen voor 15 JA solar panelen met een Goodwe omvormer, 1 fase of 3 fase moet ik ze nog vragen. Als ik zelf voor de setup met Q-Cells ga, zou het mooi zijn als ik de buren mee krijg om ook voor Q-cells te gaan ipv JA Solar.

Catch a smile out there!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Omdat we het samen (als in: tegelijk en met layout die op elkaar is afgestemd voor het aanzicht) met de buren gaan doen, ben ik nu nog even aan het kijken voor een configuratie voor de buren.

Zij hebben nu nog een schoorsteen zoals ik die ook heb, maar bij hun is die niet in gebruik en zij gaan hem laten verwijderen.

De offerte die zij al hebben gekregen was voor 15 panelen van 320Wp (JA Solar) op enkelfase (Goodwe).

Als ik zelf wat aanklik kom ik op het volgende plan voor 16 panelen op 1 fase:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHvrQSuQPjAjpjB3DZG2XAs1xfo=/f/image/PdlectU5MJW4X32tUnDrxoo2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7L4djH_KRXTQHR5fDK3qlU60Xo=/800x/filters:strip_icc()/f/image/kPJYPEqcnTLX8ZFKIbvFnZJy.jpg?f=fotoalbum_large

Zij zouden echter méér panelen neer kunnen leggen, bijvoorbeeld 22 stuks op deze wijze. Dan gaan ze wel naar driefasen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLGoOFOMGa6xmzcQJVhpOCRR1OU=/f/image/UPZjKjFciDJlb6SOfYWJLkTf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LVy7yixofIltvGYCO2PKoSOSDg=/800x/filters:strip_icc()/f/image/3PJQGvNCPLZGt1MtuIjs2N86.jpg?f=fotoalbum_large

Of eventueel een Goodwe GW6000-DT omvormer, scheelt nog weer 300 euro tov de SMA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNUNvO_Nx9LfdqspBMypLQ6wT2U=/800x/filters:strip_icc()/f/image/wrCxk8Nm2ygWUjutoM9WX664.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie van die opties? Wat kan/moet er beter?

Een en ander natuurlijk uiteindelijk afhankelijk van wat de buren willen. Ik wil ze in elk geval een paar opties kunnen voorleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Glenfiddich op 07-03-2020 10:28 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Iemand gedachten over deze suggesties voor onze buren? :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja neem 2 goodwes of 2 SMA’s
Zo krijg je geen buren ruzie naderhand over logging perikelingen en garantie gevallen omdat je hetzelfde merk hebt.

Heb je de 22 panelen al ingevoerd in sunnydesignweb?
Misschien is 2x 1-fase gunstiger en heb je nog ingangen vrij voor de andere kant.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 8 maart 2020 @ 08:02:
Ja neem 2 goodwes of 2 SMA’s
Zo krijg je geen buren ruzie naderhand over logging perikelingen en garantie gevallen omdat je hetzelfde merk hebt.

Heb je de 22 panelen al ingevoerd in sunnydesignweb?
Misschien is 2x 1-fase gunstiger en heb je nog ingangen vrij voor de andere kant.
Dit is wat Sunny Design (auto configurator met 1 3fasen omvormer) zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xHgPQ4uobMmtDV7QY3MpQjuR2Y=/800x/filters:strip_icc()/f/image/prfZ0882iWgcfUvwvbz973dS.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een passende omvormer?

Waarom is 2 losse omvormers wellicht beter? Enkel omdat het goedkoper is?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
22 in 1 string is dus te hoge Vmpp. (daar doelde ik op)

11 panelen = ideale 1-fase omvormer Vmpp.

Dus 2 losse 1-fase kan ook... (op 3-fase. 1 fase levert dan niets terug, daar zit geen omvormer op)
Met 2 losse 1-fase omvormers heb je 4 mppt ingangen.
Leuk als je de andere kant ook nog wil voorzien van panelen. (3x panasonic kan al op 1 string)

Met een 3-fase omvormer heb je beide mppt ingangen vol zitten dus.
Of het goedkoper is? Nee, is niet het geval met een SMA ;)

(out of the box denkend:
mppt 2 is 162 V.
3x panasonic = 3x 59 = 177 volt.
3x 96 cell = 288
5x 60 cell = 300
Zo groot zijn de verschillen niet. Gooi ze parallel op mppt2
:+ )

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:33:
22 in 1 string is dus te hoge Vmpp. (daar doelde ik op)

11 panelen = ideale 1-fase omvormer Vmpp.

Dus 2 losse 1-fase kan ook... (op 3-fase. 1 fase levert dan niets terug, daar zit geen omvormer op)
Met 2 losse 1-fase omvormers heb je 4 mppt ingangen.
Leuk als je de andere kant ook nog wil voorzien van panelen. (3x panasonic kan al op 1 string)

Met een 3-fase omvormer heb je beide mppt ingangen vol zitten dus.
Of het goedkoper is? Nee, is niet het geval met een SMA ;)

(out of the box denkend:
mppt 2 is 162 V.
3x panasonic = 3x 59 = 177 volt.
3x 96 cell = 288
5x 60 cell = 300
Zo groot zijn de verschillen niet. Gooi ze parallel op mppt2
:+ )
Maar als de buren sowieso maar op 1 kant gaan leggen (op de achterkant staat een grote dakkapel, weet niet wat draagvermogen is), waarom zou je dan twee 1fase omvormers kiezen? Dan maakt het toch niet uit of beide ingangen bezet zijn?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Zou die SMA STP6.0-3AV-40 (of de Goodwe GW6000-DT) dan een passende omvormer zijn met 22 panelen verspreid op 2 ingangen?

Of beter een lichtere of zwaardere?

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 08-03-2020 13:03 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gezien het dak behoorlijk west ligt, lijkt me dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Inmiddels een aardige tijd verder en nu wordt het toch echt tijd om knopen door te gaan hakken.

De reden dat het zo lang heeft geduurd is omdat we in juni eerst nog nieuwe dakpannen laten leggen met het hele huizenblok, dus om er daarvóór nog panelen om te leggen leek wat onzinnig.

Inmiddels heb ik ook wat foto's die het zonverloop/schaduw wat beter illustreren.

Aan de achterkant (oost) is dit het verloop van de zon op verschillende tijden (foto's op verschillende dagen genomen overigen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOdU4CJVHNpdYlgmNGZTVob8gcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjCXte7rJpjS7g9GYgfiyjr6.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de voorkant (west):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOPz83IChBVlRz_ilIDSszR7AD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKPTKtddFraP0Pj2QxiGg2sv.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de panelen.

Inmiddels hebben we met de buren afgestemd, en zij willen niet al te veel panelen. Hun eigen keuze, 13 stuks gaan het er worden, 1 fase.

Bij onszelf gaat het bij nader uitmeten niet passen zoals ik eerder had ingetekend. Het idee is nu om 10 op west te leggen en 10 op oost. 3 fase (wij hebben 3x25A aansluiting).

Randvoorwaarde voor het plan is aan de voorkant gelijke panelen bij ons en bij de buren, op gelijke wijze geplaatst (niet de één staand en de ander liggend, en met elkaar "in lijn").

Op onderstaande tekening is links onze woning, rechts van de buren. Aan de voorkant denken we bij zowel ons als bij de buren waarschijnlijk aan deze QCells panelen.

Aan de achterkant overweeg ik nog om in plaats van die QCells panelen deze 2x1m Phono Solar panelen te leggen. Dat gaat passen met 10 stuks. Op de tekening zijn het nog de QCells panelen die je ziet.

De tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_R0fmiI8ISgVAKrE_8bdl8KRD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ri6lO9LBSl8slYF2W9uKLysd.jpg?f=fotoalbum_large

De T-tjes zijn waar ik overweeg Tigo optimizers te plaatsen.

Gaat dit plan goed werken met 10 panelen per kant op 3fase?
Wat zijn jullie gedachten over de Tigo optimizers die ik heb ingetekend?

Ik hoop dat ik nog een laatste maal gebruik mag maken van jullie expertise.

Hier is het obv van 2x10 QCells uitgewerkt in Sunny Design (al houdt die natuurlijk géén rekening met de schaduw):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orhy37wn737C47fV0OYEK1_f2OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkQqC2ftTmeCelKOvHTKh7si.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Of zou bovengenoemde 2x 10 panelen (van 345Wp) beter op twee losse enkelfase omvormers kunnen, of zelfs op 1 enkelfase omvormer (ik zie @migjes dat nogal eens opperen in andere topics)?

De huisaansluiting is zoals gezegd 3x25A.

[ Voor 10% gewijzigd door Glenfiddich op 08-05-2020 18:39 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:04
10 van die 2 meter panelen kan ook nog op een enkelfase omvormer. Veel enkelfase omvormers zelfs 11.
Mogelijk werkt een enkelfase omvormer beter op momenten met veel schaduw.

Probeer het gewoon even uit met SunnyDesign. En je hoeft ook geen energierendementfactor van 100% hoor. Financieel gezien is 99.5% vaak verstandiger omdat je dan een goedkopere omvormer hebt.

Ik heb het hele topic niet gelezen maar heb je SolarEdge overwogen? Geen schande om te kiezen hoor.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:39:
10 van die 2 meter panelen kan ook nog op een enkelfase omvormer. Veel enkelfase omvormers zelfs 11.
Mogelijk werkt een enkelfase omvormer beter op momenten met veel schaduw.

Probeer het gewoon even uit met SunnyDesign. En je hoeft ook geen energierendementfactor van 100% hoor. Financieel gezien is 99.5% vaak verstandiger omdat je dan een goedkopere omvormer hebt.

Ik heb het hele topic niet gelezen maar heb je SolarEdge overwogen? Geen schande om te kiezen hoor.
Maar het gaat dus om 20 panelen he, 10 op oost en 10 op west.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als het een enkelfase string omvormer is dan is het Voc voltage nog laag genoeg bij 10 van die 2 meter panelen.
Totaal vermogen van een 4.6 of 5 kW enkelfase omvormer zal ook voldoende zijn. Misschien top je op jaarbasis hooguit een half % af schat ik. Je kunt het zo invoeren in SunnyDesign.

Een 3 fase omvormer mag ook hoor. Het is een beetje grijs gebied. Als je 12 van die 2 meterpanelen aan 1 kant had gewild dan had ik je een 3 fase omvormer geadviseerd.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:53:
Als het een enkelfase string omvormer is dan is het Voc voltage nog laag genoeg bij 10 van die 2 meter panelen.
Totaal vermogen van een 4.6 of 5 kW enkelfase omvormer zal ook voldoende zijn. Misschien top je op jaarbasis hooguit een half % af schat ik. Je kunt het zo invoeren in SunnyDesign.

Een 3 fase omvormer mag ook hoor. Het is een beetje grijs gebied. Als je 12 van die 2 meterpanelen aan 1 kant had gewild dan had ik je een 3 fase omvormer geadviseerd.
Dit is wat er in Sunnydesign uit komt met een 1fase omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ag0Kf7ufC3ejv4T9wnyevTS189k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ai4JGBJdSIF5VZFuGlyWDNWW.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is wat er uit komt met de grote Phono Solar panelen op oost ipv de Qcells:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP_rEpG-HaNnNfaaoZzU84eRbFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKjNfepJdzYDVp14OhLz3QDb.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou dus probleemloos moeten kunnen, 20 panelen, 10 per kant?

Het scheelt wel weer ietsje in de aanschafprijs natuurlijk ten opzichte van 3 fasen, en met 3 fasen ben ik toch een beetje angstig dat het te weinig panelen per kant zijn om goed op te starten. Met 1 fase klinkt het daarentegen juist weer wat eng, zoveel vermogen op één fase, maar ik weet natuurlijk ook wel dat beide kanten nooit tegelijk pieken (het inmiddels bekende grafiekje van @migjes )

[ Voor 13% gewijzigd door Glenfiddich op 09-05-2020 09:31 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ziet er allemaal goed uit. Hoeveel verschilt de jaaropbrengst met een 4 kW SMA? Ook die 2 meter panelen kunnen op een 1 fase als je wilt.

Is SolarEdge een optie? Ik vind dat je veel zachte schaduw hebt van die boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
busscherski schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:37:
Ziet er allemaal goed uit. Hoeveel verschilt de jaaropbrengst met een 4 kW SMA? Ook die 2 meter panelen kunnen op een 1 fase als je wilt.

Is SolarEdge een optie? Ik vind dat je veel zachte schaduw hebt van die boom.
Wat bedoel je precies met zachte schaduw?

Zoals ik het zie komen vanaf 15.30 de eerste panelen in de schaduw, en een uur, anderhalf later is het klaar en ligt bijna alles in de schaduw.

Als ik SE zou nemen dan win ik van dat anderhalf uur iets terug, maar dat kost qua meerprijs optimizers op alle panelen, incl die aan de oostkant.

Zou dat uit kunnen?

De meerprijs is in feite dan 15 optimizers, want ook met SMA zou ik waarschijnlijk 5 Tigo’s gaan gebruiken vanwege schaduwen van schoorsteen, afvoerpijpje en dakkapel buren op oost.

[ Voor 11% gewijzigd door Glenfiddich op 09-05-2020 11:01 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik ben een grote tegenstander van SE op daken zonder schaduw. Maar op zich vind ik het wel een mooi systeem voor sommige gevallen. En iedere installateur biedt het aan.

Zachte schaduw kan niet afgevangen worden door diodes in de panelen. Wel door Tigo of SolarEdge.

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik denk dat 20 SE optimisers qua levensduur betrouwbaarder zijn dan 5 Tigo's.

Wanneer het blad van de bomen is zal SE er nog het beste van maken denk ik.
Ik kan het niet precies narekenen maar vermoed dat je na 15 jaar gerekend beter uit bent met SE. De kortste tvt heb je denk ik wel met TIGO's.

Ik heb niet de hele thread gelezen, maar zeker als je de installatie uit gaat besteden zou ik voor SE gaan. Gewoon minder gezeik. Niet voor elke situatie is de goedkoopste oplossing de beste.

Zet de kosten eens op een rijtje, klik eens een winkelwagentje bij elkaar bij Solar bouwmarkt oid en vraag je af of je het de meerkosten waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Ik heb de verschillende opties ook in Solar Edge designer ingevoerd.

Daaruit blijkt dat als ik de SE4000H kies ipv de SE5000H, ik in de zomermaanden hooguit 0,6% energie clipping heb (aftopping?). Dat is zonder schaduw van bomen etc mee te rekenen. Teken ik een paar forse obstakels in op de plekken waar bomen staan, dan is de energie clipping hooguit 0,2%.

Voor de geschatte jaaropbrengst maakt het ook vrijwel geen verschil of ik de 4 Kw of de 5 Kw omvormer hanteer.

Kan ik daaruit concluderen dat een 4Kw omvormer te verkiezen valt boven de 5Kw omvormer, omdat het energieverlies vermoedelijk niet opweegt tegen de extra prijs van de iets zwaardere omvormer?

En voor de goede orde: jij zou dit dus op één enkelfase omvormer doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 09-05-2020 12:29 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
4 of 5 kW, het kan allebei.
Enkelfase of 3 fase, het kan allebei.
String of SolarEdge, het kan allebei.

Financieel en qua netbelasting is 4 kW wat beter omdat de omvormer net iets goedkoper is. Maar je zult af en toen op frisse zonnige lente of zomerdagen zien dat je omvormer een uurtje op 4 kW blijft. Dat hoort erbij.
Sommige installateurs willen vooral bij SE oost west in dit geval liever een 5 kW verkopen, ook geen ramp.

Ik zou het geld besparen en enkelfase kiezen. Maar 3 fase is ook prima.

Hetzelfde geldt voor string of SE. Het kan allebei. Ik had zeker SE gedaan als ik de installatie niet zelf uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Op de hele installatie scheelt het 500 euro ex BTW als ik SMA icm 5x TIGO kies ipv SE met 20 P404 optimizers.

Als ik bij SMA de 4KW versie selecteer ipv de 5KW dan suggereert hij dat het net buiten het bereik ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhsO1aZ7Np5IMuhBOql-8dAz3zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EosZ3TVvvT46OhfD1KbzQXIp.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Voor 500 euro zou ik SE nemen. Ook als het 1000 euro was.

Die waarschuwing kun je negeren, dat is marketingpraat.
Het belangrijke getal is die 99.5%.
Het betekend dat je, zonder schaduw, 0.5% mist van de jaaropbrengst. Hoeveel euro is dat per jaar? Hoeveel is het prijsverschil tussen 4 en 5 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
0,5% van de jaaropbrengst is circa 25 Kwh = circa € 2,50,-.
Prijsverschil tussen de omvormers is € 50,-.
Kan dus niet uit ;)

Is er nog een andere reden om een iets grotere omvormer te nemen? Wordt dat apparaat bijvoorbeeld minder warm omdat hij minder zwaar wordt belast oid? Of speelt dat geen rol.

Catch a smile out there!

Pagina: 1 2 Laatste