Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

fritzbox met unifi AP LR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• soepblik
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-01 23:35
Hi,

ik heb een fritzbox 7560 in combinatie met een accespoint van unifi.
Nu ben ik mij een beetje aan het inlezen omtrent beste instellingen voor het beste netwerk.

de situatie: vrijstaand huis, geen last van interferentie van andere wifi signalen etc.
Ik lees veel tegenstrijdige dingen op internet qua bandsteering. Sommige zeggen, bandsteering werkt perfect andere zeggen nee moet je niet doen en splitsen. Ik heb het zelf altijd gesplits gehad maar weet niet of dit het beste werkt? En hoe werkt dit in combinatie met de fritzbox?

Ook heb je op de unifi de : allow meshing from other acces points functie. Is dit slim om aan te zetten in combinatie met de fritzbox? of werkt dit tegenstrijdig?

verder heb ik de instellingen als volgt:
fritzbox
2.4GHz channel 1
5.0GHz channel 36

Unifi
2.4GHz, HT20, medium power, channel 11
5.0GHz, VHT80, high power, channel 48.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online
soepblik schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:11:
Ook heb je op de unifi de : allow meshing from other acces points functie. Is dit slim om aan te zetten in combinatie met de fritzbox? of werkt dit tegenstrijdig?
Werkt gewoon helemaal niet, kan je dus uit laten.

Client kiest vrijwel altijd zelf waarmee het verbindt. Als je daar echt invloed op wil uitoefenen, dan is gescheiden SSID's het beste.

Tot slot, je instellingen zien er logisch uit.

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
soepblik schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:11:
Ik lees veel tegenstrijdige dingen op internet qua bandsteering. Sommige zeggen, bandsteering werkt perfect andere zeggen nee moet je niet doen en splitsen. Ik heb het zelf altijd gesplits gehad maar weet niet of dit het beste werkt? En hoe werkt dit in combinatie met de fritzbox?
Indien mogelijk zou ik de apparaten die 5GHz ondersteunen daarvan geforceerd gebruik laten maken. Ik zou het SSID voor 5GHz dus een andere naam geven dan 2.4GHz. Je weet dan zeker dat een client die 5GHz kan gebruiken het ook gaat gebruiken, en niet afhankelijk is van een beslisregel in het AP of device.

Zorg er wel voor dat wachtwoord, authenticatie en encryptie gelijk zijn op de AP’s. Anders zullen je clients moeilijker lunnen roamen van de Fritz naar de LR en vice versa.

Je krijgt dan bijvoorbeeld:
Fritz: Soepblik2 en Soepblik5
LR: Soepblik2 en Soepblik5

En verder voor Soepblik2 wachtwoord, authenticatie en encryptie exact hetzelfde. En voor Soepblik5 wachtwoord, authenticatie en encryptie exact hetzelfde. Eventueel kun je al die instellingen hetzelfde doen, maar niet alle IoT ondersteunt AES bijvoorbeeld.
“Meshing” is een begrip dat op allerlei manieren wordt gebruikt. Meestal leiden draadloze koppelingen tussen AP’s niet tot de beste WiFi ervaring die mogelijk is. Een AP sluit je dus bij voorkeur met een kabel aan op een switch/router.
verder heb ik de instellingen als volgt
Hoewel je aangeeft in een rustige omgeving te zitten, ben ik zelf in het algemeen geen voorstander van fixed channels, omdat elke verandering in je omgeving (zoals een hotspot op je telefoon o.i.d.) een mogelijke impact heeft op de kanaalkeuze. Zorg er bij vaste kanalen in ieder geval voor dat je in 2.4GHz 1, 6 of 11 gebruikt en die verschillend inzet per AP.

Mocht je nog een extra AP overwegen, vraag je dan af of je werkelijk een LR nodig hebt. Meestal voldoet een Lite, maar zorg in dat geval als het even kan wel dus voor een extra kabel.

• soepblik
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-01 23:35
thanks voor de reacties! Ik zag ook een functie op de unifi dat wanneer je een ssid gebruikt voor 2.4 en 5ghz dat je toestellen kunt forcen om 5GHz te gebruiken.
(Optimize for High Performance Devices. Connect high performance clients to 5GHz network only) dit is alleen een beta dus ik weet niet of dat slim is om in te stellen

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
soepblik schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:18:
thanks voor de reacties! Ik zag ook een functie op de unifi dat wanneer je een ssid gebruikt voor 2.4 en 5ghz dat je toestellen kunt forcen om 5GHz te gebruiken.
(Optimize for High Performance Devices. Connect high performance clients to 5GHz network only) dit is alleen een beta dus ik weet niet of dat slim is om in te stellen
Nee, een apart SSID voor 5 GHz werkt echt het beste.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True