Zwevend bureaublad - feedback

Pagina: 1
Acties:

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:31
Hoi iedereen,
in onze aanbouw komt mijn nieuwe bureau.
Nu heb ik die bureau voorzien als een blad de geen poten of dergelijke heeft (dus onzichtbare bevestiging.

Natuurlijk wil ik er voor zorgen dat het blad na een jaar of zo niet doorhangt, of als er iemand per ongeluk op gaat zitten, het boeltje niet op de grond ligt. Daar ligt mijn dilemma.

Situatie:
Het bureaublad komt tussen 2 structuren: een vlakke muur en een L muur:
https://drive.google.com/...tBPPBCt5jL10Vl08XPsN9nPHx
https://drive.google.com/...hGxEHxpAxJHpaItyWJkSfBF79

Er zit een opening tussen de 2 structuren die open blijft; je zal dus in de gang het bureaublad zien lopen van de L muur naar de vlakke muur.

De te overbruggen afstand is 2m en het bureaublad zal 85cm diep zijn.

Bureaublad materiaal:
Het bureaublad zal gemaakt worden uit 4cm dik MDF of multiplex (nog te zien wat het sterkste is).
Onder en bovenkant zal ik een afwerken met plaatmateriaal en de kopse kanten met een ABS band.

Bevestigingsidee:
Ik heb het volgende idee om het bureaublad te bevestigen:
https://drive.google.com/...eojGVXYo9HZwCzm1hDlErfHbq
Tegen de muren bevestig ik L-ijzer (50mm/40mm/4mm) die het blad zoveel mogelijk rondomrond zal dragen.
Om te zorgen dat je in theorie (terug, niet de bedoeling) op het blad kan zitten, voorzie ik een T-profiel (30mm/30mm/4mm) / koker profiel (40mm/30mm/3mm) aan de voorkant (oranje stuk) die ik laat dragen op de L-profielen.
Dit T-profiel / kokerprofiel zou ik infrezen in het bureaublad zodat er natuurlijk geen deel uitsteekt.

Vraag:
Het T-profiel is een pak gemakkelijker in te werken dan het kokerprofiel (door de afgeronde hoeken van het kokerprofiel). Mijn vraag is of het T-profiel voldoende zou zijn om het doorbuigen te verhinderen. Ik kan dit jammer genoeg niet uitrekenen en gevoelsmatig is het kokerprofiel sterker, maar die is zoals ik al zei iets lastiger om goed in te werken (ik heb maar 1cm over van het MDF / multiplex na uitfrezen, dus is het zo naadloos mogelijk infrezen belangrijk).

Ideeën, opmerkingen, verbeteringen?

Naar afwerking voorzien ik een aansluitingsblok aan de hand van een afsluitbare opening in het bureaublad. 2 schermen worden opgehangen aan de muur waarvan er 1 op een arm komt die ik dan kan verplaatsen zodat mijn vrouw ook haar laptop kan aansluiten indien nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunny_vds op 09-11-2019 11:46 ]

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:34
Je drive afbeeldingen werken niet.

• Gunny_vds
Zou in orde moeten zijn?

• Vitruvius
  • Laatst online: 15:34
Heb nog steeds toestemming nodig.

• Gunny_vds
Afbeeldingen verplaatst naar publieke folder (normaal gezien). Lukt het nu?

• synx6
  • Laatst online: 16:28
Heb ik ook gehad. Twee l profielen aan het blad bevestigen en het profiel zelf aan chemisch verankerde draadstaal met moeren. Maak het stalen L profiel niet te dun. En twee gaten per L in de muur.

Is je muur van baksteen?

L profiel heeft een schuine dwarslat nodig tenzij je deze heel zwaar (dik) laten maken.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:17
Zou je niet net zo goed een stuk of 3 T-profielen kunnen infrezen en die dan aan de muur bevestigen?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gunny_vds schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:40:
Bureaublad materiaal:
Het bureaublad zal gemaakt worden uit 4cm dik MDF of multiplex (nog te zien wat het sterkste is).
Wanneer je gaat schroeven, bang bent voor doorbuiten etc. neem dan multiplex. Daar kun je fatsoenlijk in schroeven en gaat bij 40mm dikte écht niet doorbuigen in een lengte van 2 meter.

Ik zou me eerder druk maken om het materiaal waar de muren van gemaakt zijn.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:47
Als jij een 4cm dik multiplex plaat neemt en je bevestig die oo de vier hoekprfielen die je aan de muur maakt, hoef je je weinig druk te maken. Zolang de bevestiging aan de muur zelf maar goed gedaan wordt.

• Gunny_vds
Wow, bedankt iedereen voor de snelle feedback.

De muren zijn gemaakt uit CLS-en van 9 op 4cm met een Fermacell bekleding.
Fermacell is op zich al zeer stevig (toch in vergelijking met gyproc) maar ik ga natuurlijk zo veel mogelijk de L profielen bevestigen op de CLS-en.
De kaders zijn ook vast gevezen aan de balken van het plafond, dus die zal niet bewegen.

@sypie @DoeEensGek dus volgens jullie is er geen risico op doorbuigen, zelfs al maak ik geen gebruik van het T-profiel. Zou dat dan ook gelden voor het geval er iemand op zit?
Blad zal ik uit multiplex nemen.

@synx6 Ik versta niet volledig wat je wil zeggen naar schuine dwarslat op het L profiel.
Het idee was om de L te plaatsen zoals hij hier getypt is. Het blad is een 0,5 korter dan de afstand tussen de muur en zou zich dan zo vast zetten tussen de L-profielen.
Dat zorgt er dan volgens mij ook voor dat de L-profielen niet kunnen kantelen / uitscheuren en aangezien het blad ook draagt op het volledige "been" van het profiel, zou deze toch niet mogen doorbuigen. Of is er daar toch een risico in met staal van 4mm dikte? (terug, ik kan dit jammer genoeg niet uitrekenen. Gevoelsmatig lijkt me dit sterk genoeg, maar ja...)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Multiplex 40mm maken ze deuren van. Die zijn nauwelijks kapot te krijgen. Voor mij gevoel, ook wanneer er iemand op gaat zitten, is het flink overdreven. Met 22mm kom je ook bijzonder ver.

Zelf heb ik een MDF plaat gebruikt voor mijn bureau. Deze ligt op weerszijden op schraagjes. Aan de onderkant van de plaat heb ik een 3-tal aluminium kokerprofielen geschroefd om doorhangen te voorkomen. Uiteraard zit er niemand op dit bureau maar staan er wel geregeld 2 zware iMacs naast elkaar op. Die plaats MDF houdt het prima.

Wanneer je je bureau ook nog eens aan de lange zijde gaat ondersteunen is er weinig aan de hand, op voorwaarde dat je degelijk bevestigingsmateriaal gebruikt.

Mocht je 40mm willen omdat het er zo lekker stoer uit ziet dan kun je er ook voor kiezen om langs de rand een extra strook te lijmen zodat die daar dikker is terwijl de rest van het blad minder dik is. Minder dik = minder gewicht.

Ga vooral eens naar een kluswinkel, pak daar een multiplexplaat van 22mm, leg die op 2 balken en ga er eens op staan (niet springen!). Check dan even de doorbuiging, dan weet je genoeg.

• Gunny_vds
Thanks!
De reden van de 40mm was vooral door het idee van het profiel die ik wou inwerken.
Dan kom je snel uit bij profielen van 30mm hoog als je naar een redelijke dikte wil gaan.
En als je die dan wil infrezen, heb ik automatisch een blad van 40mm nodig.

Als bevestigingsmateriaal ben ik van plan om verzonken gaten te maken in de L-profielen en om Spax / Heco Torx vijzen te nemen, 5 dik normaal gezien.
Iedere 20cm een vijs waar ik ook let op het verspringen in hoogte (om zo het volledige oppervlakte tegen de muur te trekken).
Op plaatsen waar ik geen CLS heb zorg ik voor degelijke pluggen.

Nu ik er toch over bezig ben, jullie tips hoe de afwerking tegen de muur te doen?
De delen die vrij zijn lijm ik een ABS kantenband op, maar de delen die tegen de muur komen lijkt me dat niet zo slim (duidelijke groef) aangezien ik een oppervlakte wil die waar je overgang muur / blad niet direct ziet.
Mijn idee was om af te werken met acrylkit zodat ik kan mee schilderen, maar misschien zijn er nog andere mogelijkheden.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunny_vds op 09-11-2019 15:17 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zet deze in wonen en verbouwen, hout en metaalbewerking is daar meer op zijn plaats dan in MME.

Qua hout: geen MDF, wel multiplex. MDF gaat in de loop der tijd meer doorhangen, en vaak zwaarder ook. Volgens mij kun je ook af met 1 plaat. En desnoods een randje er tegenaan schroeven om hem meer massief te doen lijken. Of een meubel paneel van bijvoorbeeld eiken?

Ik zou zelf links en rechts een stevig profiel tegen de muur schroeven, en dan daartussen 2 kokers of U profielen van 50mm hoog die hem over de hele lengte lekker kunnen ondersteunen.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Met het ladeblokje eronder (zoals je aangeeft op de tekening) is je overspanning nog geen 2 meter. Als je een dik blad neemt (je stelde zelf al 40mm multiplex voor) dan gaat dat nooit van z'n leven doorhangen. Dan hoef je links tegen de muur maar iets te schroeven ter ondersteuning en kan het blad er gewoon op.

Als je een blad van 40mm te dik vind kun je er altijd nog een frame maken van dun balkhout (5x7 of 5x5) en er vervolgens een 18mm dik blad op leggen. Het blad geef je dan een beetje overstek t.o.v. het frame, dat ziet er sowieso imho het beste uit.

Beste tip in ieder geval is om het niet moeilijker te maken dan het is. Qua overspanning praten we nergens over dus ik zou voor zoiets geen gekke capriolen uithalen. Ik heb inmiddels al heel wat bureaus en tafels gemaakt (zie o.a. deze post die ik hier onlangs plaatste); ik zou de frees voor zoiets lekker laten liggen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Gunny_vds
Dikker dan 40mm wil ik niet gaan aangezien dat lastiger zal worden om een goeie zithouding te vinden.
Daarmee ook dat een profiel van 50mm hoog en daarop het blad (van 22mm bvb niet goed is, aangezien ik dan aan een hoogte van 72mm zit.

@Harrie_ Het ladeblokje gaan we niet doen; we voorzien genoeg kasten er vlak bij en het ladeblokje zou ook de nuttige ruimte van de bureau beperken. Ik zal er meestal alleen aan zitten maar het moet ook mogelijk zijn dat mijn vrouw / dochters ook gebruik maken van de bureau.

Een blad van 40mm vind ik nog ok hoor, dikker dan dat liever niet (zie reden hierboven). Als we een frame maken met dun balkhout zoals je zelf aangeeft, dan komen we nog altijd aan een totale dikte van bijna 70mm als ik een 18mm blad neem.

Maar zoals ik het lees dan:
- geen MDF nemen maar multiplex
- een blad van 40mm multiplex is sterk genoeg zijn om een overspanning van 2m te overbruggen zonder door te hangen, zelfs als er eens iemand sporadisch op zit.
- Het infrezen van een T-profiel lijkt dus niet nodig, maar kan (koker is dan zeker al niet nodig)

Dan denk ik dat ik genoeg weet om de profielen en blad te bestellen. Nu nog zien voor een deftige HPL toplaag en ABS kantenband.

Enig idee hoe je de afwerking naar de rand doet? Acryl, geen afwerking, anders...?

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:55

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Acryl, de krimp/scheurvrije. Ga aub wel voor gewoon Zwaluw of een ander merk). Als je muur erg scheef is kan je nog een plint overwegen, maar acryl moet prima gaan. Vergeet het niet met je muurverf mee te sauzen, anders kan het gelig worden.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Gunny_vds
Thanks Goudvis! De muur zou mooi recht moeten zijn, dus zou wel moeten lukken :)
Pagina: 1