Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mijn werkgever is sinds kort overgegaan op een BYOD policy voor smartphones. Voor de uitvoering hiervan wordt gebruik gemaakt van Microsoft Intune i.c.m. een hele rits aan Office 365 apps. De vergoeding die je hiervoor krijgt is € 25 a € 30 netto per maand.

Maar ik heb mijn twijfels. Bijvoorbeeld op het gebied van security. Ik ben zelf geen IT'er en kan moeilijk bepalen hoe veilig Intune is. Wordt er gebruikt gemaakt van fysieke keys om toegang te krijgen via systemen, in hoeverre kunnen beheerders geïnstalleerde policy's en profielen aanpassen zonder dat de gebruik dit weet.

Daarnaast heb je het privacy aspect. In de voorwaarden wordt duidelijk uitgelegd welke rechten men krijgt. Bijvoorbeeld inzien van app namen, forceren van password etc. Maar hoe privé is mijn telefoon nog na het installeren van de systeemprofielen van mijn werkgever.

En het financiële aspect, ik vind de vergoeding in relatie tot het risico niet top. Uiteraard komt dat omdat je, als Tweaker, privé vaak een wat duurder toestel gebruikt. Al is het ook prettig als je werkgever de helft mee betaalt van je nieuwe high end smartphone :). En het praktische aspect, niet rondsjouwen met twee toestellen.

Hoe gaan jullie hiermee mee om? Zijn mijn twijfels terecht? Ben ik een zeikerd? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronwiel op 09-11-2019 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Ronwiel schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:52:
Hoe gaan jullie hiermee mee om? Zijn mijn twijfels terecht? Ben ik een zeikerd? :)
Van mij wordt verwacht dat ik mijn prive mobiel gebruik om in de Whatsapp groep te zitten met collega's, om een app te installeren voor de registratie van afwezige leerlingen, om een app te installeren voor een klassenboard groep voor de ouders van de leerlingen in mijn klas, om een foto te maken (we hebben niet eens een schoolcamera) en om bij uitjes bereikbaar te zijn voor school en om school bij calamiteiten te kunnen bereiken

Lang leve het onderwijs :+

Gelukkig nog nooit iets kapot gegaan, in dat geval wordt er gewoon verwacht dat je als werknemer zelf een nieuwe telefoon koopt...

Zelf ben ik hier faliekant op tegen, maar mijn collega's vinden het de normaalste zaak van de wereld...

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Niet. Mijn telefoon is mijn telefoon. Ik had m'n werk email op m'n telefoon maar sinds we iso zijn mag dat niet meer. Tenzij ik wat teken en akkoord ga dat m'n werk deels controle over mijn toestel krijgt. Dat heb ik dus geweigerd, dan maar geen werk email. Wel lekker rustig eigenlijk. Storing? Ik weet van niks, lees het de volgende ochtend wel. Spoedje? Morgenochtend ben je de eerste. Bevalt prima d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ik heb een werkgeversbijdrage waarvan ik een telefoon zou kunnen kopen, maar ik heb gekozen voor een dualsim gezien ik wel een simkaart van de baas krijg. Hiermee ben ik bereikbaar en heb ik zelfs whatsapp business erop gezet voor die mensen die per se me in appgroepjes willen hebben (die dan wel direct op mute gezet zijn, maar hee, ik zit erin!)... maar ze krijgen mij echt niet aan die werk applicaties. Heb een tijdje mail erop gehad voor de agenda, maar nu zijn ze over op een ander programma en dat moest ik gaan downloaden en kwam met een zooi beveiliging, ja, nee. Geen zin in. Dan maar geen mail op m'n telefoon, daar heb ik ook eigenlijk helemaal geen behoefte aan. Ik heb ook geen privémail op mijn telefoon, dat doe ik wel op m'n laptop. Lekker rustig zo.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:16
Ik heb daar een strikte policy voor. Werk telefoon voor werk, Privé telefoon voor Privé. Als mijn werkgever wil dat ik mobiel bereikbaar ben, dan geven ze maar een telefoon + abo. En ja, deze zal ik dan ook alleen voor het werk gebruiken.
En ja, we hebben ook voor ons werk groeps WhatsApp groep. Maar dus ook alleen op mijn werktelefoon.
Telefoon van mijn werk gaat ook op bepaalde momenten gewoon uit, of laat ik thuis liggen. Ik ben niet zo strikt dat ik nooit opneem in de avond e.d. maar ga ik echt bezig met iets privé en weet ik dat zo'n werktelefoon mij gaat storen, of als ik rust nodig heb. UIT dat ding.

Tegenwoordig gaat het veel te ver met bereikbaar zijn. Het loopt uit de hand. Social Media, altijd bereikbaar. Het zorgt voor stress, constante gevoel dat je bereikbaar moet zijn. Gatver. Dat zorgt alleen voor nog meer burn-outs.

Werk telefoon heb ik alle applicaties op die ik nodig heb voor me werk. Echt alles pleur ik erop, voor mijn werk. Het is ook echt een telefoon voor mijn werk.
Steeds meer dringt het werk door tot je privé leven. En dat is gewoon gevaarlijk. Daarom hou ik ze bewust gescheiden met hardware. (Dus twee losse telefoons, en daar is niks onpraktisch aan...)

[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 09-11-2019 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
BYOD is hartstikke leuk, maar dan moet het ook jouw eigen toestel blijven. Als er opeens allemaal policy's van mijn werkgever overheen moeten, zou ik dat als vervelend ervaren. Ik heb het toestel betaald, dus ik blijf de baas er over. En nog belangrijker, als ik mijn telefoon privé gebruik heeft mijn werkgever er niks mee te maken wat ik doe.

Ik ben 23, dus ik heb alleen nog bijbaantjes gehad. Bij de post, de kranten SaH en nu Hulpstation wordt verwacht dat je zelf een mobieltje koopt om bereikbaar te zijn. Bij de post had je een 'tracking app' om die app te installeren, werd wel een werktelefoon aangeboden, maar deze was zonder simkaart.

Tijdens het kranten bezorgen is mijn fiets ooit tegen een auto gevallen. Nadat ik aangebeld heb en samen met de eigenaar van de auto de schade heb opgenomen, vond ik het fijn dat ik toen de manager kon bellen, om het verder af te handelen. En in de tijd dat ik voor SaH werkte, moest ik vaak het hoofdkantoor bellen of onderweg een klant bellen als ik bijvoorbeeld later was.

Bij bijbaantjes kun je meestal geen telefoon van de baas verwachten, maar mocht mijn dure smartphone stuk gaan onder werktijd, dan ga ik het er niet bij laten zitten. Ik denk dat dat gaat veranderen als je fulltime gaat werken. Ik verdien momenteel 10 euro per uur en 19 cent per kilometer. Door het vele reizen, ben je erg veel tijd kwijt, dus komt je uurloon uiteindelijk rond de 6 euro uit. SaH rekent 32 euro per uur en 9 euro voorrijkosten. Hulpstation berekent zelfs 50 euro per uur. Als je daar zelf nauwelijks 12,50 aan overhoudt, vind ik het niet fair dat ze schade aan jouw eigendommen niet vergoeden. Overigens moet je bij hulpstation ook een laptop meenemen, bij SaH werd dit afgeraden, omdat ze niet verzekerd zijn voor schade aan eigendommen van de werknemers.

Uiteindelijk is het denk ik slikken of stikken. Als jij aangeeft, ook als je een fulltime job hebt, dat je de byod-methode van jouw werkgever niet accepteert, zijn er 10 anderen die dat wel doen. Maar mijn mening: schade tijdens werktijd is altijd voor de werkgever, ook aan de eigendommen als deze redelijkerwijs benodigd zijn voor het werk of zelfs verplicht zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 09-11-2019 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Eens met @Immutable, werk is werk en privé is dus niet werk ;) . Ik meen me te herinneren dat er een wetsvoorstel ligt over het recht om onbereikbaar te zijn. Dat wordt lastig als je 1 telefoon hebt voor zowel werk als privé. Daarom heb ik ook 2 telefoons waarvan 1 door de baas betaald.

Hier een artikeltje over het wetsvoorstel, geen idee wat de huidige stand daarvan is:
https://www.arbo-online.n...-bereikbaar-zijn-10118326

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:21
BYOD - Bring Your Own Disaster.

Ik werk in de informatiebeveiliging als consultant en ik zie veel bedrijven die ook een BYOD-beleid hanteren. 9 van die bedrijven heeft 0 zaken ingeregeld met betrekking tot mobile device management. Mocht er dus een mobiel, tablet of laptop gestolen worden met bedrijfsgevoelige gegevens, kan een bedrijf hier niets tegen doen. Hetzelfde met het weigeren van downloads uit appstores, waar ook veel rommel in voor kan komen. Vanuit mijn vakgebied kan ik dan ook 0 redenen bedenken waarom een bedrijf een dergelijk beleid zo hebben. Vanuit bedrijven snap ik het uiteraard wel, want je stelt je als bedrijf zijnde flexibel op door de werknemer zelf een keuze te laten maken. Echter kan dit ook anders ingeregeld worden, waarbij de toestellen (en de daarop aanwezig data) eigendom blijven van de werkgever.

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook een lastige kwestie, gezien het bij BYOD voornamelijk gaat om werknemers die de toestellen ook privé gebruiken en niet speciaal een toestel aanschaffen. Waar ligt hier de scheiding tussen werk en privé? Doe als bedrijf nou niet zo hip, stel specificaties en prijsranges op per functie/afdeling en laat een medewerker zelf een keuze maken uit een aantal toestellen, zonder dat het het een privé toestel wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Orangelights23 op 09-11-2019 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je bent een zeikerd imo ;). Je krijgt zat geld van je werkgever om een dedicated werk mobiel te kopen als je dat liever hebt. Zelf zou ik liever een wat minder strikt profiel hebben, en combineren op één mobiel, maar nu neem je toch mooi 2 dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 09-11-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier krijg ik een telefoon van school, weliswaar niet een topmodel maar wel een werkbaar apparaat. Bij niet functioneren van het apparaat kan ik zo een nieuwe ophalen. Er zit een 20GB databundel op en qua bellen weet ik nog niet wat het plafond is (datalimiet was bijna bereikt toen het internet er hier een aantal dagen uit lag, telefoon was hotspot)

De telefoon die ik nu heb is mijn oude privé telefoon, een Android en een Apple apparaat naast elkaar is steeds weer omschakelen. Nu 2 iPhones. Vergoeding kreeg ik er niet voor omdat er geen factuur van was. Nou ja, dan niet. Verder ben ik niks verplicht qua apps te installeren. Uiteraard kan ik Office365 apps installeren en gebruiken, whatsapp om met studenten te communiceren en kan er een rooster-app geïnstalleerd worden.

Uiteraard zal ik een andere doelgroep hebben dan die van jou. Wanneer mijn studenten meer dan 10 minuten na het begin van de les nog niks van zich hebben laten horen dan bellen wij ze. We willen de studenten op school hebben, zij moeten een diploma halen en wij gaan ze daar bij helpen.

Omdat ik een vast contract heb mag ik ook de zakelijke telefoon privé gebruiken maar dat doe ik niet. Wanneer ik weg ga wil ik gewoon mijn eigen nummer kunnen behouden en geen gedoe met een ex-werkgever hebben. Dan maar met 2 toestellen lopen, kost me te weinig energie om me daar druk om te maken.

Ow ja, laptops krijgen we ook van de baas. Vaste computers zijn eigenlijk alleen voor studenten en vaste werkplekken. Als docent zit je geregeld in een ander lokaal, waardoor computers niet handig zijn.

Voor de rest kun je BYOD-en wat je wilt, de werkgever doet daar niet moeilijk over en bemoeit zich er niet mee. Zo lang ik m'n werk maar doe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:22:

Ik werk in de informatiebeveiliging als consultant en ik zie veel bedrijven die ook een BYOD-beleid hanteren. 9 van die bedrijven heeft 0 zaken ingeregeld met betrekking tot mobile device management. Mocht er dus een mobiel, tablet of laptop gestolen worden met bedrijfsgevoelige gegevens, kan een bedrijf hier niets tegen doen. Hetzelfde met het weigeren van downloads uit appstores, waar ook veel rommel in voor kan komen. Vanuit mijn vakgebied kan ik dan ook 0 redenen bedenken waarom een bedrijf een dergelijk beleid zo hebben. Vanuit bedrijven snap ik het uiteraard wel, want je stelt je als bedrijf zijnde flexibel op door de werknemer zelf een keuze te laten maken. Echter kan dit ook anders ingeregeld worden, waarbij de toestellen (en de daarop aanwezig data) eigendom blijven van de werkgever.

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook een lastige kwestie, gezien het bij BYOD voornamelijk gaat om werknemers die de toestellen ook privé gebruiken en niet speciaal een toestel aanschaffen. Waar ligt hier de scheiding tussen werk en privé? Doe als bedrijf nou niet zo hip, stel specificaties en prijsranges op per functie/afdeling en laat een medewerker zelf een keuze maken uit een aantal toestellen, zonder dat het het een privé toestel wordt.
Verbaasd me dat je er vanuit jouw vakgebied geen redenen voor kan zien. Laat ik er dan eentje inkoppen: Je stelt een zwaar beperkt beleid op, medewerkers zitten daar niet op te wachten, dus dat werk mobieltje verlaat nooit de la en mensen gebruiken wel gewoon Whatsapp op hun eigen mobiel om te communiceren.

Een eigen voorbeeld: Voor gebruik van werkmail op mobiel (wat toch wel erg handig soms is), stelt werkgever via Outlook een beleid in inclusief een aantal eisen waar ik echt niet op zat te wachten. Oftewel plan B: Ik was gewoon permanent ingelogd op webmail. Weg totale beveiliging.

Oftewel in zat functies zitten mensen niet op twee mobieltjes te wachten (ik word misschien 5 keer per jaar op mijn werknummer gebeld, waarvan 4x door IT is om een ticket die ik net heb ingediend te bespreken). Dan kan je of een redelijk beleid voeren waardoor je meer beveiliging hebt, zonder dat het als te beperkend wordt gezien door de gebruiker, of je forceert toch dat tweede mobieltje, die mensen in een la leggen en zoveel mogelijk alsnog op hun eigen mobiel doen. Hackers en andere kwaadwillende hoeven jouw beveiligingspolicy niet te omzeilen als je eigen medewerkers dat al hebben gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:21
Sissors schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:44:
[...]

Verbaasd me dat je er vanuit jouw vakgebied geen redenen voor kan zien. Laat ik er dan eentje inkoppen: Je stelt een zwaar beperkt beleid op, medewerkers zitten daar niet op te wachten, dus dat werk mobieltje verlaat nooit de la en mensen gebruiken wel gewoon Whatsapp op hun eigen mobiel om te communiceren.
Dan heb je het over naleving van beleid door medewerkers, niet puur bekeken vanuit mijn vakgebied waarbij er dus geen reden is om mensen zelf verantwoordelijk te maken voor hun apparatuur - dat kunnen ze simpelweg niet. Uiteraard gaan mensen bij een heel beperkend of strikt beleid de regels niet volledig of helemaal niet opvolgen. Ik zie dat dit soort beleid vaak door het management of IT wordt opgesteld, die dus geen of onvolledige kennis van informatiebeveiliging en cybersecurity hebben. Dan krijg je inderdaad hele vreemde beleidsstukken die niet opgevolgd gaan worden.
Hackers en andere kwaadwillende hoeven jouw beveiligingspolicy niet te omzeilen als je eigen medewerkers dat al hebben gedaan...
Het blijft een dooddoener, maar mensen zijn de zwakste schakel binnen informatiebeveiliging. Er zijn hele cursussen hoe je social engineering kunt doen, maar ook ontdekken. Daarom is het ook zo belangrijk om MDM-tools te hebben en medewerkers zelf toestellen aan te bieden, in plaats van hen zelf te laten rommelen. Hoe vaak ik al niet heb gehoord dat Gerda van HR haar werktoestel gebruikt om op te gamen 'omdat je zoveel leuke spelletjes hebt op Android', waarna blijkt dat haar toestel vol met malware en andere rotzooi staat... Bied vanuit goed ondernemerschap je medewerkers een toestel waarmee zij hun werkzaamheden kunnen uitvoeren, BYOB is compleet onnodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Orangelights23 op 09-11-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:34
Ik had ooit stand-by diensten en uit die tijd heb ik nog een mobiele telefoon van het werk. Ik gebruik dan ook twee telefoons. Die werktelefoon blijft 's avonds en op vrije dagen thuis. En bijna alle notificaties staan uit.

Ik zou niet zo snel software van mijn werkgever op mijn privé telefoon willen hebben, zeker niet als dat je werkgever een (beetje) controle over je toestel geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Maar hoe privé is mijn telefoon nog na het installeren van de systeemprofielen van mijn werkgever.
Dat is de vraag. Alleen jouw werkgever weet wat ie heeft gedaan en kan dus antwoord geven op die vraag.
En ook de vraag of je opnieuw een keuze krijgt om jouw akkoord te geven als jouw werkgever iets wijzigt.

Bijvoorbeeld heeft je werkgever nu:
  • alleen ingesteld dat een wachtwoord op het apparaat verplicht is;
  • het wachtwoord aan specifieke eisen moet voldoen;
  • een certificaat er op geladen voor toegang tot het zakelijk wifi netwerk.
Lijkt mij geen probleem.

Voegt je werkgever volgende week het volgende toe:
  • remote wipe;
  • al je internetverkeer loopt via je werkgever;
  • inzicht in geïnstalleerde apps;
  • inzicht in gebruik (duur, tijdstip, regelmaat) van apps.
Prima voor een puur zakelijk apparaat, maar niet op een privé apparaat.

Mijn werkgever biedt daarvoor de mogelijkheid van een zogenaamde duo sim, dat zijn twee simkaarten met hetzelfde 06-nummer. Privé een dual sim toestel met een privé sim en een van de werk sim's. De duo sim's zijn niet tegelijker tijd actief. Een technisch verhaal, maar prima werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
JaDatIsPeter schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:16:
[...]

Mijn werkgever biedt daarvoor de mogelijkheid van een zogenaamde duo sim, dat zijn twee simkaarten met hetzelfde 06-nummer. Privé een dual sim toestel met een privé sim en een van de werk sim's. De duo sim's zijn niet tegelijker tijd actief. Een technisch verhaal, maar prima werkbaar.
Twee sims met hetzelfde nummer? Hoe werkt dat dan als je gebeld wordt? Welke sim moet dan actief worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
bulle bas schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:54:
[...]
Twee sims met hetzelfde nummer? Hoe werkt dat dan als je gebeld wordt? Welke sim moet dan actief worden?
De laatste die zich aanmeldt op het netwerk ofzo geloof ik. Blijft meestal wel wat gepruts.

[ Voor 5% gewijzigd door sig69 op 09-11-2019 13:36 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:44
Orangelights23 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:22:

.....
Vanuit mijn vakgebied kan ik dan ook 0 redenen bedenken waarom een bedrijf een dergelijk beleid zo hebben.
....
Dan hebben die bedrijven het gewoon slecht ingeregeld, want je kunt prima zakelijke data encrypten op een privé device en de persoonlijke data ongemoeid laten. Als dan een toestel verloren raakt, kan het bedrijf de zakelijke data wipen zonder de persoonlijke data te raken. MAM wordt dat ook wel genoemd.
Je kunt ook verder gaan door een MDM policy op een toestel te plaatsen en te zorgen dat alleen toegestane apps geïnstalleerd mogen worden, dus geen rare, dubieuze apps uit de play store of daarbuiten. En ander beleid, zoals geen root, bepaalde os versie, etc. Anders geen toegang tot bedrijfsdata.

Dus het hangt helemaal af van hoe goed een bedrijf het heeft opgezet.

Juist door werknemers de mogelijkheid te geven hun personal device te gebruiken en te managen, verkom je het risico dan men een zakelijk toestel links laten liggen en gaan proberen hun privé toestel te gebruiken voor zakelijke toepassingen. Die dan niet beveiligd is.

@TS dit beantwoord ook gelijk jouw vraag... ga naar je IT afdeling en vraag welke tools en policy ze gebruiken. Stel je gebruikt zelf een Samsung met Knox en het bedrijf gebruikt Intune met een MAM policy, dan kunnen ze dus de zakelijke data gescheiden encrypted opslaan op jouw toestel, zonder je persoonlijke data te raken. Enige wat een bedrijf dan kan doen op afstand is die zakelijke data wipen, maar niet je hele toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50

Zenix

BOE!

Intune is een goed product. Het bedrijf kan bijvoorbeeld aangegeven dat bepaalde apps gebruikt mogen worden voor bedrijfsdata, maar zodra je data gaat verplaatsen of kopieren van je outlook na een andere plek dan is dat niet mogelijk. Dus ja het is wel veilig als het goed is ingericht.

Maar je moet wel weten wat de policy is. Je kan namelijk als bedrijf gewoon alle data verwijderen van een apparaat. Maar je kan er ook voor kiezen om alleen bedrijfsdata en apps te verwijderen. Dus ik zou vragen wat het beleid is van Intune. Als ze daar niks zinnigs over kunnen zeggen, dan zou ik mij zorgen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• falcon123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hier een mooi overzicht van het Intune adoption pack met wat IT wel of niet kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ne1f2GI.png
Afhankelijk hoe je bedrijf Intune(Nieuwe naam Microsoft Endpoint Manager) heeft ingericht kunnen er ook voor zorgen dat het bedrijf alleen de apps/data beveiligd waar bedrijfsdata in voorkomt. Door gebruik te maken van app protection policies en tegenwoordig zijn er ook "Guided scenario's" om dit soort dingen makkelijk in te richten met Intune

Meer info hierover:
https://github.com/Micros...cenarios-office-mobile.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 12:07
JaDatIsPeter schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:16:
[...]

Dat is de vraag. Alleen jouw werkgever weet wat ie heeft gedaan en kan dus antwoord geven op die vraag.
En ook de vraag of je opnieuw een keuze krijgt om jouw akkoord te geven als jouw werkgever iets wijzigt.
Het is veel simpeler, op het moment dat op jou privé telefoon Remote management software van een ander komt te staan, dan heb jij niets meer te zeggen over je telefoon, en zijn je gegevens niet meer privé. Het maakt niet uit wat je werkgever doet of belooft. Feit is dat hij de mogelijkheid heeft op het moment dat hij het wil.

BYOD is een draak van een concept. Ik heb een heel simpel BYOD beleid: Nee.
Mijn eigen privacy, security en controle eisen zijn niet compatibel met dat idee. Zelfs niet zonder remote management software van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:39

H-W

Mijn werkgever heeft voor mij gewoon een abo via de zaak geregeld, aangezien ik nog even een tijdelijk contract heb, gebruik ik nu even een mobiel die nog in een la op kantoor lag. En als mijn werkgever toch per ongeluk een keer op mijn privé nummer belt als hij iets zakelijks wil bespreken, dan zeg ik gewoon dat ik daar niet aan gediend ben. Simpel zat toch, als je werkgever wenst dat jij voor je werk mobiel bereikbaar, of mobiel inzetbaar, bent, dan zorgt hij maar voor de middelen. Of geeft mij geld zodat ik zelf een telefoon (of laptop, tablet of wat dan ook) kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik zou het nooit accepteren. Bij mij op de zaak wordt het van kwaad tot erger.

Situatie: groot bedrijf, 7 dagen per week operationeel. Ik krijg in mijn managementfunctie een telefoonvergoeding, de lagen onder mij krijgen niets. Heb geen keuze of ik een device wil: je krijgt standaard een vergoeding. Heb geen laptop e.d. Beleid over gebruik devices is er niet. De lagen boven mij hebben wel telefoon en laptop van de zaak.

De onuitgesproken verwachting van het bedrijf is dat iedereen zijn privé device gebruikt. Dat geldt ook voor de lagen onder mij. Je functie uitoefenen zonder gebruik te maken van je telefoon is in theorie mogelijk, maar maakt het in de praktijk gewoon veel zwaarder.

Ondertussen wordt het volstrekt normaal geacht dat de lagen onder mij hun privé telefoon - zonder vergoeding - inzetten voor steeds meer zaken: beheren van social media, 2FA om in applicaties te komen, vanuit officiële intranet communicatie: "verspreid dit even in een Whatsapp groep", het beheren van Whatsapp groepen, etc. Nogmaals: nergens staat dat het officieel moet, maar de way of working is inmiddels dusdanig dat het zonder telefoon verdomd lastig wordt.

Ik ontmoedig deze "cultuur" ten zeerste bij mijn medewerkers en vraag ze hier ook niet in mee te gaan en de middelen te gebruiken die ons bedrijf tot beschikking stelt. Ik zie echter ook dat alleen al Whatsapp bijna onontbeerlijk is om contact met collega's te houden.

Voor mijn laag geldt het omgekeerde: je krijgt een telefoonvergoeding (ca €20 p/m) en dat geldt bijna als een 24/7 verplichting om bereikbaar te zijn. Zelfs op vakantie is de onuitgesproken verwachting dat je reageert op mail. Ik weiger dit stelselmatig en heb hier zo nu en dan flinke discussies met mijn leidinggevende over (die wel een zakelijk device en laptop heeft). Ik zie collega's het wel gewoon doen en dat versterkt de cultuur van "dit is normaal" alleen maar.

Ik vind dat mijn werk vele mooie kanten kent, maar vind dit erg zwak vanuit mijn werkgever. Door gemakshalve "geen beleid" te voeren ("andere kant op kijken") is er een cultuur ontstaan die volstrekte willekeur in de hand werkt. Voor de lagen onder mij (zonder vergoeding) vind ik het al helemaal onacceptabel en voor mijn laag werkt dit in de hand dat een BYOD- vergoeding in mijn ogen buitensporige verwachtingen met zich mee brengt.

Langzamerhand wordt de OR eindelijk wakker en worden er nu eindelijk wel wat vragen gesteld, al was het maar mede op basis van de vele burn-outs.

Ergo: accepteer BOYD nooit en stel hele duidelijke grenzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
sig69 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:02:
Niet. Mijn telefoon is mijn telefoon. Ik had m'n werk email op m'n telefoon maar sinds we iso zijn mag dat niet meer. Tenzij ik wat teken en akkoord ga dat m'n werk deels controle over mijn toestel krijgt. Dat heb ik dus geweigerd, dan maar geen werk email. Wel lekker rustig eigenlijk. Storing? Ik weet van niks, lees het de volgende ochtend wel. Spoedje? Morgenochtend ben je de eerste. Bevalt prima d:)b
Precies dit, zodra ik van mijn werk vertrek gaat de werktelefoon uit en die gaat de volgende ochtend pas weer aan, privé is en blijft privé tijd! :Y

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:44
Hangt er ook een beetje vanaf wat ik er mee moet doen en wat de verwachtingen zijn van het gebruik.

Gaat het alleen om 2FA en WhatsApp-groepen (die je gewoon op stil kan zetten en waar vooral serieuze mededelingen geplaatst worden van het niveau "Ik ben later op kantoor", "Kan iemand die aan het werk is naar X kijken?"), dan kan ik best begrijpen dat bedrijven een BYOD-beleid er op na gaan houden. Maar ik heb er dan ook geen enkele moeite mee om mensen weg te drukken op vrije dagen (zeker managers druk ik dan weg, directe collega's neem ik nog wel eens op met de vraag of ze weten dat ik vrij ben en of het echt niet kan wachten omdat die niet zo snel bellen tenzij er echt wat is).

Allerlei apps moeten installeren (die ook nog eens vrij ingrijpend zijn op de werking van mijn telefoon) gaat niet gebeuren, dan moet mijn werkgever mij of van een telefoon voorzien (met alle ondersteuning en reserves die daarbij horen) of een vergoeding geven om er een aan te schaffen (met het risico dat ik dan een paar dagen stil kan komen te zitten als die kapot gaat, ik ga geen 2 telefoons aanschaffen voor mijn werk).

En voor mensen die veel mobiel moeten bellen voor hun werk, daar moet een bedrijf naar mijn mening voor de professioneel in zijn en die van een telefoon voorzien. Dan komen klanten die bellen altijd uit bij het bedrijf (ook als de medewerker vertrekt), en kan je als bedrijf ook voorwaarden eraan stellen (ik had een collega, zijn voicemail gaf na jaren nog steeds zijn vorige werkgever aan).

Bij mijn eerste werkgever had ik wel een werktelefoon, maar gebruikte ik hem eigenlijk niet omdat ik niets met klanten te maken had en ik alleen contact had met directe collega's, tweede werkgever had alleen een telefoonvergoeding (waar ik wel om moest vragen ondanks dat die in de arbeidsvoorwaarden stond) terwijl ik continu voor de klant bezig was en regelmatig moest bellen/gebeld werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:36
Ik heb twee telefoons, eentje van de werkgever. En dat bevalt prima.
Persoonlijk zou ik dan ook voor de vergoeding die je werkgever geeft de goedkoopste telefoon aanschaffen die voldoet en twee mobielen aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 17:05

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Je kan ook een €150 telefoon kopen met een €10 abonnement. Met 25 euro vergoeding (als je nieuwe telefoon mag rekenen) heb je in een jaar tijd €30 voor jezelf

Berekening: (€25*12)-€150-(€10*12)=€30

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:11
Zelf krijg ik een 'connectiviteitsvergoeding' van €45 netto per maand - € 540 per jaar. Voor dat bedrag kan ik prima een midrange smartphone kopen met een onbeperkt bellen + 1 GB Sim Only. Ik heb een 1 GB databundel voor nood. Maar ik ga er vanuit dat ik bij al mijn opdrachtgevers gewoon WiFi kan gebruiken. De telefoon gaat uit na werktijd en weer aan tijdens werktijd.

Ik geef vaak wel mijn privé nummer aan de manager voor als er nood aan de man is. Als daar misbruik van word gemaakt, of mijn nummer eindigt ineens bij een teamleider of directe collega, dan ben ik daar altijd wel direct en duidelijk in. Gebeurt overigens bijna nooit. Gewoon duidelijke afspraken maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:49
Zo te horen eigenlijk een net beleid van je werkgever. Die je de vrijheid geeft om je eigen telefoon te gebruiken als je niet met twee telefoons wilt lopen of om een werk telefoon naar keuze te kopen. De €300 per jaar is daar ruim genoeg voor.

Bij ons wordt er gebruik gemaakt van de Gmail suit. Door dat 3FA aan staat maken de meesten gebruik van hun telefoon. Maar mocht je dat niet willen dan geven ze ook tokens uit, al ken ik niemand die daar van gebruik maakt. Toevoegen van mail/Hangouts is niet verplicht, al heb ik dat zelf wel gedaan maar dan de notificaties uit. Komt het mij uit dan kan Ik makkelijk in mail wat opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als Intune beheerder kan ik toch wel aangeven dat mits het juist ingesteld staat je geen zorgen hoeft te maken. Key is dat in de bedrijfsportaal staat dat het geen company device is. Overigens wordt je tijdens het onboarden uitstekend geïnformeerd over wat je werkgever wel en niet kan zien. Al zit het soms achter een link.

Indien het geen company device is dan kan je werkgever in ieder geval nooit de locatie opvragen of persoonlijke data benaderen (of wipen).

Aan de andere kant ben ik ook Intune gebruiker en ben ik zelf op mijn strepen gaan staan dat de Company Portal toegang tot mijn locatie vereiste. Uiteindelijk hebben ze dit eruit gehaald, dit werd gebruikt om inlogpogingen uit andere continenten te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Veel geklaag hier over, maar als het je niet bevalt dan zoek je toch wat anders?

Hier op school prima regeling. Device en sim van de zaak. Dual simmogelijk. Goed ingericht intune systeem en niks aan het handje. Het kan wel in het onderwijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06

Arfman

Drome!

Ik heb werkmail en Microsoft teams op mijn prive mobiel. Wel een sim van het werk. Echter zonder policies. Zodra er policies verplicht worden gesteld gaat al die zut van m'n telefoon af, simpel.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Sissors schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:44:
[...]

Een eigen voorbeeld: Voor gebruik van werkmail op mobiel (wat toch wel erg handig soms is), stelt werkgever via Outlook een beleid in inclusief een aantal eisen waar ik echt niet op zat te wachten. Oftewel plan B: Ik was gewoon permanent ingelogd op webmail. Weg totale beveiliging.

Oftewel in zat functies zitten mensen niet op twee mobieltjes te wachten (ik word misschien 5 keer per jaar op mijn werknummer gebeld, waarvan 4x door IT is om een ticket die ik net heb ingediend te bespreken). Dan kan je of een redelijk beleid voeren waardoor je meer beveiliging hebt, zonder dat het als te beperkend wordt gezien door de gebruiker, of je forceert toch dat tweede mobieltje, die mensen in een la leggen en zoveel mogelijk alsnog op hun eigen mobiel doen. Hackers en andere kwaadwillende hoeven jouw beveiligingspolicy niet te omzeilen als je eigen medewerkers dat al hebben gedaan...
Dat smoesje van niet twee telefoons mee willen nemen is wel zo dom. Dan laat je je prive telefoon in je auto (of thuis) liggen. Niemand verplicht je met 2 telefoons te lopen maar de organisatie kan prima verplichten zakelijke communicatie enkel via een zakelijke telefoon te doen.

Je hoeft er maar eentje op staande voet uit te gooien die eigenwijs is en denkt dat dit soort regels niet voor hem geldt en de rest bedenkt zich wel 2x.

Dus dat byod is prima ik zou de goedkoopste Samsung a-serie kopen en op het werk in een la leggen. Byod wil niet zeggen dat je je prive telefoon moet gebruiken. Je krijgt per jaar x bedrag en daarvoor mag je zelf kiezen welke zakelijk apparaat je wil gebruiken.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43

Qwerty-273

Meukposter

Ach dan is die Android Enterprise - work profile optie toch best handig. Dan is alles buiten het werk profiel niet te zien / te beheren door het werk. En ja dat kan Intune, maar ook elke andere UEM / MDM speler op de markt. Zorgt er wel voor dat ook de ondersteuning vanuit werk minder is, met volledig beheer kan men bijvoorbeeld vanaf afstand je pin resetten (als je hem vergeten bent), dat kan met een work profile dus niet meer omdat het toestel zelf dus niet meer beheerd wordt.

Van https://support.google.com/work/android/answer/6191949?hl=en
What is a work profile?
A work profile separates work apps and data on an Android device from personal apps and data. By default, work profile notifications and icons for apps installed in a work profile are marked with a work badge (briefcase icon) so you can distinguish them from personal apps. Work profiles allow an IT department to securely manage a work environment without restricting users from using their device for personal apps and data.

What data about my device is visible to my organization?
When you set up a work profile on your personal device, some device details are shared with administrators, but only data in the work profile is managed by your organization. Data and apps in your personal space are kept separate and remain private.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnsteadyWind
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-01-2021
Is het aanschaffen van bijvoorbeeld een Xiaomi Mi A3 of een Samsung Galaxy A40 i.c.m. een goedkoop abonnement geen optie? Het grootste obstakel voor mij zou dan de initiële aankoop zijn. Verder lost het wel een aantal problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:38

sapphire

Die-hard pruts0r

Mijn vrouw kreeg dit ook aangeboden van haar werk, zou een vergoeding per maand krijgen voor het gebruik van haar werktelefoon. Gelukkig is ze goed in het doornemen van overeenkomsten want er stond een leuke clausule in die er op neerkwam dat als ze akkoord ging met de regeling en ze zou uit dienst treden dat ze haar telefoon nummer dan moest afstaan aan de werkgever.... 8)7

Zelf ben in ik mijn team één van de weinige die geen werkmail heeft ingesteld op zijn privé telefoon, app groepje tot daar aan toe maar verder houd ik het aardig gescheiden.
Nadeel is wel dat ik overdag met een brakke Samsung rondloop om bereikbaar te zijn maar die is zó traag dat het bijna niet functioneert :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28
Voor zover ik weet betekent BYOD doorgaans dat je zelf de hardware mag uitzoeken en daar een bepaald budget voor krijgt. Je eigen apparatuur voor werkdoeleinden gebruiken lijkt me heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Op mijn werk is er ook een BYOD qua telefonie en daarvoor krijgen we om het jaar een voucher twv €350, te besteden in de telefoonwinkels van de werkgever. Daar zit dan ook nog 20% korting vooraf (tot max €250), dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Personeel heeft ook een zakelijk abo.

Qua MDM wordt ook enkel de zakelijke data beheerd, 2FA via MS Authenticator app voor Office365 apps.

Persoonlijk heb ik geen mail op mijn werktelefoon en ik doe sowieso niet aan WhatsApp (collega's hebben verschillende WA-groepen, indien nodig sturen ze me SMS). Daarnaast heb ik op werk een paar kluizen vol telefoons staan, dus die voucher lever ik meestal op het laatst in voor het duurste 'gratis' toestel. Leuk als backup of om aan een vriend/familielid te geven. Ik gebruik wel wat leuks uit mijn kluis met een dualsim (of 2 aparte toestellen als ik niet kan kiezen) ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:26
MarcoC schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:06:
Voor zover ik weet betekent BYOD doorgaans dat je zelf de hardware mag uitzoeken en daar een bepaald budget voor krijgt. Je eigen apparatuur voor werkdoeleinden gebruiken lijkt me heel raar.
Zo kan je het ook opvatten.
Maar ik ken BYOD (meestal) als 'al in gebruik'-hardware (dat je prive hebt aangeschaft) ook zakelijk te moeten gebruiken.

Ik ben blij dat dat bij mijn werkgever niet is. Laptop is van de baas.
Mijn prive-mobiel (qua nummer) is wel bekend bij mijn werkgever, wordt er heel soms op gebeld of een berichtje op gestuurd; maar ook echt alleen als er nood is (buiten werktijd). In de tijd dat ik er werk is dat pas 3x voorgekomen.
Als er misbruik van gemaakt wordt, dan wordt ik natuurlijk niet happy ervan!

Voor de rest qua bellen hebben wij een VOIP systeem op het werk, bevalt mij niet echt lekker, maar wel prettig dat ik daar niks hoef te doen qua hardware (gewoon de laptop van mijn werkgever en een headset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

Ik doe niet aan BYOD.
De middelen die mijn werkgever nodig acht om mijn functie goed uit te kunnen voeren verstrekt ie zelf maar.

Dual-sim heb ik even over getwijfeld maar ik hou het mooi gescheiden d.m.v. 2 telefoons. Eén privé, één zakelijk. De zakelijke gaat buiten kantoortijden automatisch op stil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens er zijn tegenwoordig eigenlijk 4 termen:
  • BYOD is Bring Your Own Device
  • CYOD is Choose Your Own Device
  • COPE is Company Owned/Personally Enabled
  • COBO is Company Owned/Business Only
De betekenis hangt erg af per bedrijf. Voor mij persoonlijk zie ik BYOD als je eigen toestel gebruiken, CYOD een bedrag krijgen van de werkgever om zelf een toestel uit te zoeken, COPE als werkgever je een toestel (met eventueel een keuze 1-2-3) geeft dat je ook prive mag gebruiken, en als laatste COBO een toestel voor puur en alleen werk (een tablet in een kiosk mode voor een bepaalde business case bijvoorbeeld).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik zit niet in management, dus geniet gewoon van hey gratis unlimited GB abo dat ik voor mijn werk krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
HereIsTom schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:39:
[...]

Precies dit, zodra ik van mijn werk vertrek gaat de werktelefoon uit en die gaat de volgende ochtend pas weer aan, privé is en blijft privé tijd! :Y
Wist je dat er ook telefoons zijn die een knop hebben ‘inkomende gesprek niet opnemen’?

Snap nooit zo goed waarom dat een apart apparaat moet zijn die helemaal uit moet. Gevalletje geen zelfbeheersing denk ik dan altijd maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:01
Ik gebruik mijn eigen iPhone + iPad Pro.
Op allebei staat onze werk chat, e-mail & agenda.

Op mijn telefoon staat onze paging app, en ook een speciale browser waarmeer ik toegang tot interne sites krijg.
Die apps hebben allemaal business profielen maar kunnen niet bij de rest van mijn iPhone.
Ik krijg $ 50,- per maand, en mijn echte telefoon rekening is vaak $ 40,- dus ik vind het wel netjes.

Het hoeft allemaal niet hoor maar ik vind het zelf wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:41
Als je ooit eens een stapje naar boven wil maken, dan stel je je best een beetje flexibel op.
Ik krijg een ruime vaste onkostenvergoeding.
Voor telefoons is het simpel.

Ofwel krijg je een Android tel van ca400€ en een heel ruim abo met data wereldwijd, ofwel koop je je eigen tel, en krijg je de sim van de baas met dezelfde voorwaarden onder BYOD.
Vrijwel iedereen koopt zijn eigen tel, en gebruikt die prive en werk door elkaar.
Ja, daar zit device managment op, maar dat is vooral om de gegevens te kunnen wissen als je toestel gestolen wordt, of als je het bedrijf verlaat.

Ik antwoord alleen als ik daar zin in heb in mijn prive tijd.
Als je je met die policy niet kan verzoenen, dan ben je niet rijp voor een managment functie. Er is op It echt niemand die zich gaat bezig houden met prive gegevens aftappen, en daar dan rapportjes over te schrijven. Dat is pure paranoia.
Als je je werkgever niet vertrouwt, dan is het tijd voor een andere baan.

Trouwens, met 2 telefoons rond lopen vind ik de horror.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16

Rmg

Mijn werkgever is sinds kort overgegaan op een BYOD policy voor smartphones. Voor de uitvoering hiervan wordt gebruik gemaakt van Microsoft Intune i.c.m. een hele rits aan Office 365 apps. De vergoeding die je hiervoor krijgt is € 25 a € 30 netto per maand.
-
En het financiële aspect, ik vind de vergoeding in relatie tot het risico niet top. Uiteraard komt dat omdat je, als Tweaker, privé vaak een wat duurder toestel gebruikt.
Neem even een levensduur van 2 jaar voor een telefoon als je een beetje courant wil blijven, dan heb je dus elke 2 jaar 600 euro voor een telefoon. Das toch meer dan de helft van een nieuw flagship.

Dus wat dat betreft is het best een nette vergoeding.

De rest van je twijfels, security is het probleem van je werkgever, je privacy is wel iets waar jij over moet beslissen.

Of je moet willen dat je werkgever zoveel rechten krijgt vanwege deze policy tjah, en jouw voordeel is eigenlijk alleen het bij hebben van 1 ipv 2 telefoons. Betaalt de werkgever ook nog een abbonement?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Flagg schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:23:
[...]

Dat smoesje van niet twee telefoons mee willen nemen is wel zo dom. Dan laat je je prive telefoon in je auto (of thuis) liggen. Niemand verplicht je met 2 telefoons te lopen maar de organisatie kan prima verplichten zakelijke communicatie enkel via een zakelijke telefoon te doen.

Je hoeft er maar eentje op staande voet uit te gooien die eigenwijs is en denkt dat dit soort regels niet voor hem geldt en de rest bedenkt zich wel 2x.

Dus dat byod is prima ik zou de goedkoopste Samsung a-serie kopen en op het werk in een la leggen. Byod wil niet zeggen dat je je prive telefoon moet gebruiken. Je krijgt per jaar x bedrag en daarvoor mag je zelf kiezen welke zakelijk apparaat je wil gebruiken.
Hoe is niet twee telefoons mee willen nemen een dom smoesje? Dat is gewoon een feit. Ik wil niet met twee telefoons rondlopen, ook niet op mijn werk. Natuurlijk zou ik mijn eigen telefoon thuis kunnen laten liggen, maar ik wil niet geheel onbereikbaar zijn in die tijd op mijn privé telefoon, dat betekend gewoon dat ik privé zaken op mijn werktelefoon ga doen, schiet dan ook niet echt op. En dan in de lunch pauze weer naar een kluisje ofzo lopen waar mijn telefoon ligt om die op te halen? Nee, dacht het niet.

Ook succes met de eerste op staande voet ontslaan die een werkgerelateerd appje stuurt met zijn privé nummer naar een privé nummer van een collega. Dan moet je daarna wel met een verrekte goed verhaal bij de rechter aankomen. En als dat een collega gebeurd zal ik inderdaad wel 2x nadenken. Om precies te zijn 2x nadenken of het niet eens tijd wordt een andere werkgever te zoeken...

En voor de duidelijkheid, ik begrijp best dat mensen die veel gebeld worden op hun zakelijke nummer, gewoon onbereikbaar willen zijn buiten werktijden, en dan de nadelen van twee telefoons tijdens het werk accepteren. Maar zelf heb ik geen zin om die nadelen te accepteren voor de paar keer per jaar dat ik op mijn zakelijke nummer word gebeld. Dus ik gebruik lekker Nine e-mail, die sandboxed de werkmail omgeving netjes inclusief bijbehorende policies. Zaken als 2FA apps leggen geen extra beperkingen op voor de telefoon, dus die hoeven niet in een sandbox te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
Sethro schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:21:
[...]

Wist je dat er ook telefoons zijn die een knop hebben ‘inkomende gesprek niet opnemen’?

Snap nooit zo goed waarom dat een apart apparaat moet zijn die helemaal uit moet. Gevalletje geen zelfbeheersing denk ik dan altijd maar.
Ja die knop ken ik, maar ik wil in mijn privé tijd niet gestoord worden of afgeleid.
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken 😉

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:27:
Trouwens er zijn tegenwoordig eigenlijk 4 termen:
  • BYOD is Bring Your Own Device
  • CYOD is Choose Your Own Device
  • COPE is Company Owned/Personally Enabled
  • COBO is Company Owned/Business Only
De betekenis hangt erg af per bedrijf. Voor mij persoonlijk zie ik BYOD als je eigen toestel gebruiken, CYOD een bedrag krijgen van de werkgever om zelf een toestel uit te zoeken, COPE als werkgever je een toestel (met eventueel een keuze 1-2-3) geeft dat je ook prive mag gebruiken, en als laatste COBO een toestel voor puur en alleen werk (een tablet in een kiosk mode voor een bepaalde business case bijvoorbeeld).
Ik heb t idee dat sommige bedrijven denken dat de B van BYOD Buy betekent gezien het beleid :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tweezitsbank schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:19:
Eens met @Immutable, werk is werk en privé is dus niet werk ;) . Ik meen me te herinneren dat er een wetsvoorstel ligt over het recht om onbereikbaar te zijn. Dat wordt lastig als je 1 telefoon hebt voor zowel werk als privé. Daarom heb ik ook 2 telefoons waarvan 1 door de baas betaald.

Hier een artikeltje over het wetsvoorstel, geen idee wat de huidige stand daarvan is:
https://www.arbo-online.n...-bereikbaar-zijn-10118326
Dat is niet zo moeilijk met een dual sim hoor, je kan gewoon de ene sim uitschakelen. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:57
In mijn functie is het "normaal" geworden om per week uren aan de telefoon te zitten met leveranciers en collega's. Omdat bijna iedereen een vast toestel op de werkplek heeft heerst de verwachting dat men dan geen mobiel nodig heeft. Echter werkt dat natuurlijk niet als je in de auto zit en gebeld wordt of belt, of een teleconferentie hebt in een vergaderzaal. Bovendien wil je ook niet je collega's tot last zijn met urenlange belsessies aan het bureau.

Omdat ik bij mijn vorige werkgever onbeperkt bellen moest nemen wegens veel moeten bellen en een telefoontoelage is dat gelukkig niet op buiten-bundel-kosten uitgelopen. Maar ik ga wel binnenkort aan de kaak stellen dat de baas maar eens mee moet gaan betalen aan een telefoontoestel. En dan vind ik €25 per maand te weinig, dat moet minstens €35 per maand zijn. Het afschrijven van een fatsoenlijk toestel in 2 jaar en daarbij een abonnement is tegenwoordig al gauw €70 per maand.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50

Zenix

BOE!

25 per maand kan prima. Een fatsoenlijke telefoon heb je ook voor 250 euro. Een abonnement voor 10 per maand is ook voldoende met onbeperkt bellen 4GB(simpel)

Ik heb nu gewoon twee telefoons, nooit gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
fonsoy schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:12:
In mijn functie is het "normaal" geworden om per week uren aan de telefoon te zitten met leveranciers en collega's. Omdat bijna iedereen een vast toestel op de werkplek heeft heerst de verwachting dat men dan geen mobiel nodig heeft. Echter werkt dat natuurlijk niet als je in de auto zit en gebeld wordt of belt, of een teleconferentie hebt in een vergaderzaal. Bovendien wil je ook niet je collega's tot last zijn met urenlange belsessies aan het bureau.

Omdat ik bij mijn vorige werkgever onbeperkt bellen moest nemen wegens veel moeten bellen en een telefoontoelage is dat gelukkig niet op buiten-bundel-kosten uitgelopen. Maar ik ga wel binnenkort aan de kaak stellen dat de baas maar eens mee moet gaan betalen aan een telefoontoestel. En dan vind ik €25 per maand te weinig, dat moet minstens €35 per maand zijn. Het afschrijven van een fatsoenlijk toestel in 2 jaar en daarbij een abonnement is tegenwoordig al gauw €70 per maand.
En als je baas niet meewerkt, het gewoon lekker omdraaien:
In de auto: niet meer opnemen
Teleconferentie in een vergaderzaal: gaat niet meer tenzij daar een apart toestel staat
Collega's tot last met urenlange belsessies: jammer dan

Maar 70 euro per maand voor afschrijving van telefoon en abonnement is wel erg veel, of wil je iedere 2 jaar dan op kosten van de baas het nieuwste high end toestel? Er zijn genoeg fatsoenlijke toestellen in de prijsklasse 200-300 euro, je kan er ook langer dan 2 jaar mee doen, voor 25 euro per maand heb je een abonnement met onbeperkt bellen en data, maakt in totaal 35 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:29
Dat is allemaal zo afhankelijk van de situatie...
Ik werk op kantoor en onze klanten zijn geen particulieren. Dat maakt dat telefoontjes buiten de kantooruren héél uitzonderlijk zijn.
Ik ben max. 4 dagen op een maand 'buiten', dus heb niet vaak een mobiel nodig voor mijn werk. In principe kan het zelfs perfect zonder.
Voor die weinige keren gebruikte ik dus gewoon mijn privé gsm voor het werk. Mijn werkgever zag dat en heeft me spontaan een onkostenvergoeding van €15 toegekend wat dus ruim de kost dekt. (Ik ben Belg, dus de tarieven zijn hier een klein beetje anders. :| )
Voor mij een goede oplossing, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt als je werkt voor particulieren of bedrijven die buiten de kantooruren werken.

[ Voor 5% gewijzigd door cadsite op 12-11-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Waardeloos. Als bedrijven het willen kunnen ze je toestel wissen. Onder het mom van een datalek. Ook werkt niet elk MDM software goed op elk device. Het kan ook enorm batterij vreten. Als het niet goed wordt ingericht.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Transportman schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:45:
[...]

Teleconferentie in een vergaderzaal: gaat niet meer tenzij daar een apart toestel staat
Ik begrijp je emotie, maar met dit kont-tegen-de-krib gedrag snij je jezelf gewoon enorm in de vingers. Overigens is er ook nog een tussenweg, namelijk een domme telefoon voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 23:43
Ik ben freelancer en heb ook wel in de BYOD situatie gezeten (laptop en telefoon) en dat vind ik eerlijk gezegd helemaal prima; sterker nog het heeft mijn voorkeur. De laptop moet dan vaak aan een security policy voldoen en dat is geen probleem. Bij een vorige klant hebben ze op een gegeven moment wel webmail dichtgezet en voor toegang via de telefoon moest de beheerafdeling dan toegang krijgen tot het toestel. En dat gebeurd dus pertinent niet (niet voor telefoon en niet voor laptop). Dan maar geen e-mail op m'n telefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Kwistnix op 12-11-2019 13:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:42
Ja, maar even serieus. Je krijgt hier een vergoeding voor van €25,- per maand. Bij Youfone kun je een 2 jarig abbo afsluiten voor €11 per maand, dan heb je dus per maand €14,- over voor je telefoon . Met dit abbo heb je dan 5 GB internet en onbeperkt bellen

Als je van te voren verwacht 2 jaar te doen met een telefoon, dan heb je voor de telefoon 14 * 24 = €336.

Je kunt dan dus een telefoon kopen van €336 euro, waarmee je 2 jaar moet doen, of een telefoon van €168 waar je 1 jaar mee moet doen.

Je hebt dan inderdaad niet de allerbeste telefoon voor dat geld, maar het is wel gewoon haalbaar. Ik vind persoonlijk dus dat je gewoon moeilijk aan het doen bent

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 11:47
De laptop die ik gebruik is door mijn werkgever geleverd.
Mijn (vaste) werktelefoon is laatst opgeruimd, omdat ik deze te weinig gebruikte.

Als ik nu in een zeldzaam moment moet bellen, dan pak ik de vaste telefoon van een collega die deze wel mocht houden.

Mijn directe collega's hebben mijn privenummer en hierop kunnen ze me in geval van nood ook bereiken. Op het moment dat iemand mijn nummer doorgeeft aan een klant of ik word te vaak gebeld, dan wissel ik van nummer en krijgen mijn collega's het niet meer. Dan moet mijn werkgever me maar een telefoon geven.

Maar ik ben ook groot voorstander van werk en prive gescheiden gehouden. Dus geen mailtjes beantwoorden in de avond en ik werk bijvoorbeeld ook zelden thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Joey117 op 12-11-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat een luxe denk ik dan. Ik moet een iPhone gebruiken in mijn functie. Gezien de gevoeligheid van de data snap ik dat ze ervoor kiezen om een iphone te forceren ipv het lekke android. Maar ik had liever een extra sim in mijn S9 gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Yucon schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:30:
[...]

Ik begrijp je emotie, maar met dit kont-tegen-de-krib gedrag snij je jezelf gewoon enorm in de vingers. Overigens is er ook nog een tussenweg, namelijk een domme telefoon voor dit soort zaken.
Maar dat zou ik ook alleen maar doen als mijn baas verwacht dat ik privémiddelen in zet voor werk, zonder daar een vergoeding voor te krijgen (en daar ook niet over te praten valt/een of andere kulsmoes gebruikt wordt waarom een ander het wel krijgt en ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Transportman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:40:
[...]

Maar dat zou ik ook alleen maar doen als mijn baas verwacht dat ik privémiddelen in zet voor werk, zonder daar een vergoeding voor te krijgen (en daar ook niet over te praten valt/een of andere kulsmoes gebruikt wordt waarom een ander het wel krijgt en ik niet).
Werk is soms gewoon slikken of stikken. Net als de rest van het leven eigenlijk, dus je kunt er best een groot punt van maken maar het aantal keer dat je dat kunt doen is beperkt. Ik zou persoonlijk niet dit punt ervoor kiezen. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Transportman schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:45:
[...]

Dat kan je doen, ik vermoed dat je contract uiteindelijk geen stand zal houden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:11
Ik snap het probleem niet zo. Als je een vergoeding krijgt, koop daar een sim only + los toestel voor. Toestel desnoods tweedehands via V&A op Tweakers. Je krijgt niet voor niets een vergoeding - gebruik 'm dan. Alternatief is dat je de vergoeding gewoon maandelijks casht en gewoon je privé telefoon gebruikt. Het is allemaal mogelijk -> maar ga dan niet morren.

Als je geen vergoeding krijgt én ook geen device vanuit je werkgever, dan vind ik inderdaad dat je recht van spreken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Yucon schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:25:
[...]

Werk is soms gewoon slikken of stikken. Net als de rest van het leven eigenlijk, dus je kunt er best een groot punt van maken maar het aantal keer dat je dat kunt doen is beperkt. Ik zou persoonlijk niet dit punt ervoor kiezen. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf bepalen.
Bor schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:29:
[...]

Dat kan je doen, ik vermoed dat je contract uiteindelijk geen stand zal houden.
Zeker, werk is soms slikken of stikken en ik zal hier echt geen groot punt van maken, omdat de hoeveelheid telefooncontact dat ik met collega's/klanten moet hebben zeer beperkt is en ik dus heel goed kan begrijpen dat het BYOD is bij mijn werkgever (en kan dat ene gesprek wel op mijn privéabonnement mee), maar als dat veel meer zou zijn dan dat zou ik niet zomaar slikken dat daar niets tegenover staat.

Het is een keer bijna een groot punt geworden, maar dat was meer om het gebrek aan waardering dan om het bedrag. Toen had ik namelijk collega's die wel een vergoeding kregen en ik niet, en toen ik bij mijn baas vroeg waarom niet, was het omdat ik trainee was. Vervelende voor mijn baas was dus dat de collega's aan wie ik het gevraagd had, ook trainees waren, met exact dezelfde functie als dat ik had, dus toen kon mijn baas niets anders dan mij ook de vergoeding geven. Was dat niet gebeurd, dan had ik waarschijnlijk wel even irritant gedaan (telefoontjes niet meer aannemen en dat soort dingen). Uiteindelijk ben ik er toch weggegaan omdat er wel meer geintjes waren wat waardering voor personeel betreft, het gezeik met de telefoonvergoeding was een teken aan de wand dat mijn contract geen stand ging houden.
Pagina: 1