Vloerverwarming als hoofdverwarming door hele huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-06 20:37
Hallo mede tweakers,

Afgelopen jaar ben ik verhuist naar een woning uit 1972. Dit is een 3 verdiepingen woning.
Door het hele huis hebben we alle radiatoren weggehaald en vervangen voor vloerverwarming.

Alles is aangesloten een intergas kompakt hr ketel uit 2007/2008. En aangestuurd door 3 pompen op een nest v3 via opentherm.

Nu vraag ik mij echter af wat slim is om te doen qua verwarming, wij werken beide overdag van 9-6 en zijn dan niet thuis. Ik heb hem nu ingesteld dat hij dan teruggaat naar 19 ipv 21 als we thuis zijn.
Maar op de 1e en 2e verdieping hoeft wat ons betreft niet de vloerverwarming vol aan te staan. (17gradem is prima) is het slim om het boven minder open te zetten. Of verliest het huis dan te veel warmte waardoor het beneden harder moet draaien en heeft het geen nut om het boven dicht te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 21:48
In elke ruimte een thermostaat is de beste oplossing, dan kun je het instellen zoals je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00
Als je de temperatuur boven onafhankelijk van beneden wil maken, zul je iets van zoneregeling of meerdere thermostaten moeten toepassen. Als dat niet je insteek is, zou je boven de verwarming minder hard kunnen laten werken (wij hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren, de thermostaatknoppen op de radiatoren staan niet vol open). Hoe hard je ketel aan de slag gaat, is puur afhankelijk van de warmtevraag. Met 1 thermostaat bepaalt dus de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt hoe hard de ketel moet werken. Jij moet zelf bepalen hoeveel warmte er in die ruimte verloren gaat. Ik weet niet hoe geïsoleerd het is. Maar in principe hoeft je ketel niet harder te werken om de enkele reden dat het boven iets kouder is. Bij ons moet de ketel dat bijvoorbeeld wel omdat ons trappenhuis midden in woning staat en van beneden tot boven volledig open is. Daardoor gaat er aardig wat warmte weg uit de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Je kamertemperatuur op 21 graden met vloerverwarming? Waarom?
Het is misschien even wennen dat het anders aanvoelt en dan kun je vaak toe met lager.

Bij ons staat hij inmiddels op 18,5 continu, terwijl er drie koukleumen en een yeti (ikzelf) rondlopen. Voordat we vloerverwarming hadden stond de thermostaat op 22,5 graden. Als hij naar 18 kon, zou ik het zo doen, maar dat vindt onze ketel/thermostaat combinatie niet leuk (stokoude Nefit).

Je kunt de verwarming overdag lager zetten (niet meer dan 3 graden), maar het duurt langer voordat de vloer opwarmt en je kamer weer op temperatuur is dan dat je met radiatoren gewend was. En dat kan meer kosten dan je vloer op temperatuur houden (afhankelijk van je ketel en instellingen)

[ Voor 0% gewijzigd door Muttley op 09-11-2019 14:18 . Reden: typo's ]

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-06 20:37
Hi iedereen, ik ga denk eerst maar eens de thermostaat beneden op 20 zetten.

Ik heb per verdieping een pomp zitten,waarop ik de kranen kan regelen, mijn vraag was eigenlijk meer of het slim is om de kranen boven dicht te zetten aangezien. Ik die warmte niet nodig heb. Of dat de cv ketel toch warmte moet creëren en dat je het dan beter aan kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Als je boven niet veel nodig hebt, zou je gewoon kunnen blijven stoken op alleen de kamerthermostaat. Ouderwets, maar werkt op zich wel.

Als je echt alles onafhankelijk wilt regelen, heb je inderdaad een zoneregeling nodig en je ketel moet het aankunnen. Dat je meerdere pompen hebt, zegt alleen iets over het aantal lussen en niets over zones. Je hebt nu per etage een pomp en mogelijk een standaard verdeler. Daar maak je niet even simpel een ruimte-onafhankelijke verdeling van (als je dat al zou willen)
Maar zoneregeling of per ruimte werkt alleen als de vloerlussen geen meerdere ruimten beslaan. Dit is een beetje afhankelijk van de indeling en of de leverancier een beetje heeft nagedacht.

De warmtevraag is ook afhankelijk van de isolatie en je indeling. Wij hebben net als Cryptapix een open trap. Toen wij alle radiatoren uit het huis sloopten, alleen op de eerste en tweede etage vloerverwarming aangelegd. De derde etage heeft wel een afgedopt aansluipunt, maar daar is nu geen enkele behoefte om nog een vorm van verwarming aan te leggen.

Hou het in eerste instantie lekker simpel met de bestaande regeling, maar dan op lagere temperatuur. Zorg wel dat de ketel goed is ingesteld op vloerverwarming (dus lagere temperatuur). Als er weinig warmte uit de begane grond weglekt naar boven, is het daar vanzelf koeler.
Mocht dat in de praktijk niet voldoen, kun je altijd nog je ketel tunen (zie topic elders op GOT), beter isoleren of meerdere regelingen toepassen.

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
theorganiser schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:26:

Ik heb per verdieping een pomp zitten,waarop ik de kranen kan regelen, mijn vraag was eigenlijk meer of het slim is om de kranen boven dicht te zetten aangezien. Ik die warmte niet nodig heb. Of dat de cv ketel toch warmte moet creëren en dat je het dan beter aan kan laten.
In principe is het heel simpel: binnen is het warmer dan buiten (in de winter dan). Hoe minder warm het binnen is, hoe minder warmte je verliest naar buiten (ookal ben je goed geisoleerd). Beneden zal de boel iets meer moeten draaien, omdat er dus meer warmteverlies van de woonkamer (21C) naar de bovenverdieping (17C) is. Maar dat is minder relevant dan de besparing die je krijgt door de bovenverdieping minder te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

theorganiser schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:26:

Ik ben deze week bezig geweest om m'n vloerverwarming opnieuw te configureren. Door de flow te regelen per groep/per ruimte kan je (als je genoeg geduld heb) deze zo regelen dat de een ruimte minder snel opwarmt dan een ander. Door je thermostaat strategisch te positioneren, kan je dan bereiken dat je temperatuur per ruimte precies goed staat.

Of je kan zoiets kopen: https://www.aliexpress.com/item/32965711014.html
Muttley schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:17:
Je kamertemperatuur op 21 graden met vloerverwarming? Waarom?
Omdat andere mensen, andere wensen? Dit jaar heb ik ook de thermostaat op 21 gehouden. Verschil tussen net goed en lekker warm.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-06 16:57
Wij hebben met vloerverwarming de thermostaat zelfs op 22,5. Lager voelt kouder aan dan je zou denken. Wellicht is het tocht ofzo, al zou je dat niet veel verachten in nieuwbouw appartement. Nu is het wel zo dat de slaapkamers gewone centrale verwarming hebben en we maar 1 thermostaat hebben; in de woonkamer. Die slaan dus niet aan als het in woonkamer op temperatuur is, waardoor slaapkamers wat koud zijn. Misschien veroorzaakt dat ook een soort van tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:50
Bij mijn ouders staat de thermostaat op 22 graden met vloerverwarming. Dit voelt in de woonkamer zelfs fris aan, maar in de keuken en overige ruimten is het gewoon warm.

Oorzaak hier is stralingswarmte van de muren. De woonkamer heeft slechts 1 binnenmuur en 3 'koude' buitenmuren. De thermostaat meet wel 22 graden, maar doordat er geen warmte van de muren afkomt is het minder behaaglijk. De keuken heeft 3 binnenmuren en 1 buitenmuur.

Achteraf gezien had er in de woonkamer wel radiatoren of muurverwarming geplaatst moeten worden. Mijn vader werkt sinds een aantal jaar in de klimaatbeheersing van grote gebouwen, en zou dingen bij de bouw van het huis anders hebben gedaan als hij de kennis van nu had. (Huis is nml vrijwel volledig zelfbouw + eigen ontwerp.)

Overigens ligt het niet aan m'n ouders.
Thuis zonder vloerverwarming heb ik de temperatuur op 20, zonder een centje pijn en ik merk dit verschil bij hun ook duidelijk. 22 graden in hun woonkamer is niet heel lekker of zo..

[ Voor 26% gewijzigd door GAIAjohan op 24-11-2019 10:23 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Pagina: 1