Black Friday komt snel dichterbij en de AMD Ryzen 9 3900X is steeds vaker op voorraad. Mooi moment om een nieuw systeem samen te stellen. Komt ie:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Professioneel verwerken van 5000-10000 foto's per maand in met name Adobe Lightroom en Adobe Photoshop.
Af en toe een game. Maar geen hoge eisen op dit gebied.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2000 euro incl assemblage en BTW
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Mijn videokaart: GeForce GTX 1060 6GB
- 4 SATA schijven voor storage
- Alle randapparatuur, zoals monitors, toetsenbord, muis en cardreaders
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelheid en betrouwbaarheid zijn het belangrijkst.
Ik wil een 3900x combineren met een moederbord met goede stroomvoorziening, betrouwbare voeding en snelle SSDs.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua voeding voorkeur voor Seasonic.
Qua computerkast eentje uit de Fractal Design Define R6 serie.
RGB geef ik niks om. Maar ik vind het ook niet erg als het op een component zit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is belangrijk dat de PC voldoende snelle USB poorten heeft met goede stroomvoorziening, zodat ik meerdere kaarten tegelijk kan inladen.
Twee goede SSD's van minstens 1TB. Een voor besturingssysteem en programma's en een als scratch disk voor nieuw te bewerken foto's.
Minstens 32GB snel geheugen is ook onmisbaar.
Eventueel zouden twee netwerkaansluitingen ook niet verkeerd zijn. PC draait continu een backup naar de NAS en een backup naar internet voor alle foto's.
Verder is stil ook wel fijn.
Ga je overklokken?
Voorlopig geen plannen.
Wat verwacht je van ons?
Hieronder mijn systeem. Ik twijfel met name over het moederbord, geheugen en SSD's.
Voor de X570 serie schijnen de hogere modellen van de Gigabyte moederborden de meest betrouwbare stroomvoorziening te hebben. Zoals iedereen vind ik de prijzen idioot hoog, maar de Aorus Master lijkt de meest passende specificaties te hebben. Drie snelle PCI.e 4.0 lanes, waarvan de derde bij ingebruikname helaas wel ten koste gaat van 2 van de 6 SATA poorten.
Het gekozen geheugen is relatief nieuw en werkt gegarandeerd goed. Review ziet er ook prima uit. Maar ik twijfel of het de beste deal is. Kan ik voor ongeveer hetzelfde bedragen nog sneller/beter?
Qua SSD's overweeg ik voor een van de schijven nog een 2TB versie.
Ik pomp er jaarlijks enkele Terabytes aan foto's overheen en dagelijks Gigabytes aan grote (Lightroom Catalogus, TIFF files, panorama's) en kleine (duizenden preview files van Lightroom) bestanden.
Is dat voor sommige SSDs nog een bottleneck qua levensduur?
Is een PCI.e 4.0 SSD al nuttig in mijn geval? Dan zou deze van Gigabyte een optie zijn.
En deze Kingston SSDs zijn een stuk goedkoper per GB dan de Samsungs die ik gekozen heb. Is dat een net zo goede optie voor mijn scratch disk? Of ga ik in de praktijk toch verschil merken in snelheid en betrouwbaarheid?
Overigens is de naam van de custom koeler wat onduidelijk. Gaat om de Enermax ETS-T50 AXE Silent Edition. Top ding.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Professioneel verwerken van 5000-10000 foto's per maand in met name Adobe Lightroom en Adobe Photoshop.
Af en toe een game. Maar geen hoge eisen op dit gebied.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2000 euro incl assemblage en BTW
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Mijn videokaart: GeForce GTX 1060 6GB
- 4 SATA schijven voor storage
- Alle randapparatuur, zoals monitors, toetsenbord, muis en cardreaders
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelheid en betrouwbaarheid zijn het belangrijkst.
Ik wil een 3900x combineren met een moederbord met goede stroomvoorziening, betrouwbare voeding en snelle SSDs.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua voeding voorkeur voor Seasonic.
Qua computerkast eentje uit de Fractal Design Define R6 serie.
RGB geef ik niks om. Maar ik vind het ook niet erg als het op een component zit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is belangrijk dat de PC voldoende snelle USB poorten heeft met goede stroomvoorziening, zodat ik meerdere kaarten tegelijk kan inladen.
Twee goede SSD's van minstens 1TB. Een voor besturingssysteem en programma's en een als scratch disk voor nieuw te bewerken foto's.
Minstens 32GB snel geheugen is ook onmisbaar.
Eventueel zouden twee netwerkaansluitingen ook niet verkeerd zijn. PC draait continu een backup naar de NAS en een backup naar internet voor alle foto's.
Verder is stil ook wel fijn.
Ga je overklokken?
Voorlopig geen plannen.
Wat verwacht je van ons?
Hieronder mijn systeem. Ik twijfel met name over het moederbord, geheugen en SSD's.
Voor de X570 serie schijnen de hogere modellen van de Gigabyte moederborden de meest betrouwbare stroomvoorziening te hebben. Zoals iedereen vind ik de prijzen idioot hoog, maar de Aorus Master lijkt de meest passende specificaties te hebben. Drie snelle PCI.e 4.0 lanes, waarvan de derde bij ingebruikname helaas wel ten koste gaat van 2 van de 6 SATA poorten.
Het gekozen geheugen is relatief nieuw en werkt gegarandeerd goed. Review ziet er ook prima uit. Maar ik twijfel of het de beste deal is. Kan ik voor ongeveer hetzelfde bedragen nog sneller/beter?
Qua SSD's overweeg ik voor een van de schijven nog een 2TB versie.
Ik pomp er jaarlijks enkele Terabytes aan foto's overheen en dagelijks Gigabytes aan grote (Lightroom Catalogus, TIFF files, panorama's) en kleine (duizenden preview files van Lightroom) bestanden.
Is dat voor sommige SSDs nog een bottleneck qua levensduur?
Is een PCI.e 4.0 SSD al nuttig in mijn geval? Dan zou deze van Gigabyte een optie zijn.
En deze Kingston SSDs zijn een stuk goedkoper per GB dan de Samsungs die ik gekozen heb. Is dat een net zo goede optie voor mijn scratch disk? Of ga ik in de praktijk toch verschil merken in snelheid en betrouwbaarheid?
Overigens is de naam van de custom koeler wat onduidelijk. Gaat om de Enermax ETS-T50 AXE Silent Edition. Top ding.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X Boxed | € 589,- | € 589,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 MASTER | € 389,- | € 389,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart | € 155,- | € 155,- |
| 1 | Processorkoeling | Enermax ETS-T50 AXE | € 33,84 | € 33,84 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC | € 191,- | € 191,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 650 Gold | € 104,90 | € 104,90 |
| 2 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 202,- | € 404,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.866,74 | ||