Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Time Machine Backup anno 2020

Pagina: 1
Acties:

• harm12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:25
Goedenavond mede Tweakers,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening m.b.t. Time Machine Backup. Ik ben hiervan al jaren een tevreden gebruiker. Maar eigenlijk gebruik ik het na mijn schooltijd niet echt meer. Al minj documenten e.d. staan op mijn Nas. De rest staat in de iCloud.

Uiteraard is het makkelijk als mijn MacBook crashed, dat ik snel weer aan het werk kan echter in mijn geval wordt de mac alleen gebruikt voor internet e.d. Mocht dit voorkomen dan is dat zeer vervelend maar mijn inziens niet onoverkomelijk. Alle programma's herinstalleren en we kunnen weer verder.

De Time Machine Backup neemt wel ongeveer 200GB in beslag op mijn Nas door de totale systeem backup. Ik kan de ruimte missen maar toch vraag ik mij af of ik dit nog langer in stand moet houden.

Zijn hier Tweakers die daar ook al eens over nagedacht hebben? Of mensen die geen TM backup meer hebben? Of juist wel?

©2004

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook een backup van je NAS? Anders heb je alsnog geen backup.

• harm12nl
Ja zeker. Via de 3-2-1 methode ;)

©2004

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Nee, dat is "op" je NAS, niet "van" je NAS ;)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• harm12nl
Microkid schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:50:
[...]

Nee, dat is "op" je NAS, niet "van" je NAS ;)
Okee dan even voor de duidelijkheid; er gaan 2 backups van mijn nas automatisch naar twee externe locaties en ik heb nog een offline backup van mijn nas. Dus dat is allemaal geregeld ;-)

Maar hoe kijken jullie tegen de TM backup aan?

©2004

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:24

nelizmastr

Goed wies kapot

harm12nl schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 08:29:
[...]

Okee dan even voor de duidelijkheid; er gaan 2 backups van mijn nas automatisch naar twee externe locaties en ik heb nog een offline backup van mijn nas. Dus dat is allemaal geregeld ;-)

Maar hoe kijken jullie tegen de TM backup aan?
Ik TM backup naar mijn NAS, de functie zit erin, dus waarom niet. Het scheelt vooral steeds alle software installeren en app instellingen opnieuw doen. Als je alleen een beetje internet, dan is een dergelijke backup zinloos. Zelfs je browsing history en bookmarks staan in iCloud.

I reject your reality and substitute my own

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@harm12nl Ik was er ook een groot fan, maar sinds ik mijn NAS heb, gebruik ik het inderdaad ook niet meer.

Gebruik namelijk Synology Drive (Om zo alle documenten en foto's synhcroon te houden op alle apparten)
En Hyper Backup met Synology C2 om zo ook alles nog eens in de Cloud te zetten.

https://c2.synology.com/nl-nl/backup#tab_plan

Alleen films en series staan dus lokaal op de NAS in SHR, maar voor mij zijn die verwaarloosbaar.

Af en toe gebruik ik ook nog Carbon Copy Cloner, als ik echt een exacte kopie wil van mijn SSD of extern wil booten.

Greatsword wijzigde deze reactie 09-11-2019 19:10 (11%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 05:41
Ik gebruik nog steeds Time Machine. Ik heb een NAS, maar daarbij kan ik geen quota aangeven per share.

Ik gebruik een losse HDD, die ik er aan hang als hij begint te janken :)

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:39

Geronimous

Moderator Spielerij
Tja, TM is interessant voor mensen die veel tijd moeten steken om alle applicaties, plugins, extensies, instellingen opnieuw te installeren... of voordat je een upgrade doet naar een nieuwe macOS. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik tegenkom die helemaal geen backup maken, zelfs niet van hun werkbestanden, en dan in de rats zitten na een upgrade. Dan vraag je er gewoon om :)

Heb jij je setup zo weer aan de gang, kun je natuurlijk alleen je NAS gebruiken voor je bestanden.
Of misschien voor de wat sneller vergeten databses: Stickes database, Text replacements, Safari bookmarks, etc

FT-17 FTW!

• harm12nl
Het is idd wel handig om een setup weg te zetten voor een eventuele herinstallatie. Dit is qua programma's en instellingen toch altijd wel een klusje. Dan is het wellicht ook goed om 1 time machine backup te maken op een externe schijf en deze apart te leggen.

Dan kan je er nog voor kiezen om deze 1x per kwartaal bijvoorbeeld bij te werken.

Of gewoon de Nas blijven gebruiken :)

©2004

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zelf toen ik nog gebruik maakte van TimeMachine, was dat alleen maar voor het maken van de Backup, maar nooit voor het volledig terugzetten daarvan bij een schone installatie.

Schone installatie + handmatig de benodigde fotos, muziek en documenten terugzetten was altijd veel sneller.

Ik had TM dan ook zodanig ingesteld dat het ook alleen maar een backup maakte van de door mij gekozen mappen, en niet de gehele HDD of SSD, dit scheelt ook flink wat ruimte. Denk aan mappen als Applications, Application Support, Private, VAR etc.

Greatsword wijzigde deze reactie 12-11-2019 17:45 (6%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True