Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:06
Was eigenlijk al aan het aansluiten bij een soortgelijk topic maar aangezien ik enerzijds de keuze QLED vs OLED al gemaakt heb wilde ik eigenlijk misschien wat bevestiging over het type.

Waarom QLED, de tv staat +-2 meter naast de ramen die de hele zijkant van de woonkamer vormen, op het zuiden dus als er geen wolken zijn altijd zon. Geen zin en belachelijk om altijd gordijnen te moeten sluiten ivm inbranders is QLED een betere match.

Dan, ik was eigenlijk al redelijk verkocht aan een zeer geprezen model uit 2018 maar op mijn verzoek aan de webwinkel voor een scherpe deal kreeg ik geen aanbod voor dat toestel maar voor het 2019 model voor dezelfde prijs.
Zelf heb ik niets gevonden waarin de modellen vergeleken worden.
En als de dan toch bezig zijn, het abosulute topmodel (volgens de review sites) is maar 200 euro duurder.
Welke moet het worden?
https://tweakers.net/pric...qe55q9f-(2018)-zwart.html
https://tweakers.net/pricewatch/1329778/samsung-55q85r-zwart.html
https://tweakers.net/pric...ng-qled-55q90r-zwart.html

Ik zoek een?
QLED TV - 55 inch

Wat is je budget?
1500 max

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV kijken, met name voor de streaming diensten Netflix, Disney, Videoland

Wat heb je zelf al gevonden?
Samsung q9f, q85r of q90r

Welke vragen heb je hier nog over?
2018 model wat echt veel aangeprezen is, of de opvolger uit 2019 maar die nog niet heel veel "pro" reviews heeft of daar boven het vlaggenschip.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Even reageren op je opmerkingen over OLED: inbranden valt reuzemee, daar heb ik na bijna 2½ jaar nog geen enkel probleem mee. Ook het verhaal omtrent licht valt mee. Dat gezegd hebbende, heb je je keuze al gemaakt voor QLED, dus zal ik je verder niet proberen te overtuigen.

Heb je al op rtings.com gekeken wat de verschillen zijn? Tweakers reviews gelezen? Welke Samsung komt er dan beter uit?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
Ik begrijp dat OLED superieur is als het gaat om contrast en de weergave van zwart, ik heb gewoon geen zin om me zorgen te maken als de zon schijnt.

Ik heb verschillende reviews gelezen en dankzij je rtings.com tip heb ik nu gevonden dat de q85r het EU model is (met design, connectie en meer local dimming zones) van de Q80R - hierdoor kon ik er niet zoveel reviews van vinden!

Volgens mij is het een heldere zaak:
#1 - (8.8) https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90r-qled
#2 - (8,7) - https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80r-qled
#3 - (8,6) - https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q9fn-q9-q9f-qled-2018

Waarbij de Q9fn en de Q85 dezelfde prijs zijn, maar de Q85 van dit jaar is. de Q90R is de beste maar zit ook 300 euro boven de prijs van de Q85.

[ Voor 31% gewijzigd door Fromz op 09-11-2019 05:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-07 19:38
Hoe kritisch ben je op het gebied van beeldkwaliteit?

Wanneer je een kritische kijker bent en je een zo natuurlijk mogelijke weergave nastreeft kun je beter voor een Sony 55XF9005 of 55XG9505 kiezen.

De XF is het 2018 model en XG het 2019 model waarbij het 2019 model o.a. op snelheid van de interface en HDR weergave beter scoort dan het 2018 model, ook heeft deze een betere/ nieuwe afstandsbediening.

De Sony tv's zijn o.a. af-fabriek beter gekalibreerd, bieden een betere/ natuurlijkere HDR weergave, een betere kleurengradatie, BFI, motion handling en upscaling. Tegenover o.a. beter geluid en kijkhoeken op de Samsung 2019 Q85 en Q90 tv's.

YouTube: Samsung Q90R vs Sony XG95 (X950G) 2019 TV Comparison

[ Voor 18% gewijzigd door Freshouttheoven op 09-11-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Geluid is geen issue, heb een externe set daarvoor.
Ik zal is in wat vergelijkingsvideo's duiken.

Edit:

Het maakt het er niet makkelijker op, zoals hier te lezen: https://www.rtings.com/tv...usage=7318&threshold=0.17

Rtingplaats Samsung net boven Sony.

Kritische kijker, ach ik kom van een 7 jaar oude lg lcd dus alles is al beter dan wat ik nu heb.
Viewing angles is mooi maar geen must, de opstelling is uiterlijk 30graden.
Uit of the box wint Sony het dik.
Is het kalibreren zelf een beetje te doen of onbegonnen werk?

Sony is iets gunstiger in prijs(200euro zonder korting of deal aanvraag).

Lastig lastig..

[ Voor 75% gewijzigd door Fromz op 10-11-2019 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-07 19:38
Fromz schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:55:
Geluid is geen issue, heb een externe set daarvoor.
Ik zal is in wat vergelijkingsvideo's duiken.

Edit:

Het maakt het er niet makkelijker op, zoals hier te lezen: https://www.rtings.com/tv...usage=7318&threshold=0.17

Rtingplaats Samsung net boven Sony.

Kritische kijker, ach ik kom van een 7 jaar oude lg lcd dus alles is al beter dan wat ik nu heb.
Viewing angles is mooi maar geen must, de opstelling is uiterlijk 30graden.
Uit of the box wint Sony het dik.

Sony is iets gunstiger in prijs(200euro zonder korting of deal aanvraag).

Lastig lastig..
Lastig hè kiezen :P
Wanneer je zo redeneert kun je ook voor een simpelere edge-lit LCD met VA paneel kiezen zoals de Samsung RU8000 en geld besparen ;).
Je kan zelf waardes aanpassen/ overnemen van verschillende websites om zo dichterbij gekalibreerd waardes te komen, houdt er wel rekening mee dat elke paneel anders is en hierdoor waardes (licht) kunnen afwijken.

Persoonlijk is de Sony XG9505 voor mij de winnaar i.v.m. de goed afgestelde kleuren out of the box, betere/ natuurlijkere HDR weergave, betere local dimming algoritme, en de veel betere upscaling van HD naar UHD (zoals te zien is in de YouTube link uit mijn vorige post).

Wellicht dat voor jou het besturingssysteem de doorslag kan geven?

• Rooverz
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-07 07:50
Ik sluit even aan, zit zelf ook in deze zoektocht. Oled valt af vanwege de zon die op het paneel schijnt en de kans op schade daardoor.

-Mijn wensen? Kijkhoek, geen/minimale blooming, hdr weergave.

Ik ben uitgekomen op de 55q90r, maar zie best een aantal videos op YouTube dat de tv veel last van blooming heeft. MAAR dit kan ook zichtbaar zijn door de manier/instellingen waarmee de tv gefilmd is. Oftewel, misschien is het met eigen ogen nauwelijk zichtbaar, maar is het zichtbaar geworden door te filmen met hoge iso waarde.

Wie heeft er ervaringen met de q90r met betrekking tot blooming?

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Rooverz schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:38:
Ik sluit even aan, zit zelf ook in deze zoektocht. Oled valt af vanwege de zon die op het paneel schijnt en de kans op schade daardoor.

-Mijn wensen? Kijkhoek, geen/minimale blooming, hdr weergave.

Ik ben uitgekomen op de 55q90r, maar zie best een aantal videos op YouTube dat de tv veel last van blooming heeft. MAAR dit kan ook zichtbaar zijn door de manier/instellingen waarmee de tv gefilmd is. Oftewel, misschien is het met eigen ogen nauwelijk zichtbaar, maar is het zichtbaar geworden door te filmen met hoge iso waarde.

Wie heeft er ervaringen met de q90r met betrekking tot blooming?
Youtube filmpjes geven geen goed beeld. Samsung heeft dit jaar redelijk agressieve local dimming toegepast wat er voor zorgt dat hele heldere objecten wat donkerder weergeven worden dan bedoeld en er wat schaduwdetail verloren gaat. Het voordeel hiervan is dat blooming zoveel mogelijk beperkt wordt. Ik denk dat de Q90R wat blooming reductie betreft de beste lcd is. De Sony XG95 bijvoorbeeld heeft hier duidelijk meer last van, omdat Sony juist voor het omgekeerde heeft gekozen in hun algoritme.

• Rooverz
benbaba schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:01:
[...]

Youtube filmpjes geven geen goed beeld. Samsung heeft dit jaar redelijk agressieve local dimming toegepast wat er voor zorgt dat hele heldere objecten wat donkerder weergeven worden dan bedoeld en er wat schaduwdetail verloren gaat. Het voordeel hiervan is dat blooming zoveel mogelijk beperkt wordt. Ik denk dat de Q90R wat blooming reductie betreft de beste lcd is. De Sony XG95 bijvoorbeeld heeft hier duidelijk meer last van, omdat Sony juist voor het omgekeerde heeft gekozen in hun algoritme.
Bedankt voor je reactie. Heb je toevallig ook zelf een q90r? Of is hetgeen je schrijft gebaseerd op andere info?

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Rooverz schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:21:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heb je toevallig ook zelf een q90r? Of is hetgeen je schrijft gebaseerd op andere info?
Helaas niet. Dat laatste inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooverz
Hopelijk wil er een mede tweaker/eigenaar van een q90r reageren :) En als deze in het midden van het land zou wonen zou dat super zijn!
Pagina: 1