Vloerverwarming + stadsverwarming + zoneregeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tekupdate
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-04-2025
Hi,

Ik laat binnenkort vloerverwarming aanleggen in mijn appartement van ongeveer 80m2 dat aangesloten is op stadsverwarming van Eneco. Er worden sleuven in de grond gemaakt waar de verwarmingsbuizen in komen. Ik wil de verwarming in de volgende 5 kamers/zones afzonderlijk en draadloos aan/uit kunnen zetten:

A. Woonkamer
B. Slaapkamer 1
C. Slaapkamer 2
D. Badkamer
F. Gang

Mijn vragen:

1. Kan ik in mijn apartement met stadsverwarming ook de temperatuur van de vloerverwarming regelen?
2. Kan ik de afzonderlijke kamers/zones regelen met de Nest Thermostat v3?
3. Waar moet ik op letten als ik de thermische motoren (voorbeeld) wil aansturen met de Nest Heatlink? Dus waar moeten die thermische motoren aan voldoen?
4. Kan ik vanuit 1 Nest thermostaat meerdere kamers apart regelen? (dus bijv. met een Nest in de woonkamer de verwarming in de slaapkamers aanschakelen).

Relevante hardware die ik wil gebruiken
- Regelunit met pomp
- Thermische motoren
- Nest Heatlink
- Nest Thermostaat v3

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m0jdb7R/Schema-Vloerverwarming-Aansturing-Zones.jpg

Bij voorbaat bedankt voor reacties.
Groeten!

[ Voor 7% gewijzigd door Tekupdate op 08-11-2019 20:40 ]

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Ja, maar dan heb je wel een warmtewisselaar nodig. Sowieso handig, want je wilt niet eindeloos vies SV water door je VVW spoelen.

• Tekupdate
Bedankt voor je snelle reactie. Is een warmtewisselaar iets dat ik zelf moet installeren of doet Eneco dat? Op welke plaats in het warmtenet in mijn woning komt die warmtewisselaar te zitten?

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In ons nieuwbouwhuis, met stadsverwarming, hebben we 6 ruimtes die allemaal een eigen thermostaat hebben. Dus het kan in ieder geval zeker.

In ons geval hebben wij één warmtewisselaar van de stadsverwarmingsleverancier en per etage een verdeler met verschillende groepen om de ruimtes los aan te kunnen sturen.

Of het ook met Nest kan praten weet ik niet, dat hebben wij niet. Ik weet ook niet of dat zo handig is aangezien vloerverwarming traag reageert en er dus weinig 'slim' aan in te regelen is. Maar ik blijf meelezen ;)

• Tekupdate
Korte update: vloerverwarming is geinstalleerd, 9 groepen waarmee ik 4 kamers afzonderlijk wil kunnen regelen. Geen Nest, wel een KNX systeem waarmee ik ook verlichting wil schakelen. Ik ga me inlezen op KNX ontwerp en installaties voordat ik iemand inhuur zodat ik enigszins weet wat er gaat gebeuren, een idee heb van wat het kost en misschien wat werk zelf kan doen. Het appartement is nog kaal en ik heb alle gelegenheid om te boren en kabels te trekken. Eerst aan wat andere dingen werken, kom daarna terug op de vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPh5ezgAFlPpCPRZ-kVutmaUIOg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fy54nbYiVUCocOjfl6g8Vx9K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m91_knYb8Mm9EhCX2DAdRKf0Gdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdnANKonAWWOAwr8PIxLoEO8.jpg?f=fotoalbum_tile